Ако не ви се виси по опашки по границата с Турция, хванете си влака
Пътуваме по-лесно до южната ни съседка
Край на големите опашки за Турция. Заедно с Унгария, Сърбия и Турция е заложено ускорено изграждане на втори граничен жп преход при Лесово, на границата с Република Турция, при срок до 2030 г. Това заяви министърът на транспорта и съобщенията в оставка Георги Гвоздейков, който взе участие в петъчния парламентарен контрол.
Министър Гвоздейков отговори на въпрос от народния представител от „БСП за България“ Кристиан Вигенин, който поиска информация за това на какъв етап е реализацията на целите, заложени в подписан меморандум между България и Турция, за изграждане на втора железопътна връзка между двете страни по направление Ямбол-Елхово-Одрин.
Министър Гвоздейков посочи, че в периода 2021-2023 г. са проведени редица срещи между представители на двете страни, а по проекта е създадена и работна група.
„В рамките на работната група са обсъждани планирани действия по проекта, както изследвания на технико-икономически параметри на предпроектните проучвания на територията на България. В изпълнение на поетите ангажименти и подписания меморандум за разбирателство между Република България и Република Турция за изграждане на втори железопътен граничен преход между Ямбол и Одрин, от българска страна е проведена открита процедура на 12 септември м.г. и е сключен договор с предмет на дейност „Изготвяне на прединвестиционни проучвания с предложение за варианти, анализ, разходи, ползи, трафик, прогнози и капацитет за изграждане на жп линия по направления Ямбол – Елхово – Лесово – границата с Република Турция“.
Сключеният договор е на стойност 525 хил. лева без ДДС и е със срок на изпълнение 12 календарни месеца, считано от датата на стартиране. Финансирането по този договор е осигурено изцяло със средства на Национална компания „Железопътна инфраструктура“ (НКЖИ). През декември 2023 г., по инициатива на НКЖИ, подкрепена от Министерството на отбраната и Министерството на транспорта и съобщенията, предприемат действия за включване на жп участъка в TNT мрежата, с цел осигуряване на възможност за последващо финансиране на реализация на проекта със средства от Европейския съюз. Очаква се допълнението да залегне в предстоящата актуализация в регламента за развитие на TNT“, обясни министърът на транспорта в оставка.
Гвоздейков увери, че след като жп линията Ямбол – Елхово – Лесово – границата с Република Турция стане допустима за финансиране от Европейския съюз, НКЖИ ще предприеме действия за кандидатстване за осигуряване на европейско финансиране по реализацията на този проект.
„В средата на 2023 г. участъкът стана част от мрежата на националните военно-транспортни коридори, а на база на това Европейската комисия счита предложението на българската страна за включването му в TNT мрежата за приемливо, определяйки го като допринасящо за военната мобилност между двете страни членки на НАТО“, каза още Гвоздейков.
Краставиците на борсата струват 4,20 за килограм, по магазините минаха 5 лева
Задържаха петима в Германия, подозират ги, че са планирали нападение на коледен базар
Румънският президент: Готови сме да отвърнем, ако Русия ни атакува
Лекарят на Матю Пери осъден на едва 2,5 години затвор за незаконно снабдяване с кетамин
Албена Вулева изненада с коренно променена визия, качила е доста кила
Слънчево време в повечето райони, мъгли преди обяд и слаб вятър ще определят днешния ден
Българската червена чушка - един от 12-те суперпродукта, които пазят зрението
Живот след смъртта: Жена видя Рая, срещна загубеното си дете и се върна да разкаже
Русе грее с 900 метра празнична светлина и нова коледна магия
Лекари без договор, пациенти без сигурност – защо бюджетът за 2026 е решаващ
Открит опасен микроорганизъм в мляко за кърмачета, изтеглят партиди от пазара
Властта се срива, Радев излиза напред

2. Гвоздейков увери, че след като жп линията Ямбол – Елхово – Лесово – границата с Република Турция стане допустима за финансиране от Европейския съюз, НКЖИ ще предприеме действия за кандидатстване за осигуряване на европейско финансиране по реализацията на този проект.
-----
Ще чакат някой от ЕС да им плати масрафа и не могат да изкарат 500 хилки без ДДС, за да го финансират сами?