Ученици, пенсионери и инвалиди остават без превоз, транспортните фирми в стачна готовност

Вече шест месеца превозвачите изпълняват социална политика за собствена сметка
Държавата, не за пръв път, е тотално абдикирала от задълженията си, които има към общините и вече почти половин година към тях няма постъпили средства, с които те да покрият плащанията си по договорите с превозвачите.
По закон, автобусните превозвачи, са задължени да предоставят безплатен превоз и/или различни намаления на деца до 7 години, ученици, възрастни, както и на хора в неравностойно положение. Тъй като това е държавна политика, ангажиментът на същата тази държава е да компенсира фирмите, които осъществяват тези превози. И това до момента, макар и с известно забавяне в началото на всяка година (най-често поради ненавременно приемане на бюджета), винаги се е случвало. Не и този път. В средата на май все още няма постъпили траншове към общините, за да могат те - от своя страна - да се разплатят с превозвачите.
Според Наредбата за условията и реда за предоставяне на средства за компенсиране на намалените приходи от прилагането на цени за обществени пътнически превози по автомобилния транспорт, на тримесечие, се определят средствата, които се предоставят на превозвачите компенсации за предоставените намаления. На 15.04 трябваше да е постъпил вторият транш, а още няма първи.
Каква е причината?
Не е официално обявено на страниците на нито едно ведомство, макар процесът да включва няколко министерства. Министерството на транспорта и съобщенията (МТС) координира процеса на разпределение на субсидиите за вътрешноградски и междуселищни пътнически превози, осигурява и контролира изпълнението на договорите с превозвачите. Министерството на финансите (МФ) отговаря за осигуряването на средствата, които ще бъдат разпределени към транспортните фирми.
Това, което беше мимоходом споменато през миналите месеци, не за пръв път всъщност, е забавянето в приемането на бюджета, което се случи едва в края на март. Но от март до май, са два месеца. Да не забравяме, че през 2023г., бюджетът влезе в сила едва на 1 август и въпреки всичко нямаше толкова кризисна ситуация. Още повече, че винаги е съществувала възможността средства от минали години (по-конкретно – 15%), да бъдат прехвърлени за покриване на вече направени разходи, които не са осъществени в дадената година.
Бюрократичните процедури и тромаво разпределение на средствата от бюджет също не са новина за нашата страна, но на фона на поредицата от служебни правителства, които имахме, би трябвало редовното такова да се справя в пъти по-добре, нали?
Интересно е единственото съобщение, което намиране по темата, на страницата на МФ. То е от 14.04 и гласи: „Министерството на финансите финансира дейности, определени в Закона за държавния бюджет на Република България за 2025 година, Закона за автомобилните превози и Наредбата за условията и реда за предоставяне на средства за компенсации и субсидии, а не заплати на служители в общински и частни дружества.
Кметовете на общините носят отговорност за управлението на предоставените им по реда на Наредбата средства за упражняването на контрол по сключените договори за обществен превоз на пътници и за спазването на бюджетната дисциплина в съответствие със Закона за публичните финанси.
Всички общини предстои да приемат бюджетите си за 2025 г. през месеците април и май, в съответствие с реда по Закона за публичните финанси. В правомощията на кмета на съответната община е да предприеме необходимите действия за финансиране на всички видове дейности на територията на общината за 2025 година.
Но собствениците на фирми за автобусни превози алармират, че кметовете на общините, с които работят, са категорични, че до този момент няма плащания от бюджета към тях, с които те да покрият разходите по сключените договори за превозвачески услуги.
Кой ще компенсира превозвачите?
Които вече близо шест месеца изпълняват заложената социална политика за своя сметка. А че те имат и редица задължения, за които никой не им дава отсрочка – горивото не е без пари, шофьорите не работят за чест и слава, автопаркът не се поддържа с магическа пръчка, държавата не се интересува.
Тази ситуация, особено в контекста на предстоящото утре плащане на ДДС към държавата, е кризисна за редица превозвачи, категоричен е и Румен Христов, управител на „М-БУС“, който съвсем резонно пита кой ще плати лихвите по просрочията, ако не успее да погаси задълженията си към бюджета в срок.
Не на последно място е и социалният елемент – жизненоважни за живущите и учащите в съответните населени места превози има реална опасност да бъдат прекъснати, което неминуемо ще доведе до изолация, особено на хората в по-малките райони, които нямат друго средство за придвижване. А т.к. хората не са детайлно запознати чие всъщност е финансовото задължение за осъществяването на този транспорт, негативите ще понесат както местната власт, така и в частност – самите превозвачи.





















