×
Политика Общество Общини Спорт Разследване

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман
Накратко
  • След коалиционния съвет: Борисов остава премиер до края на мандата
  • Правителството отпусна 7,5 млн. лв. за насърчаване на инвестициите
  • 303 нови случая на заразени с коронавирус в България при направени 5701 PCR теста за последните 24 часа
  • Джеф Безос продаде акции от Amazon за над 3 млрд. долара
НА ЖИВО

Къде в България е най-опасно да се шофира?


Къде в България е най-опасно да се шофира?
Бургас е в средата на класацията с 436 катастрофи през миналата година, повечето са през активния летен сезон
03 Юни 2020, Сряда, 19:13 ч.
Автор: Флагман.БГ

Изненада - Бургас, София и Перник са сред сигурните места за шофиране

Вероятно сте чували, че България е втората най-опасна за шофиране страна в Европейския съюз след Румъния, с около 9 смъртни случая за 100 000 жители през миналата година. Това е доста под показателите на страни като Германия (4.1 жертви на 100 000) или Швеция (2.2), макар че в световен мащаб се класираме някъде около 50-о място - доста пред САЩ (12.4), Босна (15.7), Китай (18.2), Виетнам (24.5), Саудитска Арабия (27.4), да не говорим за Тайланд (32.7) или Либерия (35.9), пише Инвестор.бг.

Но навсякъде ли в България рискът да попаднете в катастрофа е еднакъв? Нека се опитаме да отговорим на базата на статистически данни на МВР и НСИ за миналата година.

Това не е опит да установим къде живеят добри шофьори и къде - лоши. Някои регистрационни номера се ползват с определена репутация в това отношение, но статистика не може да я потвърди.

За целта би трябвало да разделим злополуките на броя на регистрираните автомобили във всяка област, и на интензитета на трафика. Но с това има два проблема. Първо, Пътна полиция не публикува никъде такава статистика. И второ, при отчитането на катастрофите отбелязва само в коя област са се случили, а не автомобили с каква регистрация са участвали. Не е тайна, че в определени моменти от годината (и даже от седмицата) повече коли с регистрация РК се движат в София, отколкото в област Перник. Такива миграции се наблюдават и другаде в страната. Затова няма как да кажем къде като цяло шофьорите са най-опасни.

Можем обаче да преценим какъв е рискът да попаднете в злополука - независимо като шофьор, или като пешеходец - според това в коя от 28-те области на България се намирате. И сме сигурни, че резултатите ще ви изненадат.

Логично би било да предположим, че в столицата, където постоянно живее над една пета от населението на България, катастрофите ще са най-много и рискът ще е най-голям. Но всъщност в Пловдивско стават повече тежки пътни произшествия. А ако разделим злополуките на броя на населението, рискът да попаднете в катастрофа в София е вторият най-нисък измежду всички области. А рискът от смърт на пътя е третият най-нисък.

 От какво зависи мястото на всяка област в тази класация? Факторите са много.

В някои случаи високият брой катастрофи и жертви се дължи на наличието на скоростни и много натоварени пътища в областта - както е с пътя Е79 в Благоевградска област.

В други е функция и на големия сезонен приток на приходящи - като например във Варна и Бургас.

Неслучайно всички тези области отчитат рекорден брой ПТП през лятото, сезона на ваканциите. В област Благоевград например месеците с най-много тежки злополуки са юни, август и септември (съответно 34, 37 и 33, или средно над една на ден), докато през март са едва 16. Най-страшните месеци във Варна са юни и август - средно двойно повече катастрофи, отколкото през зимата. През юли и август катастрофите в Ловешка област също са двойно повече, отколкото през януари. В Бургаска са до три пъти повече.

Тази тенденция важи като цяло за страната - най-рисковият месец е август, следван от юли, септември и юни. Най-безопасни са февруари и април, но това зависи и от точните дати на Великденските празници. Има обаче и изключения. В София логично летните месеци са по-спокойни, защото трафикът намалява, а през миналата година най-опасният месец е бил октомври, следван от март. В Ямбол най-много катастрофи са станали през януари, в Търговище - през октомври.

Интересно е обаче, че няма пряка връзка между броя на тежките катастрофи и броя на загиналите. Второто зависи от най-различни допълнителни фактори - например дали в областта има скоростни пътища и опасни проходи. Вероятно зависи и от материалното благосъстояние на жителите, тоест от качеството на автомобилите.

Областите с най-ниски доходи имат относително нисък дял на катастрофите - просто защото колите са по-малко и трафикът е по-слаб. Но пък често имат непропорционално повече жертви на пътя, което може да се обясни с по-стар, амортизиран и лишен от системи за безопасност автопарк.

Ето пример: Търговище, която има едва 50 тежки катастрофи на 100 000 жители - най-ниският показател изобщо в България, по брой смъртни случаи е сред трите най-лоши области (16.36 жертви на 100 000 жители).

По недотам пресни данни на Института за пазарна икономика областта, която генерира най-нисък сумарен доход в България, е Силистра, следвана от Видин, Търговище, Разград, Ловеч, Кюстендил и Ямбол.

Ето какъв е броят на жертвите по пътищата в тези области, сравнен с 5.64 на 100 000 за София град и с 9 на 100 000 средно за страната: Силистра - 15.74 жертви на сто хиляди души, Видин - 8.53, Търговище - 16.36, Разград - 10.00, Ловеч - 21.31, Кюстендил - 14.65, Ямбол - 14.52. От всички единствено Видин е около средното ниво за България, и това вероятно се обяснява с високата степен на обезлюдяване и с големия брой сезонно работещи в чужбина жители.

От областите със средни и високи доходи в дъното са единствено Стара Загора (11.18 жертви на 100 000 души) и Софийска (18.14) - но последният показател се обяснява и с интензивния съботно-неделен трафик на обитателите на София град из областта.

Качеството на пътната настилка в по-бедните области като цяло е по-лошо. Но по всичко личи, че метеорологичните условия не играят особена роля - област Смолян, с почти изцяло планински релеф и най-много часове с поледица или снежно покритие на пътищата, всъщност има най-ниския дял на жертви в цяла България - едва 3.8 жертви на 100 000 жители, което е под средните нива за Западна Европа. Другите най-безопасни по този показател са Кърджали (5.06), София град (5.64), Габрово (5.66), Добрич (5.84) и Благоевград (5.96).

Със сигурност има и трети основен фактор за броя на тежките катастрофи и жертвите: консумацията на алкохол и други влошаващи концентрацията вещества. Но тук вече не разполагаме с никаква статистика.

Класацията:

БЪЛГАРИЯ СРЕДНО - 96.8 катастрофи
В страната, в която по последни данни живеят 6.951 млн. души, през миналата година са станали 6730 тежки пътни инцидента, загинали са 628 души, а 8499 са били ранени.

Средно жертви на 100 000 души: 9.03

Ловеч - 186.1 катастрофи
Една от малките български области (122 546 жители) има най-високия дял и на тежки злополуки, и на смъртни случаи по пътищата. Част от обяснението е, че през нейна територия минават два натоварени пътя - междунардният Е83, през Плевен и Русе до Букурещ, и Е772, от София до Варна. Някои участъци от тези пътища отдавна са покрити със зловеща слава и плачат за обезопасяване.

Средно жертви на 100 000 души: 21.31

Русе - 156.7 катастрофи
При 215 447 жители Русенска област отчита твърде висок брой на злополуки, макар жертвите (общо 19) да са под средното за страната. Международният трафик през Дунав мост и зловещата отсечка Русе - Бяла имат най-съществен принос.

Средно жертви на 100 000 души: 8.83

Варна - 142.2 катастрофи
Третата по население българска област е дом за 469 885 души. Катастрофите през миналата година са 667, с 46 загинали. Най-опасните месеци са август и юни. На снимката: плажът в Шкорпиловци

Средно жертви на 100 000 души: 9.81

Монтана - 137.8 катастрофи
Северозападната област отчита 175 тежки произшествия с 18 жертви - доста на фона на скромното й население от 127 001 души. На снимката: изглед към Монтанска област от връх Ком.

Средно жертви на 100 000 души: 14.17

Пловдив - 127.6 катастрофи
Във втората по население българска област живеят 666 801 души. Тежките ПТП през миналата година са 850, с 62 жертви. Пикът и тук е през август, най-малко са инцидентите през февруари. На снимката: старият град в Пловдив

Средно жертви на 100 000 души: 9.31

Стара Загора - 112.8 катастрофи
През 2019 са се случили 353 тежки пътни инцидента, с 35 загинали и 472 ранени. Населението е 313 396 души. Най-опасният месец е август. На снимката: мемориалният комплекс Бузлуджа

Средно жертви на 100 000 души: 11.18

Бургас - 106.6 катастрофи
С 409 265 жители, Бургас е четвътата най-голяма област в България. Катастрофите през миналата година са 436, с 29 жертви. Едва ли е изненада, че пикът на пътните злополуки съвпада с пика на туристическия сезон през юли и август. На снимката: центърът на Бургас

Средно жертви на 100 000 души: 7.9

Силистра - 103.7 катастрофи
При 108 018 души население Силистренска област отчита доста голям брой катастрофи - 112, със 17 жертви. На снимката: крепостните стени на античния Дуросторум

Средно жертви на 100 000 души: 15.74

Велико Търново - 103.4 катастрофи
Пътят София - Варна дава по-голямата част от злополуките, и то с ясно изразена сезонност - от 240 ПТП миналата година около 30% са станали само през август и септември. Населението е 232 568 души, жертвите по пътищата са били 21. На снимката: художествената галерия в Търново

Средно жертви на 100 000 души: 9.05

Благоевград - 103.3 катастрофи
Международен път Е79, по който през лятото към Гърция се устремяват не само българи, но и сърби и румънци, има съществен принос за високия брой катастрофи - 312 през миналата година. Но жертвите са сравнително малко - 18, при 302 694 жители. На снимката: КПП Илинден на гръцката граница.

Средно жертви на 100 000 души: 5.96

Габрово - 102.8 катастрофи
Най-опасният месец в Габрово е бил декември, следван от октомври, а най-безопасен - май. Общо катастрофите са 109, с 6 жертви, а населението е 106 598 души. На снимката: архитектурен резерват Етъра

Средно жертви на 100 000 души: 5.66

Разград - 102.7 катастрофи
В Разградска област живеят 110 789 души. Катастрофите миналата година са 113, с 11 жертви и 149 ранени. На снимката: изглед от скалния манастир в Крепча, край Опака

Средно жертви на 100 000 души: 10.00

Враца - 102.5 катастрофи
Общо ПТП през 2019 са 163, с 18 жертви. Враца е от областите без ясно изразена сезонност при злополуките - всъщност миналата година месецът с най-малко инциденти е юни (8).

Средно жертви на 100 000 души: 11.32

Хасково - 100.0 катастрофи
Общо 225 сериозни инцидента по пътищата на областта, в която живеят 225 317 души. Жертвите са 14, други 285 са били ранени. На снимката: изглед към Хасково

Средно жертви на 100 000 души: 6.22

Видин - 98.8 катастрофи
Най-обезлюдената българска област наброява едва 82 825 души, на които се падат 81 тежки катастрофи през миналата година, със 7 жертви. На снимката: крепостта Баба Вида, Видин

Средно жертви на 100 000 души: 8.53

Пазарджик - 98.0 катастрофи
Статистиката за 2019 показва 247 тежки произшествия, с 23-ма загинали и 329 ранени. Населението на областта е 252 776. На снимката: Цигов чарк

Средно жертви на 100 000 души: 9.12

Кърджали - 97.4 катастрофи
Населението на областта е 158 204 души. През 2019 са отчетени 154 ПТП, но само с 8 жертви, което е едно от най-ниските съотношения за страната. На снимката: меандрите на Арда край Стар Читак.

Средно жертви на 100 000 души: 5.06

Плевен - 92.4 катастрофи
Населението на областта се е стопило до 236 305 души, на които през 2019 се падат 218 тежки произшествия с 18 жертви и 270 ранени. На снимката: Панорамата в Плевен.

Средно жертви на 100 000 души: 7.62

Кюстендил - 83.6 катастрофи
През миналата година са отчетени 97 тежки инцидента, със 17 жертви и 101 ранени. Населението е 116 915 души.

Средно жертви на 100 000 души: 14.65

Кюстендил - 83.6 катастрофи
През миналата година са отчетени 97 тежки инцидента, със 17 жертви и 101 ранени. Населението е 116 915 души.

Средно жертви на 100 000 души: 14.65

Софийска област - 78.3 катастрофи
В областта живеят 226 671 души, макар че към нейния трафик значително допринасят и столичани. През 2019 тежките катастрофи са 177, с 41 загинали и 194 ранени. На снимката: местността Орлови скали над Бели Искър.

Средно жертви на 100 000 души: 18.14

Смолян - 72.8 катастрофи
Област Смолян е една от най-рядко населените - 103 532 души. Тежките инциденти през миналата година са 75, но само с четирима загинали. На снимката: заснежен път край Доспат.

Средно жертви на 100 000 души: 3.88

Смолян - 72.8 катастрофи
Област Смолян е една от най-рядко населените - 103 532 души. Тежките инциденти през миналата година са 75, но само с четирима загинали. На снимката: заснежен път край Доспат.

Средно жертви на 100 000 души: 3.88

Сливен - 71.7 катастрофи
През миналата година в областта са отчетени 132 тежки инцидента, с 19 жертви и 164 ранени. Населението на Сливенска област е 184 119 души. На снимката: изглед към Сливен от Сините камъни.

Средно жертви на 100 000 души: 10.32

Ямбол - 59.8 катастрофи
Населението на областта по последни данни е 117 335 души, на които се падат 70 катастрофи (доста ниско съотношение), но цели 17 жертви (доста високо). На снимката: центърът на Ямбол

Средно жертви на 100 000 души: 14.52

София град - 57.1 катастрофи
Столицата е сред най-безопасните области най-вече защото иначе големият брой злополуки и жертви (759 тежки катастрофи през 2019 и 75 загинали) се разделя на 1.328 милиона души население. На снимката е катедралата "Св. Александър Невски".

Средно жертви на 100 000 души: 5.64

Перник - 57.1 катастрофи
Пернишките шофьори имат легендарна репутация в България (според местна шега буквите ПК значели "петстотин коня"), но всъщност тук вероятността да претърпите катастрофа е сред най-ниските. През 2019 са отчетени 68 тежки инцидента и 14 загинали, при 119 190 души население. На снимката: изглед към града от скандално реставрираната крепост "Кракра Пернишки".

Средно жертви на 100 000 души: 11.76

 

 


В категории: Животът


Второ БГ бебе се роди в самолет
Второ БГ бебе се роди в самолет 06/08/2020, Четвъртък 20:23 0
3
Коментара по темата
3.
Динамо ли алтернатор ли си
05.06.2020 13:27:27
0
0
Ти прост ли си не виждаш ли БургаЗ къде е пред пазарджик и ямбол
2.
навсякъде
03.06.2020 21:34:54
1
3
е опасно да се шофира в България
1.
Динамо
03.06.2020 19:50:45
1
6
Най зле са в ямбол и Пазарджик
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Овенът да не поема рискове и да си пази портфейла, а Козирогът – здравето си! Овенът да не поема рискове и да си пази портфейла, а Козирогът – здравето си!

Хороскоп за деня – 7 август 2020, петък

Данчо пристигна в Слънчев бряг за купон, отведоха го с белезници заради дрога Данчо пристигна в Слънчев бряг за купон, отведоха го с белезници заради дрога

Младежът е спипан при рутинна проверка по пладне

Еко министърът: Не се занимавайте с лъжите на Манолова, горенето на отпадъците във Варна е законно Еко министърът: Не се занимавайте с лъжите на Манолова, горенето на отпадъците във Варна е законно

По закон у нас могат да се горят 50% български и 50% чужди отпадъци, съотношението обаче било 70 на 30 в полза на нашите

Ден 29: Протестът подарява на Борисов колело да си ходи, блокади и в Пловдив Ден 29: Протестът подарява на Борисов колело да си ходи, блокади и в Пловдив

Активисти са привиквани да обещаят, че няма да блокират кръстовища

Черноморец със седем нови за старта на Трета лига Черноморец със седем нови за старта на Трета лига Извънредно! 5514 тона вносен боклук ще горят във Варна? Истина или поредна лъжа на Мая Манолова Извънредно! 5514 тона вносен боклук ще горят във Варна? Истина или поредна лъжа на Мая Манолова

Емил Димитров ще даде извънреден брифинг в 20 ч. на Пристанище Бургас

Правим „прозрачни зони“, за да могат хората да се къпят в морето и при червен флаг, но трябва да спазват указанията Правим „прозрачни зони“, за да могат хората да се къпят в морето и при червен флаг, но трябва да спазват указанията

На нашия плаж имаме една максима, на която се опитвам да науча и младите: Не е важно колко човека ще изкараш от морето, а колко няма да се налага да изкараш, казва старши спасител Васил Алексиев

 

Дупето на Преслава се сплеска като мекица Дупето на Преслава се сплеска като мекица На живо амортизираната певица има доста нугледен вид Светлана Гущерова се развежда: Християн е ужасен човек и баща, има проблеми с алкохола! Светлана Гущерова се развежда: Християн е ужасен човек и баща, има проблеми с алкохола!

Носещата се на крилете на любовта и щастието бивша плеймейтка остави маса народ с отворена уста, обявявайки, че с Християн Гущеров са в процес на развод

В Бургас отбелязват 120 години от рождението на Антоан дьо Сент-Екзюпери с четене на открито на „Малкият принц“ В Бургас отбелязват 120 години от рождението на Антоан дьо Сент-Екзюпери с четене на открито на „Малкият принц“ Целта на събитието е да обърне специално внимание на незалязващите детски автори, честващи годишнини от рождението си през 2020г.
Влизането в Гърция по суша през нощта - само през „Кулата” Влизането в Гърция по суша през нощта - само през „Кулата”

Това става ясно от нова забрана, която страната въвежда

Гардове в турския курорт Чешме пребиха красива моделка Гардове в турския курорт Чешме пребиха красива моделка

Преди дни брюнетката публикува снимка в социалната мрежа, показваща окървавеното ѝ лице, заснета кратко след инцидента, развил се в последния ден на месец юли на крайбрежната ивица в курортния град Чешме

Сравняват взрива в Бейрут с атомната бомба в Хирошима, щетите са за 5 млрд. долара Сравняват взрива в Бейрут с атомната бомба в Хирошима, щетите са за 5 млрд. долара

Досега е потвърдена смъртта на 135 души, а повече от 4 000 бяха ранени

Експлозии разтърсиха и Северна Корея, 15 души са загинали Експлозии разтърсиха и Северна Корея, 15 души са загинали

Смята се, че експлозиите са възникнали в резултат от подпалване на газови цистерни в град Хестан

Макрон отива в Ливан Макрон отива в Ливан

Франция демонстрира солидарността си и изпрати хора и материали на властите в Бейрут

Ливанският премиер призова света за помощ Ливанският премиер призова света за помощ

Взривът отне живота на над 100 души и опустоши цели квартали

Бизнесмен си купи Ламборгини с пари, отпуснати от властите за коронавируса Бизнесмен си купи Ламборгини с пари, отпуснати от властите за коронавируса

29-годишният Лий Прайс от Хюстън харчил пари за луксозни стоки, недвижими имоти и забавления

Eксплозиите в Бейрут предизвикали трус с магнитуд 4,5 Eксплозиите в Бейрут предизвикали трус с магнитуд 4,5

Взривяването на 2750 тона амониева селитра взе над 100 жертви и рани хиляди

Надал официално отказа участие на US Open Надал официално отказа участие на US Open

Рафа мотивира решението си с коронавируса

80 загинали в Бейрут, апокалипсисът дошъл заради взривени цистерни с амониев нитрат 80 загинали в Бейрут, апокалипсисът дошъл заради взривени цистерни с амониев нитрат

Хиляди ранени при мощните експлозии, търсят тела под отломките на разрушени сгради

Илиян Василев Илиян Василев В БТВ маршируват само представители на властта, гради имиджа си на "обективна" телевизия с елементарни покрития от протеста Виц на деня Виц на деня - Жена, кат' умра не ми сваляй халката.
- Що бе, Гоше?
- Ем, нека ГОСПОД види, че съм бил в АДА вече...
Виц на деня Виц на деня - Брат, снощи много се напи!
- Не бях толкова пиян!
- Брат, ти попита майка си има ли деца...
Статус във фейсбук Статус във фейсбук В края на краищата, кафе, и нищо друго, за което да се сетиш. В кризисните ситуации кафето е просто незаменимо!
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева

Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter

Затвори