×
Вкусно Бизнес ЮГ София Войната в Украйна Политика Общество Общини Спорт Разследване

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
  • Георги Илиев отново ще е кмет на "Слатина", в "Искър" ще има балотаж
  • Димитър Маринов ще снима филм със Скарлет Йохансон
  • Шефът на Renault подаде оставка
  • Печки, перални и хладилници поскъпват с до 1000%
  • МВР се събира на национално съвещание
  • Над 50 хил. десетокласници се явяват на НВО по математика
  • В Източните Родопи се родиха три нови зубърчета
  • Официално: Стартират разговорите между Филипов и Зингаревич за ПФК Ботев
  • Смърт на пътя затапи движението на важен участък на магистрала Струма
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Учуден съм, че в Бургас гласувахте срещу индустриален парк


Учуден съм, че в Бургас гласувахте срещу индустриален парк
Валери Андреев, изпълнителен директор на „Индустриални зони” ЕАД
Тема в развитие
виж още
скрий
05 Април 2011, Вторник, 13:49 ч.
Автор: Веселин ВАСИЛЕВ

115 милиона се наляха в Русе когато създадоха такъв парк, каза Валери Андреев директор на национална компания „Индустриални зони” ЕАД

Темата да има ли Бургас индустриален парк, където чуждестранни компании да инвестират в производство, а не само в хипермаркети за евтини банани, продължава да бъде актуална. Миналата седмица Бургаската търговско-промишлена палата официално подкрепи идеята. Очаква се в някоя от следващите сесии кметът Димитър Николов да внесе отново докладна за създаване на акционерно дружество за бъдещия логистичен парк. Как стои този въпрос в другите градове у нас, къде има създадени такива зони, как работят те, привличат ли инвестиции, откриват ли нови работни места? По тези въпроси потърсихме един от най-компетентните хора в тази област – изпълнителния директор на „Индустриални зони” ЕАД Валери Андреев, който се съгласи да даде ексклузивно интервю за Besove.Bg

 

- Г-н Андреев, поисках този разговор, защото знам, че преди да станете  директор в националната компания  „Индустриални зони”, сте бил шеф на русенската зона. Даже, ако не се лъжа, вие сте неин създател.

- Имам отношение като зам-кмет на общината. По мое време започна реализацията на индустриален парк Русе.

- Какво показа вашия опит, предимство ли е за един град да има такава зона?

- Този въпрос може да има само еднозначен отговор. Даже беше станало практика, ако някой се кандидатира за кмет, независимо дали в голям град или в паланка, винаги да обещава на хората, че първото, което ще направи, е индустриален парк. Няма никакво съмнение, че един логистичен център до населено място, където има достатъчно работници, университетско образование и съответно кадри с всякакъв ранг, ще бъде голям плюс за града. В Стара Загора го осъзнаха това, в Русе индустриалният парк даде много бързо конкретни резултати и веднага бяха стартирани три проекта за инвестиции – на една френска компания за 80 милиона евро, испанска компания, която инвестира около 35 милиона евро и т.н. Ако нямаше такава територия с изградена от общината инфраструктура, тези компании нямаше да дойдат в България.

- В момента националната компания с колко индустриални зони работи у нас?

- Ние управляваме и развиваме трите индустриални логистични центрове във Видин, Русе и Свиленград, това са бившите безмитни зони, които оперират повече от 20 години. Отделно имаме в нашия капитал терени, които са изцяло на зелено - в София, в района на Божурище, в Суворово,  близо до пристанище Варна Запад и в Карлово. Плюс един проект в Телиш, до Плевен. Там обаче нещата са малко по-различни, защото това е бивша военна база с около 300 дка със складови помещения, административни сгради и около 1600 дка зелени площи и възможности за развитие.

- Някои от общинските съветници, гласували против, изтъкват, че Бургас отдавна има безмитна зона и че досега за толкова години тя не е привлякла нито един сериозен инвеститор. Каква е разликата между индустриален парк и безмитна зона?

- Свободните зони както Видин, Русе и Свиленград са подчинени на едно също законодателство, както и Свободна безмитна зона Бургас. Има разлика само в собствеността – някъде тя е изцяло държавна, докато при вас е държавна, общинска и частна. В свободните зони действа една сравнително остаряла нормативна уредба, която е малко ограничаваща. Те разбира се имат своите предимства, защото се ползват с по-различен митнически режим и са интересни, когато се оперира със стоки извън ЕС. За стоки в  ЕС обаче този статут не е толкова привлекателен. Освен това в свободните зони има ограничения, когато става дума за придобиване на собственост. Докато в логистичния парк земята може да бъде отдавана дългосрочно под наем, да бъде изцяло продавана по определени правила, може да се учредява право на строеж. По този начин един инвеститор ще срещне по-голяма гъвкавост и има по-голяма вероятност той да бъде удовлетворен отколкото при Свободните безмитни зони.

- Вие казахте, че държавата вече притежава няколко терена за индустриални паркове. Как оценявате нашия? Може ли той да привлече инвеститори?

- Всеки от терените, които споменах, има своите предимства и недостатъци. Нека не се създава впечатлението, че това е нашата мечта, че това е един изключителен терен и ние даваме всичко за този проект. Трябва да се знае, че имаме предложения и от други общини, които искат да изграждат такива индустриални зони. Те виждат в наше лице добър партньор, защото имаме опита и специалистите, с които да ги управляваме, работим с Българската агенция за инвестиции, министерството на икономиката, енергетиката и туризма. Целта е не само да бъде изградена така зона, но и да се изпълни със съдържание. В Бургас ние можем да бъдем полезни във всяка една фаза от развитието на зоната.

- Кметът обеща, че държавата не само ще даде пари, но и ще насочва към града големи инвеститори. Има ли интерес към българските индустриални зони в момента?

- Разбира се, че има такъв интерес. Е, не е като в периода преди 2009 година, когато имаше истински бум и много повече запитвания за проекти, които да се реализират. Сега запитванията не са толкова много, но пък са по-категорични и ясни. т.е  по-малко, но по-качествени. Започва да се забелязва, че лека- полека излизаме от кризата.

- Община Бургас, кметът на града или някой от неговите заместници обсъждали си са с вас конкретни финансови параметри?

- Този разговор , който водим с общината, не е от вчера или от един месец . Още миналата година ние имаме подписан  меморандум, в който са регламентирани едни бъдещи взаимоотношения. Разговорите, които водихме, бяха с г-н Николов и неговия екип.  Ние сме наясно, че всички решения трябва да се вземат от ОбС. Но някаква конкретика на този етап няма. Все пак нещата трябва да бъдат съпоставими и в зависимост от това с какво участие ще влезе общината, ние ще си направим изводите - какво имаме насреща и колко да дадем. В никакъв случай то няма да бъде по-малко от това, което ще даде общината.

- По разчети на общината за изграждането на парка са необходими между 5 и 7 мил лева. В същото време на сесията стана въпрос, че за индустриални зони има заделени 30 милиона лева. Това годишен бюджет ли е и ако Бургас  създаде такава зона, каква част от тези пари може да усвои? И съответно - какви са шансовете ни да изпуснем влака, ако продължаваме да протакаме?

- Национална компания „Индустриални зони” е еднолично акционерно дружество, ние нямаме бюджет. Това са средства, които държавата е обезпечила за изграждане на инфраструктура в зони, в които ще участваме и развиваме. Тези 30 милиона не са за година-две и никой не трябва да си прави илюзии, че ще бъдат инвестирани само в Бургас.  Ние също мислим, че  5-7 милиона са достатъчни за първи етап за изграждане на инфраструктурата в зоната в Бургас. Оттам нататък идеята е, ако бъде създадено съвместно акционерно дружество, да започне и бърза възвращаемост на вложените средства, като първите постъпления бъдат реинвестирани в зоната. 

- А на каква цена продава земята Русенската индустриална зона? На испанския, на френския инвеститор? Колко евро на квадрат?

- Имаше едно движение в различните етапи, в зависимост от класа инвестиция. Но мога да кажа, че в последните търгове, обявени след като беше изградена цялата довеждаща инфраструктура - вода, ток, асфалтирана връзка с пътната инфраструктура, газификация до границите на всеки един терен - беше определена цена от 25 евро на квадрат.

- Вие като зам.кмет лобирахте ли за някакви преференции на местните инвеститори?

- Местните инвеститори са добре дошли, но за съжаление в законодателството и тогава и сега това може да се случи много трудно.      

 


В категории: Бизнес


3
Коментара
Това са най-нараняваните зодии
Това са най-нараняваните зодии 16/06/2025, Понеделник 18:00 0
Флагман.БГ Ще реставрират знакова сграда в Поморие Ще реставрират знакова сграда в Поморие 16/06/2025, Понеделник 17:20 0
3
Коментара по темата
3.
Отрицание
23.04.2011 12:35:52
0
0
Уважаеми г-н Андреев,
Защо се чудите, че бургазлии не желаят индустриална зона? Е как да желаят цървулите? Ами сетете се колкко трябва да си тъп за да вкараш в общински съвет 13 души от "Атака" (пардон Скат), лекето Георги Иванов и ред други???
2.
sryd
06.04.2011 09:18:26
0
0
да, искаме индустриална зона!
не, не щем да е нечия мазна далавера!!!
1.
Вишванат Ананд
05.04.2011 15:01:25
0
0
Браво, Веско! Отлично интервю, което видимо е сътворено с гросмайсторски ходове в търсенето на удачни отговори!
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Слънчев бряг дава старт на Лято 2025 Слънчев бряг дава старт на Лято 2025 Очаква се да затвърди позицията си на водеща европейска парти дестинация Министър Жечо Станков в Люксембург: Сигурната и достъпна енергия за хората и индустрията остава наш приоритет Министър Жечо Станков в Люксембург: Сигурната и достъпна енергия за хората и индустрията остава наш приоритет Пред колегите си eнергийният министър подчерта важността на баланса между стратегическите цели на ЕС в областта на декарбонизацията и нуждата от сигурни и предвидими доставки на конкурентни цени Кадри от изгрев до залез вдъхновяват дарителска мисия Кадри от изгрев до залез вдъхновяват дарителска мисия Фотоизкуството е с благородна кауза – роял за младите таланти МОН публикува верните отговори от НВО по математика за 10 клас МОН публикува верните отговори от НВО по математика за 10 клас На изпита се явиха над 55 хиляди ученици Първо във Флагман.бг: Ето кой поема ръководството на РУ-Созопол Първо във Флагман.бг: Ето кой поема ръководството на РУ-Созопол Най-обичаният пътен полицай в България застава начело на районното в Царево Жега, мръсотия и без климатик! Проверка установи шокиращи условия на летище Бургас Жега, мръсотия и без климатик! Проверка установи шокиращи условия на летище Бургас Не може така! Бургаското летище с фрапиращи нарушения, подчерта транспортният министър Въоръжен екшън на пътя: Мъж извади пистолет срещу жена край Руен Въоръжен екшън на пътя: Мъж извади пистолет срещу жена край Руен Не е ясна причината за заплахата, но вероятно е заради спор на пътя  Две седмици пост от днес Две седмици пост от днес Петровият пост е по-малко строг и по-щадящ от Великденския Смърт на пътя затапи движението на важен участък на магистрала Струма Смърт на пътя затапи движението на важен участък на магистрала Струма Трафикът от Кулата към Благоевград и София се осъществява само в дясната лента на аутобана Почина един от най-богатите мъже в света Почина един от най-богатите мъже в света Той беше икона и пионер, спечелил уважението на хората по целия свят
Ще реставрират знакова сграда в Поморие Ще реставрират знакова сграда в Поморие След преустройството, сградата на Стария съд ще се превърне в „Дом на културата и традициите“ и ще служи като културен център Самолет, прелитащ над България, се върна обратно заради бомбена заплаха Самолет, прелитащ над България, се върна обратно заради бомбена заплаха Полет LH752 е бил на път за Хайдарабад и се е върнал обратно, докато е прелитал над българското въздушно пространство Български моряци са на кораб, който се обработва на пристанище Хайфа, което е в обсега на иранските ракети Български моряци са на кораб, който се обработва на пристанище Хайфа, което е в обсега на иранските ракети От съображение за сигурност от дружеството са отказали да съобщят името на плавателния съд, както и броя на българските моряци на борда му поради опасения за сигурността им Куп звезди се пускат на турнир с благородна кауза в Бургас Куп звезди се пускат на турнир с благородна кауза в Бургас В надпреварата ще се включат 12 отбора, сред които познати футболни клубове и отбори на водещи фирми от Бургас и региона В Поморие ще бъде открито първото национално биенале „НАТЮРМОРТ“ В Поморие ще бъде открито първото национално биенале „НАТЮРМОРТ“ Тази национална изложба на изключително високо ниво слага началото на етап, който не само популяризира изобразителното изкуство, а и акцентира върху определен жанр Лято с ритъм, изкуство и емоции – Община Царево представя културната си програма за юли Лято с ритъм, изкуство и емоции – Община Царево представя културната си програма за юли Богата и пъстра програма ще събере на едно място музика, визуални изкуства, улични представления, танци и фестивали – всичко това на фона на морския бряг и вълшебните вечери под звездите Пиян шофьор от София катастрофира с БМВ край Созопол Пиян шофьор от София катастрофира с БМВ край Созопол Шофьорът е задържан за срок до 24 часа, а автомобилът е иззет по съответния ред от органите на реда бТВ я изпрати преждевременно в майчинство бТВ я изпрати преждевременно в майчинство Хубавата синоптичка, която е в очакване на първото си дете, се сбогува с телевизията миналата седмица и веднага отпраши да празнува свободата в Гърция Тя каза колко лева има в кешово обръщение, сумата е внушителна Тя каза колко лева има в кешово обръщение, сумата е внушителна Става въпрос за над 30 млрд.лева Продуцентите на Ергена го превърнаха в марионетка и направиха за смях, днес той дълбоко съжалява Продуцентите на Ергена го превърнаха в марионетка и направиха за смях, днес той дълбоко съжалява Грешката, която Алек отчете е, че не опитал да наложи мнението си и се съгласил да зареже Магдалена и Надежда с видео, за което понесе доста критика от зрителите
Никушор Дан, президент на Румъния Никушор Дан, президент на Румъния Единственият език, който Русия разбира, е този на силата Виц на деня Виц на деня - Тате, как се запознахте с мама?
- Язе тогава карах такси, а она немаше пари да си плати...
Виц на деня Виц на деня Редник подмазвач:
- Господин старшина, вие сте гений!
- Ти да не си по-хубав бе?! Два непоряда по служба...!
Статус във фейсбук Статус във фейсбук За съжаление в Европа сме познати като разбойници, проститутки и рафинирани мошеници
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори