Започна изтеглянето на заседналия край скалите в Ахтопол „Кайрос“
Изпълнителна агенция Морска администрация ръководи координирана акция за възстановяване на контрола върху танкера край южното Черноморие
Координирана и рискова спасителна операция започна край южното Черноморие – изтеглянето на заседналия танкер „Кайрос“, който остана блокиран в морето край Ахтопол след механичен отказ в навигационната му система. Действията се осъществяват по строго одобрен оперативен план, разработен от Изпълнителна агенция „Морска администрация“ съвместно с фирмата-изпълнител на операцията.
Още в ранните часове на деня пристанище Бургас прие специален авариен морски генератор с мощност 150 kW, предназначен за възстановяване на работата на котвеното устройство на танкера, съобщава БНТ. Машината, заедно с нужните захранващи елементи и швартови въжета, беше натоварена на работен катер, който трябва да го достави до „Кайрос“.
На място ще се качи специализиран технически екип, който ще свърже генератора, ще извърши тест на захранването и ще възстанови функцията на лявата котва. Това е ключов етап, без който не може да започне реалната буксировка на кораба.
Предвижда се в понеделник да се включат три влекача, които ще бъдат позиционирани около „Кайрос“ и ще започнат изтегляне към Бургаския залив. След приключване на операцията, танкерът ще бъде временно закотвен там, докато се извърши пълен технически преглед и евентуални допълнителни ремонти.
През цялото време контролът по безопасността, включително мониторинг на морската среда, се осъществява от ИА „Морска администрация“. Специално внимание се отделя на недопускане на екологичен риск, тъй като подобни съдове пренасят потенциално опасни товари и материали.
Танкерът „Кайрос“ не е регистрирал разлив или изтичане на гориво, но експертите предупреждават, че при продължително заседнало положение винаги съществува риск от повреди по корпуса. Именно затова операцията се провежда при пълна готовност за бърза реакция при евентуален инцидент.
Случаят с „Кайрос“ повдига важни въпроси за навигационната сигурност по българското Черноморие, капацитета на българската морска инфраструктура и готовността ни да реагираме при извънредни ситуации, подобни на тази. Това не е първият инцидент с заседнал кораб в района – преди две години край Камен бряг корабът Vera Su също предизвика вълна от обществени и институционални реакции.
Остава да видим дали този път действията ще бъдат по-бързи, по-координирани и без щети за морската среда – тест не само за институциите, но и за репутацията на България като морска страна.
Крал Чарлз III с обнадеждаваща новина за битката си с рака
Деца от Константиново написаха най-дългото писмо до Дядо Коледа – с мечти за мир, здраве и дом за всички
Турски ферибот горя след руска атака в Одеса – има ранен
50 години Детска градина – Руен
Ще се сбъдне ли пророчеството на Ванга за извънземни на световното по дартс в Лондон
Блокадата на Кулата продължава: Гръцките фермери не отстъпват, България иска намеса от ЕК
Вълна от протести разтърси Румъния: Народът иска край на корупцията и справедливо правосъдие
Почина звездата от „Криминале“ и „Маската“ Питър Грийн
Гняв срещу Станислав Балабанов: Замерваха колата му с яйца
Иран вдигна цените на бензина за пръв път от протестите през 2019 г.
Пускат за движение нов 3-километров участък от АМ „Хемус“
Близо ли е мирът: Уиткоф се среща със Зеленски през уикенда

Пардон, променям мнението си - операцията е рискова, вземам в предвид хората, които я организират.
Ако не бяха толкова трагични, щеше да е комично.
Морски, ама горски.