×
Вкусно Бизнес ЮГ София Войната в Украйна Политика Общество Общини Спорт Разследване

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
  • Ново мощно земетресение удари Турция
  • Заради липса на изпитващи: Курсисти чакат над месец, автоинструктори излязоха на протест в Шумен
  • Принц Уилям и Кейт Мидълтън празнуват годишнина от сватбата си
  • Полицаи иззеха 2 килограма наркотици в София
  • Северна Корея тества оръжейни системи на нов разрушител
  • Тръмп: Русия иска да постигне споразумение в Украйна
  • 12 000 случая на варицела от началото на годината
  • Делото „Дебора“ продължава с разпит на свидетели
  • 74-годишен водач блъсна украинка в Слънчев бряг
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Маркетинг по време на криза


Маркетинг по време на криза
ПРИМЕР: Да рекламираш тоалетна хартия, когато тя липсва от магазините, не е най-разумното решение
Тема в развитие
Маркетинг по време на криза Здравните системи в Испания, Италия и Франция са пред колапс Заради COVID-19: Туристическата индустрия е в колапс Община Бургас спира всички разплащания, приоритет са мерките за борбата с коронавируса Автомобилната индустрия в ЕС е изправена пред безпрецедентна криза Ще счупи ли коронавирусът икономиката ни? Поне 3,5 млрд. лева ще загуби България Банковата ни система не е уязвима от коронавирус, но ще се съвземе ли скоро икономиката? Коронавирусът ще увеличи свободните офис площи у нас и ще притисне наемите Готови ли са агенциите за недвижими имоти у нас да преминат към виртуален режим? Този път Китай не е склонен да спаси световната икономика Ердоган: Навлизаме в нова ера на фундаментални промени Колекторските компании няма да спрат да събират дългове Икономика по време на пандемия или какво ни очаква в следващите месеци Сривът на пазарите продължава Най-популярните вериги за бързо хранене в България затвориха Пропуква ли се германската икономика под натиска на коронавируса? В борбата с коронавируса Кипър намалява ДДС Великобритания стартира извънредна кредитна схема за бизнеса Икономист: Сегашната криза все още не е по-голяма от тази през 2008 г Пътищата за Банско блокирани, не допускат дори бус, превозващ хляб Как ще се отрази коронавирусът на жилищния пазар у нас? Прогнозират още 20% спад на акциите на Уолстрийт Финансовият министър обясни как държавата ще помага на бизнеса
виж още
скрий
23 Март 2020, Понеделник, 13:46 ч.
Автор: Флагман.БГ

Потребителите ще оценяват компаниите според това как комуникират с тях при извънредна ситуация

Десислава Бошнакова за списание Икономист

Кризите, казват, са и възможност. Възможност да покажем колко адекватно и бързо можем да реагираме. По време на криза действат други мерки. И тъй като сме в извънредна ситуация, тя изисква извънредни мерки. Тъжната истина е, че в първите дни не успях да видя много адекватни реакции от бизнеса по отношение на маркетинговата комуникация с потребителите.

Ще кажете, че е много лесно да се каже, но в реална обстановка е трудно да се осъществи. Мисля, че не е така, защото усилията в тази посока не изискват много ресурси, а по-скоро съобразителност. Например, когато по цял свят се изкупува тоалетната хартия, най-малкото може да се спре рекламата й - така или иначе ние я изкупуваме, а и по магазините вече няма. Също толкова неадекватно е, когато от телевизора ни засипват с призиви да си останем вкъщи, да тръгне реклама, която ми казва: „Елате в нашия магазин“. Още по-малко ми е приятно да видя реклама за пътуване. Няма да изброявам всички подобни примери, защото са много.

Но кризата, както казах в началото, е и възможност. Много ресторанти бързо се организираха, след като стана ясно, че не могат да приемат клиенти, и започнаха да предлагат доставки по домовете.

Други търговци пренасочиха усилията си към онлайн възможности за предлагане на своите продукти. На този фон големите компании сякаш не се справиха много добре, може би надявайки се, че хората няма как да забравят за тях. Отговорното поведение обаче е друго. И във времена, в които доверието е кът, компаниите можеха да се справят доста по-добре.
Преди много години бащата на ПР - Едуард Л. Бернайс, работейки за “Картие”, предлага да се намалят цените по време на криза, за да могат хората да не спрат да купуват. Разбира се, това е мярка от миналото, не е приложима към всички сектори и съвсем не е реализирана в условията на социални медии и мрежи.

Но аз така и не видях промяна в рекламните послания на компаниите, които излъчват реклами по телевизиите. А си мисля, че повечето от тях имат нужда. Знам, че е свързано с пари, време, енергия и какво ли още не, но това се отплаща. Защото най-голямата опасност е доверието да се загуби, а това най-лесно може да се случи по време на криза. Най-малкото, което може да направи една фирма, е да сподели актуална информация – какви мерки са взети, колко от служителите работят от къщи, какво ще направи, за да подпомогне потребителите си в тази ситуация, и т.н.

Истината е, че дори и по сайтовете, където относително бързо и лесно може да се смени информацията, на много места не е направено. Да не говорим за радиото и телевизията. Малко след като по новините казаха, че затварят голям стоков базар, тръгна реклама на същия този базар.

Не закъсняха и добрите примери – на компании, които се включват в решението на проблемите, опитват се да помагат, а не да се възползват от ситуацията. Краят на тази вирусна ситуация ще дойде. И ние всички ще трябва да заработим отново. Добре е да си дадем сметка, че потребителите ще ни оценяват и според това какво сме направили или какво не сме направили както трябва.

Така че ще си позволя няколко съвета:

- огледайте сайта си и вижте каква информация, свързана със ситуацията, можете да добавите;
- огледайте плановете си за публикации във Фейсбук и вижте какво е добре да запазите за след кризата;
- вижте прекрасните снимки, които сте планирали да пуснете в Инстаграм. Преценете кои са неадекватни на обстановката;
- отделете време на плановете си за промоции – някои може би е по-добре да спрете, други да отложите и да помислите за нови;
- оценете начина, по който комуникирате със служителите си – някои са си вкъщи, но други трябва да продължат да ходят на работа и да общуват с клиенти. Какви мерки сте взели, как ги предпазвате;
- какво казвате на тези, които излизат в неплатен отпуск и не знаят дали или докога ще им стигнат средствата, които са заделили за лятна почивка;
- преценете до каква степен рекламното ви послание е добре да се повтаря на хората точно в този момент;
- огледайте какви реклами сте пуснали във Фейсбук и Инстаграм, защото е абсурдно да текат реклами за събития, които очевидно няма да се състоят в уречения ден и час.
И не, не ви призовавам да спрете работа. Точно напротив. Работата е едно от нещата, които ще направят положението по-лесно за преживяване. Но ви приканвам да помислите какво точно послание изпращате към партньорите си, към служителите и към клиентите. Защото те ще работят с вас и след кризата.

И така – огледайте информацията за работното си време и възможност за дистанционно пазаруване. Защото докато си седят вкъщи, хората сърфират постоянно в нета. И разбира се, ако предлагате продукти или услуги, които са част от най-търсените в момента, подавайте информация кога и къде ще има, как може да се пазарува онлайн, и т.н., и т.н.

Помислете и как отказвате на клиентите си. Това важи най-вече за туристическата индустрия. Много хора се оплакват от поведението на някои превозвачи, други от хотели. Ако имате политика за отказ – огласете я. Направете така, че хората да са сигурни, че и след кризата ще имат нужда от вашите услуги и продукти.

Поне аз не се сещам за друга толкова объркана ситуация в рамките на моя живот. Но като човек, който е написал дипломната си работа върху историята на ПР в САЩ, мога да кажа, че компаниите, които добре управляват кризата, излизат по-силни от нея. Не, не казвам, че няма да има провали. Повечето фирми ще загубят, но също така е важно сред изгубените неща да не се окаже доверието. Защото то няма да може да се възстанови ей така – с края на извънредната ситуация.

И докато вкарвате в действие нови и неизпробвани модели за корпоративна комуникация, не забравяйте, че най-важното е да продължите да поддържате взаимоотношенията си с потребителите и партньорите.

Понеже се дава пример за ограничаване на епидемията с Китай, трябва да изтъкнем, че мнозинството от компаниите там отложиха голяма част от маркетинговите си инициативи, особено тези, които са свързани с физическо присъствие, пътувания и събиране на хора. Но пренасочиха усилията си към комуникация, която е полезна на хората в ситуация на извънредни мерки за борба с вируса. Компаниите трябва ясно да споделят с потребителите си пред какви предизвикателства се изправят и как се справят с тях. Особено ако са освободили служители, затворили търговски обекти и офиси. Комуникацията с потребителите трябва да се насочи към усилия за изграждане на общност за справяне с кризата и да дава на потребителите информация, която отговаря на постоянно променящите се нужди в тази ситуация.

Е, аз поне видях няколко добри примера и у нас. Надявам се да станат повече. Видях и такива, които накърниха доверието ми в някои марки. Но такъв е животът – от самите компании зависи в коя категория ще останат в съзнанието на клиентите си.


В категории: Бизнес


Коментари
Айтозлия погази закона
Айтозлия погази закона 30/04/2025, Сряда 09:33 0
Флагман.БГ Млад мъж кара дрогиран в Несебър Млад мъж кара дрогиран в Несебър 30/04/2025, Сряда 09:03 0
Флагман.БГ Огромна драма в "Ергенът" Огромна драма в "Ергенът" 30/04/2025, Сряда 08:33 1
Отиде си голям рокаджия
Отиде си голям рокаджия 30/04/2025, Сряда 08:00 1
Флагман.БГ Взе награда от 20 бона Взе награда от 20 бона 29/04/2025, Вторник 22:00 0
0
Коментара по темата
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Роден град се тресе: Мъж хвърли дете от мост Роден град се тресе: Мъж хвърли дете от мост "Престъплението е огромно", каза кметът на Луковит Иван Грънчаров Инцидент с възрастен бургазлия и украинка Инцидент с възрастен бургазлия и украинка Шофьор отнесе велосипедистка Една искра, запалила поколения: Механото чества вековен юбилей Една искра, запалила поколения: Механото чества вековен юбилей Юбилейният спектакъл ще събере над 800 гости на 30 април Айтозлия погази закона Айтозлия погази закона Шофира дрогиран Румънско семейство в шок от "лечението" им в УМБАЛ-Бургас Румънско семейство в шок от "лечението" им в УМБАЛ-Бургас Ето защо те никога повече няма да дойдат в България, а на нас желаят здраве и успех с евроинтеграцията Млад мъж кара дрогиран в Несебър Млад мъж кара дрогиран в Несебър Полицията го спипа 800 лева за 5 километра: Фирма за пътна помощ ужили 18-годишно момче след тежка катастрофа 800 лева за 5 километра: Фирма за пътна помощ ужили 18-годишно момче след тежка катастрофа Лелята на младежа разказа за скандална схема   Екшън в Бургас: Високо напрежение между тийнейджъри и ядосан шофьор от градския транспорт Екшън в Бургас: Високо напрежение между тийнейджъри и ядосан шофьор от градския транспорт Две момчета с тротинетки минаха на червен светофар пред автобус Републиканският път Ямбол-Средец е в критично състояние! Готви се протест Републиканският път Ямбол-Средец е в критично състояние! Готви се протест "Търпението на хората се изчерпа", каза кметът на село Войника Мария Георгиева   Топло време в София, по Черноморието не чак толкова Топло време в София, по Черноморието не чак толкова Слънчев ден като цяло в страната
Тръмп задължи с указ шофьорите на камиони да владеят английски език Тръмп задължи с указ шофьорите на камиони да владеят английски език В края на втория си мандат Барак Обама подписа указ, който облекчи леко мярката. С него беше дадено право на полицаите по пътя да не отстраняват тези шофьори на тирове от работа, а просто да им напишат глоба Доналд Тръмп: Целият свят се смееше на САЩ Доналд Тръмп: Целият свят се смееше на САЩ Лидерът на републиканците изрази тежко мнение за Байдън Трима убити и много ранени при стрелба в Швеция, спряха и влаковете Трима убити и много ранени при стрелба в Швеция, спряха и влаковете Терористът е избягал със скутер Медведев отсече: Русия и САЩ са... Медведев отсече: Русия и САЩ са... Политикът счита, че няма да има крайно изостряне на отношенията между Москва и Вашингтон Драмата с тока не спря Григор Димитров Драмата с тока не спря Григор Димитров Българинът победи чисто великобританец Тръмп си призна: Управлявам САЩ и света Тръмп си призна: Управлявам САЩ и света Знаете ли, това, което правя, е изключително сериозно, заяви президентът на САЩ Енергиен експерт посочи как Испания можеше да избегне кризата с тока и намеси България Енергиен експерт посочи как Испания можеше да избегне кризата с тока и намеси България "Европа трябва да защитава физичната среда, но и мрежовата", каза пък специалистът по киберсигурност Ясен Такев Почина Ирина Мутафчиева Почина Ирина Мутафчиева Тя е автор на множество публикации в централния периодичен печат и в специализирани издания А ако токът спре в такъв момент? А ако токът спре в такъв момент? Хаосът в Испания можеше да е още по-голям Най-малко 26 души загинаха при експлозия Най-малко 26 души загинаха при експлозия Починали са и деца
Доналд Тръмп Доналд Тръмп Луди искат да ме отстранят! Щяха да превърнат САЩ в пропаднала дупка от третия свят Виц на деня Виц на деня - Какво е шведска маса по нашенски?
- Запой в гараж, върху щайги.
Виц на деня Виц на деня България е единствената държава, в която даже и неодушевените предмети си имат майка. Статус във фейсбук Статус във фейсбук Горещото кафе в пластмасова чашка отнема 2/3 от мъжката потентност. Първо изгаря пръстите, а после и езика...
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори