Батерии с 1000 км пробег и 9 минути зареждане: новата роля на среброто в електромобилите
Твърдотелните батерии с енергийна плътност около 500 Wh/kg отварят нова роля за среброто в електромобилната индустрия
Батерии с пробег до 1000 километра, време за зареждане около 9 минути и експлоатационен живот до 20 години вече не са лабораторна теория, а технология в напреднал етап на разработка. Именно при тези твърдотелни батерии с висока енергийна плътност – около 500 Wh/kg – среброто започва да се очертава като ключов материал, използван в сребърно-въглеродни аноди за повишена стабилност и предотвратяване на деградацията, сочат данни от водещи производители в сектора.
През последните седмици цената на среброто отбеляза нови върхове на Шанхайската метална борса, където търговията е ориентирана основно към физическа доставка за индустрията. Анализатори отбелязват, че често се наблюдава цикъл, при който цената първо се покачва в Азия, след това се стабилизира в Лондон и накрая претърпява лека корекция надолу в Ню Йорк – пазари, доминирани от деривати и финансови инструменти.
Един от факторите, който все по-често се обсъжда в експертните среди, е развитието на твърдотелни батерии (ASSB – All-Solid-State Batteries). Компании като Samsung SDI работят активно върху тази технология, която обещава по-висока енергийна плътност, по-дълъг експлоатационен живот, по-кратко време за зареждане и по-висока безопасност спрямо класическите литиево-йонни батерии.
Според публично достъпна информация, в тези батерии се използва анод от сребърно-въглероден композит, който подобрява стабилността и предотвратява образуването на дендрити – един от основните проблеми при сегашните батерийни технологии.
Производители като BMW вече обявиха интерес към внедряването на твърдотелни батерии в бъдещи модели. Ако технологията бъде успешно комерсиализирана след 2027 г., тя може да промени съществено характеристиките на електромобилите – пробег между 800 и 1000 км, време за зареждане – 9 минути и дълъг живот – 20 години.
Ако това стане факт, няма нужда за чиновнически забрани на двигателите с вътрешно горене – те ще отпаднат сами при такива характеристики на електрическите коли, смята енергийният експерт Боян Рашев.
Според експертни оценки, една батерия с капацитет около 100 kWh би могла да съдържа значително повече сребро в сравнение с днешните автомобили – около 1 килограм. За сравнение: автомобил с двигател с вътрешно горене съдържа средно 5–10 грама сребро, а съвременен електромобил – около 30–50 грама.
Основният въпрос е – как ще се осигурят такива огромни количества сребро за автомобилостроенето, след като пазарът на сребро в световен мащаб е в гигантски дефицит вече 5 години.
3 световни титли за България по киокушин
Радев продължава консултациите с партиите в четвъртък
Хакери удариха любимия сайт на възрастните
Кои ваучери за храна да изберем? Разликите между Наредба 7 и Наредба 11
КЗП удря по необоснованите цени и следи търговците под лупа
Коледна среща между поколенията в Царево
ГДБОП разкри международна схема за онлайн измами при продажба на автомобили
СГС върна делото срещу Иван Демерджиев на прокуратурата заради неясности в обвинението
Всеки десети, обменящ левовете в евро, в последния момент взима златно кюлче
Парламентът прие удължителния бюджет на първо четене
Умерен ръст на цените на имотите се очаква за 2026, без шокови движения
Джебчии дебнат по коледните пазари, предупреждава полицията
