×
Вкусно Бизнес ЮГ София Войната в Украйна Политика Общество Общини Спорт Разследване

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
  • Честният пояс на Пресвета Богородица пристига в Бургас на Кръстовден
  • Повечето германци се страхуват от руска атака срещу НАТО
  • След дроновете над Полша и Румъния: Зеленски обвини Русия в разширяване на войната
  • Над 100 хиляди души се събраха на антимигранстки митинг в Лондон
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Маркетинг по време на криза


Маркетинг по време на криза
ПРИМЕР: Да рекламираш тоалетна хартия, когато тя липсва от магазините, не е най-разумното решение
Тема в развитие
Маркетинг по време на криза Здравните системи в Испания, Италия и Франция са пред колапс Заради COVID-19: Туристическата индустрия е в колапс Община Бургас спира всички разплащания, приоритет са мерките за борбата с коронавируса Автомобилната индустрия в ЕС е изправена пред безпрецедентна криза Ще счупи ли коронавирусът икономиката ни? Поне 3,5 млрд. лева ще загуби България Банковата ни система не е уязвима от коронавирус, но ще се съвземе ли скоро икономиката? Коронавирусът ще увеличи свободните офис площи у нас и ще притисне наемите Готови ли са агенциите за недвижими имоти у нас да преминат към виртуален режим? Този път Китай не е склонен да спаси световната икономика Ердоган: Навлизаме в нова ера на фундаментални промени Колекторските компании няма да спрат да събират дългове Икономика по време на пандемия или какво ни очаква в следващите месеци Сривът на пазарите продължава Най-популярните вериги за бързо хранене в България затвориха Пропуква ли се германската икономика под натиска на коронавируса? В борбата с коронавируса Кипър намалява ДДС Великобритания стартира извънредна кредитна схема за бизнеса Икономист: Сегашната криза все още не е по-голяма от тази през 2008 г Пътищата за Банско блокирани, не допускат дори бус, превозващ хляб Как ще се отрази коронавирусът на жилищния пазар у нас? Прогнозират още 20% спад на акциите на Уолстрийт Финансовият министър обясни как държавата ще помага на бизнеса
виж още
скрий
23 Март 2020, Понеделник, 13:46 ч.
Автор: Флагман.БГ

Потребителите ще оценяват компаниите според това как комуникират с тях при извънредна ситуация

Десислава Бошнакова за списание Икономист

Кризите, казват, са и възможност. Възможност да покажем колко адекватно и бързо можем да реагираме. По време на криза действат други мерки. И тъй като сме в извънредна ситуация, тя изисква извънредни мерки. Тъжната истина е, че в първите дни не успях да видя много адекватни реакции от бизнеса по отношение на маркетинговата комуникация с потребителите.

Ще кажете, че е много лесно да се каже, но в реална обстановка е трудно да се осъществи. Мисля, че не е така, защото усилията в тази посока не изискват много ресурси, а по-скоро съобразителност. Например, когато по цял свят се изкупува тоалетната хартия, най-малкото може да се спре рекламата й - така или иначе ние я изкупуваме, а и по магазините вече няма. Също толкова неадекватно е, когато от телевизора ни засипват с призиви да си останем вкъщи, да тръгне реклама, която ми казва: „Елате в нашия магазин“. Още по-малко ми е приятно да видя реклама за пътуване. Няма да изброявам всички подобни примери, защото са много.

Но кризата, както казах в началото, е и възможност. Много ресторанти бързо се организираха, след като стана ясно, че не могат да приемат клиенти, и започнаха да предлагат доставки по домовете.

Други търговци пренасочиха усилията си към онлайн възможности за предлагане на своите продукти. На този фон големите компании сякаш не се справиха много добре, може би надявайки се, че хората няма как да забравят за тях. Отговорното поведение обаче е друго. И във времена, в които доверието е кът, компаниите можеха да се справят доста по-добре.
Преди много години бащата на ПР - Едуард Л. Бернайс, работейки за “Картие”, предлага да се намалят цените по време на криза, за да могат хората да не спрат да купуват. Разбира се, това е мярка от миналото, не е приложима към всички сектори и съвсем не е реализирана в условията на социални медии и мрежи.

Но аз така и не видях промяна в рекламните послания на компаниите, които излъчват реклами по телевизиите. А си мисля, че повечето от тях имат нужда. Знам, че е свързано с пари, време, енергия и какво ли още не, но това се отплаща. Защото най-голямата опасност е доверието да се загуби, а това най-лесно може да се случи по време на криза. Най-малкото, което може да направи една фирма, е да сподели актуална информация – какви мерки са взети, колко от служителите работят от къщи, какво ще направи, за да подпомогне потребителите си в тази ситуация, и т.н.

Истината е, че дори и по сайтовете, където относително бързо и лесно може да се смени информацията, на много места не е направено. Да не говорим за радиото и телевизията. Малко след като по новините казаха, че затварят голям стоков базар, тръгна реклама на същия този базар.

Не закъсняха и добрите примери – на компании, които се включват в решението на проблемите, опитват се да помагат, а не да се възползват от ситуацията. Краят на тази вирусна ситуация ще дойде. И ние всички ще трябва да заработим отново. Добре е да си дадем сметка, че потребителите ще ни оценяват и според това какво сме направили или какво не сме направили както трябва.

Така че ще си позволя няколко съвета:

- огледайте сайта си и вижте каква информация, свързана със ситуацията, можете да добавите;
- огледайте плановете си за публикации във Фейсбук и вижте какво е добре да запазите за след кризата;
- вижте прекрасните снимки, които сте планирали да пуснете в Инстаграм. Преценете кои са неадекватни на обстановката;
- отделете време на плановете си за промоции – някои може би е по-добре да спрете, други да отложите и да помислите за нови;
- оценете начина, по който комуникирате със служителите си – някои са си вкъщи, но други трябва да продължат да ходят на работа и да общуват с клиенти. Какви мерки сте взели, как ги предпазвате;
- какво казвате на тези, които излизат в неплатен отпуск и не знаят дали или докога ще им стигнат средствата, които са заделили за лятна почивка;
- преценете до каква степен рекламното ви послание е добре да се повтаря на хората точно в този момент;
- огледайте какви реклами сте пуснали във Фейсбук и Инстаграм, защото е абсурдно да текат реклами за събития, които очевидно няма да се състоят в уречения ден и час.
И не, не ви призовавам да спрете работа. Точно напротив. Работата е едно от нещата, които ще направят положението по-лесно за преживяване. Но ви приканвам да помислите какво точно послание изпращате към партньорите си, към служителите и към клиентите. Защото те ще работят с вас и след кризата.

И така – огледайте информацията за работното си време и възможност за дистанционно пазаруване. Защото докато си седят вкъщи, хората сърфират постоянно в нета. И разбира се, ако предлагате продукти или услуги, които са част от най-търсените в момента, подавайте информация кога и къде ще има, как може да се пазарува онлайн, и т.н., и т.н.

Помислете и как отказвате на клиентите си. Това важи най-вече за туристическата индустрия. Много хора се оплакват от поведението на някои превозвачи, други от хотели. Ако имате политика за отказ – огласете я. Направете така, че хората да са сигурни, че и след кризата ще имат нужда от вашите услуги и продукти.

Поне аз не се сещам за друга толкова объркана ситуация в рамките на моя живот. Но като човек, който е написал дипломната си работа върху историята на ПР в САЩ, мога да кажа, че компаниите, които добре управляват кризата, излизат по-силни от нея. Не, не казвам, че няма да има провали. Повечето фирми ще загубят, но също така е важно сред изгубените неща да не се окаже доверието. Защото то няма да може да се възстанови ей така – с края на извънредната ситуация.

И докато вкарвате в действие нови и неизпробвани модели за корпоративна комуникация, не забравяйте, че най-важното е да продължите да поддържате взаимоотношенията си с потребителите и партньорите.

Понеже се дава пример за ограничаване на епидемията с Китай, трябва да изтъкнем, че мнозинството от компаниите там отложиха голяма част от маркетинговите си инициативи, особено тези, които са свързани с физическо присъствие, пътувания и събиране на хора. Но пренасочиха усилията си към комуникация, която е полезна на хората в ситуация на извънредни мерки за борба с вируса. Компаниите трябва ясно да споделят с потребителите си пред какви предизвикателства се изправят и как се справят с тях. Особено ако са освободили служители, затворили търговски обекти и офиси. Комуникацията с потребителите трябва да се насочи към усилия за изграждане на общност за справяне с кризата и да дава на потребителите информация, която отговаря на постоянно променящите се нужди в тази ситуация.

Е, аз поне видях няколко добри примера и у нас. Надявам се да станат повече. Видях и такива, които накърниха доверието ми в някои марки. Но такъв е животът – от самите компании зависи в коя категория ще останат в съзнанието на клиентите си.


В категории: Бизнес


Коментари
Бързото хранене поскъпва
Бързото хранене поскъпва 14/09/2025, Неделя 20:20 6
Флагман.БГ Двама загинаха при тази тежка катастрофа Двама загинаха при тази тежка катастрофа 14/09/2025, Неделя 19:39 0
Михаил ДИМИТРОВ Представят „Лунно цвете“ в Бургас Представят „Лунно цвете“ в Бургас 14/09/2025, Неделя 18:40 0
Флагман.БГ Земетресение в район край... Земетресение в район край... 14/09/2025, Неделя 18:20 0
0
Коментара по темата
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Бургас прие една от най-ценните реликви на християнството, която прави чудеса Бургас прие една от най-ценните реликви на християнството, която прави чудеса Светата майка ни избра, за да ни спаси, защото тук се случват много нещастия - уж инциденти, уж случайни, загиват деца, майки на малки деца, младежи умират без причина, смята Владиката  Бързото хранене поскъпва Бързото хранене поскъпва Посещенията падат Звездна вечер и хиляди аплодисменти в Летния театър на Бургас Звездна вечер и хиляди аплодисменти в Летния театър на Бургас Симфоничен оркестър, бенд и златни гласове изпълниха сцената в спектакъла, който ще се помни дълго Новите евробанкноти: Бетовен на 10 евро, Мария Кюри на 20, а Да Винчи на 100 Новите евробанкноти: Бетовен на 10 евро, Мария Кюри на 20, а Да Винчи на 100 Те ще имат по-интензивен цвят и се очаква да бъдат пуснати в обращение през следващите месеци на 2026 г. Двама загинаха при тази тежка катастрофа Двама загинаха при тази тежка катастрофа Случаят отново поставя фокус върху слабия контрол върху водачи с чуждестранна регистрация, Най-честите и показателни признаци, че тялото ви не получава достатъчно вода Най-честите и показателни признаци, че тялото ви не получава достатъчно вода Жаждата е ясен знак, но организмът обикновено подава по-дискретни сигнали, които лесно могат да останат незабелязани Ултраскъпо Ламборгини се размаза при брутална катастрофа Ултраскъпо Ламборгини се размаза при брутална катастрофа Зад волана на автомобила е бил 56-годишен Безпрецедентен случай с въздушната линейка в Ямбол Безпрецедентен случай с въздушната линейка в Ямбол Мъжът е постъпил в спешното отделение на ямболската болница с ампутирана ръка, вследствие на инцидент в домашни условия при рязане на дърва Представят „Лунно цвете“ в Бургас Представят „Лунно цвете“ в Бургас Премиерата на романа на Катрин Ди, с който спечели наградата "Кризалис" на европейския фантастичен фестивал Еврокон 2025 в Оланд, ще е в библиотека "Пейо Яворов" Посрещнаха тържествено Свещения Пояс на Дева Мария в Бургас Посрещнаха тържествено Свещения Пояс на Дева Мария в Бургас Започва литийно шествие по ул. „Александровска“ и ул. „Успенска“ до храм „Св. Богородица“, където ще бъде отслужена Архиерейска празнична вечерня
Как две убийства, неолибералната идеология и безконтролната миграция най-накрая събудиха хората Как две убийства, неолибералната идеология и безконтролната миграция най-накрая събудиха хората От САЩ до Европа вече не става въпрос просто за икономика, за пари, за по-леви или десни политики Убиецът на Чарли Кърк живял с трансджендър съквартирант Убиецът на Чарли Кърк живял с трансджендър съквартирант Сега младежът помага на ФБР Расте броят на жертвите след клането в Непал Расте броят на жертвите след клането в Непал Най-новите данни на здравното министерство на страната сочат, че загиналите вече са 72 Израел разклати „Евровизия“ Израел разклати „Евровизия“ Заради масовите убийства в Газа няколко страни заплашиха, че ще напуснат конкурса, ако еврейската държава участва в него Земетресение в район край... Земетресение в район край... Епицентърът е локализиран на 55 километра източно от град Брашов НАСА с амбициозен план: Първи полет с екипаж до Марс в началото на 30-те НАСА с амбициозен план: Първи полет с екипаж до Марс в началото на 30-те Ръководителят на американската космическа агенция очерта графика за завръщането на Луната, което ще послужи като трамплин за достигане до Червената планета Китай и САЩ преговарят в Мадрид за митата Китай и САЩ преговарят в Мадрид за митата Президентът Тръмп одобри удължаването на съществуващите мита върху китайски стоки (около 55%) до 10 ноември Българин стана кмет в Англия Българин стана кмет в Англия В продължение на година Мариан Несторов успешно ръководи област с население от 285 000 души Гълъбин Боевски отвлечен и убит като "Наглите"? Гълъбин Боевски отвлечен и убит като "Наглите"? Никой не го е виждал от месеци, върви слух, че е ликвидиран от наркокартела, който му бе издал смъртната присъда Учениците от тази гимназия ще посрещнат 15 септември без покрив Учениците от тази гимназия ще посрещнат 15 септември без покрив ържавата не е отпуснала обещаните средства, а застрахователят – не е изплатил щетите
Володимир ЗЕЛЕНСКИ Володимир ЗЕЛЕНСКИ Руската атака срещу Полша е подобна на събитията в Крим Виц на деня Виц на деня – Докторе, чувам гласове!
– А какво ви казват?
– Че съм луд.
– Ами, слушайте ги – те явно ви познават!
Виц на деня Виц на деня Дядо с внучето гледат снимки от сватбата му:
– Дядо, защо си тъжен на снимката?
– Защото съм разбрал, че вече е късно да избягам…
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Истински мъж никога не пита за посоката… той просто кара, докато жената вика.
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори