Скрита функция на двигателя пести гориво
Принудителната работа на празен ход с включена предавка е много полезна при спускане
Много съвременни автомобили са оборудвани с "невидими" системи, които работят във фонов режим и остават почти незабележими за водача. Една от тези функции е принудителната работа на празен ход. Въпреки че тази технология съществува отдавна, нейното предназначение и принцип на действие все още са малко известни на повечето шофьори. А именно тази функция помага за намаляване на разхода на гориво, особено при движение по инерция, пише automedia.
Нека си представим проста ситуация - кола се движи надолу по склон. Собствениците на автомобили с автоматична скоростна кутия може да се изкушат да преместят селектора в неутрално положение, но това не трябва да се прави, тъй като може да навреди на трансмисията. За автомобили с механични предавки ситуацията е по-проста - водачът сам решава как да продължи движението си – да остане на скорост или да пусне по инерция.
Ако включите неутрална предавка, двигателят ще работи на празен ход - точно както при стоене на място, и ще консумира около 0,7-0,9 литра гориво на час. Но ако колата се движи с включена предавка, особено при спускане, тогава коляновият вал на двигателя вече не се върти поради гориво, а под действието на самите колела. При такива условия електрониката спира да доставя гориво и консумацията му всъщност се намалява до нула.
Най-просто казано, когато коляновият вал се върти поради инерцията на автомобила, вместо да изгаря гориво, горивните инжектори спират да работят напълно. Двигателят работи с кинетичната енергия на автомобила, което ви позволява значително да спестите гориво.
В същото време оборотите на двигателя се запазват, но горивото изобщо не се подава към цилиндрите. Противно на общоприетото схващане, тази технология не е нова – използвана е още през 70-те години на миналия век. Тя обаче придоби реална ефективност едва с появата на инжектори и електронни блокове за управление.
За да се активира системата, трябва да бъдат изпълнени няколко условия:
- колата трябва да се движи с включена предавка (или в режим "D", ако говорим за автоматик);
- педалът на газта трябва да бъде напълно освободен;
- оборотите на двигателя трябва да са по-високи от нормалните на празен ход.
Веднага след като тези параметри съвпадат, електрониката незабавно изключва подаването на гориво. Коляновият вал обаче продължава да се върти поради въртящия момент, предаван от колелата през трансмисията. Възниква един вид ефект на инерционно въртене - цилиндрите просто изпомпват въздух, без да изгарят гориво.
Този ефект е особено забележим при спускане от планината - колата се движи, двигателят работи, но горивото не се изразходва. Изглежда дреболия, но въпреки това, в градски условия и на магистрали с разлики във височината, този метод може да осигури осезаеми спестявания.
Веднага след като оборотите паднат до около 1500 об/мин, системата постепенно възобновява подаването на гориво, за да избегне спиране на двигателя. И ако водачът натисне газта отново, двигателят преминава в нормална работа.
Спускането по планински път по такъв начин е не само икономично, но и безопасно. Двигателят помага за спирането, намалявайки напрежението върху спирачната система. За разлика от шофирането в неутрално положение, където контролът над автомобила отслабва, в този случай водачът може бързо да ускори без допълнителни манипулации. И докато принудителният празен ход работи, горивото изобщо не се изразходва.

















ili audi S8
moe 750 760 bmw i to pesti
na D kat sloe6
to D ozna4ava Davai kak
ili audi S8
moe 750 760 bmw i to pesti
na D kat sloe6
to D ozna4ava Davai kak