Няма глобени шофьори за превишена средна скорост
Тол камерите от рамките по магистралите и пътищата от първи и втори клас втори месец снимат автомобили, които преминават с превишена средна скорост
Няма нито един издаден или връчен електронен фиш и нито една платена глоба от шофьор, заснет от тол камерите да кара с превишена средна скорост. На всичкото отгоре служители на МВР, на които от тази година данъкоплатците дават с 50% по-високи заплати не можели да водят статистика за какви точно нарушения на скоростните режими издават електронни фишове. Това стана ясно вчера от отговори, получени в "Труд news" по Закона за достъп до обществена информация.
Всъщност отговорът е само на един от петте въпроса, поставени на КАТ. И той сочи, че в периода от 7 септември до 7 октомври 2025 г., от Националното тол управление са предали на полицията 33 288 файла със заснети автомобили, които се движат с превишена средна скорост. 13 775 от тези автомобили са с чуждестранна регистрация, което прави около 40 на сто всички нарушители.
"Записите се обработват от служители на МВР със съответните правомощия с оглед ангажиране на административно-наказателна отговорност на нарушителите ... Към момента е в ход и процедура по адаптирането на автоматизираните информационни системи на МВР, както и синхронизиране на подзаконовата нормативна уредба с цел правоприлагане на нарушения за средна скорост", пишат от МВР. И оставят без отговори въпроси колко електронни фиша за превишена средна скорост са издадени, на колко шофьори са връчени, колко от тези шофьори не са български граждани и т.н. Важно е също колко от тези нарушители на скорстните режими са товарни автомобил с тегло над 3,5 тона - нещо което тол камерите може да видят, за разлика от камерите за скорост на КАТ.
Понятието "секционен контрол на средната скорост" бе записано тържествено от депутати фанфарони от всички партии в 51-то Народно събрание и поправките на Закона за движение по пътищата влязоха в сила на 7 септември. От тази дата тол камерите на АПИ започнаха да снимат в 11 отсечки в страната, а към 31 октомври тези отсечки станаха 28. Това би трябвало да означава, че във втория месец - от 7 октомври до 7 ноември, МВР ще получи най-малко още 60 000 файла с нарушения, преди да е обработило предишните. Според източници в пътната полицията постъпващата от АПИ информация е с различен машинен език и преди да бъде създаден общ софтуер, няма начин да бъдат издавани и електронни фишове, като въпросът не е в текста, а в снимковия материал - тоест, точно там, където ясно трябва се виждат номерата на заснетите от тол камерите автомобили. До момента дори и от ръчно обработени единични електрони фишове за превишена средна скорост не са били разпратени в някоя от 28-те служби на КАТ в страната, откъдето да започнат да ги връчват на нарушителите.
В същото време вече има най-малко 5 платени или безплатни приложения за мобилни телефони, които предупреждават шофьорите, че надвишават допустимата средна скорост в отсечките, които са под контрола на тол камерите. Като се вземе предвид и че поне 80 на сто от тези отсечки изобщо не са на опасни пътни участъци, като видим и статистиката на КАТ, че загиналите по пътищата са също толкова, колкото са били и миналата година, то е логично българските шофьори да се питат защо полицаи, чиновници и политици продължават да надуват телевизионни балон. Защо ни обясняват от сутрин до вечер, че снимат с тол камери нарушители, които карат едва ли не като Ландо Норис с 248 км/ч средна скорост. Ами спрете да се хвалите. Глобете ги!
Шерцингер гледа българско предаване
Какво се случва с Крисия и Никола Цолов?
