Кой е отговорен за хаоса с тротинетките в Бургас
МВР трябва да следи за нарушители и да ги глобява
В началото на летния сезон, когато пешеходното движение в централната градска част на Бургас значително се увеличава, зачестяват и сигналите на граждани за инциденти или на косъм избегнати сблъсъци с велосипедисти и водачи на електрически тротинетки. Само преди дни тийнейджър буквално помете майка и дете, а случаят потресе хиляди. Той обаче не е изолиран, дори напротив - подобни инциденти стават все по-често.
Ул. „Александровска“ и бул. „Алеко Богориди“ – пешеходни зони по предназначение често се превръщат в трасета за скоростно каране, което създава сериозна заплаха за сигурността на хората.
Вижте как тийнейджър с електрическа тротинетка помете майка и дете в Бургас
Съгласно чл. 81, т.5 от Закона за движението по пътищата, велосипедистите нямат право да се движат по площи, предназначени изключително за пешеходци, освен ако не са под 12-годишна възраст.
Същевременно, в чл. 167, ал. 2 от същия закон се подчертава, че службите за контрол, определени от кмета на общината, следят за нарушения в пътната инфраструктура и спазването на правилата за движение по велосипедната мрежа, но не и за действието на водачи на индивидуални електрически превозни средства или колоездачи в пешеходни зони без изградена велоалея.
Това означава, че именно служителите на МВР имат правомощията да упражняват контрол над тези водачи, включително санкции за нарушителите, които застрашават безопасността на гражданите в пешеходните пространства.
Липсата на реална намеса от страна на органите на реда провокира обществени реакции и критика, която често несправедливо се насочва към общинските власти, отбелязва в своя позиция общественият посредник на Бургас Тодор Стамболиев.
„Много хора смятат, че кметът и общината трябва да направят нещо, но законът е ясен – контролът над тротинетките и велосипедите в пешеходните зони не е в тяхната компетентност“, коментира омбудсманът, позовавайки се на действащата правна уредба. По думите му, неяснотата около отговорните институции води до усещане за безнаказаност сред нарушителите и до нарастващо напрежение сред гражданите.
В опит да предложи прагматично решение в рамките на закона, Стамболиев още през юни 2023 г. внася предложение до Комисията по безопасност на движението към Община Бургас за прилагането на визуални предупреждения. Те включват пътна маркировка, изобразяваща забрана за движение на велосипедисти, която се поставя на входните точки и пресечките на ключови улици в централната градска част.
„Такава маркировка би била по-ефективна за младите хора, които нямат шофьорски книжки и не са обучавани да разпознават пътни знаци“, посочва Стамболиев.
Още по темата:
Екшън в Бургас: Високо напрежение между тийнейджъри и ядосан шофьор от градския транспорт
Погнаха ел.тротинетките в Бургас, които застрашават живота на пешеходци в центъра




















Селяци има и сред нас, както и сред шофьорите на МПС, общинари, администрация и т.н.
ИЕПС са уредени в ЗДвП
Зала арена ГЕРБ - Летящата чиния, НЛО-то в Изгрев, кога излита ?
За 100 млн лева, КОРУПЦИЯ , която се оказа НЕГОДНА за спорта, за която Бай Буцан я построи ! За ЛЕКА АТЛЕТИКА !
А в Турция за 100 млн построиха 4 футболни Стадиона по същото време.
ТРОТИНЕТКИТЕ СА БИЧ ЗА СЕЛЯКА, ЗАЩОТО ВИЖДА КАК Е ВЪЗПИТАЛ ДЕЦАТА СИ, КОИТО ГИ УПРАВЛЯВАТ ДНЕС !
Няма причина да се продават тротинетки , които развиват повече от 25 км в час.
1 Пълно е с огромни кучета без наморници.
2.Ел.тротинетки,мотори.
3.Отдават се поднаем велосипеди, но както пише в статията е забранено
И ПРОБЛЕМА Е РЕШЕН
Като забраняваш трябва да осигуриш и алтернатива - вътрешни улици без дупки или велоалеи.
И като глобяваш - глобявай тези които карат бързо и създават предпоставка за инцидент, а не само тези които ти спрът като ги повикаш.
Словореда е фантастичен!