×
Здраве Политика Общини Общество Лайфстайл Войната в Украйна Спорт Разследване Бизнес ЮГ

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Маркетинг по време на криза


Маркетинг по време на криза
ПРИМЕР: Да рекламираш тоалетна хартия, когато тя липсва от магазините, не е най-разумното решение
Тема в развитие
Маркетинг по време на криза Здравните системи в Испания, Италия и Франция са пред колапс Заради COVID-19: Туристическата индустрия е в колапс Община Бургас спира всички разплащания, приоритет са мерките за борбата с коронавируса Автомобилната индустрия в ЕС е изправена пред безпрецедентна криза Ще счупи ли коронавирусът икономиката ни? Поне 3,5 млрд. лева ще загуби България Банковата ни система не е уязвима от коронавирус, но ще се съвземе ли скоро икономиката? Коронавирусът ще увеличи свободните офис площи у нас и ще притисне наемите Готови ли са агенциите за недвижими имоти у нас да преминат към виртуален режим? Този път Китай не е склонен да спаси световната икономика Ердоган: Навлизаме в нова ера на фундаментални промени Колекторските компании няма да спрат да събират дългове Икономика по време на пандемия или какво ни очаква в следващите месеци Сривът на пазарите продължава Най-популярните вериги за бързо хранене в България затвориха Пропуква ли се германската икономика под натиска на коронавируса? В борбата с коронавируса Кипър намалява ДДС Великобритания стартира извънредна кредитна схема за бизнеса Икономист: Сегашната криза все още не е по-голяма от тази през 2008 г Пътищата за Банско блокирани, не допускат дори бус, превозващ хляб Как ще се отрази коронавирусът на жилищния пазар у нас? Прогнозират още 20% спад на акциите на Уолстрийт Финансовият министър обясни как държавата ще помага на бизнеса
виж още
скрий
23 Март 2020, Понеделник, 13:46 ч.
Автор: Флагман.БГ

Потребителите ще оценяват компаниите според това как комуникират с тях при извънредна ситуация

Десислава Бошнакова за списание Икономист

Кризите, казват, са и възможност. Възможност да покажем колко адекватно и бързо можем да реагираме. По време на криза действат други мерки. И тъй като сме в извънредна ситуация, тя изисква извънредни мерки. Тъжната истина е, че в първите дни не успях да видя много адекватни реакции от бизнеса по отношение на маркетинговата комуникация с потребителите.

Ще кажете, че е много лесно да се каже, но в реална обстановка е трудно да се осъществи. Мисля, че не е така, защото усилията в тази посока не изискват много ресурси, а по-скоро съобразителност. Например, когато по цял свят се изкупува тоалетната хартия, най-малкото може да се спре рекламата й - така или иначе ние я изкупуваме, а и по магазините вече няма. Също толкова неадекватно е, когато от телевизора ни засипват с призиви да си останем вкъщи, да тръгне реклама, която ми казва: „Елате в нашия магазин“. Още по-малко ми е приятно да видя реклама за пътуване. Няма да изброявам всички подобни примери, защото са много.

Но кризата, както казах в началото, е и възможност. Много ресторанти бързо се организираха, след като стана ясно, че не могат да приемат клиенти, и започнаха да предлагат доставки по домовете.

Други търговци пренасочиха усилията си към онлайн възможности за предлагане на своите продукти. На този фон големите компании сякаш не се справиха много добре, може би надявайки се, че хората няма как да забравят за тях. Отговорното поведение обаче е друго. И във времена, в които доверието е кът, компаниите можеха да се справят доста по-добре.
Преди много години бащата на ПР - Едуард Л. Бернайс, работейки за “Картие”, предлага да се намалят цените по време на криза, за да могат хората да не спрат да купуват. Разбира се, това е мярка от миналото, не е приложима към всички сектори и съвсем не е реализирана в условията на социални медии и мрежи.

Но аз така и не видях промяна в рекламните послания на компаниите, които излъчват реклами по телевизиите. А си мисля, че повечето от тях имат нужда. Знам, че е свързано с пари, време, енергия и какво ли още не, но това се отплаща. Защото най-голямата опасност е доверието да се загуби, а това най-лесно може да се случи по време на криза. Най-малкото, което може да направи една фирма, е да сподели актуална информация – какви мерки са взети, колко от служителите работят от къщи, какво ще направи, за да подпомогне потребителите си в тази ситуация, и т.н.

Истината е, че дори и по сайтовете, където относително бързо и лесно може да се смени информацията, на много места не е направено. Да не говорим за радиото и телевизията. Малко след като по новините казаха, че затварят голям стоков базар, тръгна реклама на същия този базар.

Не закъсняха и добрите примери – на компании, които се включват в решението на проблемите, опитват се да помагат, а не да се възползват от ситуацията. Краят на тази вирусна ситуация ще дойде. И ние всички ще трябва да заработим отново. Добре е да си дадем сметка, че потребителите ще ни оценяват и според това какво сме направили или какво не сме направили както трябва.

