×
Вкусно Бизнес ЮГ София Войната в Украйна Политика Общество Общини Спорт Разследване

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
  • Борислав Сарафов сезира МВР за функционирането на BG-ALERT
  • Ново мощно земетресение удари Турция
  • Заради липса на изпитващи: Курсисти чакат над месец, автоинструктори излязоха на протест в Шумен
  • Принц Уилям и Кейт Мидълтън празнуват годишнина от сватбата си
  • Полицаи иззеха 2 килограма наркотици в София
  • Северна Корея тества оръжейни системи на нов разрушител
  • Тръмп: Русия иска да постигне споразумение в Украйна
  • 12 000 случая на варицела от началото на годината
  • Делото „Дебора“ продължава с разпит на свидетели
  • 74-годишен водач блъсна украинка в Слънчев бряг
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Спомени от соца: БДЖ – гордостта на Народната република


Спомени от соца: БДЖ – гордостта на Народната република
По това време най-големите жп заводи се намират в София и Бургас
12 Май 2017, Събота, 00:01 ч.

Когато железниците не бяха мръсна дума


Железопътното дело в България води началото си от построяването на първата линия Русе – Варна през 1866 г. След Освобождението са създадени Българските държавни железници, съобщава retro.bg.

След 1944 г. едни от първите обекти, обявени за национални строежи, са транспортни, включително железопътните. Железопътната линия Перник – Волуяк – София, дълга 58 км, е завършена предсрочно в края на 1949 г. Линията Левски – Ловеч – Троян през 1948 г. е обявена за национален строителен обект. Изградена е от бригадири.

На 21 декември 1952 г. е въведена в експлоатация цялата предбалканска линия София – Карлово – Карнобат – Бургас, третата основна артерия в направлението изток-запад.

Изградената жп линия Самуил – Силистра с обща дължина 114 км и участъците Горна Оряховица – Лясковец – Златица – град Елена, Червен Бряг – Златна Панега, Видин – Кошава и други, с обща дължина 203 км, допълват изграждането на цялостната железопътна инфраструктура, която изпълнява важни социални, икономически и отбранителни функции в най-тежките и бедни райони в страната.
Към края на 1985 г. у нас са изградени 747 индустриални жп клонове, които обслужват най-големите промишлени предприятия, енергетиката, пристанищата, строителните комбинати и крупните складови бази. В тях се извършват над 60% от товаро-разтоварните операции в железниците.

Електрификацията на българските железници започва през 1963 г., следват автоматизацията, електронизацията, механизацията на процесите и внедряването на съвременните компютърни технологии.
Успех за този период е удвояването на близо 1000 км жп линии, първоначално по главното северно направление София – Мездра – Плевен – Горна Оряховица – Варна, дълго 500 км. Започва работа и по основното южно направление за затваряне на този пръстен от Варна през Синдел – Карнобат – Бургас – Стара Загора – Пловдив – София.

Най-големите жп заводи се намират в София и Бургас - завод “Г. Димитров” и завод “Червено знаме”. Създадени са още жп заводи в Левски, Дряново, Септември, Карлово и др.
За осигуряване на железниците с квалифицирани кадри в София основна заслуга има ПЖИ „Тодор Каблешков“. Tо води началото си още от 1922 г., създадено е  с Указ №60 на Н.В. цар Борис III като  Държавното железопътно училище със статут на средно техническо учебно заведение, с военноорганизационна структура.

През 1962 г. в парка на Кърджали е построена първата детска железница “Пионер”. През 1979 г. в подножието на южната част на Младежкия хълм в Пловдив е пусната втората детска железница.  Много от децата, возили се на първите железници, стават след време железничари.

Към 1990 г. разгънатата дължина на жп линии достига 7662 км, електрифицираните са 2650 км, с приблизително 106 900 000 превозени пътници. БДЖ е основният масов превозвач в НРБ както за пътнически, така и за товарни превози.

Днес БДЖ е синоним на мизерия и се смята за непрестижно да ползваш услугите им. Във вагоните цари мръсотия и никога не знаеш по кое време ще пристигне влакът до крайната точка.

В категории: Ретро Флагман


13
Коментара
Айтозлия погази закона
Айтозлия погази закона 30/04/2025, Сряда 09:33 0
13
Коментара по темата
13.
ан
24.05.2017 20:52:44
0
5
ЖИВЕЯ ДО ГАРА ПОДУЕНЕ И ПО ВЛАКОВЕТЕ СИ СВЕРЯВАХ ЧАСОВНИКА. ИДВАХА ТОЧНО НА МИНУТАТА И ПОТЕГЛЯХА ТОЧНО НА МИНУТАТА. АКО ИМАШЕ ЗАКЪСНЕНИЯ ТО ТЕ НЕ БЯХА ПО ВИНА НА МАШИНИСТИТЕ А НА НЕПРЕДВИДЕНИ ОБСТОЯТЕЛСТВА КОЕТО СЕ СЛУЧВАШЕ МНОГО РЯДКО. ВИНАГИ БЯХМЕ СИГУРНИ ЧЕ ЩЕ ПРИСТИГНЕМЕ НАВРЕМЕ ЗА КЪДЕТО СМЕ ТРЪГНАЛИ. НО ТОГАВА ИМАШЕ ДЪРЖАВА РЕД И ДИСЦИПЛИНА. ВСИЧКИ СЛУЖИТЕЛИ В ЖЕЛЕЗНИЦАТА БЯХА ВОЕНИЗИРАНИ.
12.
432
14.05.2017 12:06:51
0
4
Преди 89г. всички работеха, даже и циганите, нямаше гладни! Нека да има хора, които пътуват в чужбина по празниците, а останалите 7 млн.? Колко от тях са без пари за храна и лекарства?
11.
До10
13.05.2017 22:45:28
2
2
След1945г.винаги сме били последни.
10.
до 9
13.05.2017 20:58:38
0
0
Истината не е наглост! Последни сме във всички класации по стандарт на живот! На някой му е удобно да си затваря очите! Реалността обаче е друга...
9.
Наглост хммм
13.05.2017 13:34:18
3
2
Стига сте внушавали лъжи.500 000 души по празниците излизат в чужбина.Първи сме по затлъстяване.Неграмотни има защото така им е по- добре.
8.
Хмммм
13.05.2017 11:43:45
4
15
Сега като "има всичко", защо 80% от българите гладуват? Защо ровят по казаните? Защо има клошари и убийци, защо има сополиви неграмотни глупаци, защо има безработица, скапано здравеопазване, разбити "магистрали", оядени и незаменими политици...?
7.
№6
13.05.2017 11:32:23
1
4
Много сте прав,даже фамилиите на големата номеклатура са на80% същите,само дето са станали бизнесмени и демократи!
6.
до 4
13.05.2017 10:00:58
22
13
Че то сега не е ли същото? Ако нямаш връзки в община, партия, болница и т.н има да чакаш месец да се свърши нещо, което в нормална държава се прави за часове.
5.
Drake
13.05.2017 09:31:24
14
6
И да всъщност трябва да сме благодарни на Русия и руснаците, че близо 40 години издържаха суровинно една неефективна икономика, а и не само нашата. Но това си беше империалистичен избор на руските управляващи.
4.
Drake
13.05.2017 09:29:11
7
8
RS>Не знам какви спомени имаш, но всичко за всеки нямаше. Как обичат всички да украсяват само миналото не е истина. Стоки ли имаше в разнообразие и количество, услуги без връзки ли, свобода в професионалното развитие ли?
Аз си спомням, че дядо ми ходеше да се моли по строителните обекти за цимент и гипс, щото не се продаваше. За някаква тъпа дръжка на дограма ходихме до на майната си в някакъв завод. Съвсем отделен въпрос е какво им се искаше на хората да се случи след промяната, пък каква я нароиха бившите заклети комунисти и тяхните синчета и дъщери.
3.
Фу
13.05.2017 09:23:58
18
17
Нямаше соц в България имаше окупация от Москва и комунистите. Беше едно изтриване на нацията ни както Турците срещу арменците така и Руснаците спрямо Българите.
2.
Bulgaricus Bacilicus
13.05.2017 09:20:48
7
4
Скоро Булгаристан ще бъде само един спомен хахахаха
1.
Rs
13.05.2017 09:04:58
61
82
Помни помни времената бяха други и хората бяха други но света се върти и всичко отминава.Набора след 90 година едва ли помни.Хубави бяха времената по времето на Соца и Бай Тошо.Имаше всичко за всеки.
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
На Гергьовден Камено посреща своя празник с концерт на Гъмзата и „Brass Band Show“ На Гергьовден Камено посреща своя празник с концерт на Гъмзата и „Brass Band Show“ Общинското ръководство кани всички жители и гости на града да споделят празника Бургазлии пропищяха: Искат легнали полицаи или камери за скорост на възлов булевард Бургазлии пропищяха: Искат легнали полицаи или камери за скорост на възлов булевард От ул. „Цар Симеон I” та чак до Строителния техникум на бул. „Стефан Стамболов” - при ограничение 30 км/ч., често се виждат автомобили и с 80-90 км/ч. Притеснително! Голяма част от фирмите предвиждат сериозни съкращения до месеци Притеснително! Голяма част от фирмите предвиждат сериозни съкращения до месеци В България има около 250 хиляди вакантни позиции, които са перманентно отворени, повече от тях обаче са нископлатени Какви заплати ще плащат на тийнейджърите през лято 25 Какви заплати ще плащат на тийнейджърите през лято 25 Повечето хлапета започват на минимална работна заплата от 1070 лева плюс процент от оборота Роден град се тресе: Мъж хвърли дете от мост (ВИДЕО) Роден град се тресе: Мъж хвърли дете от мост (ВИДЕО) Кметът на Луковит Иван Грънчаров зове за смиреност Арестуваха шефа на митницата, помагал на Паскал Арестуваха шефа на митницата, помагал на Паскал Беляшки се заместил с износ на цигари Животът на тези зодии се обръща на 180 градуса до дни Животът на тези зодии се обръща на 180 градуса до дни Изобилие, нови предложения в любовта и кариерата, получаване на признание – всичко това ще бъде на картата за тези знаци Бургас се събужда силен – ела на POWER OF BURGAS на 17 май Бургас се събужда силен – ела на POWER OF BURGAS на 17 май Десетки любители на активния начин на живот ще се съберат Central Park  Стана на 60 години. Ще се върне ли в България? Стана на 60 години. Ще се върне ли в България? Рачков и Геро отидоха до Испания заради него Желязков поиска план за BG-Alert до 10 дни, след това – „няма прошка” Желязков поиска план за BG-Alert до 10 дни, след това – „няма прошка” И главният прокурор Борислав Сарафов възложи проверка
Трагедия на военно летище, загина известен парашутист Трагедия на военно летище, загина известен парашутист Загиналият парашутист е бил член на 63-та парашутна бригада и е починал тази нощ във военната болница в Ниш от наранявания Тръмп задължи с указ шофьорите на камиони да владеят английски език Тръмп задължи с указ шофьорите на камиони да владеят английски език В края на втория си мандат Барак Обама подписа указ, който облекчи леко мярката. С него беше дадено право на полицаите по пътя да не отстраняват тези шофьори на тирове от работа, а просто да им напишат глоба Доналд Тръмп: Целият свят се смееше на САЩ Доналд Тръмп: Целият свят се смееше на САЩ Лидерът на републиканците изрази тежко мнение за Байдън Трима убити и много ранени при стрелба в Швеция, спряха и влаковете Трима убити и много ранени при стрелба в Швеция, спряха и влаковете Терористът е избягал със скутер Медведев отсече: Русия и САЩ са... Медведев отсече: Русия и САЩ са... Политикът счита, че няма да има крайно изостряне на отношенията между Москва и Вашингтон Драмата с тока не спря Григор Димитров Драмата с тока не спря Григор Димитров Българинът победи чисто великобританец Тръмп си призна: Управлявам САЩ и света Тръмп си призна: Управлявам САЩ и света Знаете ли, това, което правя, е изключително сериозно, заяви президентът на САЩ Енергиен експерт посочи как Испания можеше да избегне кризата с тока и намеси България Енергиен експерт посочи как Испания можеше да избегне кризата с тока и намеси България "Европа трябва да защитава физичната среда, но и мрежовата", каза пък специалистът по киберсигурност Ясен Такев Почина Ирина Мутафчиева Почина Ирина Мутафчиева Тя е автор на множество публикации в централния периодичен печат и в специализирани издания А ако токът спре в такъв момент? А ако токът спре в такъв момент? Хаосът в Испания можеше да е още по-голям
Доналд Тръмп Доналд Тръмп Луди искат да ме отстранят! Щяха да превърнат САЩ в пропаднала дупка от третия свят Виц на деня Виц на деня - Какво е шведска маса по нашенски?
- Запой в гараж, върху щайги.
Виц на деня Виц на деня България е единствената държава, в която даже и неодушевените предмети си имат майка. Статус във фейсбук Статус във фейсбук Горещото кафе в пластмасова чашка отнема 2/3 от мъжката потентност. Първо изгаря пръстите, а после и езика...
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори