×
Здраве Политика Общини Общество Лайфстайл Войната в Украйна Спорт Разследване Бизнес ЮГ

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

От дървения кей до най-големия порт в България - историята на Бургаското пристанище


От дървения кей до най-големия порт в България - историята на Бургаското пристанище
Същинската модернизация започва в средата на Втората световна война, а днес е обект със стратегическо значение за плаването в Черно море
16 Октомври 2025, Четвъртък, 12:43 ч.
Автор: Георги РУСЧЕВ

То е открито през далечната 1903 г., но 122 години по-късно продължава своето бурно развитие с БМФ Порт Бургас

Най-старото и най-голямо модерно пристанище в България продължава да се развива с бързи темпове. Генералният план за развитието на Пристанище Бургас, голяма част от което се стопанисва в наши дни от „БМФ Порт Бургас” АД, предвижда поетапно разширение и дигитализация на операциите, интеграция със съществуващата железопътна мрежа и въвеждането на устойчиви, нисковъглеродни технологии. Практически това е най-стратегическия портал на България и един от най-динамично развиващите се хъбове в региона на Черно море. Но как се е развил този порт през годините от неговото създаване, откъде изобщо тръгва идеята точно тук да се намира най-голямото пристанище и каква е историята му?

Корените на Пристанище Бургас са дълбоко свързани с икономическото и индустриално израстване на страната ни в годините след Освобождението. Реално още в Османския период тук съществува пристанище, което помага на търговците да продават зърно, сол и дървен материал. То представлява нищо повече от няколко дървения кея, които обслужват сравнително малки търговски лодки. Ведна след заветния 3 март 1878 г. обаче новата държава рязко осъзнава потребността от създаване на модерно морско средище, което да свързва производствата в страната с европейските пазари и така се заражда идеята за порта в Бургас.

Преди Освобождението в края на 19-и това е "пристанището" на Бургас

Още 2 години по-късно започват първите инженерни проучвания. През 1894 г. Народното събрание одобрява проекта на френския експерт Адолф Герар, който по онова време е инспектор на пристанището в Марсилия и съветник към Министерството на обществените сгради, пътища и съобщенията”. Реалният старт на дейностите започва през 1895 г. с Указ №7 на княз Фердинанд. Градските легенди разказват, че с пристигането на княза в Бургас, той си донесъл няколко двойки гларуси и заръчал да бъдат оставени на остров Св. Анастасия. Някои „винят” именно него за това, че днес в Бургас изобщо има гларуси, но това едва ли отговаря на истината.

Пристанището е тържествено открито на 18 май 1903 г. - 25 години след Освобождението. Първоначално то разполага с басейн с площ около 60 хектара, три кейови места с обща дължина 590 метра и максимална водна дълбочина от 7.5 метра. До Втората световна война то не претърпява особени промени и това е донякъде логично, тъй като в този период не е имало толкова големи технологични пробиви по отношение на пристанищната инфраструктура. По време на войната обаче става ясна крещящата нужда от модернизация.

Тържественото откриване на пристанището в Бургас, 18 май 1903 г. По-наблюдателните ще отбележат, че е запазило част от първоначалния си образ - 122 години по-късно.

През 1941 г. са доставени първите електрически кранове „Шкода”, които са с капацитет от 3 тона. Това променя изцяло дейностите на порта, които се превръщат в механизирани и капацитетът се повишава драстично. До онзи момент всички дейности са се извършвали само ръчно от докерите, което освен много трудоемко, е отнемало и много време.

Очаквано, първото мащабно разширение на порта започва след края на войната - през 1946 г., вече по време на БКП. Стартира се с увеличение капацитета на складовете и добавяне на нови такива. Приблизително по същото време, паралелно започва и новият етап от механизацията, който приключва през 1953 г. и завършва с внос на съвременна техника и увеличение на обработващия капацитет, като се намаля и тежкия физически труд за работниците. Съвсем не е случайно, че в този период Бургаското пристанище е първото в страната, което внедрява автоматизирани системи за управление. А самият Бургас се налага като индустриален пристанищен град.

В периода 1962-1965 г. пристанището става национален център за износ на индустриални и селскостопански стоки и достига площ от 76 000 кв.м. Редом с откриването на Нефтохимическия комбинат е изграден и въведен в експлоатация нефтения терминал в парк „Росенец”, който тогава обслужва кораби с дедуейт до 75 000 тона и е стратегически проект за енергийната сигурност в страната. През следващите години допълненията към Пристанище Бургас са поетапни.

През 1969 г. е въведена в експлоатация складовата база в Лозово, а междувременно в самото пристанище са внедрени около 50 нови механични средства за обработка на товари, с които допълнително се увеличава производителността, като в същото време намаля тежкия физически труд на работниците. И така стигаме до същинския индустриален разцвет на порта. Той условно се случва в периода 1970-1980 г. и това се дължи на ускорената индустриализация на България в тези години.
На 5 септември 1974 г. е открито официално пристанището за насипни товари, което е оборудвано с модерни немски и италиански кранове. То осигурява механизирана обработка на въглища, руда и фосфати. 4 години по-късно комплексът е отличен с орден „Георги Димитров” за изключителен принос към икономиката. През 1980 г. влиза в експлоатация „Западно пристанище”, специализирани за товари като метали, дървени трупи и фериботни операции.

Отчетите за 1980 г. посочват , че пристанищния комплекс работят малко над 2 000 човека. Разрастването на пристанището и на товарооборота през него допринася значително за социалното и устройствено развитие на града. За пристанищните работници се строят общежития. В новостроящите се жилищни комплекси се строят блокове, в които в последствие се отдават жилища на млади семейства.

С настъпването на 21 век идват нови предизвикателства. От ключово значение е интеграцията в европейската транспортна система. През 2005 г. е завършен Терминал 2А, изграден със заем от Японската банка за международно сътрудничество на стойност 14,3 млрд. йени. Той е оборудван за високопроизводителна обработка на насипни товари – въглища, руда, клинкер и др.

През следващото десетилетие държавата предприема стъпки към модерно публично-частно управление. Двата основни терминала – Бургас Изток-2 и Бургас Запад – са предоставени на концесия на „БМФ Порт Бургас“ АД, като договорите осигуряват устойчивост и инвестиционна сигурност. Това позволява на оператора да развива и разширява инфраструктурата с дългосрочна перспектива.

Един от най-мащабните инфраструктурни проекти в новата история на порта е изграждането на нови корабни места на терминал „Бургас Изток-2“ -  №34 и №35,  завършени и въведени в експлоатация през 2018 г.. Те са създадени по специален проект за нуждите на Тенгизшевронойл (ТШО) и са предназначени за обработка на тежки извънгабаритни модули и проектни товари. 

Тази година беше завършено и пуснато в експлоатация корабно място №28 на терминал „Бургас Запад“. Проектът, реализиран с подкрепата на програмата Connecting Europe Facility (CEF), включва модерна площадка за контейнерна обработка, дълбочина до 15,5 м и подобрена жп връзка. Кей №28 осигурява възможност за обслужване на по-големи кораби и позиционират пристанището като водещ логистичен център в региона на Черно море.

 




Георги РУСЧЕВ Автор
Георги РУСЧЕВ
България Всички новини
Официално: МС реши 31 декември и 2 януари да са неработни дни Официално: МС реши 31 декември и 2 януари да са неработни дни Новината съобщи финансовият министър Теменужка Петкова Ванга със зловещо предсказание: Канибалска буря идва към Земята Ванга със зловещо предсказание: Канибалска буря идва към Земята Българската пророчица е предсказала мощна слънчева буря с опустошителни последици Румен Радев: Решението на КС е победа на правото, депутатите да внесат предложението ми за референдум за еврото Румен Радев: Решението на КС е победа на правото, депутатите да внесат предложението ми за референдум за еврото Държавният глава определи решението на Конституционния съд по казуса като победа на правото над произвола на политическата класа Синоптичката Гери Малкоданска нямала време за сватба Синоптичката Гери Малкоданска нямала време за сватба С годеника й Алекс са заедно от 10 години, но нямат намерение да се венчаят Арестуваха 72-годишен дядо с наркотици Арестуваха 72-годишен дядо с наркотици Варненецът е стар познат на служителите на реда и е осъждан С подкрепа на 119 държави: Избраха Мира Райчева-Шекерджиева за съдия в Трибунала на ООН С подкрепа на 119 държави: Избраха Мира Райчева-Шекерджиева за съдия в Трибунала на ООН За петте вакантни места в Трибунала се конкурираха десет кандидати от различни държави В „Терма Нумера“ се провежда първото в България професионално обучение за сауна специалисти В „Терма Нумера“ се провежда първото в България професионално обучение за сауна специалисти Какво е Aufguss и как да се практикува безопасно, разкриват ексклузивните партньори на хотелския комплекс и Deutsche Sauna-Akademie 5 автобуса, 2 буса и 2 коли станаха на пепел - каква е причината? 5 автобуса, 2 буса и 2 коли станаха на пепел - каква е причината? Към момента се извършват огледи в Костинброд, не се изключва умишлен палеж Гърми скандал във Варна - задържани са петима надзиратели Гърми скандал във Варна - задържани са петима надзиратели Намерени са куп забранени предмети В сигнал до Флагман.БГ: Издирваното мини BMW е под чергило пред 5 РУ - Бургас (ОБНОВЕНА, ВИДЕО) В сигнал до Флагман.БГ: Издирваното мини BMW е под чергило пред 5 РУ - Бургас (ОБНОВЕНА, ВИДЕО) Дежурният редактор засече писмото преди няколко минути, реагирахме веднага 
Зеленски пристигна в Турция: Подновяват преговорите за мир в Украйна Зеленски пристигна в Турция: Подновяват преговорите за мир в Украйна Все още не е ясно дали специалният пратеник на САЩ Стив Уиткоф ще присъства Тръмп каза, че Саудитска Арабия ще инвестира 600 млрд. долара в САЩ, Мохамед бин Салман обещава 1 трилион Тръмп каза, че Саудитска Арабия ще инвестира 600 млрд. долара в САЩ, Мохамед бин Салман обещава 1 трилион Това е първото посещение на престолонаследника в Белия дом от повече от седем години и той беше посрещнат от Тръмп с помпозна церемония на Южната морава Защо Кристиано Роналдо присъства на вечерята в Белия дом? Защо Кристиано Роналдо присъства на вечерята в Белия дом? На трапезата бяха още "бъдещи трилионери“ - престолонаследникът Мохамед бин Салман, предприемачът Тим Кук и технологичният маг Илон Мъск Тръмп обяви Саудитска Арабия за основен съюзник на САЩ Тръмп обяви Саудитска Арабия за основен съюзник на САЩ Двете страни поддържат перфектни отношения Атака по военни обекти в Русия с американски ракети АТАКМС Атака по военни обекти в Русия с американски ракети АТАКМС Властите в Киев настояват САЩ да им предоставят и "Томахок", чиито обсег е около 2500 километра  50 см сняг в Турция 50 см сняг в Турция Кога ски сезонът там ще бъде открит? Кремъл обвини Полша, че се поддава на русофобия Кремъл обвини Полша, че се поддава на русофобия Експлозията по линията Варшава – Люблин, която свързва полската столица с украинската граница, последва поредица от палежи, саботажи и кибератаки в Полша Глобален срив заради Cloudflare остави света без новини Глобален срив заради Cloudflare остави света без новини Мащабното прекъсване, което продължава през последните часове, със сигурност е попречило на мнозина от вас да сърфират спокойно в мрежата За първи път в Европа: Влакове ще летят с 350 км/ч За първи път в Европа: Влакове ще летят с 350 км/ч Влаковете по линията Мадрид-Барселона превозват по 15 млн. души годишно Пикап, пълен с диви маймуни и дрога, бе заловен при акция в Тайланд Пикап, пълен с диви маймуни и дрога, бе заловен при акция в Тайланд Местните власти разкриха два свързани случая на трафик на макаци, подчертавайки ролята на страната като ключов център в глобалната незаконна търговия
Асен ВАСИЛЕВ Асен ВАСИЛЕВ Да спрат парите за касички и бухалки, вместо да вдигат данъци и осигуровки Виц на деня Виц на деня - Иванчо, кой материал е по-твърд - дървото или желязото?
- Дървото, госпожо. Никой не казва, пипни да видиш как съм го нажелязил.
Виц на деня Виц на деня Мъж към жена си:
- Как така майка ти се е почувствала по-добре? Аз вече се уговорих с гробарите!
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Ако мъж е на колене пред жена, значи и прави предложение. Ако жената е на колене пред мъжа, значи е приела предложението.
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори