Блокираният танкер край Ахтопол остава под наблюдение, операцията се отлага заради бурно море
„Кайрос“, попаднал в български води при неизяснени обстоятелства, не представлява пряка опасност, но остава закотвен до подобряване на времето
Все още продължава напрежението около танкера „Кайрос“, закотвен в български териториални води край Ахтопол. Въпреки притесненията на местни рибари и морски експерти, властите уверяват, че корабът е стабилен и в момента не представлява пряка заплаха нито за екипажа, нито за околната среда. В същото време лошите метеорологични условия забавят операцията по изтеглянето и огледа на плавателния съд.
Министърът на вътрешните работи Даниел Митов коментира, че към момента не се наблюдава никаква конкретна опасност: „Танкерът е закотвен стабилно, няма информация за течове или опасен товар. Подготвени са два влекача, които ще го изтеглят към безопасна зона, щом времето позволи, и тогава ще се извърши пълен оглед“, заяви министърът.
Екипажът на корабът "Кайрос" иска евакуация
Според Румен Николов – директор на ГД „Аварийно-спасителни дейности“ към ИА „Морска администрация“ – се следят два основни фактора: безопасността на екипажа и опазването на крайбрежието. Засега и в двете направления ситуацията е под контрол. Екипажът, съставен от 10 души, е в добро физическо и психическо състояние и разполага с храна, вода и ограничени комуникационни ресурси за още около 3 дни.
Спасителната операция обаче е временно преустановена, тъй като бурното море прави качването на екипи и евакуацията на моряци твърде рискова. Вълнението е между 4 и 5 бала, с вятър до 20 м/секунда. Очаква се подобрение на времето най-рано в следващото денонощие.
В същото време започва и разследване по причините за навлизането на танкера в нашите териториални води. По предварителни данни плавателният съд е бил на буксир от турски кораб, но при неясни обстоятелства връзката между тях е прекъсната. След това „Кайрос“ е навлязъл в българската зона на отговорност и е закотвен по указания на Морския координационен център.
Моряци от Kairos с драматичен разказ как корабът е бил ударен от дронове
Любопитен е и фактът, че танкерът фигурира в санкционните списъци на САЩ, ЕС и Великобритания, което прави ситуацията още по-деликатна. Вече е установен контакт с посолството на Китай, откъдето се очаква съдействие, тъй като корабът вероятно е с китайско участие. Установява се и контакт с корабособственика, за да се изясни какъв точно е товарът и какви са били намеренията на екипажа.
Рибарски общности в района изразиха тревога, че въпреки официалната информация, е възможно на борда да има гориво или друг опасен товар. От Морска администрация уверяват, че до момента няма данни за такъв риск, но пълният оглед на танкера ще даде окончателни отговори. Планира се двуетапна операция, при която ще се качат инспектори от МВР, Гранична полиция и Морска администрация.
„Важно е да установим личен контакт с екипажа и да направим реална оценка на състоянието на кораба. Едва тогава ще се решава кои членове на екипажа да бъдат евакуирани, ако изразят желание“, обясни Румен Николов пред btv.
Операцията по безопасно извеждане на танкера и изясняване на неговата мисия ще се реализира в пълен обем веднага след като времето позволи. До този момент „Кайрос“ ще остане под 24-часово наблюдение от морските и гранични служби.
Извънредно заседание на НОИ: Какво се променя за пенсиите и осигуровките
20 коли спукаха гуми за броени часове на натоварен път в страната
Какво ще се случи, ако не влизате в социалните мрежи няколко дни
Как да украсим празнично с минимален бюджет и максимално настроение
Битка за столицата на Румъния: Букурещ избира своя нов кмет
Фатално денонощие в България – пожар в Ямбол отне човешки живот, мъж пострада в София
Макс Верстапен си осигури полпозишън в Абу Даби след драматична квалификация
Япония в битка с деменцията: Как технологиите се превръщат в последна надежда
Как "човекът на Тръмп" в НАСА ще изправари Китай в космоса?
8 декември в Банско: Цените леко растат, но купонът си остава гарантиран
Коледната трапеза през 2025 г.: С какво поскъпнаха храните и колко ще ни струват празниците
