Кв. Крайморие хвърли ръкавицата на Сарафово, вече ги бие по цени
В премиум класа кварталът на юг от центъра на Бургас е абсолютен фаворит, цените на имоти достигат до 3 хил. евро за кв.м, но има още много работа по инфраструктурата
Ако отдавна не сте се разхождали в района на нос Форос или на територията на бившия къмпинг Крайморие, настоятелно ви препоръчвам да го сторите.
Пред очите ще се разкрие впечатляваща трансформация – върху терени, които допреди няколко години представляваха ниви и овехтели бунгала, днес там се изгражда цял нов квартал. Изникват десетки модерни еднофамилни къщи, естетически издържани жилищни сгради и затворени комплекси, които не просто променят, а преосмислят облика на тази крайбрежна зона.
Кварталът преживява истински строителен бум и, както отбелязва пред Флагман.бг, дългогодишен местен жител, съвсем скоро ще се разрасне почти двойно.
По официална адресна регистрация в бургаския кв. Крайморие живеят малко над хиляда души, но това число е силно подвеждащо. От години насам в района се заселват млади семейства, които по битови съображения запазват старите си регистрации — най-често с цел децата им да бъдат записани в утвърдени училища и детски градини в централните части на Бургас. По неофициални данни в Крайморие живеят около 2500-3000 души.
Тази тенденция обаче е напът да се промени. В Крайморие активно се изгражда филиал на едно от най-престижните и желани основни училища в града — ОУ „Александър Георгиев-Коджакафалията“. Новото учебно крило на иновативното училище трябва да отвори врати в началото на другата учебна година, което вероятно ще доведе до бърза пререгистрация на хората с имоти в квартала.
Вижте нашето видео:
Преди година Общинският съвет на Бургас прие нов регламент, целящ да въведе контрол върху строителната дейност в тази част на града.
Бяха наложени конкретни ограничения: максимална застроена площ от 300 кв.м, височина до 8 м и не повече от два надземни етажа. Основната идея е да се съхрани характерният силует на „Крайморие“ и да се предотврати превръщането му в средностатистическо бетонно гето по подобие на презастроения и отблъскващ Слънчев бряг.
Крайморие няма да е следващият Слънчев бряг, след дълга дискусия в ОбС приеха плана за новата визия на квартала
Мерките, разбира се, не касаят започналите строежи, а всички, за които след юни 2024 година се издават строителни разрешения.
Още тогава е отчетено, че тази регулация отговаря на естествения ход на развитието на квартала. В повечето случаи, самите инвеститори възприеха модела на нискоетажно застрояване, насочено към по-висок клас клиенти, търсещи комфорт, уединение и близост до природата, без да се жертва архитектурната естетика или функционалност в средата.
.jpg)
Ако си позволим метафора от футболната терминология, можем спокойно да отбележим, че в резултат на предприетите мерки и целенасоченото градоустройствено развитие кв. Крайморие не просто хвърли ръкавицата на другия морски квартал на Бургас – Сарафово, но вече го превъзхожда, при това убедително. А кв. Сарафово години наред, дори още и по време на соца, се водеше като курортен квартал, макар и съвсем близко до летището.
Пазарът на недвижими имоти красноречиво илюстрира тази тенденция. Еднофамилни къщи с площ около 150 кв.м и прилежащи дворни пространства между 50 и 100 кв.м, разположени в непосредствена близост до брега, се предлагат на цени, започващи от 350 хиляди евро и достигащи до 550 хил.евро. Имотите във вътрешността на квартала, със сходни параметри, се търгуват за малко под 300 хиляди евро.
Апартаментите в новопостроените по-големи имоти (преди регулацията) също не са изключение – там стартовата цена тръгва от 1500 евро на квадратен метър.
От известно време е започнало и строителството на модерни къщички до нос Форос, където до няколко години ще има 100 самостоятелни обекта, изградени в модерна среда на брега на морето – безспорно един от най-амбициозните проекти в Бургас.
КОИ СА СТРОИТЕЛИТЕ
В основата на бурното развитие на кв. Крайморие стоят няколко предприемачи, добре познати в бизнес средите на региона, които с визия и последователност реализират ключови проекти в квартала. Първият, който наложи утвърдения днес модел на нискоетажно, модерно и функционално застрояване, е Ивайло Петков – инициатор и реализатор на няколко от най-красивите жилищни комплекса в района.
Сред останалите активни инвеститори се открояват имената на Георги Кузманов, който също смело развива мащабни проекти в Крайморие, същото може да се каже за Иван Сивев от „Лего груп“, ангажиран със строителството на затворен комплекс от къщи на върха на нос Чироза. Внимание заслужава и предприемачът Георги Йорданов от „Драй Билд Г2“, неговата работа също се вижда в кв. Крайморие. Там са още и други двама известни строители - Николай Николов - собственикът на „Билдникс“ и изключително коректният като партньор в областта на строителството - Георги Точев . Флагман.бг наблюдава и работата на компанията "Скай билдинг", която се води на ЕТ Николай Димов. "Скай билдинг" няма нищо общо със строящата се в жк. "Меден рудник" сграда "Скай билдинг", която от години се рекламира за продажба.
.jpg)
Именно техните инвестиции придават завършеност на новия облик на квартала и вдигат високо летвата за бъдещото му развитие.
Дотук свършват добрите новини за кв. Крайморие. Въпреки бурния си растеж, кварталът изостава в инфраструктурно отношение.
За разлика от новоразвиващите се квартали „Хоризонт“ и бъдещия „Тракия“ (настоящ „Мадика“), тук липсва дори базова улична и техническа инфраструктура в голяма част от новите зони. Довеждащите пътища са сериозно увредени от тежкотоварния трафик, увеличен от строителната дейност.
Бум в Бургас: Над 10 хил. души ще се заселят в кв. „Хоризонт“ до пет години
Към днешна дата две разрастващи се части на кв. Крайморие все по-силно наподобяват созополския квартал Мисаря – с интензивно строителство, но почти напълно липсваща улична мрежа.
Очаква се Община Бургас да предвиди целево финансиране за инфраструктурни подобрения в рамките на Бюджет 2026, но е очевидно, че ситуацията не изисква просто няколко улици, а цялостно планирана и изградена мрежа, способна да поеме нарастващия обем на обитаване.
В краткосрочен план се предвижда ремонт на ул. „Делфин“ – основната пътна артерия в квартала, която понастоящем поема по-голямата част от автомобилния трафик.
Сред дългосрочните и по-амбициозни проекти е изграждането на обходен път – от храма „Св. Пимен Зографски“ до района на къмпинга. Реализацията му би позволила затварянето на улицата, минаваща покрай плажната ивица, и трансформирането й в пешеходна крайбрежна зона – с потенциал да се превърне в нова градска атракция.
Сред нерешените битови проблеми за жителите на Крайморие остават липсата на денонощен магазин, спортни съоръжения като фитнес зала и достатъчно детски площадки – всички необходими елементи за пълноценен градски живот.
По отношение на обществения транспорт ситуацията е относително удовлетворителна. Линия №17 осигурява връзка между квартала, автогара Юг и централната градска част, като преминава на приблизителен интервал от 40 минути.
Любопитно споменаване в този контекст е фактът, че още преди две десетилетия с представянето на проекта „Град на бъдещето“ на Тодор Батков, бе обявено, че Крайморие ще бъде обслужвано и по вода.
Тодор Батков откупи пет проекта, за да изгради „Града на мечтите“ на ривиерата на нос Форос
Сега се говори за редовна корабна или катамаранна линия между нос Форос и центъра на Бургас – идеята, която така и остава само на чертожната дъска, но все още витае в общественото пространство като възможна алтернатива.
ОЧАКВАЙТЕ - КЪДЕ ЩЕ СЕ НАМИРА БУРГАСКОТО СИТИ!
























Един вход/изход - гарантирани тапи!
Събарят на къщите и на тяхно място кооперации в същото време улиците остават тесни!
Скоро синя зона
Единствените доволни са строителите ;)