Четенето се превърна в селфи нарцисизъм
Винаги съм приемал с особен интерес, доза здравословен хумор и лека подигравателност едностранчиви твърдения
Съдейки по своите изключително скромни наблюдения и твърде ограничения си личен опит съм склонен да твърдя, че в последните може би шест-седем години, в нашата страна ясно, отчетливо и вероятно донякъде – умишлено, бе наложена масова елементаризация на отношенията между автора, неговото литературно произведение и читателя, на връзката, релацията между тях.
Масово опростачване на посланията и културата на тяхното възприемане. Разговор, който стана невъзможен. Едно положение, което според мен вече е невъзвратимо, колкото и да ми се иска да не съм прав. Разбира се, правя уточнението, че в тази статия изразявам мнението и вижданията си за масови тенденции и практики, а не са изключенията от тях, чието съществуване в България нямаме право, не можем и не бива да отричаме.
Винаги съм приемал с особен интерес, доза здравословен хумор и лека подигравателност едностранчиви твърдения от сорта на: „Хората вече не харесват дълбокомислени, дълги и съдържателни творби, и не могат да комуникират с тях, затова и авторите пишат по-повърхностно и простичко“ или, обратното на това: „Авторите вече не пишат дълбокомислени, дълги и съдържателни произведения, защото хората вече не могат да комуникират с тези произведения, и свикнаха да четат простичка, и повърхностна литература“.
Този процес е двустранен, генезисът му е такъв.
И най-жалкото е, че в него няма победители, а само победени, няма насилници, а всички са жертви.
Авторите и произведенията са такива, защото читателите са такива, а читателите са такива, защото авторите и произведенията са такива. Другояче не може и да бъде. Наблюдавам тоталната истерия и мания за показност в социалните мрежи, особено сред младите хора.
За тях сякаш вече няма свещена, лична, интимна и съкровена комуникация с едно литературно произведение – да седнеш с чаша вино в удобен фотьойл срещу камината, четейки въпросната творба на хартиен вариант, например. В тишина. В съзерцание. Усещайки позабравения характерен аромат на страниците и специфичната, неповторима романтика на това да ги разгръщаш жадно една след друга, откривайки нови светове… Без таблети, телефони, лаптопи и какво ли още не. Но оставете материалния носител, на който се чете – не това е най-важното.
Фрапираща е именно споменатата от мен истерия, манията за показност, която е завладяла множество хора и най-вече младите. Да си направиш селфи с книгата, което да пуснеш във фейсбук и/или в инстаграм. Или пък кадър, акцентиращ пак върху цялата книга с част от бедрата ти (особено ако си жена), на фона на жаркото слънце и парещия морски пясък на поредния черноморски (или гръцки) курорт. Да метнеш две-три гениални мисли на Волтер, Чехов (тази за чая и обесването ми е любима) или Стайнбек в социалните мрежи, макар да не си чел дори нито едно тяхно произведение и (много вероятно) да не знаеш почти нищо за техния житейски път.
Да показваш, да демонстрираш, да се изтъкваш пред другите, да унищожаваш смисъла от диалога с творбата – диалог, който трябва да е, пак повтарям, съкровен, интимен, личен, неприкосновен. Важното е всички да разберат, че си се запознал с една творба, а не че тя ти е дала възможност за личностно самоусъвършенстване, трупане на ерудиция и самочувствие, достигане на вътрешно спокойствие и по-сложни мисловни процеси, емоционално, интелектуално и духовно израстване… А и средата, в която ни се налага да четем не е най-здравословната, макар това въобще да не е оправдание. Тя е по-скоро допълнителна причина за масовата елементаризация на отношенията в триадата автор-произведение-читател, на нарушената връзка между тях.
Трудно ми е да си представя как би могъл да вникнеш в съдържанието и дълбокомислените послания на „Бесове“ на Достоевски, докато пътуваш в метрото или трамвая. Или пък да изстискаш максимума от диалога си с „На изток от Рая“, докато си се изпънал да се печеш на Слънчака, а около теб пердашат бири и белот. Към всичко това, естествено, се адаптират немалко автори, които създават творби, за които предварително знаят, че ще се „котират“ добре в масовите читателски среди. Правилата са: по-кратко, по-простичко, по-повърхностно.
Няма нужда да се правиш на новия Гьоте, защото Гьоте, по правило, не се пуска в социалните мрежи и не се чете по морските курорти. Вероятно понеже е казал, че „Човек вижда толкова, колкото знае“. Не е удобно, нали разбирате. Голяма част от гореспоменатите от мен автори са зажаднели за слава, известност и финансови облаги, като се самозатварят в едно измислено пространство, представяйки си, че са алфата и омегата на нашата съвременна литература.
Така не мога да разберат колко мимолетен е този лицемерен и фалшив свят, как балонът се надува бързо и също толкова бързо ще се спука. Еднодневки-графомани, претендиращи за нещо много повече от това, което в действителност представляват. Но и читателите могат да ги игнорират, само че това в повечето случаи не се случва – те харесват онова, което им се предлага, затова и то продължава да им се предлага. Следователно, кой е виновен за нарушената връзка между автор, произведение и читател? Всички. И пак повтарям: победители тук няма. Има само жертви. Като във всяка война.
Автор: Атанас Янев
Източник: actualno.com
Кои ваучери за храна да изберем? Разликите между Наредба 7 и Наредба 11
КЗП удря по необоснованите цени и следи търговците под лупа
Коледна среща между поколенията в Царево
ГДБОП разкри международна схема за онлайн измами при продажба на автомобили
СГС върна делото срещу Иван Демерджиев на прокуратурата заради неясности в обвинението
Всеки десети, обменящ левовете в евро, в последния момент взима златно кюлче
Парламентът прие удължителния бюджет на първо четене
Умерен ръст на цените на имотите се очаква за 2026, без шокови движения
Джебчии дебнат по коледните пазари, предупреждава полицията
Хванат в крачка: Бракувана кола с фалшива табела спряна в Кърджали
Кабелите от камерите в училищните тоалетни водели директно към кабинета на директора
Прясно или не? Как да разпознаем качественото месо на пазара
