Утре изтеглят танкера "Kairos", капитанът на влекача го зарязал, не знаел английски, за да каже, че си тръгва
България няма право да го ремонтира, но ще го изведе в бургаския залив, където съдбата му ще се реши от корабособственика
Утре ще започне операция по изтегляне на танкера "Kairos", който на 5 декември дрейфува между Синеморец и Ахтопол. В акцията участие ще вземат 3 български влекача и ще бъде направен опит да се включи агрегат, който да подаде електрозахранване за хидравликата на кораба. Това каза к.д.п. инж. Венцислав Иванов, изпълнителен директор на ИА "Морска администрация" минути преди да започне Националното съвещание за безопасност в корабоплаването, което се проведе днес в Конгресния център на Морска гара в Бургас.
"Капитанът на влекача е турчин и вероятно не е знаел английски език, за да каже на екипажа на танкера, че си тръгва. Оттеглил се е заради лошото време", каза изпълнителният директор на ИА "Морска администрация".
Инж. Иванов уточни, че танкерът ще бъде изтеглен в бургаския залив, като безопасно място, но няма да бъде ремонтиран тук, тъй като "Kairos" е под санкция и според регламента не може да му бъде извършен такъв на наша територия. Инж. Иванов увери още, че е намерено място, където да акостира и минимално да пречи на действията, които се извършват в бургаския залив (ВИЖТЕ НАШАТА ТЕМА В РАЗВИТИЕ)
След изтеглянето се очаква корабособственикът да каже какво ще прави с него. Цялата операция ще бъде заплатена от българската държава, а след това агентът на фирмата на танкера ще покрие разходите, обясни к.д.п. инж Живко Петров, директор на ИА "Морско администрация".
Ето какво още допълниха по случая к.д.п. инж. Венцислав Иванов, изпълнителен директор на ИА "Морска администрация" и к.д.п. инж Живко Петров, директор на ИА "Морско администрация"
"Опасност за нашите териториални води опасност няма към момента, тъй като Военноморските сили (ВМС) и "Гранична полиция" са в състояние на наблюдение на района на българско териториално море, прилежащата зона и т.нар. икономическа зона. Към момента нямаме сигнали за кораби, които да са навлезли в нашите води или в т.нар. отговорен район, в който да има нужда да се намесват Военноморски сили.
Танкерът "Kairos" е навлязъл в наши води поради лошото време, защото влекачът го е изоставил, тъй като е преценил, че за него вече има опасност и това е решение на капитана на влекача – тъй като е от турски произход, по всяка вероятност не е говорил английски език, не е могъл да каже, че изоставя танкера и се прибира в пристанищно убежище, което е Инеада.
Оттам танкерът остава неуправляем, дотогава е изпълнявал това, за което е бил нает влекачът, и в момента, в който е преценил, че метеорологичните условия се влошават, не може по никакъв начин да помогне на влекача, е напуснал мястото.
Крайната цел е била танкерът да бъде максимално далеч от бреговете, за да може през това време корабособственикът да намери корабостроителница, в която да го провлачи за ремонт. Но тъй като времето се влошава и вятърът променя своята посока, танкерът започнал да дрейфа посока брега, влекачът не е имал възможност да му оказва съдействие по един или друг начин. Малшанс. Голям късмет е, че успя да пусне котва аварийно, защото иначе се очакваше да заседне или да се разбие край бреговете. Целта не е била да бъде изоставен тук.
"Гранична полиция" са наблюдавали и няколкократно са опитвали да осъществят връзка и с влекача, и с танкера. Танкерът го виждат просто като отметка, а влекачът го виждат с името му, тъй като е имал опознавателен сигнал.
Центърът за аварийно-спасителни действия е направил опити да се свържат с него и при разговори с центъра в Анкара са получили информация, че влекачът се е прибрал в Инеада.
Танкерът ще бъде изтеглен в бургаския залив, като безопасно място. Очаква се операцията да започне утре, като ще бъдат включени 3 влекача и ще бъде направен опит да се включи агрегат, който да подаде ток за хидравликата на кораба. Ако не успеят да подадат електричество на кораба - операцията ще продължи по-дълго време.
След като бъде изтеглен следва корабособственикът да каже какво ще прави с него. Намерили сме място, където да акостира, като минимално пречи на действията, които се извършват в бургаския залив.
По регламента, който е за санкциите, ремонт на танкера не може да бъде извършен. Може да му се окаже съдействие единствено и само да напусне нашия отговорен регион - българския участък".
Вижте още във видеото:
Националното съвещание за безопасност в корабоплаването събра представители от държавна агенция "Национална сигурност", Флотилия бойни спомагателни кораби, Висше военноморско училище "Никола Й. Вапцаров"-Варна, "Гранично полицейски кораби"-Созопол, Изпълнителна агенция по рибарство и аквакултури, ДП "Пристанищна инфраструктура", Хидрографска служба на български военноморски сили, "Пристанище Бургас" ЕАД, "Пристанище Варна" ЕАД и Национален борд за разследване на произшествия във въздушния, водния и железопътния транспорт (НБРПВВЖТ).
"Това съвещание бе планирано още през лятото на 2025 г. след многократни срещи с "Морска администрация", "Военноморски сили" и "Гранична полиция", като заедно стигнахме до извода, че трябва да има такава конференция. В Закона за водните пространства е указано, че Държавно предприятие "Пристанищна инфраструктура" (ДППИ) отговаря за безопасността на корабоплаването, ние осъществяваме и навигацията. Искаме съвещанието да има силен експертен характер, да се уточнят някои от протоколите по бедствия и аварии, по навигация, за да може цялостната ситуация в Черно море да бъде обсъдена. В никакъв случай обаче не може да се счита, че поводът за това съвещание е танкерът "Kairos", от който всички се вълнуват. Но е факт, че се повдига темата именно какво се прави в такива кризисни ситуации. Идеята на съвещанието е да подобри взаимодействието между институциите и да каже къде са слабостите в законодателната и нормативната уредба, и те да бъдат отстранени. Само така може да има добра координация между отделните ведомства", каза Йордан Георгиев, председател на УС на ДП "Пристанищна инфраструктура.
"На фона на случващото се с танкера "Kairos", смятам, че това, което до момента институциите показаха, е че комуникацията е наистина доста и нещата се случват по съответния протокол. Въпреки това обаче смятам, че имаме какво да изгладим и респективно да стигнем до решения, които в бъдеще да направят целия този процес по-спокоен и по-гладък. И хората, които се вълнуват от тази тема, да бъдат спокойни, че нещата ще бъдат отработени по подходящия начин", посочи Станислав Йорданов, генерален директор на ДП "Пристанищна инфраструктура".
Затварят за два часа кръговото кръстовище на летището в посока Бургас
Родените в тези 4 месеца са особено успешни в бизнеса
Филипинки дундуркат децата на Камелия
Обожавам турско пиде, а с тази рецепта на местен пекар винаги се получава перфектно
Предсказанията на Ванга за 2026 г.
Бялото ни завладява от обемните пуловери до букле силуети
4 знака ще осъзнаят истинските си потребности към момента
Радостин Василев: Очаквайте изненади, сега е моментът Румен Радев да слезе на терен, очакваме го там
Фантастико остава в ръцете на семейството – Владимир Николов сложи край на спекулациите
Трафик с изчакване по маршрута София–Самоков заради укрепване на скатовете
Политолози: Протестите ускориха оставката, а правителството избяга ескалация в последния момент

тези да решават
Този смешник сам не си вярва.
Оставка!