София да се учи от Бургас, посъветва опозиционен съветник
Тук кметът показва ангажираност, за разлика от София, категорична е Ваня Григорова
Най-яркият опозиционен глас в Столичния общински съвет Ваня Григорова отправи сериозни критики към управлението на София и похвали добрия пример от Бургас. В серия от коментари тя изтъкна как черноморската община от години успешно прилага социални и образователни политики, които в столицата или липсват, или се реализират мудно и без особена ефективност.
„От около 6 години община Бургас прилага програма за привличане на студенти от специалности медицина и педагогика за работа в детските градини през лятото. Така се гарантира целогодишна грижа за децата, без да се налага затваряне на заведенията или създаване на дежурни групи“, написа Григорова.
По нейните думи, макар и София да се опитва да черпи от този опит с нова стажантска програма, акцентът е само върху педагозите, без да се отчита нуждата от медицински персонал в яслите. Бюджетът за програмата в столицата също е твърде ограничен, а липсата на активна кампания за набиране на стажанти допълнително компрометира ефективността на начинанието.
Григорова подчерта, че в Бургас проблемът е решен в рамките на година, докато в София „всичко е по-мудно, по-трудно и преминава през значително партийно противопоставяне“.
В своята позиция тя посочи и съществените различия в подхода към социалните дейности. Според нея, в морския град местната власт познава и следи отблизо работата на социалните работници, докато в София повечето услуги са отдадени на пропазарни НПО и частни фирми, което води до липса на контрол и неглижиране на уязвимите групи.
„Случаите на домове за възрастни хора, в които не се спазват никакви стандарти, са показателни за порочността на политиката, която отхвърля отговорността от местната и националната власт“, коментира тя.
Не на последно място, Григорова засегна и темата за градския транспорт. Тя даде пример с Бургас, където възнагражденията на работниците в „Бургасбус“ са били увеличени с 9,5% още в началото на годината. Според нея, това е резултат от нормален социален диалог, какъвто липсва в София.
„Смятам, че всички общини с обществен транспорт трябва да поискат от държавата да поеме 50% от издръжката му. Недопустимо е това ежегодно пазарене и отпускане на аварийни средства“, заключи Григорова, подчертавайки, че устойчивостта трябва да бъде планирана, а не политически каприз.



















