Моделът, който кметовете се опитват да наложат за летище "Бургас" е правилният
![Моделът, който кметовете се опитват да наложат за летище "Бургас" е правилният](/news/2024/04/11/tn/171284556754489.jpg)
Фондът за развитие на аеропорта е добра инициатива, която има бъдеще, убеден е директорът на Летище Пловдив
Дойчин Ангелов е изпълнителен директор на Летище Пловдив. Богатият му управленски опит успя да развие аеропорта в центъра на страната така, че да има целогодишни полети от и до града под тепетата. Разговаряме с него на темата за учредявания в момента Фонд за развитие на Летище Бургас, който обедини общините в областта.
- Г-н Ангелов, кметовете от Бургска област ви сочат за пример и сега Летище Бургас ще се опита даа приложи модела на пловдивската аерогара. Каква е всъщност формулата за развитие на Летище Пловдив, която допринася за неговия успех?
- Доколкото следя информацията, която излиза от Бургас, виждам инициатива на общините от региона да създадат Фонд за развитие на Летището. Това е инструмент, който специално при нас е изпитан във времето - да се разговаря с авиокомпании за нови дестинации. Това е формулата. Когато има такъв фонд и финансов ресурс е добре, тъй като авиокомпаниите искат финансови стимули да започнат курсове към дадена дестинация. Така нещата се случват по-бързо и по-лесно.
- Бихте ли дали някъкав съвет или да споделите опит за развитието на Летище Бургас.
- Ситуацията е подобна. Приемаме, че Бургас е сезонно летище, което работи основно през лятото, а след това няма полети. Преди години беше същото на Летище Пловдив. Имахме само чартърни полети през зимата, те намаляха рязко и практически се стигна до идеята, че това трябва да се промени и да има целогодишни линии. Те са гръбнакът на нашата дейности. Ако има чартъри, каквито в Бургас има по принцип достатъчно през лятото, то трябва да се запълни и останалта част от годината. Посоката е правилна.
- Това ли е моделът за развитие на по-малките летища?
- Това е успешен модел, който съществува на много други места в Европа. Изпитано е и работи - летищата се развиват добре, ползвайки Фонд за развитие, като този, за който сега се говори за Летище Бургас.
- Колко целогодишни линии обслужва Летище Пловдив?
- Към момента, за съжаление, броят им намаля по ред причини. Но във времето с този инструмент открихме над 7 такива дестинации, които се обслужват целогодишно. Не е много, но без помощта на Фонда и това нямаше да се случи. Много зависи какъв е финансовият ресурс и как се управлява. Говорим за това, че преговорите с авиокомпаниите трябва да се осъществяват от професионалисти, които имат опит в авиационния маркетинг. Процесът не е бърз, тъй като целогодишните линии, за разлика от чартърните, се планират на принципа „Зима-Зима”, „Лято-Лято”, тоест една година напред. И когато се договори една лини, обикновено отнема 1 година до старта. Това обаче не значи, че не трябва да се прави, независимо, че не става мигновено.
- Заговори се наскоро за суми от по 200 000 евро за дотация на линии...
- Формула и тарифи няма. Всичко е въпрос на договореност между авиокомпанията и екипа, който участва в преговорите от страна на летището. Диапазонът е доста голям и затова не бих се ангажирал да потвърдя или отрека. Не е изключено да има договореност за такива суми, но няма някаква конкретна тарифа, която се ползва масово. Авиокомпаниите преценяват сами риска и се влияят от много фактори. На тази база стъпват при определянето на сумите.
- Ако трябва да съпоставим Летище Бургас с това в Пловдив, то второто сякаш се намира на доста по-добро географско място - в центъра на България и от него може да се стигне по-лесно до всички дестинации в страната. За сравнение в Бургас не е така, защото тук сме изцяло в Източна България. Има ли как Летище Бургас да се конкурира с Летище Варна например, което вече е разработено целогодишно?
- Според мен, има как. В крайна сметка всеки регион има дадености, които могат да се използват, за да се обоснове една целогодишна линия. Мисля, че и Бургаският регион предлага много неща, които не са свързани с летния туризъм. Важен фактор е и възможността за т.нар. „етнически трафик” - българската диаспора в различни държави, които искат да пътуват до родните си места по-бързо и по-удобно. Това трябва задължително да се проучи и използва. Така че като говорим за съвети - това са нещата, които формират основата на един възможен пътникопоток към Бургас през зимата.
- На практика четирите най-големи градове в България имат летища. Това не е ли прекалено много за страна като нашата за целогодишен трафик?
- Приема се, че районът на въздействие на едно летище е от порядъкът на 100-150 километра диаметър. Имам предвид населението, което живее в този район, съществуващата индустрия и бизнеспътуванията, но и туристическият елемент. Той не е само сезонен. Има видове туризъм като конферентен, културен, исторически и други - елементи, които ако се развиват правилно, четирите или петте летища в страната изобщо не са много.
![Идва ли Европейска пролет? Прогресивни сили, начело със Салвини, може да спрат реакционните Меркел и Макрон](/news/2024/07/26/tn/172200161736926.jpg)
![Идва ли Европейска пролет? Прогресивни сили, начело със Салвини, може да спрат реакционните Меркел и Макрон](/news/2024/07/26/tn/172200018688856.jpg)
![Идва ли Европейска пролет? Прогресивни сили, начело със Салвини, може да спрат реакционните Меркел и Макрон](/news/2024/07/26/tn/172199989922872.jpg)
![Идва ли Европейска пролет? Прогресивни сили, начело със Салвини, може да спрат реакционните Меркел и Макрон](/news/2024/07/26/tn/172200462522535.png)
![Идва ли Европейска пролет? Прогресивни сили, начело със Салвини, може да спрат реакционните Меркел и Макрон](/news/2024/07/26/tn/172199101346363.jpg)
![3 извинения, с които оставате в токсични връзки](/news/2024/07/26/tntn/172200018688856.jpg)
![](/files/tn/155292215956025.jpg)
![Шофьори, внимавайте! Дръзки крадци дебнат дали заключвате колите си в Бургас, двама вече изгоряха](/news/2024/07/26/tn/172198790271634.jpg)
![Неща, от които да не ви е неудобно пред партньора](/news/2024/07/26/tntn/172200003345791.jpg)
![4 зодии, за които август ще е невероятен](/news/2024/07/26/tntn/172199989922872.jpg)
![Защо да ядете червено цвекло, докато сте бременна](/news/2024/07/26/tntn/172200036663159.jpg)
![Неочаквани фактори, водещи до изтощение и умора](/news/2024/07/26/tntn/172200052323084.jpg)
![Лека лятна манджа от леля Плумка от село Стоилово](/news/2024/07/26/tntn/172200076158265.jpg)
![Андреа призна, че няма мъж](/news/2024/07/26/tntn/172200098348792.jpg)
![Миле Китич пие като смок](/news/2024/07/26/tntn/172200129360929.jpeg)
![Издирват 36-годишната Зоя Маджарова от ж.к. "Меден рудник"](/news/2024/07/26/tntn/172201215946322.jpg)
![](/files/tn/155292215956025.jpg)
![Слагам малко кисело мляко, сладко от буркан и правя най-лесния десерт](/news/2024/07/26/tn/172200462522535.png)
![Арестуваха българи за оскверняване на Мемориала на Холокоста в Париж](/news/2024/07/26/tntn/172200433563793.jpg)
Сега да извадят и парите. Щом разбират от правилни модели, трябва да имат и пари.