×
Вкусно Бизнес ЮГ София Войната в Украйна Политика Общество Общини Спорт Разследване

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
  • Борислав Сарафов сезира МВР за функционирането на BG-ALERT
  • Ново мощно земетресение удари Турция
  • Заради липса на изпитващи: Курсисти чакат над месец, автоинструктори излязоха на протест в Шумен
  • Принц Уилям и Кейт Мидълтън празнуват годишнина от сватбата си
  • Полицаи иззеха 2 килограма наркотици в София
  • Северна Корея тества оръжейни системи на нов разрушител
  • Тръмп: Русия иска да постигне споразумение в Украйна
  • 12 000 случая на варицела от началото на годината
  • Делото „Дебора“ продължава с разпит на свидетели
  • 74-годишен водач блъсна украинка в Слънчев бряг
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Къде в България е най-опасно да се шофира?


Къде в България е най-опасно да се шофира?
Бургас е в средата на класацията с 436 катастрофи през миналата година, повечето са през активния летен сезон
03 Юни 2020, Сряда, 19:13 ч.
Автор: Флагман.БГ

Изненада - Бургас, София и Перник са сред сигурните места за шофиране

Вероятно сте чували, че България е втората най-опасна за шофиране страна в Европейския съюз след Румъния, с около 9 смъртни случая за 100 000 жители през миналата година. Това е доста под показателите на страни като Германия (4.1 жертви на 100 000) или Швеция (2.2), макар че в световен мащаб се класираме някъде около 50-о място - доста пред САЩ (12.4), Босна (15.7), Китай (18.2), Виетнам (24.5), Саудитска Арабия (27.4), да не говорим за Тайланд (32.7) или Либерия (35.9), пише Инвестор.бг.

Но навсякъде ли в България рискът да попаднете в катастрофа е еднакъв? Нека се опитаме да отговорим на базата на статистически данни на МВР и НСИ за миналата година.

Това не е опит да установим къде живеят добри шофьори и къде - лоши. Някои регистрационни номера се ползват с определена репутация в това отношение, но статистика не може да я потвърди.

За целта би трябвало да разделим злополуките на броя на регистрираните автомобили във всяка област, и на интензитета на трафика. Но с това има два проблема. Първо, Пътна полиция не публикува никъде такава статистика. И второ, при отчитането на катастрофите отбелязва само в коя област са се случили, а не автомобили с каква регистрация са участвали. Не е тайна, че в определени моменти от годината (и даже от седмицата) повече коли с регистрация РК се движат в София, отколкото в област Перник. Такива миграции се наблюдават и другаде в страната. Затова няма как да кажем къде като цяло шофьорите са най-опасни.

Можем обаче да преценим какъв е рискът да попаднете в злополука - независимо като шофьор, или като пешеходец - според това в коя от 28-те области на България се намирате. И сме сигурни, че резултатите ще ви изненадат.

Логично би било да предположим, че в столицата, където постоянно живее над една пета от населението на България, катастрофите ще са най-много и рискът ще е най-голям. Но всъщност в Пловдивско стават повече тежки пътни произшествия. А ако разделим злополуките на броя на населението, рискът да попаднете в катастрофа в София е вторият най-нисък измежду всички области. А рискът от смърт на пътя е третият най-нисък.

 От какво зависи мястото на всяка област в тази класация? Факторите са много.

В някои случаи високият брой катастрофи и жертви се дължи на наличието на скоростни и много натоварени пътища в областта - както е с пътя Е79 в Благоевградска област.

В други е функция и на големия сезонен приток на приходящи - като например във Варна и Бургас.

Неслучайно всички тези области отчитат рекорден брой ПТП през лятото, сезона на ваканциите. В област Благоевград например месеците с най-много тежки злополуки са юни, август и септември (съответно 34, 37 и 33, или средно над една на ден), докато през март са едва 16. Най-страшните месеци във Варна са юни и август - средно двойно повече катастрофи, отколкото през зимата. През юли и август катастрофите в Ловешка област също са двойно повече, отколкото през януари. В Бургаска са до три пъти повече.

Тази тенденция важи като цяло за страната - най-рисковият месец е август, следван от юли, септември и юни. Най-безопасни са февруари и април, но това зависи и от точните дати на Великденските празници. Има обаче и изключения. В София логично летните месеци са по-спокойни, защото трафикът намалява, а през миналата година най-опасният месец е бил октомври, следван от март. В Ямбол най-много катастрофи са станали през януари, в Търговище - през октомври.

Интересно е обаче, че няма пряка връзка между броя на тежките катастрофи и броя на загиналите. Второто зависи от най-различни допълнителни фактори - например дали в областта има скоростни пътища и опасни проходи. Вероятно зависи и от материалното благосъстояние на жителите, тоест от качеството на автомобилите.

Областите с най-ниски доходи имат относително нисък дял на катастрофите - просто защото колите са по-малко и трафикът е по-слаб. Но пък често имат непропорционално повече жертви на пътя, което може да се обясни с по-стар, амортизиран и лишен от системи за безопасност автопарк.

Ето пример: Търговище, която има едва 50 тежки катастрофи на 100 000 жители - най-ниският показател изобщо в България, по брой смъртни случаи е сред трите най-лоши области (16.36 жертви на 100 000 жители).

По недотам пресни данни на Института за пазарна икономика областта, която генерира най-нисък сумарен доход в България, е Силистра, следвана от Видин, Търговище, Разград, Ловеч, Кюстендил и Ямбол.

Ето какъв е броят на жертвите по пътищата в тези области, сравнен с 5.64 на 100 000 за София град и с 9 на 100 000 средно за страната: Силистра - 15.74 жертви на сто хиляди души, Видин - 8.53, Търговище - 16.36, Разград - 10.00, Ловеч - 21.31, Кюстендил - 14.65, Ямбол - 14.52. От всички единствено Видин е около средното ниво за България, и това вероятно се обяснява с високата степен на обезлюдяване и с големия брой сезонно работещи в чужбина жители.

От областите със средни и високи доходи в дъното са единствено Стара Загора (11.18 жертви на 100 000 души) и Софийска (18.14) - но последният показател се обяснява и с интензивния съботно-неделен трафик на обитателите на София град из областта.

Качеството на пътната настилка в по-бедните области като цяло е по-лошо. Но по всичко личи, че метеорологичните условия не играят особена роля - област Смолян, с почти изцяло планински релеф и най-много часове с поледица или снежно покритие на пътищата, всъщност има най-ниския дял на жертви в цяла България - едва 3.8 жертви на 100 000 жители, което е под средните нива за Западна Европа. Другите най-безопасни по този показател са Кърджали (5.06), София град (5.64), Габрово (5.66), Добрич (5.84) и Благоевград (5.96).

Със сигурност има и трети основен фактор за броя на тежките катастрофи и жертвите: консумацията на алкохол и други влошаващи концентрацията вещества. Но тук вече не разполагаме с никаква статистика.

Класацията:

БЪЛГАРИЯ СРЕДНО - 96.8 катастрофи
В страната, в която по последни данни живеят 6.951 млн. души, през миналата година са станали 6730 тежки пътни инцидента, загинали са 628 души, а 8499 са били ранени.

Средно жертви на 100 000 души: 9.03

Ловеч - 186.1 катастрофи
Една от малките български области (122 546 жители) има най-високия дял и на тежки злополуки, и на смъртни случаи по пътищата. Част от обяснението е, че през нейна територия минават два натоварени пътя - междунардният Е83, през Плевен и Русе до Букурещ, и Е772, от София до Варна. Някои участъци от тези пътища отдавна са покрити със зловеща слава и плачат за обезопасяване.

Средно жертви на 100 000 души: 21.31

Русе - 156.7 катастрофи
При 215 447 жители Русенска област отчита твърде висок брой на злополуки, макар жертвите (общо 19) да са под средното за страната. Международният трафик през Дунав мост и зловещата отсечка Русе - Бяла имат най-съществен принос.

Средно жертви на 100 000 души: 8.83

Варна - 142.2 катастрофи
Третата по население българска област е дом за 469 885 души. Катастрофите през миналата година са 667, с 46 загинали. Най-опасните месеци са август и юни. На снимката: плажът в Шкорпиловци

Средно жертви на 100 000 души: 9.81

Монтана - 137.8 катастрофи
Северозападната област отчита 175 тежки произшествия с 18 жертви - доста на фона на скромното й население от 127 001 души. На снимката: изглед към Монтанска област от връх Ком.

Средно жертви на 100 000 души: 14.17

Пловдив - 127.6 катастрофи
Във втората по население българска област живеят 666 801 души. Тежките ПТП през миналата година са 850, с 62 жертви. Пикът и тук е през август, най-малко са инцидентите през февруари. На снимката: старият град в Пловдив

Средно жертви на 100 000 души: 9.31

Стара Загора - 112.8 катастрофи
През 2019 са се случили 353 тежки пътни инцидента, с 35 загинали и 472 ранени. Населението е 313 396 души. Най-опасният месец е август. На снимката: мемориалният комплекс Бузлуджа

Средно жертви на 100 000 души: 11.18

Бургас - 106.6 катастрофи
С 409 265 жители, Бургас е четвътата най-голяма област в България. Катастрофите през миналата година са 436, с 29 жертви. Едва ли е изненада, че пикът на пътните злополуки съвпада с пика на туристическия сезон през юли и август. На снимката: центърът на Бургас

Средно жертви на 100 000 души: 7.9

Силистра - 103.7 катастрофи
При 108 018 души население Силистренска област отчита доста голям брой катастрофи - 112, със 17 жертви. На снимката: крепостните стени на античния Дуросторум

Средно жертви на 100 000 души: 15.74

Велико Търново - 103.4 катастрофи
Пътят София - Варна дава по-голямата част от злополуките, и то с ясно изразена сезонност - от 240 ПТП миналата година около 30% са станали само през август и септември. Населението е 232 568 души, жертвите по пътищата са били 21. На снимката: художествената галерия в Търново

Средно жертви на 100 000 души: 9.05

Благоевград - 103.3 катастрофи
Международен път Е79, по който през лятото към Гърция се устремяват не само българи, но и сърби и румънци, има съществен принос за високия брой катастрофи - 312 през миналата година. Но жертвите са сравнително малко - 18, при 302 694 жители. На снимката: КПП Илинден на гръцката граница.

Средно жертви на 100 000 души: 5.96

Габрово - 102.8 катастрофи
Най-опасният месец в Габрово е бил декември, следван от октомври, а най-безопасен - май. Общо катастрофите са 109, с 6 жертви, а населението е 106 598 души. На снимката: архитектурен резерват Етъра

Средно жертви на 100 000 души: 5.66

Разград - 102.7 катастрофи
В Разградска област живеят 110 789 души. Катастрофите миналата година са 113, с 11 жертви и 149 ранени. На снимката: изглед от скалния манастир в Крепча, край Опака

Средно жертви на 100 000 души: 10.00

Враца - 102.5 катастрофи
Общо ПТП през 2019 са 163, с 18 жертви. Враца е от областите без ясно изразена сезонност при злополуките - всъщност миналата година месецът с най-малко инциденти е юни (8).

Средно жертви на 100 000 души: 11.32

Хасково - 100.0 катастрофи
Общо 225 сериозни инцидента по пътищата на областта, в която живеят 225 317 души. Жертвите са 14, други 285 са били ранени. На снимката: изглед към Хасково

Средно жертви на 100 000 души: 6.22

Видин - 98.8 катастрофи
Най-обезлюдената българска област наброява едва 82 825 души, на които се падат 81 тежки катастрофи през миналата година, със 7 жертви. На снимката: крепостта Баба Вида, Видин

Средно жертви на 100 000 души: 8.53

Пазарджик - 98.0 катастрофи
Статистиката за 2019 показва 247 тежки произшествия, с 23-ма загинали и 329 ранени. Населението на областта е 252 776. На снимката: Цигов чарк

Средно жертви на 100 000 души: 9.12

Кърджали - 97.4 катастрофи
Населението на областта е 158 204 души. През 2019 са отчетени 154 ПТП, но само с 8 жертви, което е едно от най-ниските съотношения за страната. На снимката: меандрите на Арда край Стар Читак.

Средно жертви на 100 000 души: 5.06

Плевен - 92.4 катастрофи
Населението на областта се е стопило до 236 305 души, на които през 2019 се падат 218 тежки произшествия с 18 жертви и 270 ранени. На снимката: Панорамата в Плевен.

Средно жертви на 100 000 души: 7.62

Кюстендил - 83.6 катастрофи
През миналата година са отчетени 97 тежки инцидента, със 17 жертви и 101 ранени. Населението е 116 915 души.

Средно жертви на 100 000 души: 14.65

Кюстендил - 83.6 катастрофи
През миналата година са отчетени 97 тежки инцидента, със 17 жертви и 101 ранени. Населението е 116 915 души.

Средно жертви на 100 000 души: 14.65

Софийска област - 78.3 катастрофи
В областта живеят 226 671 души, макар че към нейния трафик значително допринасят и столичани. През 2019 тежките катастрофи са 177, с 41 загинали и 194 ранени. На снимката: местността Орлови скали над Бели Искър.

Средно жертви на 100 000 души: 18.14

Смолян - 72.8 катастрофи
Област Смолян е една от най-рядко населените - 103 532 души. Тежките инциденти през миналата година са 75, но само с четирима загинали. На снимката: заснежен път край Доспат.

Средно жертви на 100 000 души: 3.88

Смолян - 72.8 катастрофи
Област Смолян е една от най-рядко населените - 103 532 души. Тежките инциденти през миналата година са 75, но само с четирима загинали. На снимката: заснежен път край Доспат.

Средно жертви на 100 000 души: 3.88

Сливен - 71.7 катастрофи
През миналата година в областта са отчетени 132 тежки инцидента, с 19 жертви и 164 ранени. Населението на Сливенска област е 184 119 души. На снимката: изглед към Сливен от Сините камъни.

Средно жертви на 100 000 души: 10.32

Ямбол - 59.8 катастрофи
Населението на областта по последни данни е 117 335 души, на които се падат 70 катастрофи (доста ниско съотношение), но цели 17 жертви (доста високо). На снимката: центърът на Ямбол

Средно жертви на 100 000 души: 14.52

София град - 57.1 катастрофи
Столицата е сред най-безопасните области най-вече защото иначе големият брой злополуки и жертви (759 тежки катастрофи през 2019 и 75 загинали) се разделя на 1.328 милиона души население. На снимката е катедралата "Св. Александър Невски".

Средно жертви на 100 000 души: 5.64

Перник - 57.1 катастрофи
Пернишките шофьори имат легендарна репутация в България (според местна шега буквите ПК значели "петстотин коня"), но всъщност тук вероятността да претърпите катастрофа е сред най-ниските. През 2019 са отчетени 68 тежки инцидента и 14 загинали, при 119 190 души население. На снимката: изглед към града от скандално реставрираната крепост "Кракра Пернишки".

Средно жертви на 100 000 души: 11.76

 

 


В категории: Животът


Срина се при Гала
Срина се при Гала 30/04/2025, Сряда 13:00 0
3
Коментара по темата
3.
Динамо ли алтернатор ли си
05.06.2020 13:27:27
0
0
Ти прост ли си не виждаш ли БургаЗ къде е пред пазарджик и ямбол
2.
навсякъде
03.06.2020 21:34:54
1
3
е опасно да се шофира в България
1.
Динамо
03.06.2020 19:50:45
1
6
Най зле са в ямбол и Пазарджик
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
На Гергьовден Камено посреща своя празник с концерт на Гъмзата и „Brass Band Show“ На Гергьовден Камено посреща своя празник с концерт на Гъмзата и „Brass Band Show“ Общинското ръководство кани всички жители и гости на града да споделят празника Бургазлии пропищяха: Искат легнали полицаи или камери за скорост на възлов булевард Бургазлии пропищяха: Искат легнали полицаи или камери за скорост на възлов булевард От ул. „Цар Симеон I” та чак до Строителния техникум на бул. „Стефан Стамболов” - при ограничение 30 км/ч., често се виждат автомобили и с 80-90 км/ч. Притеснително! Голяма част от фирмите предвиждат сериозни съкращения до месеци Притеснително! Голяма част от фирмите предвиждат сериозни съкращения до месеци В България има около 250 хиляди вакантни позиции, които са перманентно отворени, повече от тях обаче са нископлатени Какви заплати ще плащат на тийнейджърите през лято 25 Какви заплати ще плащат на тийнейджърите през лято 25 Повечето хлапета започват на минимална работна заплата от 1070 лева плюс процент от оборота Роден град се тресе: Мъж хвърли дете от мост (ВИДЕО) Роден град се тресе: Мъж хвърли дете от мост (ВИДЕО) Кметът на Луковит Иван Грънчаров зове за смиреност Арестуваха шефа на митницата, помагал на Паскал Арестуваха шефа на митницата, помагал на Паскал Беляшки се заместил с износ на цигари Животът на тези зодии се обръща на 180 градуса до дни Животът на тези зодии се обръща на 180 градуса до дни Изобилие, нови предложения в любовта и кариерата, получаване на признание – всичко това ще бъде на картата за тези знаци Бургас се събужда силен – ела на POWER OF BURGAS на 17 май Бургас се събужда силен – ела на POWER OF BURGAS на 17 май Десетки любители на активния начин на живот ще се съберат Central Park  Стана на 60 години. Ще се върне ли в България? Стана на 60 години. Ще се върне ли в България? Рачков и Геро отидоха до Испания заради него Желязков поиска план за BG-Alert до 10 дни, след това – „няма прошка” Желязков поиска план за BG-Alert до 10 дни, след това – „няма прошка” И главният прокурор Борислав Сарафов възложи проверка
Срина се при Гала Срина се при Гала Поводът за драмата му е внезапната смърт на оперния певец Борислав Спиров, който загина след нелепа катастрофа с камион Трагедия на военно летище, загина известен парашутист Трагедия на военно летище, загина известен парашутист Загиналият парашутист е бил член на 63-та парашутна бригада и е починал тази нощ във военната болница в Ниш от наранявания Тръмп задължи с указ шофьорите на камиони да владеят английски език Тръмп задължи с указ шофьорите на камиони да владеят английски език В края на втория си мандат Барак Обама подписа указ, който облекчи леко мярката. С него беше дадено право на полицаите по пътя да не отстраняват тези шофьори на тирове от работа, а просто да им напишат глоба Доналд Тръмп: Целият свят се смееше на САЩ Доналд Тръмп: Целият свят се смееше на САЩ Лидерът на републиканците изрази тежко мнение за Байдън Трима убити и много ранени при стрелба в Швеция, спряха и влаковете Трима убити и много ранени при стрелба в Швеция, спряха и влаковете Терористът е избягал със скутер Медведев отсече: Русия и САЩ са... Медведев отсече: Русия и САЩ са... Политикът счита, че няма да има крайно изостряне на отношенията между Москва и Вашингтон Драмата с тока не спря Григор Димитров Драмата с тока не спря Григор Димитров Българинът победи чисто великобританец Тръмп си призна: Управлявам САЩ и света Тръмп си призна: Управлявам САЩ и света Знаете ли, това, което правя, е изключително сериозно, заяви президентът на САЩ Енергиен експерт посочи как Испания можеше да избегне кризата с тока и намеси България Енергиен експерт посочи как Испания можеше да избегне кризата с тока и намеси България "Европа трябва да защитава физичната среда, но и мрежовата", каза пък специалистът по киберсигурност Ясен Такев Почина Ирина Мутафчиева Почина Ирина Мутафчиева Тя е автор на множество публикации в централния периодичен печат и в специализирани издания
Доналд Тръмп Доналд Тръмп Луди искат да ме отстранят! Щяха да превърнат САЩ в пропаднала дупка от третия свят Виц на деня Виц на деня - Какво е шведска маса по нашенски?
- Запой в гараж, върху щайги.
Виц на деня Виц на деня България е единствената държава, в която даже и неодушевените предмети си имат майка. Статус във фейсбук Статус във фейсбук Горещото кафе в пластмасова чашка отнема 2/3 от мъжката потентност. Първо изгаря пръстите, а после и езика...
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори