Зелен саботаж за милиарди: Как България изгуби АМ „Струма“ и бъдещето си заради НПО активизъм
Поредица от дела, доноси и лобистки атаки рискуват страната да вземе заем до 2 милиарда евро и да върне още 800 милиона на Брюксел
Проектът за завършването на автомагистрала „Струма“ през Кресненското дефиле, който трябваше да бъде финансиран с европейски средства, е официално пред дъното. След повече от 20 години дела, жалби и обструкции от страна на зелени НПО, България вече няма достъп до европейското финансиране за ключовия транспортен коридор. Вместо това страната ни е изправена пред абсурдната перспектива да търси между 1,5 и 2 милиарда евро заем, за да построи трасето в посока София–Кулата.
Виновни са зелените НПО, които превърнаха магистралата в заложник на своята пагубна идеология.
Сред основните двигатели на многогодишния саботаж е зеленият активист Андрей Ковачев, който е завел 9 отделни дела срещу довършването на магистралата през Кресненското дефиле. Общият брой на делата, заведени от различни екологични организации, е над 50, което на практика блокира проекта за повече от две десетилетия.
След дълга сага от съдебни процедури, Върховният административен съд окончателно отхвърли жалбите на зелените, но за България вече е късно — сроковете за финансиране са пропуснати.
На среща на 10 октомври в София представители на Европейската комисия директно ни препоръчаха да вземем заем и да изнесете трасето извън Кресненското дефиле.“ Причината - Брюксел и Бернската конвенция настояват магистралата да бъде преместена високо по склоновете на Пирин или Малашевската планина, за да бъде щадена природата.
Новото трасе ще бъде многократно по-скъпо, с множество тунели, мостове, виадукти и преминавания над река Струма. Пътните инженери изчисляват, че строителството ще достигне 2 милиарда евро, а държавата трябва да го финансира чрез заеми или публично-частни партньорства, защото европейски пари за този етап няма да има.
Заради забавянията страната изгуби 1 милиард евро, които бяха предвидени от ЕК за довършване на АМ „Струма“ при спазени срокове.
Още по-тревожно е, че България може да бъде принудена да върне около 800 милиона евро, вече получени за изградени участъци, защото магистралата не е завършена в срок.
Ако този сценарий се реализира, АМ „Струма“ ще се превърне в най-скъпия инфраструктурен кошмар в историята на страната — почти 4 милиарда евро, които България ще плати от собствения си джоб.
Магистралата е част от европейския транспортен коридор №4, свързващ Германия с Турция — Нюрнберг–Виена–Братислава–Будапеща–Арад–Видин–София–Солун. Забавянето й пречи не само на България, но и на европейската логистика.
Бернската конвенция, създадена преди повече от три десетилетия, се използва от зелените активисти като оръжие за спиране на проекти в Източна Европа. Именно чрез натиск от чиновници, свързани с Конвенцията, България е принудена да се откаже от първоначалния проект през дефилето.
Така страната се връща в изходна позиция — отново процедури, отново проектиране, отново 15 години чакане. Оптимистичен хоризонт за завършване на АМ „Струма“: 2040–2045 г.
Според експерти зелените НПО работят в полза на паневропейски коридор №10 - Залцбург–Любляна–Загреб–Белград–Скопие–Солун — конкурент на трасето през България. От бавенето печелят Сърбия, Хърватия и Северна Македония.
Същите организации саботират и проекта за тунела „Петрохан“ — още едно ключово звено за коридор №4, което може да скъси пътя София–Видин с 60 километра. Искането им да се обяви защитена местност точно върху трасето за тунела е последният им опит да блокират проекта.
Оценките на икономиста Красен Станчев от 2018 г. показват, че само от обжалване на ОВОС процедури зелените НПО са причинили щети за 2,7 милиарда лева. Днес сумата е приблизително 6 милиарда лева загуби.
Дори Брюксел вече признава, че Зелената сделка се е превърнала в икономически капан. Екологичната идеология се използва като инструмент за блокиране на развитието, а в България — и за откровен лобизъм срещу националния интерес.
Страната ни е една от малкото, в които зелените организации водят целенасочен саботаж срещу ключови енергийни, транспортни и инфраструктурни проекти. Причината: либерално законодателство, което позволява на безброй НПО, финансирани отвън, да спират проекти от национално значение за години.
АМ „Струма“ е вече национален провал: загубени милиарди, десетки човешки животи, загубени шансове за развитие на Югозапада и Западните Балкани.
И всичко това — в името на змии, жаби и строго селективен екологичен активизъм, зад който стоят пари, влияние и чужди интереси.
19-годишен спортист се самоуби
Чичото на скандалния Рубиалес го замеря с яйца
Жена, отчаяна от гаджетата си, се омъжи за изкуствен интелект
Колите в Русия никога не са били толкова скъпи
Драма с български бизнесмен в Австрия, обвиниха го в голямо престъпление
Отиде си един от най-великите футболисти на България
ЕС готви 20-ия пакет санкции срещу Русия
КЗП проверява СОС за спекула с цените за паркиране в София
Как самосаботажът оставя дори най-привлекателните хора сами
Двама опасни рецидивисти са в бандата, отвлякла 21-годишно момиче
Ето кои природни продукти забавят стареенето

Нещичко може да напишете за Алепу, за фотоволтаиците върху плодородни земи или изсечени специално за тях гори? За незаконната сеч из Странджа?
Ще ви дърпат ли ушите ?
Твоето писание обаче това не го казва, защото не ти пасва на наратива.
Виновни са само и единствено управляващите от над 15 г. ГЕРБ ДПС и не изпълнените ангажименти по основни закони на ЕК за запазване на екоразнообразието!
България ще плаща милиарди глоби отново , защото комунистите от ГЕРБ ДПС не реформират и не изпълняват нищо предадено им от ЕС.
Те крадат милиони , после ние плащаме милиарди!