Конфискуването на автомобили задава повече въпроси, отколкото отговори
Звучи добре на теория, но на практика се оказва доста... странно приложимо
Новите промени в Наказателния кодекс, които влизат в сила от днес във връзка с шофирането в нетрезво състояние, подбудиха редица логични въпроси. Социалните мрежи и обществото като цяло завряха от коментари по темата, а засега от чисто правна гледна точка, адекватни отговори няма – просто защото няма и яснота.
Промените гласят, че водач, задържан да шофира автомобила си с концентрация на алкохол в кръвта, по-висока от 1.20 промила, се наказва, като МПС-то се конфискува в полза на държавата. Същото важи за хванатите да карат под въздействието на наркотици. Засега единственото ясно е, че ако водачът не е собственик на автомобила, който управлява, той ще трябва да плати на държавата сума, равна на стойността на превозното средство.
На теория това звучи чудесно – наказанието е достатъчно строго, за да стресне, поне малко, серийните нарушители, които по брой никак не са малко у нас. Всъщност обаче се оказва, че в този вид, новото законодателство е по-скоро объркващо и вероятно ще доведе до усложнение в процеса на работа както на МВР, така и на Прокуратурата.
На първо място с новите промени се стига до ситуация, в която ще трябва да се търси експертното мнение на оценители за стойността на автомобилите. Това означава, че дела от този характер вече ще се бавят по-дълго, заради изчакването на становището на експертите. В този смисъл се забавя работата и на прокуратурата, и на съда, а опциите за адвокатско „лавиране” стават още по-големи.
Няма и яснота какво ще се случва с конфискуваните автомобили. Така например първият въпрос, който изниква е къде ще бъдат складирани те до приключване на делото, по което те ще се водят и веществено доказателство, и един вид спорна собственост между държавата и нарушителя. Към момента паркингите, където временно се задържат автомобили, които са били използвани по време на извършено престъпление, са прекалено малки, за да поберат и допълнителната вълна от потенциално конфискувани автомобили. Съдилищата също нямат отредени паркинги за подобна дейност.
Важен въпрос е и, разбира се, какво се случва, ако колата е семейна – тоест по силата на закона, придобита по време на брака и съответно поравно разпределена като собственост между мъжа и жената. В такъв случай, ако се води на името на единия, а другия наруши закона и се окаже в такава ситуация, няма как да заплати цялата стойност на автомобила. Аналогично е и с другата алтернатива – ако водачът се води собственик на семейната кола, тя няма как да бъде конфискувана, тъй като се води в съсобственост между мъжа и жената.
Друг проблем изниква когато автомобилът се води на юридическо лице – тоест е фирмен. Тогава няма пряк частен собственик, а цяло дружество. В такъв случай, ако даден служител наруши закона и се стигне до санкция, остава неясно дали автомобилът ще бъде конфискуван, или служителят ще трябва да плати санкция. Това отваря и врата оценката на превозните средства умишлено да се занижава.
Промените не конкретизират и какво се случва в случай, че някой даде автомобила си на приятел, който пък реши да го кара пиян или надрусан. Резонен въпрос например е дали собственикът носи наказателна отговорност, че е предоставил достъп до превозното средство на нарушителя?
Ами ако автомобилът, чийто шофьор и собственик е пиян, е участник в ПТП? Какво ще се случи с колата в такъв случай и има ли смисъл държавата да конфискува скрап?
Интересен е и случаят, при който човек кара скъпа кола, предоставена му от приятел. Ако водачът направи нарушение, ще трябва да плати доста солидна сума, вероятно непропорционална на финансовото му състояние.
Нещо повече – ами ако собственик на скъпа кола има личен шофьор, който направи нарушение?
Добре е ясно още, че апаратите за измерване на количеството алкохол в кръвта са сравнително точни. Но за тези за наркотици обаче е обществена тайна, че понякога грешат и могат да покажат наличие на наркотик, който впоследствие се оказва, че всъщност е бил медикамент, изписан по лекарско предписание. Но за доказването на това обикновено са нужни месеци. В такъв случай, при доказване, че шофьорът не е бил надрусан, кой ще заплати амортизация за конфискувания автомобил, стоял с месеци на паркинг и извън движение? А ако водач прецени, че е редно да заведе дело срещу държавата?
А всъщност какво ще прави държавата с толкова много автомобили? Всеки ден в полицейската хроника има най-малко 3 описани случая само в Бургаска област на шофьори, хванати да карат колите си с над 1.20 промила алкохол в кръвта или надрусани.
Годишно, в най-добрия случай, това означава повече от 900 конфискувани леки коли, които нито има къде да бъдат складирани, нито има яснота за какво потенциално биха били използвани. Неслучайно в мрежата се появиха и предложения да бъде открита „Държавна автокъща” – този бизнес вероятно ще бъде проспериращ, особено предвид факта, че конфискуваните автомобили няма да се оценят (най-вероятно) на пазарната им цена и съответно ще се продават на по-ниска от нея.
В същото време по 900 автомобила на година по-малко може би ще има ефект върху замърсяването на въздуха, но това е съвсем друга тема.
Иначе отново – на теория новите промени звучат добре. Със сигурност, поне за някои хора, по-сериозна заплаха е да останеш без автомобил, отколкото да платиш глоба или да се разминеш с условна присъда. Практиката обаче ще покаже как точно ще бъдат прилагани новите промени в Наказателния кодекс. Засега дори и юристите се чудят как точно ще се случва целия процес.
Точно заради това утре от Бургаска районна прокуратура, съвместно с ръководството на ОДМВР-Бургас са обявили брифинг, на който ще бъде направен опит да се отговори на тези и още важни въпроси. Очаквайте подробности!
Комикът Ръсел Бранд обвинен в изнасилване и сексуално насилие по нови две дела
Българската роза влезе във висшата парфюмерия
Забраняват сандалите в Община Пловдив, без боси пръсти вече
Шеф на завод раздаде 6-цифрени бонуси на 540 служители
Германия обмисля забрана на социалните мрежи за децата
Три пъти мъж остава без книжка заради фалшиво положителен тест за наркотици
Полицаи задържаха палестинец, облечен като Дядо Коледа
2026 ще донесе повишения и доходи: 4 зодии сред фаворитите
Младите дами полудяха по него, той е от кралско семейство и е ерген
Щерката на легендарния наркодилър Паржо се забърка в нов екшън
Опашки пред банкоматите, натъпкахме ги с левове
Република Северна Македония прие проектозакон за железопътен тунел с България

Сваляне на номерата + фиксирана парична глоба, спрямо промилите (започваща от 5000 лв. за 1.2 примерно; по 500 лв за всеки 0.1 отгоре). При ПТП без жертви, глоба в двоен до петорен размер в зависимост от демиджа. При ПТП с жертви (трети лица) умножаваме по 10.
Глобата е само за шофьора на автомобила. Ако той не е негов, също се санкционира преотстъпилия го или фирмата, ако е на ЮЛ в размер 1/2 от глобата на лицето, което е шофирало.
Не сериозно, крайно време беше да има строги закони в тая държава и най вече да се прилагат. Да видим какъв ще бъде ефекта.
Апропо : На баш Евро Фиркача с ишиас Жан Клод Юнкер КАКВО му конфискуваха ???
Като няма закон - ревем защо няма закон. Като има - що има.
Първите това ги устройва, но но не мога да разбера защо вторите позволяват да ги правят на такива.
Ако разсъждаваме в тази посока, би трябвало да ме компенсират за тази очевидна неправда!
Напълно неприложима глупост!