×
Бизнес ЮГ Войната в Ивицата Газа София Парламентарни избори 2023 Войната в Украйна Политика Общество Общини Спорт Разследване

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Спомени от соца: Историята на теснолинейката Ахтопол-Бродилово-Кости


Спомени от соца: Историята на теснолинейката Ахтопол-Бродилово-Кости
До 1952 г. релсите са поставени до Попова лъка – местност между Бродилово и Кости. По готовата линия се транспортират предимно дърва и минни подпори до пристанището на Ахтопол. Пристанът е удължен и на него могат да пристават до три кораба едновременно.
24 Септември 2014, Сряда, 18:25 ч.
Източник: socbg.com

За Мичурин обаче (новото име на Царево от 1950 г.) построяването на теснолинейката било неизгодно

В своята многовековна история Ахтопол (Агатополис) е град-пристанище на Североизточна Странджа. Известен е от древността и търгува с градовете на Елада, Рим и Византия, с Венеция, Генуа, Цариград и всички пристанища по Черно море. Внесените по море стоки се пренасят към вътрешността на Странджа чак до градовете на Източна Тракия по път, прокаран по долината на р. Велека. По тоя път векове наред пристанището на Ахтопол получава и изнася на външния пазар ценна дървесина, добита от странджанските гори.

През 1913 год. Турция отстъпва на България земите между Атлиман, Караман баир и по долината на Резовска река до с. Резово като компенсация за отнетите имоти на тракийците от Източна Тракия. Голямото горско богатство на тези земи привлича вниманието на търговците Кубарелов, Кирмикчиев и др. Те наемат участъци, предимно нискостеблена гора, и ползвайки незаетата работна ръка, започват производство на дървени въглища. Те са много търсени на турския пазар и носят огромни за времето печалби. Това не убягва от разузнаването на големите търговски дружества и още през 1926 год. се създава Английско-българско акционерно дружество. То получава право от българското правителство на премиера Ляпчев да ползва на концесия за 40 години горите в района на градовете Търново и Василико, по-късно и гората между р. Велека и Резовска река.




Тази постъпка на правителството предизвиква огромно недоволство от страна на населението в Странджа, вече организирано в малки горски кооперации. В протести срещу концесията се включват странджанските и много горски кооперации от цялата страна. Докато кооператорите протестират, концесионерите планират построяването на теснолинейката от Ахтопол до Каръмлък (Тъмна река) и подобряване на пристанището в града. Изготвени са проекти и е набелязано трасето. Масовите протести принуждават правителството да отмени концесията. Теснолинейката и пристанището остават само в плановете на дружеството.
През 1929 г. Илия Бояджиев обединява всички горски кооперации в Странджански Горски Кооперативен Съюз (С.Г.К.С.) със седалище град Василико (Царево). Със съдействието на С.Г.К.С. и депутата Димитър Янев планираното за Ахтопол пристанище се построява във Василико. При освещаването му през 1935 г. в присъствието на цар Борис, Василико се преименува в Царево.



Случаят с концесията е забравен. Извозването на въглищата става по познатия вече начин – с биволски и волски впрягове по временни горски пътища до крайбрежието. Единствено пътят Бродилово – Ахтопол е подобрен като коларски и скъсен до 6 км. Пазарът на въглища често се променя поради кризи. Продукцията се трупа на големи куптори по скелите, те залежават по пристанището на Ахтопол. Макар да ги покриват с цигли, ерозията не ги пощадява. Качеството им се влошава с всяка измината година. Продадени са на загуба до 1946 г.

През 1946 г. се пуска слух, че ще се строи теснолинейка от Ахтопол до Карамлък (Тъмна река) по долината на река Велека. Кой я е планирал, така и не се разбира. Навярно са използвани проучванията, направени от концесионерите през 1926-27 г. Следващата година започват изкопните работи от Ахтопол към Кости. Работят трудоваци. От Тъмна река към местността “Качул“ по трасето работи младежка бригада. Остава нетрасиран участъкът Кости-Качул.

До 1952 г. релсите са поставени до Попова лъка – местност между Бродилово и Кости. По готовата линия се транспортират предимно дърва и минни подпори до пристанището на Ахтопол. Пристанът е удължен и на него могат да пристават до три кораба едновременно. Композициите от 6 до 8 вагона пренасят дървата и материалите до самите съдове по релсов път. Работи се денонощно.

Машинистите от Ахтопол – Димо Атанасов и Тодор Митринков, и тези от Бродилово – Димитър Морфов и Яни Мавров, карат композициите на две смени. Към експлоатацията работят още Желю Сотиров – монтьор, и Атанас Боруджиев – ковач. Спирачи са ахтополците Атанас Бурналиев и Христо Мухтаров. По поддръжката са назначени по 6 човека от Ахтопол и Бродилово. Бригади от по 10 човека товарят и разтоварват материалите. Началниците по експлоатацията се сменят често. Последният, който подписва ликвидирането на линията, е Атанас Касабалиев.

До 1952 г. се построяват две малки гари в Ахтопол и Бродилово и голяма сграда на лесничейство в Ахтопол. От началото на строителството до 1952 г. за заплати на работниците по строителството и експлоатацията са заплатени над един милиард лева (по курса на 1952 г.).

За Мичурин (новото име на Царево от 1950 г.), построяването на теснолинейката е неизгодно. Партийно-административното ръководство по всякакъв начин се опитва да го спре. Когато линията достига до Кости, по-нататъшното полагане на релсите е преустановено. Продължава експлоатацията на теснолинейката в този незавършен вид. Промените в партийните и административни ръководства на страната през 1956 г. и определянето на Мичурин като микрорайон се оказват фатални за съществуването на теснолинейката. Ръководството на Мичурин издейства да се построят шосетата Кости – Българи – Мичурин и Бродилово – Мичурин, мотивирайки се, че камионният превоз е по-изгоден.

Малките дъскорезни фабрики в Бродилово и Кости са ликвидирани. Не се построява и планираният за Ахтопол дървообработващ комбинат. Създават се в Мичурин ДИП – Държавно индустриално предприятие и камионна база – ДАА. Строена в продължение на 10 години, теснолинейката е ликвидирана за 3 (три) месеца! Машините, вагоните и релсите са изнесени от същото пристанище, от което са внесени. Остава само чакълът по опустялото трасе.

В категории: Ретро Флагман


Флагман.БГ 2 май ще е неучебен в цялата страна 2 май ще е неучебен в цялата страна 20/04/2024, Събота 09:00 1
Флагман.БГ Два тира се удариха на АМ "Тракия" Два тира се удариха на АМ "Тракия" 19/04/2024, Петък 19:41 2
6
Коментара по темата
6.
иванов
24.09.2014 15:22:32
0
4
Изгодно е бившата теснолинейка да бъде възстановена по много причини, едната от които е контролът върху изсичането и транспорта на дървесината
5.
Още въпроси
24.09.2014 13:21:58
1
8
Защо в чужбина се прави релсов транспорт до всяко едно селище?
Наближава зимата. Сметнете колко пари се дават за да се осигури връзка по засипаните със сняг пътища, за да не останат тези селища откъснати от света?
4.
сашко
24.09.2014 12:00:22
3
12
Ех спомени от соца -не само влак щеше да има ами и доган боко и серго щяха да копат с кирките на линията кадеси Тодоре да ни видиш сега ех
3.
koleto75
24.09.2014 11:38:59
0
5
tova 6te6e da bade super proekt ako e napraven
2.
conko
24.09.2014 11:20:39
0
10
Един бърз влак сл.бряг-бургас-царево решава всичко интерес обаче нямат рейсаджии ,таксиджии а сигорно и катаджии.интересно е че път има до поморие но бдж тласкана към изкуствен фалит го затвори нямала интерес
1.
Въпроси?????
24.09.2014 10:45:59
0
14
Какво пречи и сега да се направят тези връзки?
Защо протестиращите хотелиери искат само пътища? Имат ли къде да ги сложат тези автомобили, които евентуално ще отидат при тях?
Защо всичко трябва да е в пътища, автомобили, замърсен въздух, задръствания, шум, смърт...?
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Уроците на живота: 10 брачни съвета от наскоро разведен мъж Уроците на живота: 10 брачни съвета от наскоро разведен мъж Влюбвайте се отново и отново и отново „Будилникът“ ми натрупа сметка от 114,63 лева към Yettel „Будилникът“ ми натрупа сметка от 114,63 лева към Yettel Алкател 1Е - тази антика, която не става за нищо друго, освен за събуждане, се оказа, че е „поръчала“ вместо мен „Плати с Yettel от Apple” 6 неща, за които една истинска дама никога НЕ говори 6 неща, за които една истинска дама никога НЕ говори Дамите не разкриват подробности от интимния си живот Навиците, от които трябва да се отървете, според зодията Навиците, от които трябва да се отървете, според зодията Пролетта е най-подходящото време да изчистите вибрациите си от всички лоши навици Възстановяват оригиналния паметник на Бащата на Бургас, всички пречки паднаха Възстановяват оригиналния паметник на Бащата на Бургас, всички пречки паднаха Единственото останало от гроба на Александър Георгиев Коджакафалията е постаментът, върху който после безсрамно комунистите слагат бюст на Георги Димитров Рецепта за класически броколи пане Рецепта за класически броколи пане Може да ползвате и замразени броколи, като го размразите, отцедите и подсушите от водата и директно панирате, без да е необходимо да варите и бланширате ГЕРБ за "Боташ": 10 месеца ПП-ДБ са знаели, че плащаме милиони и не са си мръднали пръста ГЕРБ за "Боташ": 10 месеца ПП-ДБ са знаели, че плащаме милиони и не са си мръднали пръста Договорът с „Боташ“ се променя не от парламента, а от правителството. Направиха всичко възможно да фалира „Булгаргаз“, за да може техният спонсор Сашо Дончев да вземе този бизнес, посочи Делян Добрев Два тира се удариха на АМ "Тракия" Два тира се удариха на АМ "Тракия" "Вероятно е заспал зад волана, или му е прилошало", "Пак е имало изпреварвания между тирове", гласят коментари във Фейсбук Ето как бързо и лесно да изчислите с наднормено тегло ли сте Ето как бързо и лесно да изчислите с наднормено тегло ли сте Огледалото и външният вид определено не са показател Гвоздейков пред Главчев: Пощите са почти пред фалит Гвоздейков пред Главчев: Пощите са почти пред фалит Натрупани са 90 млн. лв. загуби
Мъж се самозапали пред съда, в който се води процесът срещу Тръмп Мъж се самозапали пред съда, в който се води процесът срещу Тръмп Човекът е горял в продължение на няколко минути Служебният премиер се срещна с американския посланик. Какво си казаха? Служебният премиер се срещна с американския посланик. Какво си казаха? Изграждането на 7-и и 8-и блок на АЕЦ "Козлодуй" е основен приоритет, гарантира Главчев Назначени са шестима заместник-министри Назначени са шестима заместник-министри Продължава смяната на висшия ешалон на властта  Обсъждат Меглена Плугчиева за външен министър Обсъждат Меглена Плугчиева за външен министър Меглена Плугчиева бе депутат в три парламента, вицепремиер в правителството на Сергей Станишев, била е посланик на България в Германия, Швейцария, Княжество Лихтенщайн Ето това е истинска миска. Вижте Мис Вселена 1965 г., която вече е на 76, но изглежда на 30 Ето това е истинска миска. Вижте Мис Вселена 1965 г., която вече е на 76, но изглежда на 30 Апасра Хонгсакула има голямата чест да бъде първата победителка в Мис Вселена от Тайланд Турист умря след нелеп инцидент на прочут курорт Турист умря след нелеп инцидент на прочут курорт 54-годишният мъж е паднал върху паркиран на улицата автомобил Шефът на ЦРУ: Украйна губи войната до края на годината Шефът на ЦРУ: Украйна губи войната до края на годината Според Уилям Бърнс Киев „сега е изправен пред труден момент на бойното поле“ Кирил Петков не е чупил само чаши, но и цели маси Кирил Петков не е чупил само чаши, но и цели маси Разкритието дойде от бившия премиер акад. Николай Денков Това е най-дългият плаж в Европа, почти няма хора и е близо до нас Това е най-дългият плаж в Европа, почти няма хора и е близо до нас Мекият чакълест бряг на плажа, топлото време и дългата водна ивица го правят идеална дестинация за слънчеви бани, плуване и различни водни спортове Цветелина Грахич към Слави публично: Кой си ти, бе?! Ай, сиктир, помия такава Цветелина Грахич към Слави публично: Кой си ти, бе?! Ай, сиктир, помия такава Певицата се разяри буквално и написа коментар под поста на бившия си шеф, в който директно го пита кой е той, за какъв се взима и какво изобщо разбира от война
Антон КУТЕВ, съветник на президента Антон КУТЕВ, съветник на президента "Симпатичният" Даниел Митов може да повлияе на вота в чужбина Виц на деня Виц на деня Между приятелки:
- Моят мъж толкова се уморява на работа, че не си чувства нито ръцете, нито краката, нито рогата.
Виц на деня Виц на деня Две съседки си говорят:
- Сийке, вече си избрах един семеен лекар!
- Аз пък си избрах един несемеен!
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Сега имаме цяло поколение прецакани нарциси, защото мамчетата им са им казвали, че са специални
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори