×
Култура Здраве Политика Общини Общество Лайфстайл Войната в Украйна Спорт Разследване Бизнес ЮГ

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
  • Сделка за $10 млрд.! САЩ продават ракети, дронове и гаубици на Тайван
  • Гъpция изплaти пpeдcpoчнo чacт oт дългoвeтe cи ĸъм ĸpeдитopитe oт EC
  • ПСЖ стъпи и на световния трон
  • Кокичета цъфнаха в Смолян дни преди Коледа
  • АПС и МЕЧ при президента за консултации
  • Желязков замина за Брюксел за редовното заседание на Европейския съвет
  • България представя първите си осем изтребителя F-16
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Къде в България е най-опасно да се шофира?


Къде в България е най-опасно да се шофира?
Бургас е в средата на класацията с 436 катастрофи през миналата година, повечето са през активния летен сезон
03 Юни 2020, Сряда, 19:13 ч.
Автор: Флагман.БГ

Изненада - Бургас, София и Перник са сред сигурните места за шофиране

Вероятно сте чували, че България е втората най-опасна за шофиране страна в Европейския съюз след Румъния, с около 9 смъртни случая за 100 000 жители през миналата година. Това е доста под показателите на страни като Германия (4.1 жертви на 100 000) или Швеция (2.2), макар че в световен мащаб се класираме някъде около 50-о място - доста пред САЩ (12.4), Босна (15.7), Китай (18.2), Виетнам (24.5), Саудитска Арабия (27.4), да не говорим за Тайланд (32.7) или Либерия (35.9), пише Инвестор.бг.

Но навсякъде ли в България рискът да попаднете в катастрофа е еднакъв? Нека се опитаме да отговорим на базата на статистически данни на МВР и НСИ за миналата година.

Това не е опит да установим къде живеят добри шофьори и къде - лоши. Някои регистрационни номера се ползват с определена репутация в това отношение, но статистика не може да я потвърди.

За целта би трябвало да разделим злополуките на броя на регистрираните автомобили във всяка област, и на интензитета на трафика. Но с това има два проблема. Първо, Пътна полиция не публикува никъде такава статистика. И второ, при отчитането на катастрофите отбелязва само в коя област са се случили, а не автомобили с каква регистрация са участвали. Не е тайна, че в определени моменти от годината (и даже от седмицата) повече коли с регистрация РК се движат в София, отколкото в област Перник. Такива миграции се наблюдават и другаде в страната. Затова няма как да кажем къде като цяло шофьорите са най-опасни.

Можем обаче да преценим какъв е рискът да попаднете в злополука - независимо като шофьор, или като пешеходец - според това в коя от 28-те области на България се намирате. И сме сигурни, че резултатите ще ви изненадат.

Логично би било да предположим, че в столицата, където постоянно живее над една пета от населението на България, катастрофите ще са най-много и рискът ще е най-голям. Но всъщност в Пловдивско стават повече тежки пътни произшествия. А ако разделим злополуките на броя на населението, рискът да попаднете в катастрофа в София е вторият най-нисък измежду всички области. А рискът от смърт на пътя е третият най-нисък.

 От какво зависи мястото на всяка област в тази класация? Факторите са много.

В някои случаи високият брой катастрофи и жертви се дължи на наличието на скоростни и много натоварени пътища в областта - както е с пътя Е79 в Благоевградска област.

В други е функция и на големия сезонен приток на приходящи - като например във Варна и Бургас.

Неслучайно всички тези области отчитат рекорден брой ПТП през лятото, сезона на ваканциите. В област Благоевград например месеците с най-много тежки злополуки са юни, август и септември (съответно 34, 37 и 33, или средно над една на ден), докато през март са едва 16. Най-страшните месеци във Варна са юни и август - средно двойно повече катастрофи, отколкото през зимата. През юли и август катастрофите в Ловешка област също са двойно повече, отколкото през януари. В Бургаска са до три пъти повече.

Тази тенденция важи като цяло за страната - най-рисковият месец е август, следван от юли, септември и юни. Най-безопасни са февруари и април, но това зависи и от точните дати на Великденските празници. Има обаче и изключения. В София логично летните месеци са по-спокойни, защото трафикът намалява, а през миналата година най-опасният месец е бил октомври, следван от март. В Ямбол най-много катастрофи са станали през януари, в Търговище - през октомври.

Интересно е обаче, че няма пряка връзка между броя на тежките катастрофи и броя на загиналите. Второто зависи от най-различни допълнителни фактори - например дали в областта има скоростни пътища и опасни проходи. Вероятно зависи и от материалното благосъстояние на жителите, тоест от качеството на автомобилите.

Областите с най-ниски доходи имат относително нисък дял на катастрофите - просто защото колите са по-малко и трафикът е по-слаб. Но пък често имат непропорционално повече жертви на пътя, което може да се обясни с по-стар, амортизиран и лишен от системи за безопасност автопарк.

Ето пример: Търговище, която има едва 50 тежки катастрофи на 100 000 жители - най-ниският показател изобщо в България, по брой смъртни случаи е сред трите най-лоши области (16.36 жертви на 100 000 жители).

По недотам пресни данни на Института за пазарна икономика областта, която генерира най-нисък сумарен доход в България, е Силистра, следвана от Видин, Търговище, Разград, Ловеч, Кюстендил и Ямбол.

Ето какъв е броят на жертвите по пътищата в тези области, сравнен с 5.64 на 100 000 за София град и с 9 на 100 000 средно за страната: Силистра - 15.74 жертви на сто хиляди души, Видин - 8.53, Търговище - 16.36, Разград - 10.00, Ловеч - 21.31, Кюстендил - 14.65, Ямбол - 14.52. От всички единствено Видин е около средното ниво за България, и това вероятно се обяснява с високата степен на обезлюдяване и с големия брой сезонно работещи в чужбина жители.

От областите със средни и високи доходи в дъното са единствено Стара Загора (11.18 жертви на 100 000 души) и Софийска (18.14) - но последният показател се обяснява и с интензивния съботно-неделен трафик на обитателите на София град из областта.

Качеството на пътната настилка в по-бедните области като цяло е по-лошо. Но по всичко личи, че метеорологичните условия не играят особена роля - област Смолян, с почти изцяло планински релеф и най-много часове с поледица или снежно покритие на пътищата, всъщност има най-ниския дял на жертви в цяла България - едва 3.8 жертви на 100 000 жители, което е под средните нива за Западна Европа. Другите най-безопасни по този показател са Кърджали (5.06), София град (5.64), Габрово (5.66), Добрич (5.84) и Благоевград (5.96).

Със сигурност има и трети основен фактор за броя на тежките катастрофи и жертвите: консумацията на алкохол и други влошаващи концентрацията вещества. Но тук вече не разполагаме с никаква статистика.

Класацията:

БЪЛГАРИЯ СРЕДНО - 96.8 катастрофи
В страната, в която по последни данни живеят 6.951 млн. души, през миналата година са станали 6730 тежки пътни инцидента, загинали са 628 души, а 8499 са били ранени.

Средно жертви на 100 000 души: 9.03

Ловеч - 186.1 катастрофи
Една от малките български области (122 546 жители) има най-високия дял и на тежки злополуки, и на смъртни случаи по пътищата. Част от обяснението е, че през нейна територия минават два натоварени пътя - междунардният Е83, през Плевен и Русе до Букурещ, и Е772, от София до Варна. Някои участъци от тези пътища отдавна са покрити със зловеща слава и плачат за обезопасяване.

Средно жертви на 100 000 души: 21.31

Русе - 156.7 катастрофи
При 215 447 жители Русенска област отчита твърде висок брой на злополуки, макар жертвите (общо 19) да са под средното за страната. Международният трафик през Дунав мост и зловещата отсечка Русе - Бяла имат най-съществен принос.

Средно жертви на 100 000 души: 8.83

Варна - 142.2 катастрофи
Третата по население българска област е дом за 469 885 души. Катастрофите през миналата година са 667, с 46 загинали. Най-опасните месеци са август и юни. На снимката: плажът в Шкорпиловци

Средно жертви на 100 000 души: 9.81

Монтана - 137.8 катастрофи
Северозападната област отчита 175 тежки произшествия с 18 жертви - доста на фона на скромното й население от 127 001 души. На снимката: изглед към Монтанска област от връх Ком.

Средно жертви на 100 000 души: 14.17

Пловдив - 127.6 катастрофи
Във втората по население българска област живеят 666 801 души. Тежките ПТП през миналата година са 850, с 62 жертви. Пикът и тук е през август, най-малко са инцидентите през февруари. На снимката: старият град в Пловдив

Средно жертви на 100 000 души: 9.31

Стара Загора - 112.8 катастрофи
През 2019 са се случили 353 тежки пътни инцидента, с 35 загинали и 472 ранени. Населението е 313 396 души. Най-опасният месец е август. На снимката: мемориалният комплекс Бузлуджа

Средно жертви на 100 000 души: 11.18

Бургас - 106.6 катастрофи
С 409 265 жители, Бургас е четвътата най-голяма област в България. Катастрофите през миналата година са 436, с 29 жертви. Едва ли е изненада, че пикът на пътните злополуки съвпада с пика на туристическия сезон през юли и август. На снимката: центърът на Бургас

Средно жертви на 100 000 души: 7.9

Силистра - 103.7 катастрофи
При 108 018 души население Силистренска област отчита доста голям брой катастрофи - 112, със 17 жертви. На снимката: крепостните стени на античния Дуросторум

Средно жертви на 100 000 души: 15.74

Велико Търново - 103.4 катастрофи
Пътят София - Варна дава по-голямата част от злополуките, и то с ясно изразена сезонност - от 240 ПТП миналата година около 30% са станали само през август и септември. Населението е 232 568 души, жертвите по пътищата са били 21. На снимката: художествената галерия в Търново

Средно жертви на 100 000 души: 9.05

Благоевград - 103.3 катастрофи
Международен път Е79, по който през лятото към Гърция се устремяват не само българи, но и сърби и румънци, има съществен принос за високия брой катастрофи - 312 през миналата година. Но жертвите са сравнително малко - 18, при 302 694 жители. На снимката: КПП Илинден на гръцката граница.

Средно жертви на 100 000 души: 5.96

Габрово - 102.8 катастрофи
Най-опасният месец в Габрово е бил декември, следван от октомври, а най-безопасен - май. Общо катастрофите са 109, с 6 жертви, а населението е 106 598 души. На снимката: архитектурен резерват Етъра

Средно жертви на 100 000 души: 5.66

Разград - 102.7 катастрофи
В Разградска област живеят 110 789 души. Катастрофите миналата година са 113, с 11 жертви и 149 ранени. На снимката: изглед от скалния манастир в Крепча, край Опака

Средно жертви на 100 000 души: 10.00

Враца - 102.5 катастрофи
Общо ПТП през 2019 са 163, с 18 жертви. Враца е от областите без ясно изразена сезонност при злополуките - всъщност миналата година месецът с най-малко инциденти е юни (8).

Средно жертви на 100 000 души: 11.32

Хасково - 100.0 катастрофи
Общо 225 сериозни инцидента по пътищата на областта, в която живеят 225 317 души. Жертвите са 14, други 285 са били ранени. На снимката: изглед към Хасково

Средно жертви на 100 000 души: 6.22

Видин - 98.8 катастрофи
Най-обезлюдената българска област наброява едва 82 825 души, на които се падат 81 тежки катастрофи през миналата година, със 7 жертви. На снимката: крепостта Баба Вида, Видин

Средно жертви на 100 000 души: 8.53

Пазарджик - 98.0 катастрофи
Статистиката за 2019 показва 247 тежки произшествия, с 23-ма загинали и 329 ранени. Населението на областта е 252 776. На снимката: Цигов чарк

Средно жертви на 100 000 души: 9.12

Кърджали - 97.4 катастрофи
Населението на областта е 158 204 души. През 2019 са отчетени 154 ПТП, но само с 8 жертви, което е едно от най-ниските съотношения за страната. На снимката: меандрите на Арда край Стар Читак.

Средно жертви на 100 000 души: 5.06

Плевен - 92.4 катастрофи
Населението на областта се е стопило до 236 305 души, на които през 2019 се падат 218 тежки произшествия с 18 жертви и 270 ранени. На снимката: Панорамата в Плевен.

Средно жертви на 100 000 души: 7.62

Кюстендил - 83.6 катастрофи
През миналата година са отчетени 97 тежки инцидента, със 17 жертви и 101 ранени. Населението е 116 915 души.

Средно жертви на 100 000 души: 14.65

Кюстендил - 83.6 катастрофи
През миналата година са отчетени 97 тежки инцидента, със 17 жертви и 101 ранени. Населението е 116 915 души.

Средно жертви на 100 000 души: 14.65

Софийска област - 78.3 катастрофи
В областта живеят 226 671 души, макар че към нейния трафик значително допринасят и столичани. През 2019 тежките катастрофи са 177, с 41 загинали и 194 ранени. На снимката: местността Орлови скали над Бели Искър.

Средно жертви на 100 000 души: 18.14

Смолян - 72.8 катастрофи
Област Смолян е една от най-рядко населените - 103 532 души. Тежките инциденти през миналата година са 75, но само с четирима загинали. На снимката: заснежен път край Доспат.

Средно жертви на 100 000 души: 3.88

Смолян - 72.8 катастрофи
Област Смолян е една от най-рядко населените - 103 532 души. Тежките инциденти през миналата година са 75, но само с четирима загинали. На снимката: заснежен път край Доспат.

Средно жертви на 100 000 души: 3.88

Сливен - 71.7 катастрофи
През миналата година в областта са отчетени 132 тежки инцидента, с 19 жертви и 164 ранени. Населението на Сливенска област е 184 119 души. На снимката: изглед към Сливен от Сините камъни.

Средно жертви на 100 000 души: 10.32

Ямбол - 59.8 катастрофи
Населението на областта по последни данни е 117 335 души, на които се падат 70 катастрофи (доста ниско съотношение), но цели 17 жертви (доста високо). На снимката: центърът на Ямбол

Средно жертви на 100 000 души: 14.52

София град - 57.1 катастрофи
Столицата е сред най-безопасните области най-вече защото иначе големият брой злополуки и жертви (759 тежки катастрофи през 2019 и 75 загинали) се разделя на 1.328 милиона души население. На снимката е катедралата "Св. Александър Невски".

Средно жертви на 100 000 души: 5.64

Перник - 57.1 катастрофи
Пернишките шофьори имат легендарна репутация в България (според местна шега буквите ПК значели "петстотин коня"), но всъщност тук вероятността да претърпите катастрофа е сред най-ниските. През 2019 са отчетени 68 тежки инцидента и 14 загинали, при 119 190 души население. На снимката: изглед към града от скандално реставрираната крепост "Кракра Пернишки".

Средно жертви на 100 000 души: 11.76

 

 


В категории: Животът


Флагман.БГ Автор
Флагман.БГ
3
Коментара
3
Коментара по темата
3.
Динамо ли алтернатор ли си
05.06.2020 13:27:27
0
0
Ти прост ли си не виждаш ли БургаЗ къде е пред пазарджик и ямбол
2.
навсякъде
03.06.2020 21:34:54
1
3
е опасно да се шофира в България
1.
Динамо
03.06.2020 19:50:45
1
6
Най зле са в ямбол и Пазарджик
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Теодор Ушев на площада: Мислех, че ни управляват идиоти, оказаха се кръгли... Теодор Ушев на площада: Мислех, че ни управляват идиоти, оказаха се кръгли... Световно признатият аниматор се върна от Канада, за да се включи в протестите в София и заяви, че е убеден в победата над „кликата“ Асен Василев на протеста: Ще пълним площадите след всяко безобразие на властта Асен Василев на протеста: Ще пълним площадите след всяко безобразие на властта Съпредседателят на „Да, България“ Божидар Божанов пък прогнозира, че Пеевски ще се превърне в електорално джудже, ако се върне машинния вот Корнелия Нинова: Превърнаха БСП в патерица на властта заради постове и пари Корнелия Нинова: Превърнаха БСП в патерица на властта заради постове и пари Бившият лидер на левицата обвини ръководството на БСП в предателство и съучастие в модела на Борисов и Пеевски, срещу който тя се бори от десетилетие В Бургас се събраха за пореден протест на пл. "Атанас Сиреков" (Обновена) В Бургас се събраха за пореден протест на пл. "Атанас Сиреков" (Обновена) Около 150 души са на площада сега Как се съставят годишни финансови отчети за 2025 г. следното въвеждане на еврото от 1 януари 2026 г. Как се съставят годишни финансови отчети за 2025 г. следното въвеждане на еврото от 1 януари 2026 г. След въвеждането на еврото в България на 1 януари 2026 г. счетоводството на предприятията ще се извършва в евро Кореспондентът на „Таймс” на Балканите който се пренесе за постоянно в София - Джеймс Баучер Кореспондентът на „Таймс” на Балканите който се пренесе за постоянно в София - Джеймс Баучер Статиите на „ирландецът с българското сърце“ са възможност английската общественост да се запознае със събитията в България Какво да правим с дребните пари при еврото - съвети от Л. Хампарцумян Какво да правим с дребните пари при еврото - съвети от Л. Хампарцумян Преходният период, ограниченията за плащане с монети и най-сигурните варианти за хората след 1 януари Първи случай в България: Живи корали са задържани на „Капитан Андреево“ Първи случай в България: Живи корали са задържани на „Капитан Андреево“ Екзотичните морски видове са открити в автобус от Турция за Северна Македония и са предадени за съхранение в музей Димитър Николов поздрави младите танцови таланти с европейски и международни успехи Димитър Николов поздрави младите танцови таланти с европейски и международни успехи Младите състезатели от КСТ „Бургас“ донесоха престижни отличия от първенства, проведени в морския град Железопътният тунел между България и Северна Македония трябва да е готов до 2028 г. Железопътният тунел между България и Северна Македония трябва да е готов до 2028 г. Проектът ще се изпълнява и управлява съвместно от двете държави под строгия надзор на Европейската комисия
Премиерът в оставка подкрепя репарационния заем за Украйна, но кой ще връща парите на Русия Премиерът в оставка подкрепя репарационния заем за Украйна, но кой ще връща парите на Русия Желязков заяви условна подкрепа за спорната схема със замразените руски активи, но остава открит въпросът кой ще плаща, след като Москва предяви претенции НС реши: Родителите на деца до 12 години - на гъвкаво работно време целогодишно НС реши: Родителите на деца до 12 години - на гъвкаво работно време целогодишно „За" промените в Кодекса на труда гласуваха 166 народни представители Почина легендарният военен кореспондент Питър Арнет Почина легендарният военен кореспондент Питър Арнет Името му става световноизвестно през 1991 г., по време на първата война в Персийския залив Евростат: Годишната инфлация в България през ноември е над средната за ЕС и еврозоната Евростат: Годишната инфлация в България през ноември е над средната за ЕС и еврозоната В Европейския съюз годишната инфлация през ноември 2025 г. е 2,4 на сто, което е спад спрямо 2,5 на сто през октомври Черноморец Бургас къса с четирима Черноморец Бургас къса с четирима Това са Калоян Кръстев, Стефан Трайков, Павел Георгиев и Тодор Чаворски "Купи и дари" за 17-а поредна година ще подаде ръка на нуждаещите се "Купи и дари" за 17-а поредна година ще подаде ръка на нуждаещите се Целта на проявата е да бъдат подпомогнати социално слаби семейства и хора в неравностойно положение с хранителни продукти и домакински консумативи от първа необходимост САЩ отчитат обратна миграция за първи път от десетилетия САЩ отчитат обратна миграция за първи път от десетилетия Мигрантите се завръщат у дома, оставяйки повече жилища и работни места за американците, каза той Сръбски бос загина загадъчно в Москва Сръбски бос загина загадъчно в Москва Според медиите сръбските разузнавателни агенции са изпратили доклад до Вучич относно „подозрителната смърт“ на Радомир Куртич Тежко въоръжени полицаи нахлуха в автомобил и арестуваха седем души в Сидни Тежко въоръжени полицаи нахлуха в автомобил и арестуваха седем души в Сидни Мъжете са обвинени в планиране на акт на насилие на плажа Бонди, само дни след смъртоносната терористична атака Акция с ръст от 55 000% за 20 месеца! Без производство, без служители - и все пак милиарди Акция с ръст от 55 000% за 20 месеца! Без производство, без служители - и все пак милиарди ази индийска компания шокира света с най-голям скок на акции
Владимир ПУТИН Владимир ПУТИН Eвропейските лидери са малки прасета Виц на деня Виц на деня - И сега не ти ли е тъпо, че жена ти отиде да живее при съседа?
- Не!
- Защо?
- Защото сега аз съм съседа!
Виц на деня Виц на деня - Брат, как се разбираш с жена си?
- Абе мани! Даже поотделно правим с*кс...
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Не можем да променим картите, които са ни раздадени, а само начина, по който ще ги изиграем
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори