×
Здраве Политика Общини Общество Лайфстайл Войната в Украйна Спорт Разследване Бизнес ЮГ

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
  • Поскъпват част от основните храни, плодовете и зеленчуците по борсите
  • Двама убити и девет души са в критично състояние след стрелба в американския университет „Браун“
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Маркетинг по време на криза


Маркетинг по време на криза
ПРИМЕР: Да рекламираш тоалетна хартия, когато тя липсва от магазините, не е най-разумното решение
Тема в развитие
Маркетинг по време на криза Здравните системи в Испания, Италия и Франция са пред колапс Заради COVID-19: Туристическата индустрия е в колапс Община Бургас спира всички разплащания, приоритет са мерките за борбата с коронавируса Автомобилната индустрия в ЕС е изправена пред безпрецедентна криза Ще счупи ли коронавирусът икономиката ни? Поне 3,5 млрд. лева ще загуби България Банковата ни система не е уязвима от коронавирус, но ще се съвземе ли скоро икономиката? Коронавирусът ще увеличи свободните офис площи у нас и ще притисне наемите Готови ли са агенциите за недвижими имоти у нас да преминат към виртуален режим? Този път Китай не е склонен да спаси световната икономика Ердоган: Навлизаме в нова ера на фундаментални промени Колекторските компании няма да спрат да събират дългове Икономика по време на пандемия или какво ни очаква в следващите месеци Сривът на пазарите продължава Най-популярните вериги за бързо хранене в България затвориха Пропуква ли се германската икономика под натиска на коронавируса? В борбата с коронавируса Кипър намалява ДДС Великобритания стартира извънредна кредитна схема за бизнеса Икономист: Сегашната криза все още не е по-голяма от тази през 2008 г Пътищата за Банско блокирани, не допускат дори бус, превозващ хляб Как ще се отрази коронавирусът на жилищния пазар у нас? Прогнозират още 20% спад на акциите на Уолстрийт Финансовият министър обясни как държавата ще помага на бизнеса
виж още
скрий
23 Март 2020, Понеделник, 13:46 ч.
Автор: Флагман.БГ

Потребителите ще оценяват компаниите според това как комуникират с тях при извънредна ситуация

Десислава Бошнакова за списание Икономист

Кризите, казват, са и възможност. Възможност да покажем колко адекватно и бързо можем да реагираме. По време на криза действат други мерки. И тъй като сме в извънредна ситуация, тя изисква извънредни мерки. Тъжната истина е, че в първите дни не успях да видя много адекватни реакции от бизнеса по отношение на маркетинговата комуникация с потребителите.

Ще кажете, че е много лесно да се каже, но в реална обстановка е трудно да се осъществи. Мисля, че не е така, защото усилията в тази посока не изискват много ресурси, а по-скоро съобразителност. Например, когато по цял свят се изкупува тоалетната хартия, най-малкото може да се спре рекламата й - така или иначе ние я изкупуваме, а и по магазините вече няма. Също толкова неадекватно е, когато от телевизора ни засипват с призиви да си останем вкъщи, да тръгне реклама, която ми казва: „Елате в нашия магазин“. Още по-малко ми е приятно да видя реклама за пътуване. Няма да изброявам всички подобни примери, защото са много.

Но кризата, както казах в началото, е и възможност. Много ресторанти бързо се организираха, след като стана ясно, че не могат да приемат клиенти, и започнаха да предлагат доставки по домовете.

Други търговци пренасочиха усилията си към онлайн възможности за предлагане на своите продукти. На този фон големите компании сякаш не се справиха много добре, може би надявайки се, че хората няма как да забравят за тях. Отговорното поведение обаче е друго. И във времена, в които доверието е кът, компаниите можеха да се справят доста по-добре.
Преди много години бащата на ПР - Едуард Л. Бернайс, работейки за “Картие”, предлага да се намалят цените по време на криза, за да могат хората да не спрат да купуват. Разбира се, това е мярка от миналото, не е приложима към всички сектори и съвсем не е реализирана в условията на социални медии и мрежи.

Но аз така и не видях промяна в рекламните послания на компаниите, които излъчват реклами по телевизиите. А си мисля, че повечето от тях имат нужда. Знам, че е свързано с пари, време, енергия и какво ли още не, но това се отплаща. Защото най-голямата опасност е доверието да се загуби, а това най-лесно може да се случи по време на криза. Най-малкото, което може да направи една фирма, е да сподели актуална информация – какви мерки са взети, колко от служителите работят от къщи, какво ще направи, за да подпомогне потребителите си в тази ситуация, и т.н.

Истината е, че дори и по сайтовете, където относително бързо и лесно може да се смени информацията, на много места не е направено. Да не говорим за радиото и телевизията. Малко след като по новините казаха, че затварят голям стоков базар, тръгна реклама на същия този базар.

Не закъсняха и добрите примери – на компании, които се включват в решението на проблемите, опитват се да помагат, а не да се възползват от ситуацията. Краят на тази вирусна ситуация ще дойде. И ние всички ще трябва да заработим отново. Добре е да си дадем сметка, че потребителите ще ни оценяват и според това какво сме направили или какво не сме направили както трябва.

Така че ще си позволя няколко съвета:

- огледайте сайта си и вижте каква информация, свързана със ситуацията, можете да добавите;
- огледайте плановете си за публикации във Фейсбук и вижте какво е добре да запазите за след кризата;
- вижте прекрасните снимки, които сте планирали да пуснете в Инстаграм. Преценете кои са неадекватни на обстановката;
- отделете време на плановете си за промоции – някои може би е по-добре да спрете, други да отложите и да помислите за нови;
- оценете начина, по който комуникирате със служителите си – някои са си вкъщи, но други трябва да продължат да ходят на работа и да общуват с клиенти. Какви мерки сте взели, как ги предпазвате;
- какво казвате на тези, които излизат в неплатен отпуск и не знаят дали или докога ще им стигнат средствата, които са заделили за лятна почивка;
- преценете до каква степен рекламното ви послание е добре да се повтаря на хората точно в този момент;
- огледайте какви реклами сте пуснали във Фейсбук и Инстаграм, защото е абсурдно да текат реклами за събития, които очевидно няма да се състоят в уречения ден и час.
И не, не ви призовавам да спрете работа. Точно напротив. Работата е едно от нещата, които ще направят положението по-лесно за преживяване. Но ви приканвам да помислите какво точно послание изпращате към партньорите си, към служителите и към клиентите. Защото те ще работят с вас и след кризата.

И така – огледайте информацията за работното си време и възможност за дистанционно пазаруване. Защото докато си седят вкъщи, хората сърфират постоянно в нета. И разбира се, ако предлагате продукти или услуги, които са част от най-търсените в момента, подавайте информация кога и къде ще има, как може да се пазарува онлайн, и т.н., и т.н.

Помислете и как отказвате на клиентите си. Това важи най-вече за туристическата индустрия. Много хора се оплакват от поведението на някои превозвачи, други от хотели. Ако имате политика за отказ – огласете я. Направете така, че хората да са сигурни, че и след кризата ще имат нужда от вашите услуги и продукти.

Поне аз не се сещам за друга толкова объркана ситуация в рамките на моя живот. Но като човек, който е написал дипломната си работа върху историята на ПР в САЩ, мога да кажа, че компаниите, които добре управляват кризата, излизат по-силни от нея. Не, не казвам, че няма да има провали. Повечето фирми ще загубят, но също така е важно сред изгубените неща да не се окаже доверието. Защото то няма да може да се възстанови ей така – с края на извънредната ситуация.

И докато вкарвате в действие нови и неизпробвани модели за корпоративна комуникация, не забравяйте, че най-важното е да продължите да поддържате взаимоотношенията си с потребителите и партньорите.

Понеже се дава пример за ограничаване на епидемията с Китай, трябва да изтъкнем, че мнозинството от компаниите там отложиха голяма част от маркетинговите си инициативи, особено тези, които са свързани с физическо присъствие, пътувания и събиране на хора. Но пренасочиха усилията си към комуникация, която е полезна на хората в ситуация на извънредни мерки за борба с вируса. Компаниите трябва ясно да споделят с потребителите си пред какви предизвикателства се изправят и как се справят с тях. Особено ако са освободили служители, затворили търговски обекти и офиси. Комуникацията с потребителите трябва да се насочи към усилия за изграждане на общност за справяне с кризата и да дава на потребителите информация, която отговаря на постоянно променящите се нужди в тази ситуация.

Е, аз поне видях няколко добри примера и у нас. Надявам се да станат повече. Видях и такива, които накърниха доверието ми в някои марки. Но такъв е животът – от самите компании зависи в коя категория ще останат в съзнанието на клиентите си.


В категории: Бизнес


Коментари
Флагман.БГ Google премахна AI видеа с герои на Disney Google премахна AI видеа с герои на Disney 14/12/2025, Неделя 17:30 0
Флагман.БГ Допаминова диета - новата мания на Gen Z Допаминова диета - новата мания на Gen Z 14/12/2025, Неделя 16:50 0
Флагман.БГ Тези зодии се влюбват в грешния човек Тези зодии се влюбват в грешния човек 14/12/2025, Неделя 16:30 0
0
Коментара по темата
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Миризмата на тялото издава от какво сте болни Миризмата на тялото издава от какво сте болни Отдавна е известно, че различни заболявания променят аромата, който се носи Натали от „Ергенът” била в паралелни връзки с мъж и жена Натали от „Ергенът” била в паралелни връзки с мъж и жена Бисексуалната моделка била отхвърлена веднъж от шоуто миналата година Сърдечни заболявания и диабет остават водещи причини за издаване на ТЕЛК през 2025 г. Сърдечни заболявания и диабет остават водещи причини за издаване на ТЕЛК през 2025 г. Над 260 000 ТЕЛК решения са издадени през 2025 г., а параноидната шизофрения бележи тревожен дял сред психичните диагнози Домашна лимонова торта - най-вкусният празничен десерт Домашна лимонова торта - най-вкусният празничен десерт Вижте рецептата Цените на имотите във в.с.“Елените“ се сринаха, вече са по-евтини дори от тези в бургаското гето „Кумлука“ Цените на имотите във в.с.“Елените“ се сринаха, вече са по-евтини дори от тези в бургаското гето „Кумлука“ Те струваха 270-280 хил. евро преди потопа, а сега се продават за под 30 хил. евро Адвокат на Васил Божков осъди прокуратурата да му плати 400 хил. лв. Адвокат на Васил Божков осъди прокуратурата да му плати 400 хил. лв. Съдията Стефан Шекерджийски е щял да присъди и по-голямо обезщетение, но искът на Марков е бил за само 300 хил. лв Боровец и Банско отново сред най-изгодните ски курорти в Европа за британците Боровец и Банско отново сред най-изгодните ски курорти в Европа за британците Българските зимни дестинации се нареждат в Топ 5 по съотношение цена-качество според класация на „Post Office Travel Money“, въпреки повишението на цените Допаминова диета - новата мания на Gen Z Допаминова диета - новата мания на Gen Z На пръв поглед това изглежда странно, дори нелогично Тези зодии се влюбват в грешния човек Тези зодии се влюбват в грешния човек Обречени ли са тези знаци, разкрива астрологът Красимир Куртев И колите на доброволците ще могат да ползват лампи и сирени на пътя, но само при кризи И колите на доброволците ще могат да ползват лампи и сирени на пътя, но само при кризи Промени в наредбата дават право на кметовете да определят кои автомобили на доброволни формирования ще се движат със светлини и сирени
Google премахна AI видеа с герои на Disney Google премахна AI видеа с герои на Disney Бе им отправено официално предупреждение 8 лъжи, в които „Сексът и градът“ ни накара да вярваме 8 лъжи, в които „Сексът и градът“ ни накара да вярваме Сериалът представя леко изкривена картина Лейди Гага спря концерт по време на порой заради танцьор, паднал от сцената Лейди Гага спря концерт по време на порой заради танцьор, паднал от сцената По време на изпълнение един от танцьорите се подхлъзва така, че изхвърча от сцената Украйна атакува още един танкер в Черно море Украйна атакува още един танкер в Черно море В неделя корабът е на около 2 мили северно от турския плаж Кисиркая Кой наследи милионите на Косьо Самоковеца Кой наследи милионите на Косьо Самоковеца Съпругата му Ангелина Димитрова успява да се справи с делата срещу нея след убийството на мъжа й, дори осъжда страната ни в Страсбург Най-малко 12 души са убити на плаж в Австралия Най-малко 12 души са убити на плаж в Австралия В мрежата се появиха кадри как цивилен героично се справя и обезоръжава един от стрелците, касапницата е трябвало да бъде още по-кървава, намерени са експлозиви Пловдивчанин превъртя играта, иска близо 1 млн. лв. за това чудо! Пловдивчанин превъртя играта, иска близо 1 млн. лв. за това чудо! Груби сметки показват, че квадратният метър на къщата струва 2750 евро, а на двора - 1222,22 евро Политик уби любовницата си Политик уби любовницата си След като извършва убийството, Ранисавлевич се е отправил към моста над река Сава край Шабац, за да се самоубие Българинът е песимист по природа, смята психолог Българинът е песимист по природа, смята психолог Песимизмът в нас е закодиран от всички неща, които са ни се случвали в исторически план Андреа след раздялата с Кубрат Пулев: Трудно функционирах и се излагах на сцена Андреа след раздялата с Кубрат Пулев: Трудно функционирах и се излагах на сцена "Човек, като е малко по-тъжен, понякога се излага. Трябва да сме искрени, това не трябва да се повтаря", коментира Андреа
Мартин Димитров, депутат от ДБ Мартин Димитров, депутат от ДБ Шенген и еврозоната са като Шампионската лига: пускат те да играеш там, но, като имаш слабо правителство, нищо не постигаш. Виц на деня Виц на деня Доктор към пациент:
- Първо добрите или лошите новини?
- Първо добрите.
- Ще можеш да паркираш навсякъде...
Виц на деня Виц на деня - Тате, Защо в България един мъж може да има само една жена?
- Законът ни пази, синко!
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Ако чуете, че някой си хвали комшиите, значи си продава имота.
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори