Рибена чорба в чаша за сладолед и таратор с повече лед, отколкото кисело мляко - това са измамите по морето
Комисията за защита на потребителите с ясно предупреждение към ресторантьорите
Лятната ваканция за множеството се превръща в досадно преживяване, когато срещу висока сметка получават миниатюрна порция в нечуван съд. Купичка за сладолед с рибена чорба или таратор в халба за бира вече не са куриози, а често гледка по морските заведения. Проверката на „Труд news“, базирана на десетки сигнала, показва, че бързите в ресторантите се умножават, а законът се нарушава на всяка крачка.
Всички повече туристи се чувстват измамени – обещанията в менютата звучат добре, но реалността е различна. Емблематичната рибена чорба, например, често се добавя в съд от 150-200 мл, при положение че стандартната порция е минимум 300 мл. А цената – стабилна: 9-10 лв., както за пълната.
Габриела Руменова от платформата „Ние, потребителите“ подчертава, че всеки ресторант е длъжен да описва точната цена и грамажа на предлаганите ястия. Тя разказва как клиентите са платили над 130 лв. за порция лаврак, без дори да знаят колко точно струва на грам.
Във Варна почти всеки вход за заведение вече има меню пред, но това не гарантира коректност. Цените са с поне 20% по-високи от миналата година. Филе от лаврак струва до 28 лв., а порция калкан – около 55 лв. при 350 г. Но същевременно, клиентите остават гладки, защото често посочените количества липсват или не отговарят на реалните.
Подобна ситуация се наблюдава и при таратора – лятната класика често се сервира с повече лед, отколкото кисело мляко, и то в чаша за малко бира. Цената му върви между 5 и 7 лв., независимо от обема.
Социалните мрежи преливат от оплаквания и от доставки. Варненец поръча фамилна пица с посочено тегло от 1400 г. срещу 20.90 лв., но получих продукт с 400 г. по-малко. След подаден сигнал му се извинили, но при втората поръчка тази се повтори – отново липсващо количество. Допълнително, има сигнали за липсващи съставки или подмяна с евтини заместители.
По южното Черноморие схемите не се различават. В Бургас туристите се оплакват, че боб яхния се сервира с повече моркови и домати, отколкото с боб. Тараторът и рибената чорба също са с намален грамаж. В менюто липсва яснота, а цената си остава като за пълноценно ястие.
Порция цаца – уж 100 г. за 5 лв., но сервирана в двойно количество, без да се уточни. Резултатът – клиентът плаща повече от очакваното.
Има и изключения – в някои утвърдени ресторанти в Бургас порциите са коректни, макар и скъпи. Две порции лаврак на скара с гарнитура, салата и две чаши вино излизат около 120 лв., но поне без измами.
От Комисията за защита на потребителите споменават, че всяко заведение е необходимо да обяви цените и количествата на предлаганите продукти по ясен начин. Според закона, липсата на точни данни в менюто – милилитри, грамове и съставки – е нарушение.
Член 19 от Закона за защита на потребителите изисква всеки ресторант да посочи цената на стойностната мярка – например „6 лв. за 300 мл“, а не просто „рибена чорба – 6 лв.“. Също така, клиентът има право да разбивка на цената преди да приеме и плати поръчката.
Заблуждаващите практики, като липсва на точна информация или подвеждаща визия, са забранени. При установени нарушения, заведенията подлежат на санкции. Законът ясно защитава клиента – важно е той да знае какво и колко точно срещу получава парите си






















