×
Вкусно Бизнес ЮГ София Войната в Украйна Политика Общество Общини Спорт Разследване

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
  • Мечка се разходи по улиците в Ловеч
  • На 17 и 18 септември движението при 33-и км на АМ „Тракия“ и в двете посоки ще се осъществява в активните ленти
  • Неочакваното продължение на комедията на Теди Москов „Редки тъпанари“ идва в Бургас на 16 септември
  • Регионална бизнес конференция ще се проведе в Бургас на 18 септември
  • Регионален исторически музей – Бургас с вход свободен за ученици на 15 септември
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Полетите само сутрин и вечер заради климатичните промени


Полетите само сутрин и вечер заради климатичните промени
снимката е илюстративна
17 Юни 2023, Събота, 14:31 ч.
Автор: Флагман

55% повече турбуленции заради климата

Самолетите днес летят в по-негостоприемно небе, отколкото преди 40 години, а турбуленциите са се увеличили с 55% заради глобалното затопляне. Това показва изследване на учени от Университета в Рединг. Според тях все по-често в самолета ще чуваме: “Заемете местата си и затегнете коланите!”

Проф. Пол Уилямс и екипът му от 10 г. работят по връзката между климатичните промени и турбуленциите в авиацията. И техните изводи са безапелационни: “Извършихме симулации, които показаха, че турбуленциите ще се увеличат двойно и дори тройно през следващите десетилетия”, пише 24 часа.

Всъщност това вече е факт. За последните 40 г. те са се увеличили по честота, интензивност и продължителност в различни краища по света, включително над Европа. В публикацията на своето проучване в сп. “Писма за геофизични изследвания” учените твърдят, че явлението е директно свързано с климатичните промени:

“След десетилетие на научна работа, които показват, че климатичните промени ще повишат турбуленциите в бъдеще, имаме доказателства, че увеличението вече е започнало - казва проф. Пол Уилямс. – Затова трябва да инвестираме в подобрени системи за предвиждане и засичане на моментите, когато машините започват силно да се тресат във въздуха. Така ще избегнем възможността това “по-развълнувано” небе да превърне полетите в нещо доста неприятно.”

Данните показали, че по един от най-натоварени летателни маршрути – този над Атлантическия океан, силните турбуленции са се увеличили с 55% годишно.  През 1979 г. тяхната продължителност е била 17,7 часа, докато през 2020 г. е била 27,4 часа. Умерените пък са нараснали с 37% минавайки от 70 на 96,1 часа. Леките турбуленции са скочили със 17%. Това се дължи на затоплянето на въздуха заради емисиите от въглероден двуокис, което води все по-често до рязка и

бърза промяна на посоката и скоростта на ветровете във въздушните течения.

Турбуленциите в ясно небе са непостоянни въздушни течения, които са най-силни над планинските зони. На пръв поглед условията може да изглеждат идеални и безопасни и да не са свързани с никакви визуални индикации като облаци и бури, но те пак биха могли да предизвикат щети по самолетите и да доведат до нараняване на пътници.

“Турбуленциите правят полетите опасни. Авиокомпаниите трябва да започнат да разсъждават върху начина, по който биха могли да управляват увеличаването на честотата на това явление, което води до разходи между 150 и 500 млн. долара на година само в САЩ - казва изследователят Марк Просер. – Всяка допълнителна минута на полет в турбуленция води до изхабяване на самолетите и до риск за нараняване на пътниците и екипажа.” Независимо че САЩ и Северният Атлантик регистрират най-голямо увеличение на хаотичните въздушни течения, изследването показало, че силно натоварените маршрути над Европа, Близкия изток и Южния Атлантик също са потърпевши.

В друго по-ранно свое изследване проф. Пол Уилямс показва, че глобалното затопляне ще има силно отражение и върху излитането на самолетите, което става по-трудно при обичайни вече летни температури от над 40 градуса. По концепция летателните машини са много тежки. Например един “Боинг 777-300ER” за далечни пътувания може да има 351 тона максимална маса при излитане. Гравитацията повелява телата да остават на земята. “За да бъде победена гравитацията, трябва да се генерира сила на издигане, т.е. атмосферата да изтласка самолета нагоре – казва Уилямс. – Това изтласкване зависи от много фактори, но най-важният от тях е температурата на въздуха. При затоплянето си той се разширява и така броят на молекулите, които играят роля за издигането на машините, намалява.”

По този начин големите жеги от последните години имат измеримо отражение върху силите, издигащи самолетите. Те намаляват средно с 1% при повишаване на температурата с 3°. “Екстремните жеги затрудняват излитането на самолетите, а в крайни случаи могат да го направят невъзможно”, казва британският климатолог.

