Иван Ненков, ГО "Бургазлии": Продават държавата като човек, който е закъсал
Само президентът показа, че още има държава, подчерта лидерът на Гражданско обединение "Бургазлии"
Общинският съветник от Гражданско обединение "Бургазлии" Иван Ненков с остра позиция срещу приетите в последния работен ден на парламента преди ваканцията промени в Закона за държавната собственост.
Той обвинява управляващите в опит за прикриване на действия, които засягат стратегически държавни активи, и предупреждава за сериозни последици както за националната сигурност, така и за обществения интерес.
Според него липсата на дебат, непрозрачните решения и финансовият натиск върху държавата са основните причини за тази законодателна офанзива, която напомня на паническа разпродажба от страна на едно управление, което е „закъсало“.
Ето и цялата позиция:
Уважаеми съграждани,
Уважаеми бургазлии,
На 31 юли, в последния работен ден преди лятната ваканция на парламента, Народното събрание на Република България прие сериозни промени в Закона за държавната собственост и други ключови нормативни актове. Това стана без реален дебат и с явно бягство от отговорност пред гражданското общество, местната власт и засегнатия от промените бизнес. Опитът да не се вдига шум около промените доведе тъкмо до обратното.
Съгласно публикувания на сайта на Министерство на регионалното развитие и благоустройството списък с имоти се оказа, че част от тях са стратегически, защитени или културни обекти. След скандала, който списъкът произведе, някой го свали от сайта на министерството – не бива да се заблуждаваме и да вярваме, че това е „комуникационна грешка“ и някой чиновник не се е справил с работата си да сведе до вниманието на хората един имотен списък. Този вид „служители“ не мърдат и на сантиметър в своята работа без съгласието на политическия си началник.
Да се спомене всеки един отделен имот или всяка една промяна на Закона и да се обясни значението е трудно, до степен да е невъзможно, затова ще спомена само някои тревожни според мен, а и според много други специалисти и хора промени :
1. Държавни лечебни заведения ще получават права върху държавни имоти без търг или конкурс! Това създава възможност за огромни злоупотреби – няма контрол дали имотите ще се използват за медицински цели или ще служат на други търговски интереси. Министерски съвет решава да даде ограничени вещни права на едно ДЛЗ и то може съвсем спокойно да построи сграда или каквото си поиска върху земята на държавата без значение това добре ли е за пациентите или не. Някой попита ли ръководителите на тези лечебни заведения дали желаят това?
2. Друго изменение, касаещо правомощията на Министъра на отбраната, лишава министъра на МО от споделена компетентност между него и Министерски съвет когато се продават/заменят имоти, стопанисвани от Министерство на отбраната. Лично за мен това е скандално. Имотите на това министерство в голямата си част имат стратегическо значение за държавата(оттам за съюзите към, които принадлежим - НАТО и ЕС), кой би могъл по-добре да разбира от това освен Министъра? Промените предвиждат Министерски съвет със свое решение или областните управители със свой акт вече да осъществяват тези сделки. Някой попита ли например, областните управители съгласни ли са да им бъде прехвърлена такава специфична отговорност?
3. Съгласно изменението на Закона за опазване на околната среда много по-лесно ще бъде за Народното събрание да обяви даден имот/обект за такъв със „стратегическа важност“ без да се интересува дали този обект е включен в държавен стратегически документ или дали е включен в дългосрочни цели на държавата. Това от своя страна ще даде възможност за по-бърза административна процедура за този обект, например като проекта за създаването на даден обект мине по-бърза и не толкова стриктна оценка на въздействие. Освен това промените дават и възможност при положение, че възникне някакъв спор със стратегически важен обект той ще се гледа само на една инстанция! Тоест, няма да може да се обжалва както е по нормален ред. Доколко е разумно Парламент с под 10% одобрение от гражданите да взима решения кои имоти са „стратегически важни“ за държавата и кои не оставям на Вас.
Защо се стигна дотук? Убеден съм, че гражданите имат едно обяснение, а управляващите – съвсем друго. Нека подходим от частното към общото – Кой отделен човек продава имот? Масовият случай е на човек, който се нуждае от средства и го е „закъсал“. Явно управляващите също се нуждаят и са го закъсали щом изведнъж решиха да продадат това, което са призвани да стопанисват.
Защо обаче? При всички положения не можем да подминем два фактора – раздут и нереалистичен в приходната си част Бюджет за 2025г.(за това всички предупреждаваха) и бързането с еврозоната(за това повечето предупреждаваха също). Много хора ще променят своите убеждения за еврото, ако вместо Росен Желязков, Атанас Зафиров и Слави Трифонов друг ръководеше финансите и държавата. Много хора харесват еврото, но в същото време не харесват личностите, които се грижат за въвеждането на еврото в България и именно това ги кара да имат повече доверие в българската валута, отколкото в друга. Проблемът е и персонален нека не подценяваме това!!!
По отношение на Бюджета ще спомена обстоятелството, че според не един и двама обществени коментатори, Министерство на финансите е поискало от банките да преведат към държавата данъка от дейността си за 2026 г. – не за настоящата, а за следващата! Толкова по отношение на „доброто“ състояние на финансите в държавата.
Подкрепяме всички опозиционни партии в Парламента, които реагираха остро на промените в Закона за държавната собственост. Без тях нямаше да има същата тежест и наложеното вето от Президента на тези промени. Ние като Гражданско обединение ще подкрепим всяка институция, която защитава гражданите. За пореден път се оказва обаче, че тя е една и съща и е само една.
























