Бизнес ЮГ Войната в Ивицата Газа София Парламентарни избори 2023 Войната в Украйна Политика Общество Общини Спорт Разследване

Ако не си приземен като човек, не ставаш за летец, небето не прощава грешки

Първият ни космонавт позира за Флагман с най-голямата си слабост – внука Георги Иванов Иванов
26 Март 2019, Вторник, 09:01 ч.
Автор: Катя КАСАБОВА Снимка: Флагман

Пилотиран космически полет до  Марс ще е възможен в идното десетилетие, дотогава ще бъдат отстранени медико-биологичните проблеми

- Г-н Иванов, на 10 април 2019 г. България ще посрещне космическия елит на Европа за 40 години от полета, който вписа нашата държава като шеста в света със свой пилот в открития космос. Четири десетилетия по-късно, достатъчно дълъг период от време, имаме право да попитаме каква е равносметката: Оправдана ли беше мисията ви и има ли момент от тези драматични 1 денонощие, 20 часа и 34 минути, за който никога досега не сте споменавали?

- Това, че ще се отбележи 40 години от първия български космически полет е повод да си спомним и за плеядата гениални български учени и специалисти , които създадоха научната програма, както и космическите прибори и системи за осъществяването на повече от 25 научни изследвания и експерименти в космоса. Надявам се тази информация да достигне и до младото поколение, което много малко знае за това. Повече млади хора да потърсят информация за събитието. Аз сбъднах най-голямата си човешка мечта. Искате равносметката: Полетът ни беше прекратен на 3 км от космическата станция, поради взрив в основния двигател, който служи за ориентация, сближаване до станцията, както и за завръщането към Земята. Завърнахме се с резервния двигател. Той също беше повреден и затова се спуснахме по балистична крива с претоварване, достигащо до 8-10 же. Моят колега Берталан Фаркаш от Унгария трябваше да лети в Космоса един месец след мен – по план, но полетя след една година, тъй като беше създаден нов двигател. До нашия полет бяха осъществени 32 космически полета и отказ на двигател не е имало. След създаването на новия и до сега корабите „Союз” летят без проблеми. Планираните експерименти бяха осъществени от следващите екипажи.

Първите космонавти на Европа идват  у нас за 40 г. от героичния полет на българина Георги Иванов

- Това, за което са единодушни съветските ви колеги и американските астронавти, е бил феноменът с поставения от вас световен рекорд по спокоен пулс в историята на пилотираните кораби. Бихте ли дали подробности в цифри и фактическа обстановка, защото досега неофициално се знае, че всъщност командирът на полета Николай Рукавишников не издържа напрежението и колабира.

- Много пъти съм отговарял, че моят командир не е припадал! Не знам защо упорито се налага този неверен слух. Скоро установих, че на пресконференция след полета той разказва, че сред нещастните възможни ситуации, които сме отработвали на  тренировки, има и такава: „Командирът е припаднал, как действа бординженерът?”Журналистите или са се заблудили в превода впоследствие, или просто са създали този мит. Двамата бяхме наясно какво предстои след отказа на главния двигател, резервният също беше с проблем, бяхме приели съдбата си. Що се отнася до пулса ми, вероятно е генетично обусловен и вследствие на едногодишната ни подготовка.

- Очаквате да пристигнат на 10 април първите космонавти на Чехия, Полша и Словакия, за които си оставате признат герой, допринесъл изключително много за развитието на космонавтиката. Какво ще е основното в обръщението ви на този форум?

- Институтът за космически изследвания и днес работи сериозно, въпреки обидно ниските заплати. Българска апаратура и днес лети на международната космическа станция, както и на космическите спътници до Марс. Работи и лабораторията за производство на космическа храна. Имаме сериозен научен потенциал, добри традиции, но държавата трябва да застане зад тях и да финансира сериозните научни проекти. Още повече, че вече сме членове на Европейската космическа асоциация. Ето такива въпроси ще поставя. Останалото е емоция и спомени.

- Утопично ли е вярването, че България ще има трети свой космонавт?

- Ако държавата е готова за това, което отговорих по-горе, тогава ще има и трети български космонавт. През 70-те години на миналия век бяхме трети в света, след СССР и САЩ, които произвеждахме храна за космонавти.

- Толкова години след този паметен за света 10 април, как протича животът на първия български космонавт – кое го радва, кое го натъжава?

- Възрастта ми вече е сериозна, но както обичам да се шегувам: Достатъчно е да съм на собствен ход и и да съм в обща кухня. Според ЕГН-то здравето ми е прилично. Не си представям живота без семейството -съпругата ми Лидия, децата, внуците. Не обичам светската суетня и затова ходя на хайлайф събития само ако е крайно наложително. Така съм устроен.

- Кое е най-голямото ви разочарование?

- Много образовани и млади хора напуснаха България. Почти няма световни научни институти, където да не работят българи. Много са и българите, които заминаха в чужбина, за да се заемат с унизителна работа, която да им осигурява по-добри доходи. Лошото е, че част от останалите тук, не желаят да работят. Нямаме перспективна икономика, която да върне едните и да мотивира другите. А  бедността, ровенето в кофите с боклук, ниските средни заплати и пенсии, допълнително е натъжава.

- Каква е Земята, когато я гледаш от Космоса? Годината бе 1979-та, когато е бумът на химическите производства и когато все още никой не заговорил за екология? Замърсена ли беше атмосферата?

- Това, което видях от космоса, трудно се преразказва, трябва да се види. Красива, но и много малка и уязвима изглежда нашата планета Земя. Около нея наистина имаше вече много боклук, в т.ч. и космически, за това се създаваше програма за неговото почистване. Още преди 40 години, когато летяхме над големите градове имаше смог. Сега вероятно е по-страшно.

- Заклевате ли се, че за две денонощия в безкрайния всемир не срещнахте същества, нито летателни апарати, за които може да се каже, че са от друга цивилизация на нашата вселена?

- Извънземни не съм видял, а и моите колеги не са споделяли, че са ги срещали. Това не означава, че сред милиардите звезди няма друг биологичен живот, непознат за нас, с по-висш разум от нашия.

- Какво носехте със себе си в кораба?

-  Носех българския флаг, пръст от Шипка и Плиска, както и „История славянобългарская“.

- Вярващ човек ли сте?

- Всеки има свой бог и го носи в сърцето си.

- Помните ли каква беше детската ви мечта?

- Детската ми мечта беше да стана моряк. Когато трябваше да кандидатствам в Нахимовското училище във Варна обаче, то бе закрито. В Ловеч имаше фабрика за самолети, произвеждаха се българските самолети „ЛаЗ”. Всеки ден гледах как тези красиви бели птици се реят над града, пилотирани от страхотни асове. Летенето ми влезе в душата, в сърцето.

- Къде ви завари новината за полета на първия човек Юрий Гагарин през 1961 г.?

- Когато излетя Гагарин, бях във втори курс във ВНВВУ „Георги Бенковски”. Неописуем възторг беше! В космоса летеше наш колега – военен пилот. Никой от нас обаче не дръзваше да каже, че българин би могъл да излети в открития космос преди 2000-та година. Никой не го мислеше за възможно. Това не ми пречеше да си мечтая.

- Помня ваше интервю отпреди повече от десетилетие, в което казвате, че за да си добър пилот, трябва да си приземен като човек. Какво означава това?

- Продължавам да мисля, че ако не си приземен човек - не можеш да бъдеш добър пилот, защото небето не прощава грешките.

- Има схващане при учени, занимаващи се с нетрадиционна медицина, че завъртането на 360 градуса е изключително вредно, защото размествало т.нар. асамблираща точка и човек се разболявал неизлечимо. Отричат напълно екстремни спортове като сърф и сноуборд. Вие, като човекът с голям стаж във въртенето, как мислите, прави ли са?

- Въртенето не уврежда човешкия организъм, убеден съм.Стига да имаш нормален вестибуларен  апарат можеш бързо да напреднеш в такива спортове, но и той може да се тренира, да се подобри.

- Смятате ли, че автоматичните космически изследвания на Луната са достатъчни за 100-процентовото й проучване и че е неоправдано да се финансират пилотирани мисии?И ако настъпи катаклизъм, при който на Земята ще се изчерпат запасите от въздух, храна и вода, има ли към този момент друга планета, която би могла да приюти човешката цивилизация в този й вид, за да оцелее?

- Русия и САЩ възстановиха лунните програми и това не е случайно.

- Кога ще стъпи човешки крак на Марс?

- Пред един възможен пилотиран космически полет до  Марс все още  има сериозни медико-биологични проблеми. Но аз се надявам, че в бъдещото десетилетие те ще бъдат решени.

- Ако се наложи, при форсмажорни обстоятелства, ще имате ли смелост да пилотирате съвременен космически кораб?

- Бих опитал, защо не. Ако се налага.

- Лети ли ви се, ген.-лейтенант Иванов?

- Разбира се. Убеден съм, че всеки колега ще ви отговори така. Това чувство е завинаги.

В категории: Животът

Започва Страстната седмица
Започва Страстната седмица 29/04/2024, Понеделник 07:44 0
От какво е болен този певец
От какво е болен този певец 28/04/2024, Неделя 20:00 1
Да! Адмирации!
26.03.2019 15:04:52
Да сте жив и здрав още много години и да си пожелаем повече българи с Вашата храброст и ум!
Пикачу
26.03.2019 13:22:22
Истинска гордост за България !!!!!!! Шеста космическа нация в света !!!

Започва Страстната седмица Започва Страстната седмица Във всичко, което правим, трябва да бъдем водени от вярата в милостта на Господ Кирил Петков пред пълна зала в Бургас: Видяха, че не могат да ни купят и започнаха да заливат с помия Кирил Петков пред пълна зала в Бургас: Видяха, че не могат да ни купят и започнаха да заливат с помия „Ако имахме една забежка с публичен ресурс – щяхме да сме в затвора, чакат ни отдавна, нямаше да ни го простят“, категоричен е съпредседателят на „Продължаваме промяната“ Новите изисквания за спасителите може да блокират летния сезон Новите изисквания за спасителите може да блокират летния сезон Най-сериозната промяна в Наредбата е свързана с двойно увеличаване на броя на медицинските специалисти, които трябва да се осигурят на всяка една такава водна площ Бойко Борисов не е в положение да поставя условия, каза Асен Василев в Бургас Бойко Борисов не е в положение да поставя условия, каза Асен Василев в Бургас Ако се освободи от зависимостите бихме седнали да преговаряме с него, обяви съпредседателят на Промяната Пролет ли? През май ни очакват температури до 35 градуса Пролет ли? През май ни очакват температури до 35 градуса За съжаление обаче най-студено се очаква да е именно по празниците От какво е болен този певец От какво е болен този певец Мистериозно заболяване мъчи Галин Първият ми съпруг ме подари на втория, призна тази певица Първият ми съпруг ме подари на втория, призна тази певица Двамата баджанаци и до днес били близки приятели  Това е най-големият стратег в "Един за друг" Това е най-големият стратег в "Един за друг" Сияна играе умно  Каква е цената на агнешкото от ферма до магазина Каква е цената на агнешкото от ферма до магазина Kъм мoмeнтa пpи пoĸyпĸи oт фepмитe цeнитe "нa eдpo" ca 8-9 лв/ĸг живo тeглo, a "нa дpeбнo" (1-2 aгнeтa) ca 10-12 лв/ĸг живo тeглo Нещо невероятно се случва с планетите Нещо невероятно се случва с планетите В личен план съвпадът на двете планети ще се отрази най-много на родените в трета декада Телци, Раци, Деви, Козирози и Риби
4-месечно бебе загина заради торнадото в Оклахома 4-месечно бебе загина заради торнадото в Оклахома Пет са жертвите, а ранените са десетки 14 чуждестранни наемници убити в Николаев, а ген. Сирски призна за отстъпление от ключови позиции 14 чуждестранни наемници убити в Николаев, а ген. Сирски призна за отстъпление от ключови позиции Бившият американски разузнавач Скот Ритър пък прогнозира, че до есента новото US оръжие в Украйна ще бъде унищожено, а Донбас ще стане руски Тя танцува с рокля с 3 000 камъка в Денсинг старс Тя танцува с рокля с 3 000 камъка в Денсинг старс Ефектните сценични тоалети са проектирани специално за всеки състезател, създадени са за конкретната хореография и осигуряват пълна свобода на движението, каза стилистката на предаването Августина Маркова-Тути Стена рухна върху АМ "Струма" и затрудни прибирането към София Стена рухна върху АМ "Струма" и затрудни прибирането към София Движението се отклонява през Владая и се е образувала колона от автомобили "Денсинг старс" заприлича на Море от любов, тези двамата май ще станат двойка "Денсинг старс" заприлича на Море от любов, тези двамата май ще станат двойка Това обаче очевидно няма да се случи точно сега Това не е дядката от квартала, а легендарният Агент 007 Това не е дядката от квартала, а легендарният Агент 007 Пиърс Броснан вече е на 70 години  Три от кифлите на "Ергенът" цъфнаха в "Денсинг старс" и едва не провалиха всичко Три от кифлите на "Ергенът" цъфнаха в "Денсинг старс" и едва не провалиха всичко Клетите гости на предаването, което се излъчва на живо всеки вторник, съжалиха многократно, че са се паднали именно до тях Байдън уж на шега: Аз съм възрастен мъж и се кандидатирам срещу 6-годишен Байдън уж на шега: Аз съм възрастен мъж и се кандидатирам срещу 6-годишен Протест посрещна президента на САЩ преди вечерята с кореспондентите   Злато и сребро за България от Европейското по бокс за жени Злато и сребро за България от Европейското по бокс за жени  Светлана Каменова стана шампион, а Златислава Чуканова - вицешампион Втори шанс: Известна порно актриса прескочи трапа, засега Втори шанс: Известна порно актриса прескочи трапа, засега Лекарите не са обнадеждени за състоянието й, нямат надежда за подобрение
Делян Пеевски Делян Пеевски Кирил Петков е пудел, който драска на вратата на Борисов Виц на деня Виц на деня - Сащо, ти защо не ме взимаш никъде със себе си?
- Вземам те!
- Къде... Нито на кафе, нито на кино, нито на гости?
- Мими, аз винаги те нося в сърцето си!
Виц на деня Виц на деня - Здравей красавице, имаш ли си гадже?
- Ние с теб сме женени от две година бе!
- Опаа, обърках чата.
Статус във фейсбук Статус във фейсбук За да върви семейния живот, трябва не да се редят мебелите по фен-шуй, а да се спи по Камасутра!