Моряците ни, задържани в Либия, може да изкарат 10 години зад решетките
25 Януари 2015, Неделя, 12:38 ч.
„Обикновено за такива кораби се наемат румънци и сирийци“, обясняват опитни моряци
До 10 години затвор грозят двамата български моряци, които лежат в затвор близо до пристанището в Триполи. Това съобщиха пред „Стандарт“ дипломатически източници. Двамата българи са били част от петчленния екипаж на танкер, който е задържан в либийската столица на 3 януари.В първите дни на новата година корабът "SUNOIL I", плаващ под молдовски флаг, е бедствал в Средиземно море. На помощ му се е притекъл италиански търговски кораб, който го е изтеглил до пристанището в Триполи. Така на либийска територия екипажът е бил задържан. Срещу капитана и моряците е заведено дело, а прокуратурата е повдигнала обвинения за митническо престъпление - контрабанда на петролни продукти. Двамата български моряци са в затвор близо до пристанище Триполи, съобщиха от Външно министерство.
Междувременно дипломатите ни водят разговори да осигурят консулска защита на българите с единствените две мисии на държави от ЕС, които функционират в Либия - на Италия и Унгария. Така 14 дни от задържането си сънародниците ни са посетени от консула на Унгария в Триполи, а на 18 януари - и от представители на италианското посолство. Партньорите уверили българските власти, че моряците ни са здрави и отношението към тях е внимателно.
В сряда директорът на дирекция „Консулски отношения“ в МВнР Раковски Лашев се срещнал с посланика на Държавата Либия в София - Юсеф Зургани, с настояване за официална информация от либийските власти за случая със задържаните българи и настояване за тяхното незабавно освобождаване.
Справка в публичните корабни регистри в интернет сочи, че танкерът е построен през 1986 г. от корабостроителницата в румънския град Тулча. Плава под молдовски флаг, а като пристанище на домуване (пристанището на регистрация на кораба) е посочено молдовското село Джурджулещ, на границата с Румъния и Украйна и с население около 3000 души. Като мениджър и собственик на кораба се посочва компанията BTZ-VALLETA, MALTA, а офисът й е в Санта Лучия, малтийски модерен град с около 3000 жители. Компанията е регистрирана на 21 февруари 2013 г. и по всичко личи, че разполага и оперира само с един плавателен съд - въпросния Sun Oil I. Танкерът е дълъг 55 метра и е широк 10 метра. Тежи 1260 тона, а брутният му тонаж е 729 тона.
„За "SUNOIL I" е трудно да се каже, че е танкер дори, това е бункеровчик, който е малък - 54 м, и зарежда с гориво големите кораби“, коментира кап. Димитър Димитров, председател на Асоциацията на българските капитани. Плавателният съд е строен от времето на соца и обикновено такива се регистрират под молдовски флаг.
За екипажи се наемат предимно румънци, сирийци, разказаха морски вълци. По думите им едва ли голяма менингова компания у нас е посредничила за наемането на двамата моряци. Вероятно те са се договорили директно с корабособственика или оператора. Не е изключено и да са пенсионирани моряци, които не са взели да плават другаде, допускат още в бранша.






Ще спечели половин милион това лято
14/06/2025, Събота 15:41
0

Залюбиха се тайно
14/06/2025, Събота 15:21
0

Знаете ли, че Бербатов е собственик на тази таксиметрова компания
14/06/2025, Събота 15:00
0

Става все по-грозен, но си намери ново гадже
14/06/2025, Събота 14:40
2

Превърна стила в световен спорт
14/06/2025, Събота 14:21
0





Кога ще приключат ремонтите на Тракия
14/06/2025, Събота 13:21
0

Великобритания предупреди туристите, които идват в България
14/06/2025, Събота 12:59
2

По-малко от 10 българи са изразили желание да напуснат Израел и Иран
14/06/2025, Събота 12:40
1

Експерт зове: Не бързайте да обръщате левове в евро!
14/06/2025, Събота 12:20
1