Така че ще си позволя няколко съвета:

- огледайте сайта си и вижте каква информация, свързана със ситуацията, можете да добавите;
- огледайте плановете си за публикации във Фейсбук и вижте какво е добре да запазите за след кризата;
- вижте прекрасните снимки, които сте планирали да пуснете в Инстаграм. Преценете кои са неадекватни на обстановката;
- отделете време на плановете си за промоции – някои може би е по-добре да спрете, други да отложите и да помислите за нови;
- оценете начина, по който комуникирате със служителите си – някои са си вкъщи, но други трябва да продължат да ходят на работа и да общуват с клиенти. Какви мерки сте взели, как ги предпазвате;
- какво казвате на тези, които излизат в неплатен отпуск и не знаят дали или докога ще им стигнат средствата, които са заделили за лятна почивка;
- преценете до каква степен рекламното ви послание е добре да се повтаря на хората точно в този момент;
- огледайте какви реклами сте пуснали във Фейсбук и Инстаграм, защото е абсурдно да текат реклами за събития, които очевидно няма да се състоят в уречения ден и час.
И не, не ви призовавам да спрете работа. Точно напротив. Работата е едно от нещата, които ще направят положението по-лесно за преживяване. Но ви приканвам да помислите какво точно послание изпращате към партньорите си, към служителите и към клиентите. Защото те ще работят с вас и след кризата.

И така – огледайте информацията за работното си време и възможност за дистанционно пазаруване. Защото докато си седят вкъщи, хората сърфират постоянно в нета. И разбира се, ако предлагате продукти или услуги, които са част от най-търсените в момента, подавайте информация кога и къде ще има, как може да се пазарува онлайн, и т.н., и т.н.

Помислете и как отказвате на клиентите си. Това важи най-вече за туристическата индустрия. Много хора се оплакват от поведението на някои превозвачи, други от хотели. Ако имате политика за отказ – огласете я. Направете така, че хората да са сигурни, че и след кризата ще имат нужда от вашите услуги и продукти.

Поне аз не се сещам за друга толкова объркана ситуация в рамките на моя живот. Но като човек, който е написал дипломната си работа върху историята на ПР в САЩ, мога да кажа, че компаниите, които добре управляват кризата, излизат по-силни от нея. Не, не казвам, че няма да има провали. Повечето фирми ще загубят, но също така е важно сред изгубените неща да не се окаже доверието. Защото то няма да може да се възстанови ей така – с края на извънредната ситуация.

И докато вкарвате в действие нови и неизпробвани модели за корпоративна комуникация, не забравяйте, че най-важното е да продължите да поддържате взаимоотношенията си с потребителите и партньорите.

Понеже се дава пример за ограничаване на епидемията с Китай, трябва да изтъкнем, че мнозинството от компаниите там отложиха голяма част от маркетинговите си инициативи, особено тези, които са свързани с физическо присъствие, пътувания и събиране на хора. Но пренасочиха усилията си към комуникация, която е полезна на хората в ситуация на извънредни мерки за борба с вируса. Компаниите трябва ясно да споделят с потребителите си пред какви предизвикателства се изправят и как се справят с тях. Особено ако са освободили служители, затворили търговски обекти и офиси. Комуникацията с потребителите трябва да се насочи към усилия за изграждане на общност за справяне с кризата и да дава на потребителите информация, която отговаря на постоянно променящите се нужди в тази ситуация.

Е, аз поне видях няколко добри примера и у нас. Надявам се да станат повече. Видях и такива, които накърниха доверието ми в някои марки. Но такъв е животът – от самите компании зависи в коя категория ще останат в съзнанието на клиентите си.


В категории: Бизнес


Коментари
Тервел ИЛИЕВ Слаб вятър по Южното Черноморие Слаб вятър по Южното Черноморие 30/10/2025, Четвъртък 07:30 0
Драма с питони в София
Драма с питони в София 29/10/2025, Сряда 22:00 0
ТИР се запали в движение
ТИР се запали в движение 29/10/2025, Сряда 19:31 0
Тервел ИЛИЕВ Сини кучета се появиха в Чернобил (ВИДЕО) Сини кучета се появиха в Чернобил (ВИДЕО) 29/10/2025, Сряда 18:57 4
Флагман.БГ Звезда на поп-фолка се завръща Звезда на поп-фолка се завръща 29/10/2025, Сряда 18:19 0
0
Коментара по темата
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Синдикатите скочиха срещу властта, бюджетът бил на безхаберието и изчислиха колко ще ни ощети Синдикатите скочиха срещу властта, бюджетът бил на безхаберието и изчислиха колко ще ни ощети Министърът на финансите Теменужка Петкова е решила да не спазва закона и да намали минималната работна заплата, обяви главният икономист на КНСБ Убийство като от филм на ужасите в България Убийство като от филм на ужасите в България Син умъртви мъчително майка си Смърди ужасно заради танкери, които прехвърлят нефт на 11 км от брега Смърди ужасно заради танкери, които прехвърлят нефт на 11 км от брега Експерт обясни, че причината за миризмите не идва от самата операция, а е реакция на товара при рязка смяна на температурите Стотици почетоха народните будители с факелно шествие в Бургас Стотици почетоха народните будители с факелно шествие в Бургас  „Факелът на познанието” от площад „Тройката“ до площад „Атанас Сиреков“ е организиран от Търговската гимназия за 11-ти път Извънредно! Верижна катастрофа край Сарафово Извънредно! Верижна катастрофа край Сарафово Образувала се е тапа от спортния магазин „Пума“ до военната станция  Бяхме подложени на психическо и физическо насилие в Дома на писателите в Бургас, твърдят от „Самосъзнание“ Бяхме подложени на психическо и физическо насилие в Дома на писателите в Бургас, твърдят от „Самосъзнание“ Битката за сградата на ул. „Вола 3“ загрубя, общинските съветници взеха соломоновско решение Загуби ли мафията боклука на София? Кметът очаква края на сагата, заговори за натиск срещу конкурентите Загуби ли мафията боклука на София? Кметът очаква края на сагата, заговори за натиск срещу конкурентите Има усилие за нулева конкуренция, за да могат да ни принудят да сключим при много високи цени с всички хватки за отстраняване на другите кандидати, каза той ЕДИН ГРАМ ЖИВОТ – филм с мисия, провокация и послание ЕДИН ГРАМ ЖИВОТ – филм с мисия, провокация и послание В ролите ще видим като актьори Ивайло Захариев, Калоян М. Патерков, Тервел Пулев, Доби Главинчева, Симона Йорданова, Павел Димчев, Лео Панов, Александър Везенков и др. Между тиквите и светците — защо спорът за Хелоуин е всъщност спор за душата на България Между тиквите и светците — защо спорът за Хелоуин е всъщност спор за душата на България Решението на кмета на Елин Пелин раздели обществото, но извади на показ нещо по-дълбоко – кои сме ние и накъде отиваме БОП-аджии и спецченгета спипаха съпруга на Мани от "Игри на волята" с много пико и кокаин БОП-аджии и спецченгета спипаха съпруга на Мани от "Игри на волята" с много пико и кокаин 28-годишният Стоян Стойков опитал да избяга, изхвърлил пакетите с дрогата по пътя от кв. Ветрен към Бургас
Изненадващ победител на изборите в Нидерландия Изненадващ победител на изборите в Нидерландия Крайнодесните на Герт Вилдерс получиха шамар във вота 7-етажна сграда рухна в Турция, има затрупано семейство 7-етажна сграда рухна в Турция, има затрупано семейство Намерено е тялото на едно дете Четирима българи застават пред съда в Париж заради... Четирима българи застават пред съда в Париж заради... Обвинението към тях е заради вандализиране на Мемориала на Холокоста във френската столица Седеметажна жилищна сграда се срути край Истанбул Седеметажна жилищна сграда се срути край Истанбул Не е ясно дали има жертви Мъск пусна Grokipedia, която да се конкурира с Wikipedia Мъск пусна Grokipedia, която да се конкурира с Wikipedia Съдържанието се генерира от изкуствен интелект и генеративния AI асистент Grok Уникална страна дава заплата до 9000 лв. Уникална страна дава заплата до 9000 лв. Има сериозен глад на кадри Силен трус удари Турция, има разрушени сгради! Разлюляха се Бургас, Пловдив и дори София Силен трус удари Турция, има разрушени сгради! Разлюляха се Бургас, Пловдив и дори София Земетресението е усетено в цяла Южна България Лукойл продава рафинерии и бензиностанции заради санкциите? Лукойл продава рафинерии и бензиностанции заради санкциите?  От руската компания уточниха, че става въпрос за международните активи Ето коя е новата приятелка на Еминем Ето коя е новата приятелка на Еминем Не е ясно от колко време са двамата заедно Bcичĸи гoвopexa зa іРhоnе Аіr, нo пoчти ниĸoй нe cи гo e ĸyпил Bcичĸи гoвopexa зa іРhоnе Аіr, нo пoчти ниĸoй нe cи гo e ĸyпил Изглeждa, чe oпититe зa пo-нeтpaдициoнeн іРhоnе - cлeд cпpeнитe mіnі и Рluѕ вapиaнти, oтнoвo нe ca ce yвeнчaли c ycпex
Радостин ВАСИЛЕВ, лидер на МЕЧ Радостин ВАСИЛЕВ, лидер на МЕЧ за шефката на парламента: Смениха едно мюре с друго

Виц на деня Виц на деня Строг баща се кара на дъщеря си:
- Видях те в една кола на паркинга да се натискаш с някакво момче. Кой е той?
- Какъв цвят беше колата?
Виц на деня Виц на деня - Скъпи, за Нова година, ще ми купиш ли нов телефон?
- Ами този другия, дето го имаш?
- Е, той ще ми купи таблет!
Статус във фейсбук Статус във фейсбук - Защо си продаде барабаните?
- Защото комшията си купи пушка...
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори