×
Култура Здраве Политика Общини Общество Лайфстайл Войната в Украйна Спорт Разследване Бизнес ЮГ

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Заради еврозоната българите пазаруват повече. Страхуват се да не изгубят парите си


27 Декември 2025, Събота, 19:41 ч.
Автор: Димитър КИРЯКОВ

И бързат да ги обърнат в стоки

Маркетинг експертите Жюстин Томс и Етиен Янев анализираха за БТА тенденциите в коледното пазаруване, ефекта на инфлацията върху бюджета за подаръци и промените в поведението на потребителите през последните години. През 2025 г. маркетинг тенденциите при коледното пазаруване в България показват интересен хибрид между традиционния консерватизъм и бързото адаптиране към западните дигитални инструменти, каза доц. д-р Жюстин Томс, специалист по маркетинг, онлайн предприемач и преподавател. У нас пазаруването на подаръци за Коледа често е семейно - купуват се големи електроуреди или други семейни придобивки и това се случва още около черния петък.

Докато тенденцията в Западна Европа е бюджетите за коледни подаръци да спадат средно с около 10%, то у нас се заделят по-сериозни суми, допълни Томс. По думите ѝ бюджетът за храна по празниците у нас е по-голям от този за подаръци, а това се използва смело и при маркетинговите кампании на брандовете. Хората пазаруват повече по Коледа, защото тогава получават бонуси и искат да посрещнат празниците с по-пълна къща.

"Тази година българите пазаруват още повече и заради наближаващото присъединяване към еврозоната. От страх да не загубят парите си, бързат да ги обърнат в стока", уточни Жюстин Томс. Тя допълни, че предизвикателствата по време на коледното пазаруване в условия на инфлация са собствените страхове на потребителите и импулсивното купуване без достатъчно критично мислене, предпазни мерки и познания за онлайн кампаниите на недобронамерени хора, представящи се за търговци. Според маркетолога най-често допусканият пропуск от страна на бизнеса по Коледа е липсата на маркетиране по време на празниците.

"Това мълчание обикновено струва скъпо, а отсъствието на коледни оферти, специални промоции, които да са анонсирани към аудиторията отрано, също е голяма грешка", каза Жюстин Томс.

По нейните думи, когато работят добре, маркетолозите не предвиждат, а формират търсенето и поведението на потребителите. Големите производители на традиционни коледни артикули, като шоколади, вино, дрехи и козметика, започват подготовката за следващата Коледа веднага след началото на новата година. Промоциите, вкусовете, каналите и посланията са готови още в началото на лятото, което позволява да се създаде търсенето и да се породи желанието у потребителите, допълни Томс.

"Глобалните тенденции отместват локалните, а локализацията става лесно с генерирано с изкуствен интелект съдържание. Съществува умора от претоварването на социалните канали с различни кампании и предложения, но персонализираният маркетинг е този на бъдещето, който предстои да бъде доразвит и прецизиран, за което изкуственият интелект ще помогне значително", каза още Жюстин Томс.

Тя отбеляза, че инвестирането единствено във Фейсбук или в Инстаграм е скъпо и неефективно, особено за малките бизнеси, а по-важно е изграждането на собствена база данни, познаването на клиентските нужди и поддържането на автентична, ненатрапчива връзка с добавена стойност в обслужването. "През последните години наблюдаваме преход към "хибридно пазаруване" - хората проучват онлайн, но често купуват във физическия магазин или обратното.

Най-голямата промяна е във времевия диапазон, защото Коледа вече не е само през декември и благодарение на черния петък пазаруването започва още през ноември", каза Етиен Янев, експерт по дигитален маркетинг и преподавател. Основното предизвикателство пред българските потребители по време на инфлация е спадът в покупателната способност. Хората са много по-чувствителни към цените и правят внимателно сравнение между търговците. Наблюдава се и скептицизъм към „фалшивите“ намаления, а стремежът да се запази качеството на празника с ограничен бюджет води до по-малко, но по-премислени покупки, допълни Янев. Маркетолозите вече не разчитат само на демографски данни, а използват история на покупките от минали години и поведение в сайта, представителни проучвания, AI анализи за прогнозиране на пиковете в търсенето на базата на машинно обучение, посочи Янев.

Най-отчетливите маркетинг стратегии този коледен сезон са насочени към интеграция на онлайн и офлайн каналите, превръщане на социалните мрежи в директни канали за продажба, добави Етиен Янев. Той отбеляза, че в България все още цената и отстъпката са водещи, докато в Западна Европа се набляга повече на устойчивост и етично производство. Като най-допускан маркетинг пропуск Янев посочи логистичната неподготвеност и лошата комуникация, както и използването на едни и същи клишета и стокови снимки, които не отличават бранда в шумната среда. По думите му хората пазаруват повече по Коледа заради комбинация от психологически и социални фактори - очакването на празника и самият акт на купуване стимулира допамина и създава усещане за щастие. Едновременно с това покупките често се възприемат и като награда за положените усилия през изминалата година, посочи той.

"За да подобри резултатите си от коледните продажби, малкият бизнес трябва да заложи на силно обслужване и лично отношение, да подчертае своята уникалност и история, да си партнира с локални микроинфлуенсъри с лоялна аудитория и да бъде подготвен с атрактивни решения за клиенти, които пазаруват в последния момент", каза още Янев.


В категории: Бизнес


Димитър КИРЯКОВ Автор
Димитър КИРЯКОВ
Коментари
0
Коментара по темата
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Гроздоберачката от двулевката си отиде в нищета Гроздоберачката от двулевката си отиде в нищета На 81 години почина Кина Гърбова, чийто образ красеше соцбанкнотата Румен Гайтански разпродава всичко в България и се изнася от страната Румен Гайтански разпродава всичко в България и се изнася от страната Според източниците Гайтански вече дори е напуснал България и трайно се е установил в Базел, където притежава просторно имение Чирозът на стана по-скъп от калкана: Цени до 45 лв. за кг на рибната борса в Бургас Чирозът на стана по-скъп от калкана: Цени до 45 лв. за кг на рибната борса в Бургас Цената на чироза е повишена, защото по принцип за сушенето и веянето на риба се изисква труд и майсторлък Предлагат критика Стоян Георгиев за почетен гражданин на Бургас Предлагат критика Стоян Георгиев за почетен гражданин на Бургас Ако събере 1000 подписа на бургазлии, кандидатурата му ще влезе на разискване в ОбС  Умерен ръст на жилищните цени в България през 2026 г.: Как еврозоната променя пазара Умерен ръст на жилищните цени в България през 2026 г.: Как еврозоната променя пазара Дори и предлагането да се повиши, то няма да изпревари търсенето, тъй като няма предпоставка за по-ниски доходи, а напротив – купувачите ще се стремят все повече да  подобряват качеството си на живот Регистрационните таблици в София - от „С“ до „ОХ“: Как стигнахме до края на азбуката Регистрационните таблици в София - от „С“ до „ОХ“: Как стигнахме до края на азбуката Въведени са нови буквени комбинации с допустими символи за сериите на автомобилните табели Заради еврозоната българите пазаруват повече. Страхуват се да не изгубят парите си Заради еврозоната българите пазаруват повече. Страхуват се да не изгубят парите си И бързат да ги обърнат в стоки Паника преди еврото: Банките преливат от пари в брой, а българите се редят по дълги опашки пред чейндж бюрата Паника преди еврото: Банките преливат от пари в брой, а българите се редят по дълги опашки пред чейндж бюрата Сивите пари, които навлизат в обращение в последния момент, водят до ускорено потребление и оказват натиск върху инфлацията. Тя вече няколко месеца надвишава 5% на годишна база Цветове, защита и история на евробанкнотите: Какво трябва да знаете за еврото Цветове, защита и история на евробанкнотите: Какво трябва да знаете за еврото Банкнотите от серия „Европа“ са в същите цветове като тези от първата серия Шофьор гази тийнейджъри, те си изтупват якетата и отиват да празнуват Шофьор гази тийнейджъри, те си изтупват якетата и отиват да празнуват Камерите заснеха всичко, а коментарите под видеото са още по-диви
Грипът настъпва, яжте кисело зеле и туршия Грипът настъпва, яжте кисело зеле и туршия Това е съветът на проф. Кантарджиев Гол лепкав човек и ЛГБТ: Германската телевизия отбеляза Коледа по давоски конспект Гол лепкав човек и ЛГБТ: Германската телевизия отбеляза Коледа по давоски конспект „Той е в слуз и без дрехи, защото пазим неговото достойнство и интимност“, обясниха от медията Ритуал за късмет през 2026 година: Астролог препоръчва как да посрещнем Новата година за успех и хармония Ритуал за късмет през 2026 година: Астролог препоръчва как да посрещнем Новата година за успех и хармония Как празничната трапеза и декорацията могат да привлекат сполуката през Новата година Мъж се задави с десерт и почина на коледната трапеза Мъж се задави с десерт и почина на коледната трапеза Когато сервирали традиционния италиански коледен сладкиш, панетоне, той си взел малко, но изведнъж не можал да диша Корупционен скандал преди срещата с Тръмп! НАБУ разкри ОПГ с участие на близки до Зеленски депутати Корупционен скандал преди срещата с Тръмп! НАБУ разкри ОПГ с участие на близки до Зеленски депутати Депутатите от Върховната рада са „получавали неправомерна облага срещу гласуване“ Саудитски милиардер дари цялото си богатство и заживя скромно Саудитски милиардер дари цялото си богатство и заживя скромно Как Сюлейман Ал Раджи стана най-щедрият милиардер в света Защо детектив-любител твърди, че е разкрил два от най-зловещите неразкрити случаи на убийства в света Защо детектив-любител твърди, че е разкрил два от най-зловещите неразкрити случаи на убийства в света И сега ФБР разследва случая Черната Далия и дали реално Зодиак е бившият и приятел    Златото, среброто и платината достигнаха исторически рекорди Златото, среброто и платината достигнаха исторически рекорди Очакванията за по-меки лихви в САЩ и търсенето на сигурни активи тласкат цените нагоре „На гости на…“ интериорния дизайнер Беата Хойман за която домът и е най-смелото вдъхновение „На гости на…“ интериорния дизайнер Беата Хойман за която домът и е най-смелото вдъхновение Еклектика, уют, цветове и как един дом край Темза се превръща в личен манифест за живот Коледна трагедия: Двама мъже изчезнаха по време на традиционно коледно къпане Коледна трагедия: Двама мъже изчезнаха по време на традиционно коледно къпане Единият е 63-годишен търговец на антики, вторият се е опитал да го спаси
Джорджа Мелони Джорджа Мелони 2025 година беше трудна, но не се тревожете - следващата ще е още по-зле Виц на деня Виц на деня Скъпа, би ли ми простила изневяра?
- Ааа, не!
- Ех значи, същата си като жена ми!
Виц на деня Виц на деня - Постоянно търся смисъла на живота и не мога да го намеря!
- В хладилника няма ли го?
- Няма го!
- Значи вчера сме го изпили!
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Красив е онзи, на когото сърцето е красиво.
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори