Извънредни доставки спасяват Южното Черноморие от безпрецедентна криза с бензина
Приоритетно се зареждат обекти в бургаския регион, тъй като тук в момента реално има над 1 милион души
Извънредни доставки на бензин обогатен с биоетанол се извършват днес в Бургаско, показа проверка на Флагман.БГ. Това на практика спасява Южното Черноморие от безпрецедентна криза с бензина.
Приоритетно се зареждат обектите в региона, защото тук в момента реално има между милион и 1000 хиляди и милион и 300 хиляди души, каза наш източник от този бранш.
За разлика от Бургас, бензин започна да изчезва в няколко други области. Тази сутрин получихме сигнал от област Хасково, а в медиите се появи информация за липса на горива в част от бензиностанции във Враца, Плевен, Разград и Шумен.
Очевидно политиката на доставки е насочена приоритетно към туристическите райони и към столицата, където има силно нарастване на пътникопотока. Липсата на безнин, с който се движат над 70 процента в автомобилите в България може да доведе до невиждана криза.
Както Флагман.БГ писа още през миналата седмицата, има сериозен проблем с недостига на задължителната от ЕК доставка биоетанол - без този компонент бензинът не отговаря на еко стандартите и не може да се продава в България.

Потреблението на бензин у нас е около 680 млн. литра годишно (по данни за 2023 г.), което при Е10 (10% биоетанол) означава нужда от приблизително 68 млн. литра биоетанол. Само преминаването от Е5 (5% биоетанол) към Е10 удвоява търсенето – от 34 на 68 млн. литра. Допълнителното изискване този етанол да бъде сертифициран за устойчивост прави доставките по-трудни и по-бавни. Разбира се, цялата тази измислена "екологичност" се отразява и на цената на крайния продукт – в зависимост от флуктуациите в цените, добавянето на 10% биоетанол вдига цената на бензина с между 5 и 10 стотинки на литър, които при пазарен недостиг бързо могат да достигнат и до 20 ст./л.
На теория в България се произвеждат много биогорива (316 млн. л. за 2022 г.), но статистиката не прави разделение между биодизел и биоетанол. Астра Биоплант е голям производител и износител на биодизел, но не и на биоетанол. Водещите в биоетанола би трябвало да са Алмагест и Евроетил (според сайтовете им), но за тях няма публична информация за произведени количества през последните години. Недостигът показва, че имаме проблем с производството и разчитаме на внос, който обаче също не е наличен.
Причината за ситуацията е недостатъчното производство на биоетанол, заради слабата рeколта и по-лошото качество на царевица, което в известна степен не отговаря на техническите изисквания на заводите. Рафинериите, които произвеждат добавката в Европа, и без това са малко, а сега са намалили количествата и европейският пазар разчита на вноса на биоетанол от Украйна.
Тя на свой ред е въвела квоти за износа, а в допълнение един от тамошните производители извършил фалшификация на сертификатите си и това накарало Еврокомисията да предприеме проверки. Също така единият от двамата производители на биоетанол в България спрял работа, обясняват от "Лукойл".
България остава без бензин заради европейска директива






















или тука по Черноморието има сбирка само на милЕон бензинови кошници... дето са на газ повечето де...
случаЕност? не мисла!
Лошото е, че такива кретени ходят да гласуват, ама няма как. Демокрация...
От вчера помпат, че бюджетът е пробит и трябва да се кърпи