Как пътища се чистят сами
Технология с дъждовна вода намалява температурата на асфалта с до 20 градуса
Градовете в Южна Корея са известни с безупречната си чистота и се оказва, че причината се крие в... умните улици. В няколко града като Сеул, Тегу и други може да се види как пътищата се почистват сами. И макар че може да изглежда като произволни пръскачки, които просто пръскат вода по улиците, системата зад нея е много по-умна, отколкото изглежда. Тя е въведена за първи път през 2007 г. в малка част на Сеул. Сега е разширена в множество градове и се е превърнала в една от най-забележителните градски иновации в страната.
Цялата система започва с хитро използване на дъжда. Вместо да позволяват на дъждовната вода да се оттича през канализацията, пътищата, тротоарите и покривите са проектирани да я събират в подземни резервоари. Тази дъждовна вода след това се използва за различни градски нужди, включително почистване на улици, поливане на зелени площи и дори охлаждане на пътищата по време на горещи вълни.
Самопочистващите се пътища разчитат на вградени спринклерни системи, обикновено скрити по осевата линия на пътя. Тези спринклери се активират автоматично при червен светофар или в часове с нисък трафик, изпращайки нежни струи, които отмиват прах, мръсотия и вредните частици от гумите. Традиционните южнокорейски превозни средства за миене на пътища също са оборудвани с модерни технологии. Техните дюзи за пръскане с високо налягане са насочени директно към пътя, за да се избегне пръскане на тротоарите, а някои използват въртящи се завеси и магнитни екрани, за да предотвратят разливането на вода върху пешеходните зони.
Охлаждащият ефект на самопочистващата се технология за улично пръскане е значителен. Седемминутна сесия на пръскане може да понижи температурата на асфалта с до 20 градуса по Целзий и тази на околния въздух с 5-7 градуса. Това е от голямо значение в гъсто населени градове като Сеул и Тегу, където летните температури на асфалта могат да достигнат над 56 градуса. Много общини сега съчетават тези интелигентни пътища с допълнителни охлаждащи елементи, като например заслони с мъгла, сенчести пейки и стратегически засадени дървета, за да предложат облекчение на уязвимите жители по време на горещи вълни.
Не всичката използвана вода е дъждовна. Това зависи от града. Например, някои градове използват филтрирана речна вода, за да поддържат улиците чисти. Тези интелигентни пръскачки обикновено работят на всеки 90-120 мин, в зависимост от сезона, с корекции, направени през пролетта и есента, когато качеството на въздуха е склонно да спада. Усъвършенстваната система дори помага на окръзите да се справят с наводненията. Говори се дори за адаптиране на системата за зимата, подобно на тази в някои части на Япония, като се използва загрята вода за топене на снега, което би било по-екологично от използването на сол за размразяване на пътищата.
Очаква се тази година научни изследвания да разкрият колко ефективни са тези пътища в действителност по отношение на замърсяването, климата и общественото здраве. Ранните признаци обаче вече сочат големи ползи. Самопочистващите се пътища са само една част от напредналите технологии на Южна Корея. Впечатляващо е, че велоалеи със слънчеви панели бяха инсталирани по средата на южнокорейската магистрала, свързваща Теджон и Седжон, демонстрирайки внимателното планиране на правителството, информира automedia.


















