Експерт: Цената на горивата трябва да е поне 32 ст. по-ниска, отколкото е момента
А 95 трябва да струва около 2,65 лв./л
Бензиностанции се опитват да вдигнат цените на горивата. Дизелът и бензинът достигат до 3 лв. за литър, при положение, че до скоро цената беше около 2,30 лв./л.
„Цената на горивата трябва да е поне 32 ст. по-ниска, отколкото е в момента. Ако имаше някакъв ефект от деругацията, която беше положено толкова усърдие, за да се постигне миналата година. Ние не сме видели ефектите от нея. Купуваме руски нефт на 20% по-ниски цени от местните пазари в Европа, а „Лукойл” продава на цените близки до средните в Европа”, заяви Мартин Владимиров, енергиен анализатор, Център за изследване на демокрацията пред NOVA.
„А 95 трябва да струва около 2,65 лв./л. реално, според оценка от вчера, която направих на цените на ЕС. В Европа производствените разходи формират някъде 32% от цената, в България формират около 58%. Разликата между тези две е горе долу надценката, която „Лукойл” начислява, която се превръща в свръхпечалба. До този момент я изчислявам на 1 млрд. 800 хил. лв. свръхпечалба за 2023 г.”
По наши сметки, в момента печалбата на „Лукойл” генерира 4% от всички бюджетни приходи на руската държава от петрол, каза Владимиров и добави: „Лукойл” третира българския пазар все едно на него се продава суров петрол или някои от другите международно котирани сортове петрол. Когато суровия петрол се вдигне на международните пазари, вероятно и у нас ще се вдигне. Цената се вдига и заради геополитическите решения на Русия и Саудитска Арабия.”
„Клечка кибрит“ на дует Paradox не гори, а пламти на върха на БНТ2
Кристиано Роналдо и разбитото Ferrari - инцидентът, който може да промени всичко
Мис Андреа „надебеляла“ за една нощ
Кой поръча Митко Маймуняка и защо убийството още не е разкрито
Цял регион е пред екокатастрофа, голям язовир е на път да пресъхне
Спортно училище „Юрий Гагарин“ отличи своите шампиони за 2025 г.
Вечеряйте между 17 и 19 ч. през зимата, за да сте здрави
Ромина скъса с русото: Вече е фатална брюнетка
Важна новина за тези, които планират да направят инвестиции в имоти
Общински съветник от СДС стана председател на БСП - Видин
Откриха паметник на Левски в Италия
Уникално представление отбелязва 100 години на Георги Парцалев

❗ Да припомним че България издейства в рамките на ЕС дерогация от ембаргото за руски петрол, така че да може да продължи да внася суровина от Русия до края на 2024 г. Един от основните аргументи – българските потребители да имат достъп до по-евтини горива.
❗ Ето в детйствителност какво се случва, илюстрирано от динамиката на котировките на суровия нефт „Уралс“, преизчислени в евро и средните цени на дребно на българския пазар на бензина и дизела (преди облагане с акциз и данък) от януари 2021 г. до предпоследната седмица на септември (индекс при база 100). ДО НАЧАЛОТО на войната горе-долу цените на суровия петрол и цените в България се движат що-годе успоредно, което е и очаквано и логично. СЛЕД НАЧАЛОТО на войната кривите се раздалечават – отворената ножица (защрихованото на графиката) е допълнителния марж, който остава за Лукойл.
❗ Два примера, ако не е станало ясно: от януари 2021 г. до миналата седмица цената на руския суров петрол в евро е нараснала с около 62%, а на бензина и дизела у нас съответно със 112% и 104% (без акциз и данък); цената на „Уралс“ миналата седмица е горе-долу същата като в първата половина на януари 2022 г. – тогава крайната цена на бензина и дизела е около 2,50 лв., сега е около 2,90 лв. на литър.
❗ Картинката в едър щрих е ясна – дерогацията наистина създаде своеобразен „марж“, или „предимство“, само че до момента няма механизъм ползата да се върне към българските потребители и/или към бюджета.