Застрахователи плащат само 25% от щетите при "Гражданска отговорност"
Шофьори са принудени да покрият по-голямата част от ремонта на колите си, въпреки че нямат вина за причинените щети
Застрахователните компании изплащат значително по-ниски обезщетения по "Гражданска отговорност" от действително причинените вреди на трети лица при ПТП.
Проучване на "Активни потребители" на 133 съдебни решения за оспорване на присъдени обезщетения през последните три години показва, че застрахователите изплащат средно едва 25% от реалната вреда.
Това означава, че водачите, чиито автомобили са повредени от други нарушители на пътя, са принудени да плащат от джоба си по-голямата част от разходите за възстановяването им, въпреки че нямат вина за причинените щети.
От "Активни потребители" посочват, че са решили да направят проучването сред делата за оспорване на размера на обезщетенията по "Гражданска отговорност", заради множеството сигнали от потребители. Застрахователите мотивират по различни начини предоставеното ниско обезщетение, но обикновено се оправдават с методиката на оценка на вреди и техни вътрешни правила и считат, че предоставеното обезщетение е достатъчно.
Положението е не само несправедливо, защото обогатява застрахователите за сметка на невиновните шофьори. То е и в нарушение на Кодекса за застраховане и смисъла на задължителната застраховка "Гражданска отговорност" - да осигурява обществената безопасност и да създава среда, в която всички участници в движението имат сигурност, че в случай на ПТП съществува механизъм за възстановяване на причинените им вреди, посочват от "Активни потребители".
В проучването са обхванати 9 застрахователни дружества, предлагащи застраховка Гражданска отговорност. Други 6 застрахователни компании не са включени, защото за тях не могат да бъдат открити решения с тях, което може да означава, че или претенциите не са стигали до съд, или данните в решенията са заличавани от съдебните състави.
От "Активни потребители" са установили, че много съдебни решения са със заличени данни на страните. Това ограничава възможността да бъдат открити всички решения на съответния застраховател. Но и наличните 133 съдебни решения са достатъчни, за да се открои проблемът с ниските обезщетения.
Според Кодекса за застраховане правилото за обезщетение в случай на застрахователно събитие - пътно транспортно произшествие, е, че дължимото обезщетение е равно на действително претърпените вреди към деня на настъпване на събитието до застрахователната сума (лимита на отговорност).
При настъпване на застрахователно събитие – застрахователят по договора за задължителната застраховка "Гражданска отговорност" е задължен да обезщети действително претърпените вреди, като за целта се извършва преценка за настъпилите вреди чрез установяване на действителната застрахователна стойност на застрахованото имущество.
Анализът на "Активни потребители" на 133 съдебни решения за оспорване на присъдени обезщетения показва средно едва 24,68% съотношение между изплатени обезщетения от застрахователните компании и реални вреди определени от съдилищата. С други думи, застрахователните компании са изплащали първоначално близо 4 пъти по-ниски обезщетения в сравнение със съдебните оценки на вредите.
Освен това около 15-17% от предявените претенции годишно изобщо не се уважават. До този извод се стига като разгледа информация на КФН за броя на застрахованите за 2021 г., 2022 г. и 2023 г., предявените и платените претенции и реализираните приходи от премии.
От таблицата по долу се вижда, че около 13-14 хиляди претенции всяка година не се уважават.
ОСТАРЯЛА МЕТОДИКА
Въпреки, че КЗ казва, че застрахователят трябва да заплати обезщетение, равно на действително претърпените вреди към деня на настъпване на събитието, той препращане към нарочна наредба и методика за изчисляване на щети. "Тази методика изглежда е „хванала прах“, защото не отразява актуалните пазарни цени", посочват от "Активни потребители".
Последната промяна на методиката за уреждане на претенции за обезщетение на вреди, причинени на моторни превозни средства, е от 2014 г. и тя по никакъв начин не изчислява реално претърпени вреди.
Затова от потребителската организация призовават КФН да осъвремени наредбата и стандартите за обезщетяване на потребителите на "Гражданска отговорност", така че те да отразяват пазарните цени на ремонти по автомобили на потребители.

















