Бургас гради най-голямата индустриална зона в Югоизточна България
Южният индустриален парк е част от по-широка визия за индустриално развитие на Бургас, заложена в плана за интегрирано развитие на града
По въздух, вода и суша ще бъде достъпен най-мащабният индустриален проект, предвиждан в Бургас. Това е един от 11-те стратегически обекта, финансирани през 2024 г. по Плана за възстановяване и устойчивост. Реализацията му изисква инвестиция от 41.15 млн. лв. без ДДС, посочено в обявената на 3 април обществена поръчка на „Индустриален и логистичен парк Бургас Юг - Запад“ (до ж.к."Меден рудник"), пише Капитал.бг.
Проектът включва изграждане на довеждаща и вътрешна инфраструктура, както и модернизация на съществуващи участъци. Завършването на всички дейности е предвидено до края на 2026 г.
Компанията, която ръководи проекта – „Индустриален и логистичен парк Бургас“, е със смесена собственост между Община Бургас (32%) и държавната „Национална компания индустриални зони“ (68%).
Ключова роля играе улица „Търговска“, която ще се превърне в основната пътна артерия към южния индустриален парк. Затова тя е фокус на две от трите дейности в обхвата на обществената поръчка. Първият етап предвижда цялостна рехабилитация на съществуващата отсечка: подмяна на настилка, бордюри и тротоари, създаване на нови паркинг зони и велоалеи. Особено внимание се обръща на подсилване на пътната конструкция заради бъдещото натоварване. Ще бъде извършена пълна реконструкция на уличното осветление и ВиК мрежата – изгражда се нова система за отводняване, включваща канализационни тръби, дъждоприемници, шахти и др.
Следващите два етапа включват удължаване на „Търговска“ до най-южната точка на парка и строеж на вътрешни инфраструктурни връзки. Общият обем на дейностите включва 5.3 км улици, 3.6 км велосипедни трасета, реконструкция на 3.3 км водопроводна мрежа и изграждане на канализация за отпадъчни води с дължина 3.8 км. Планирано е и създаване на система за видеонаблюдение и сигурност на целия периметър, както и озеленяване с над 500 дървета и тревни площи.
Южният индустриален парк е част от по-широка визия за индустриално развитие на Бургас, заложена в плана за интегрирано развитие на града. След финализиране на сегашния проект ще се добавят над 165 декара нови площи към парка – в момента това са неизползвани терени.
„Нашата индустриална зона е уникална със 100% транспортна свързаност – близост до пристанище и летище Бургас, жп терминал, както и директна връзка по АМ 'Тракия' с Пловдив и София. Локацията е в самия град – само за 10 минути си в центъра“, подчертава Петър Иванов, директор на „Индустриален и логистичен парк Бургас“.
Той допълва, че поради мащаба на дейностите е възможно проектът да бъде завършен през втората половина на 2026 г. Въпреки това интересът от инвеститори вече е налице – проведени са разговори с осем компании, една от които е потвърдила участие, а останалите са в проучвателна фаза.
„След изграждането на базисната инфраструктура ще можем да започнем строителството на заводи. Създаваме всичко от нулата – пътища, осветление, ВиК, окабеляване, трасета за газоснабдяване от 'Овергаз', макар все още да няма проявен интерес към тях. Планираме и промишлен водопровод“, уточнява Иванов. По негови думи, засега не се предвижда изграждане на собствени ВЕИ мощности за фирмите в зоната.
Макар индустриалната зона да се намира в града, всекидневното придвижване на между 600 и 1200 души може да предизвика транспортни затруднения, особено през лятото. Примерът с Пловдив показва, че липсата на обществен транспорт до индустриални зони води до задръствания и удължаване на времето за пътуване.
„Работим по този въпрос – добавяме велоалеи и водим разговори за нови автобусни линии. Вече съществува маршрут, който спира до началото на 'Търговска'“, посочва Иванов.
КОИ СА ИНВЕСТИТОРИТЕ В ПАРКА
Досега осем компании са заявили интерес. Първата активна е „Сатурн-2“, специализирана в електроинсталации и климатизация – тя вече строи своя производствена база на 9050 кв.м. „Сий лайф“ на проф. Генчо Начев и дъщеря му Дора ще изгражда завод за консервирани морски продукти. „Чар“ от Бургас ще инвестира над 3 млн. лв. в производство на текстилни изделия, логистичен център и складова база с над 100 работни места. „Света София“ ще произвежда фотоволтаични панели. „Вартекс“ ще построи строителен хипермаркет „Максмарт“. „Алтест“ ще разшири предприятието си за алуминиева и PVC дограма.
„Дими транс“ планират мащабен логистичен център, а „Пъчков“ ще изградят фабрика за производство на мебели.



