Проблемът е изключително тежък за летищата, които се намират на по-голяма надморска височина (там въздухът е по-разреден), както и на аеропортите с по-къси писти. Уилямс твърди, че при 20° един самолет се нуждае от 2 км писта, докато при 40 дължината трябва да е поне 2,5 км.

Прибавя се и друг елемент – вятърът. “Насрещният е благоприятен за излитането. А има доказателства, че климатичните промени предизвикват т. нар. глобален покой.

Сякаш ветровете се забавят”,

продължава обясненията си британският учен. Според доклад на космическата програма “Коперник”, натоварена да събира данни за състоянието на планетата, в някои части на Европа, сред които Ирландия и Великобритания, през 2021 г. са духали ветрове с най-слабата средна скорост от 1979 г. насам.

За момента не е изяснено дали става дума за инцидентно, или за по-дългосрочно явление. Учените обаче посочват, че с голяма вероятност ветровете над Северна Европа и в средиземноморските райони ще отслабнат до средата на века, ако глобалното затопляне надвиши 2 градуса.

Вълните от екстремна жега вече причиниха съществени щети на авиацията.  През 2017 г. в някои райони на САЩ термометрите минаха 50 градуса и се наложи

стотици полети да бъдат отменени

Година след това в летните горещини в Лондон много самолети оставиха пътниците си на земята, защото при 35 ° се оказаха много тежки да излетят.

Изследване на Колумбийския университет показва, че с повишаването на температурите самолетите ще трябва да станат по-леки, ако искат да излитат в по-горещите часове. Прогнозите са, че до 2050 г. машини като “Боинг 737” ще трябва да намалят теглото си от 50 до 200% през лятото. 

Пол Уилямс все пак смята, че има редица възможности за решение. Едното от тях е полетите да се програмират според особеностите на климата – например през горещите месеци повечето излитания да стават рано сутрин или късно вечер. Освен това трябва да се преосмисли концепцията на самолетите и те да станат по-леки и аеродинамични. Някои самолетостроители вече са започнали да приспособяват машините си според климатичните обстоятелства. А в новите инфраструктурни проекти летищата ще трябва да бъдат проектирани с по-дълги писти.

 Български пасажери: Вярно, дали от времето, но след COVID паузата е страшничко на борда

 Българи, които работят, учат или живеят в Европа и САЩ и пътуват често до София, признават, че през последната година преживяват истински ужас при полети. Освен че и най-големите авиокомпании не спазват своите часове на излитания и това коства нерви и губене на време и пропускане на бизнес срещи, вече е рядкост да няма турбуленции.

Преди дни семейство българи след полет на австрийските авиолинии от Виена до столицата ни сподели, че е било повече от страшно на борда - отваряли са се багажните отделения над седалките, самите стюарди били притеснени от турбуленцията. Сънародничката ни, която поне веднъж в месеца използва тази дестинация, потвърди, че и на нея ѝ правят впечатление тежките пътувания.

Студент, който учи в Швейцария, също притеснен слезе от борда на една от нискотарифните компании след полет от Женева. “Подобна неприята турбуленция преживявам тази година за трети път”, обяснил на близките си в София 23-годишният младеж.

В последните 3-4 години наистина се наблюдава тенденция за засилване на турбуленцията и над българското въздушно пространство, потвърди Виктория Фитова, началник на отдел “Аеронавигационно и метеорологично обслужване” в РВД. Тези случаи обаче могат да се засекат единствено от докладите на пилотите. Не е ясно дали те са станали по-прецизни, или наистина измененията в климата са причината за зачестилите случаи на турбуленция. Но по думите на Фитова са се увеличили и дните с турбулентност на по-ниска височина над летище София, което се дължи на по-интензивните средиземноморски циклони, които преминават през Европа.


В категории: Животът


Магнитни бури връхлитат Земята
Магнитни бури връхлитат Земята 15/09/2025, Понеделник 22:00 0
Тервел ИЛИЕВ Млад моторист се заби в крава и загина Млад моторист се заби в крава и загина 15/09/2025, Понеделник 20:30 0
Тервел ИЛИЕВ Мечка се разхожда из голям роден град Мечка се разхожда из голям роден град 15/09/2025, Понеделник 20:00 2
Тервел ИЛИЕВ Толкова пиян шофьор скоро не е хващан в Бургас Толкова пиян шофьор скоро не е хващан в Бургас 15/09/2025, Понеделник 19:34 7
2
Коментара по темата
2.
Инсайдер
17.06.2023 17:01:22
1
0
Интересно когато е сутрин/вечер къде - при излитане, прелитане, кацане?
Южният Атлантик не е с натоварен трафик, макар че турбуленции сигурно има и там.
1.
Няма нужда
17.06.2023 15:21:13
1
3
от такива фермани. Отдавна разбрахме, че животът ни свърши.
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Тъжна вест помрачи празника в Бургас, отиде си любим учител Тъжна вест помрачи празника в Бургас, отиде си любим учител  Известният диригент Тодорка Бинева, която бе и дългогодишен преподавател по солфеж, музикално-теоретични дисциплини и дирижиране в Музикалното училище, е починала днес Никола Цолов предизвика фурор край морето Никола Цолов предизвика фурор край морето Пилотът се срещна с много фенове Колежът по туризъм посреща новата учебна година с най-високата оценка в своята история Колежът по туризъм посреща новата учебна година с най-високата оценка в своята история Студентите ще прекрачат прага на напълно обновената и модернизирана сграда на морския бряг на 23 септември Проф. Вучков: Любен Дилов-син да не се занимава с МВР, ще има опасни последствия Проф. Вучков: Любен Дилов-син да не се занимава с МВР, ще има опасни последствия Той даде пример с Франция, където има огромен проблем с хулиганското горене на коли  Мечка се разхожда из голям роден град Мечка се разхожда из голям роден град Изненадваща ситуация в Ловеч Толкова пиян шофьор скоро не е хващан в Бургас Толкова пиян шофьор скоро не е хващан в Бургас Дрегерът едва не се счупи Милионерите менте, които финансират сивата икономика, ще изядат ли парите за пенсии Милионерите менте, които финансират сивата икономика, ще изядат ли парите за пенсии Тези с фалшивите възнаграждения от 2 млн. лева ще източат фондовете на НОИ, предупреди икономистът Ваня Григорова Не правете тази грешка зад волана, може да е фатална Не правете тази грешка зад волана, може да е фатална Защо не трябва да държим волана с една ръка? 31-годишният син на прокурор Маджарова отглеждал дрогата си в голяма палатка 31-годишният син на прокурор Маджарова отглеждал дрогата си в голяма палатка Маджаров-младши е отведен в ареста на ОДМВР-Бургас за разпит, предварителното производство се мести в Районна прокуратура-Варна А1 раздава 333 награди в „Колелото на съдбата“, сред които 3 автомобила А1 раздава 333 награди в „Колелото на съдбата“, сред които 3 автомобила
Украинец отиде в Русия да снима филми за възрастни, последва го тежка съдба Украинец отиде в Русия да снима филми за възрастни, последва го тежка съдба За 5 години той не получи документи за пребиваване в РФ, сега е зад решетките Учителка съблазни ученик, ще лежи в затвора Учителка съблазни ученик, ще лежи в затвора Драма отвъд океана Конър Макгрегър се отказва от надпреварата за президент на Ирландия Конър Макгрегър се отказва от надпреварата за президент на Ирландия Макар да се отказа от политическата сцена, той обеща да продължи да работи за доброто на страната Как родителите изпращат първолаците в Япония Как родителите изпращат първолаците в Япония Ако и у нас децата поемаха към училище с подобно възпитание, нямаше да произвеждаме зрелостници като пораснали магарета Търговците в Одрин се хванаха за главите, такова чудо не са виждали скоро Търговците в Одрин се хванаха за главите, такова чудо не са виждали скоро Цените са доста приемливи и всеки може да намери продукти по джоба му Гражданската война, която Западът не иска да повярва, че идва Гражданската война, която Западът не иска да повярва, че идва Безконтролната имиграция, икономическата стагнация и загубата на доверие в политиците неминуемо радикализират народа 20-годишен работник пострада при инцидент в ТЕЦ Бобов дол 20-годишен работник пострада при инцидент в ТЕЦ Бобов дол Младият работник е настанен в столична болница с втора степен изгаряния на левия крак Извънредно! Външно министерство привика руския посланик Елеонора Митрофанова Извънредно! Външно министерство привика руския посланик Елеонора Митрофанова Генералният директор Гергана Караджова връчи писмен демарш на посланик Митрофанова, чрез който Република България осъжда по възможно най-категоричен начин умишленото нарушаване на въздушното пространство на Полша Яки арести за наркотици, има над 20 задържани Яки арести за наркотици, има над 20 задържани Извършителите са на възраст между 19 и 48 години, преобладаващата част от тях - познайници на служителите на реда Този българин е в топ 3 на най-богатите в света Този българин е в топ 3 на най-богатите в света Класацията е на бизнесмените до 40 години
Володимир ЗЕЛЕНСКИ Володимир ЗЕЛЕНСКИ Руската атака срещу Полша е подобна на събитията в Крим Виц на деня Виц на деня – Докторе, чувам гласове!
– А какво ви казват?
– Че съм луд.
– Ами, слушайте ги – те явно ви познават!
Виц на деня Виц на деня Дядо с внучето гледат снимки от сватбата му:
– Дядо, защо си тъжен на снимката?
– Защото съм разбрал, че вече е късно да избягам…
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Истински мъж никога не пита за посоката… той просто кара, докато жената вика.
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори