Защо много шофьори държат волана с една ръка отгоре
Този подход демонстрира самочувствие, но крие и редица рискове
Поведението и позицията на водача зад волана могат да разкажат повече за човек, отколкото изглежда. Един от тези фини, но разкриващи моменти е начинът, по който държите волана. Много хора слагат едната длан отгоре, докато другата ръка изобщо не докосва волана. Само опасен навик ли е това или нещо повече?
Едно време, при каране на шофьорски курсове, инструкторите бяха категорични, че ръцете трябва да се държат на волана в позиция „10 и 2“ – по аналогия с циферблата на часовника. Днес акцентът се измества, като се смята, че най-безопасната позиция е „3 и 9“. Така държат волана професионалните състезатели, тъй като се счита, че това осигурява максимален контрол и ви позволява да въртите волана със светкавична скорост.
Но спокойното управление с една ръка отгоре, въпреки че изглежда удобно, далеч не е идеално от гледна точка на безопасността. Въпреки това повечето шофьори карат по този начин. А причината е, че в случая не става въпрос само за управление на автомобил. Това е израз на отношение към шофирането, самочувствие, степен на релаксация или, обратно, скрито напрежение.
Много шофьори инстинктивно слагат едната си ръка върху волана - този жест отдавна е станал нещо обичайно. До голяма степен това е влиянието на киното – екшън-героите в кадъра често карат по този начин, създавайки образа на спокоен и самоуверен шофьор. В реалния живот този захват е особено удобен за тези, които седят високо - например зад волана на SUV. В това положение е лесно удобно да подредите свободна ръка върху подлакътника или вратата, намалявайки натоварването по време на дълги пътувания.
За някои този начин се появи още в дните на масовите механични скоростни кутии, когато в условия на натоварен трафик често трябваше да сменят предавките. Тогава е неудобно постоянно да обръщате ръката си към волана - по-лесно е да го държите отгоре, оставяйки възможност да реагирате бързо. Този навик, веднъж формиран, лесно се фиксира и често се запазва дори след преминаване към автоматична скоростна кутия.
Когато човек шофира с една ръка отгоре на волана, това често показва неговия вътрешен мир и самочувствие. Този стил е типичен за тези, които са прекарали повече от една година зад волана и се чувстват като у дома си на пътя. Обикновено регулират седалката така, че ръката да е почти напълно изправена - това е особено удобно при дълги пътувания, когато комфортът и релаксацията са важни, пише automedia.
Въпреки привидната небрежност на този начин на шофиране, той не е толкова безопасен, колкото изглежда. В стресова ситуация, по време на рязък завой или необходимост от аварийна маневра, едната ръка може просто да не е достатъчна. Ето защо, при неблагоприятни условия - било то лошо време, хлъзгави пътища или висока скорост - е много по-разумно да държите волана с две ръце. Това не само увеличава контрола върху автомобила, но и може да спаси животи в критичен момент.























