×
Вкусно Бизнес ЮГ София Войната в Украйна Политика Общество Общини Спорт Разследване

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
  • Георги Илиев отново ще е кмет на "Слатина", в "Искър" ще има балотаж
  • Димитър Маринов ще снима филм със Скарлет Йохансон
  • Шефът на Renault подаде оставка
  • Печки, перални и хладилници поскъпват с до 1000%
  • МВР се събира на национално съвещание
  • Над 50 хил. десетокласници се явяват на НВО по математика
  • В Източните Родопи се родиха три нови зубърчета
  • Официално: Стартират разговорите между Филипов и Зингаревич за ПФК Ботев
  • Смърт на пътя затапи движението на важен участък на магистрала Струма
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Спомени от соца: БДЖ – гордостта на Народната република


Спомени от соца: БДЖ – гордостта на Народната република
По това време най-големите жп заводи се намират в София и Бургас
12 Май 2017, Събота, 00:01 ч.

Когато железниците не бяха мръсна дума


Железопътното дело в България води началото си от построяването на първата линия Русе – Варна през 1866 г. След Освобождението са създадени Българските държавни железници, съобщава retro.bg.

След 1944 г. едни от първите обекти, обявени за национални строежи, са транспортни, включително железопътните. Железопътната линия Перник – Волуяк – София, дълга 58 км, е завършена предсрочно в края на 1949 г. Линията Левски – Ловеч – Троян през 1948 г. е обявена за национален строителен обект. Изградена е от бригадири.

На 21 декември 1952 г. е въведена в експлоатация цялата предбалканска линия София – Карлово – Карнобат – Бургас, третата основна артерия в направлението изток-запад.

Изградената жп линия Самуил – Силистра с обща дължина 114 км и участъците Горна Оряховица – Лясковец – Златица – град Елена, Червен Бряг – Златна Панега, Видин – Кошава и други, с обща дължина 203 км, допълват изграждането на цялостната железопътна инфраструктура, която изпълнява важни социални, икономически и отбранителни функции в най-тежките и бедни райони в страната.
Към края на 1985 г. у нас са изградени 747 индустриални жп клонове, които обслужват най-големите промишлени предприятия, енергетиката, пристанищата, строителните комбинати и крупните складови бази. В тях се извършват над 60% от товаро-разтоварните операции в железниците.

Електрификацията на българските железници започва през 1963 г., следват автоматизацията, електронизацията, механизацията на процесите и внедряването на съвременните компютърни технологии.
Успех за този период е удвояването на близо 1000 км жп линии, първоначално по главното северно направление София – Мездра – Плевен – Горна Оряховица – Варна, дълго 500 км. Започва работа и по основното южно направление за затваряне на този пръстен от Варна през Синдел – Карнобат – Бургас – Стара Загора – Пловдив – София.

Най-големите жп заводи се намират в София и Бургас - завод “Г. Димитров” и завод “Червено знаме”. Създадени са още жп заводи в Левски, Дряново, Септември, Карлово и др.
За осигуряване на железниците с квалифицирани кадри в София основна заслуга има ПЖИ „Тодор Каблешков“. Tо води началото си още от 1922 г., създадено е  с Указ №60 на Н.В. цар Борис III като  Държавното железопътно училище със статут на средно техническо учебно заведение, с военноорганизационна структура.

През 1962 г. в парка на Кърджали е построена първата детска железница “Пионер”. През 1979 г. в подножието на южната част на Младежкия хълм в Пловдив е пусната втората детска железница.  Много от децата, возили се на първите железници, стават след време железничари.

Към 1990 г. разгънатата дължина на жп линии достига 7662 км, електрифицираните са 2650 км, с приблизително 106 900 000 превозени пътници. БДЖ е основният масов превозвач в НРБ както за пътнически, така и за товарни превози.

Днес БДЖ е синоним на мизерия и се смята за непрестижно да ползваш услугите им. Във вагоните цари мръсотия и никога не знаеш по кое време ще пристигне влакът до крайната точка.

В категории: Ретро Флагман


13
Коментара
Показа безкрайни крака
Показа безкрайни крака 16/06/2025, Понеделник 21:57 0
Стегна куфарите за Гърция
Стегна куфарите за Гърция 16/06/2025, Понеделник 21:40 2
Закъса много
Закъса много 16/06/2025, Понеделник 21:20 0
Показа се с лъскаво Ферари и...
Показа се с лъскаво Ферари и... 16/06/2025, Понеделник 20:33 9
Сполетя го голям ужас
Сполетя го голям ужас 16/06/2025, Понеделник 20:00 0
Флагман.БГ Направи разтърсваща изповед Направи разтърсваща изповед 16/06/2025, Понеделник 19:40 2
Див екшън в голям роден град
Див екшън в голям роден град 16/06/2025, Понеделник 19:24 0
Флагман.БГ Кара кола за 500 бона Кара кола за 500 бона 16/06/2025, Понеделник 19:00 10
Заляха я с критики
Заляха я с критики 16/06/2025, Понеделник 18:40 3
13
Коментара по темата
13.
ан
24.05.2017 20:52:44
0
5
ЖИВЕЯ ДО ГАРА ПОДУЕНЕ И ПО ВЛАКОВЕТЕ СИ СВЕРЯВАХ ЧАСОВНИКА. ИДВАХА ТОЧНО НА МИНУТАТА И ПОТЕГЛЯХА ТОЧНО НА МИНУТАТА. АКО ИМАШЕ ЗАКЪСНЕНИЯ ТО ТЕ НЕ БЯХА ПО ВИНА НА МАШИНИСТИТЕ А НА НЕПРЕДВИДЕНИ ОБСТОЯТЕЛСТВА КОЕТО СЕ СЛУЧВАШЕ МНОГО РЯДКО. ВИНАГИ БЯХМЕ СИГУРНИ ЧЕ ЩЕ ПРИСТИГНЕМЕ НАВРЕМЕ ЗА КЪДЕТО СМЕ ТРЪГНАЛИ. НО ТОГАВА ИМАШЕ ДЪРЖАВА РЕД И ДИСЦИПЛИНА. ВСИЧКИ СЛУЖИТЕЛИ В ЖЕЛЕЗНИЦАТА БЯХА ВОЕНИЗИРАНИ.
12.
432
14.05.2017 12:06:51
0
4
Преди 89г. всички работеха, даже и циганите, нямаше гладни! Нека да има хора, които пътуват в чужбина по празниците, а останалите 7 млн.? Колко от тях са без пари за храна и лекарства?
11.
До10
13.05.2017 22:45:28
2
2
След1945г.винаги сме били последни.
10.
до 9
13.05.2017 20:58:38
0
0
Истината не е наглост! Последни сме във всички класации по стандарт на живот! На някой му е удобно да си затваря очите! Реалността обаче е друга...
9.
Наглост хммм
13.05.2017 13:34:18
3
2
Стига сте внушавали лъжи.500 000 души по празниците излизат в чужбина.Първи сме по затлъстяване.Неграмотни има защото така им е по- добре.
8.
Хмммм
13.05.2017 11:43:45
4
15
Сега като "има всичко", защо 80% от българите гладуват? Защо ровят по казаните? Защо има клошари и убийци, защо има сополиви неграмотни глупаци, защо има безработица, скапано здравеопазване, разбити "магистрали", оядени и незаменими политици...?
7.
№6
13.05.2017 11:32:23
1
4
Много сте прав,даже фамилиите на големата номеклатура са на80% същите,само дето са станали бизнесмени и демократи!
6.
до 4
13.05.2017 10:00:58
22
13
Че то сега не е ли същото? Ако нямаш връзки в община, партия, болница и т.н има да чакаш месец да се свърши нещо, което в нормална държава се прави за часове.
5.
Drake
13.05.2017 09:31:24
14
6
И да всъщност трябва да сме благодарни на Русия и руснаците, че близо 40 години издържаха суровинно една неефективна икономика, а и не само нашата. Но това си беше империалистичен избор на руските управляващи.
4.
Drake
13.05.2017 09:29:11
7
8
RS>Не знам какви спомени имаш, но всичко за всеки нямаше. Как обичат всички да украсяват само миналото не е истина. Стоки ли имаше в разнообразие и количество, услуги без връзки ли, свобода в професионалното развитие ли?
Аз си спомням, че дядо ми ходеше да се моли по строителните обекти за цимент и гипс, щото не се продаваше. За някаква тъпа дръжка на дограма ходихме до на майната си в някакъв завод. Съвсем отделен въпрос е какво им се искаше на хората да се случи след промяната, пък каква я нароиха бившите заклети комунисти и тяхните синчета и дъщери.
3.
Фу
13.05.2017 09:23:58
18
17
Нямаше соц в България имаше окупация от Москва и комунистите. Беше едно изтриване на нацията ни както Турците срещу арменците така и Руснаците спрямо Българите.
2.
Bulgaricus Bacilicus
13.05.2017 09:20:48
7
4
Скоро Булгаристан ще бъде само един спомен хахахаха
1.
Rs
13.05.2017 09:04:58
61
82
Помни помни времената бяха други и хората бяха други но света се върти и всичко отминава.Набора след 90 година едва ли помни.Хубави бяха времената по времето на Соца и Бай Тошо.Имаше всичко за всеки.
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Ограничават движението по магистрала „Тракия“ към Бургас, шофьорите да внимават! Ограничават движението по магистрала „Тракия“ към Бургас, шофьорите да внимават! От АПИ предупреждават, че ще се ремонтира надлеза над жп линията за София Показа се с лъскаво Ферари и... Показа се с лъскаво Ферари и... Размаха среден пръст Голямо джакузи с минерална вода ще има в Дома за възрастни край Ветрен, строят го до гората Голямо джакузи с минерална вода ще има в Дома за възрастни край Ветрен, строят го до гората Ще има и допълнителни услуги, за да може в максимална степен да се възползват от екстрите, които безплатно Община Бургас ще им осигури, каза градоначалникът Направи разтърсваща изповед Направи разтърсваща изповед Прея е имала тежко детство "Черноморец" ще домакинства извън Бургас "Черноморец" ще домакинства извън Бургас Преговорите за "Лазур" не са се увенчали с успех Див екшън в голям роден град Див екшън в голям роден град Охранители на дискотека пребиха трима мъже в Русе Ваня Григорова разкри защо напусна групата на БСП, привиждат й се канибали Ваня Григорова разкри защо напусна групата на БСП, привиждат й се канибали Социалистите сами умират и без да правя нова партия, каза тя Кара кола за 500 бона Кара кола за 500 бона Тони Стораро е любител на бързите автомобили Слънчев бряг дава старт на Лято 2025 Слънчев бряг дава старт на Лято 2025 Очаква се да затвърди позицията си на водеща европейска парти дестинация Министър Жечо Станков в Люксембург: Сигурната и достъпна енергия за хората и индустрията остава наш приоритет Министър Жечо Станков в Люксембург: Сигурната и достъпна енергия за хората и индустрията остава наш приоритет Пред колегите си eнергийният министър подчерта важността на баланса между стратегическите цели на ЕС в областта на декарбонизацията и нуждата от сигурни и предвидими доставки на конкурентни цени
Иран ще удря нефтени рафинерии и ядрени обекти на Израел, зове хората да бягат от  Тел Авив Иран ще удря нефтени рафинерии и ядрени обекти на Израел, зове хората да бягат от Тел Авив Израелска атака прекъсна живото предаване на иранската държавна телевизия, а САЩ изпрати три самолетоносача да спасяват съюзниците им от мъстта на Техеран Показа безкрайни крака Показа безкрайни крака Шейк е фина жена Стегна куфарите за Гърция Стегна куфарите за Гърция Сафарова отиде на остров Миконос Закъса много Закъса много Макар и милионер, Джъстин Бийбър не се радва на безоблачни дни Двойка на обща възраст над 200 години се радва на първа рожба Двойка на обща възраст над 200 години се радва на първа рожба Родителите са костенурки Синът й се размина на косъм от смъртта Синът й се размина на косъм от смъртта Твърди се, че мъжът има сериозни проблеми с наркотиците Сполетя го голям ужас Сполетя го голям ужас Прегази симпатична животинка с болида си Заляха я с критики Заляха я с критики тговорът на Парис Джексън обаче не закъсня и е отвъд официалния изказ Ще реставрират знакова сграда в Поморие Ще реставрират знакова сграда в Поморие След преустройството, сградата на Стария съд ще се превърне в „Дом на културата и традициите“ и ще служи като културен център Самолет, прелитащ над България, се върна обратно заради бомбена заплаха Самолет, прелитащ над България, се върна обратно заради бомбена заплаха Полет LH752 е бил на път за Хайдарабад и се е върнал обратно, докато е прелитал над българското въздушно пространство
Никушор Дан, президент на Румъния Никушор Дан, президент на Румъния Единственият език, който Русия разбира, е този на силата Виц на деня Виц на деня - Тате, как се запознахте с мама?
- Язе тогава карах такси, а она немаше пари да си плати...
Виц на деня Виц на деня Редник подмазвач:
- Господин старшина, вие сте гений!
- Ти да не си по-хубав бе?! Два непоряда по служба...!
Статус във фейсбук Статус във фейсбук За съжаление в Европа сме познати като разбойници, проститутки и рафинирани мошеници
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори