Политика Общество Общини Спорт Разследване

• От 19:00 часа в ДТ „Адриана Будевска“ гледайте „Свекърва“- театрална постановка по Антон Страшимиров
  • От 19:00 часа в Държавна Опера Бургас гледайте безплатно „Службогонци“ – опера от Парашкев Хаджиев
  • Изложба живопис на Долорес Дилова ще бъде открита на 23 октомври от 17:30 часа в галерия „Пролет“
  • Куриоз: 49-годишен шофьор на микробус блъсна на заден ход 84-годишна жена пред Спешния център в Бургас, пострадалата е с фрактура на таза
  • Полицаи от Средец хванаха 42-годишен бургазлия да шофира след употреба на алкохол с концентрация 1.72 промила
  • За 24 часа в Бургас са регистрирани три кражби и три катастрофи, образувани са седем бързи полицейски производства, разкрити са десет престъпления

Ако не си приземен като човек, не ставаш за летец, небето не прощава грешки

Първият ни космонавт позира за Флагман с най-голямата си слабост – внука Георги Иванов Иванов
26 Март 2019, Вторник, 09:01 ч.
Автор: Катя КАСАБОВА Снимка: Флагман

Пилотиран космически полет до  Марс ще е възможен в идното десетилетие, дотогава ще бъдат отстранени медико-биологичните проблеми

- Г-н Иванов, на 10 април 2019 г. България ще посрещне космическия елит на Европа за 40 години от полета, който вписа нашата държава като шеста в света със свой пилот в открития космос. Четири десетилетия по-късно, достатъчно дълъг период от време, имаме право да попитаме каква е равносметката: Оправдана ли беше мисията ви и има ли момент от тези драматични 1 денонощие, 20 часа и 34 минути, за който никога досега не сте споменавали?

- Това, че ще се отбележи 40 години от първия български космически полет е повод да си спомним и за плеядата гениални български учени и специалисти , които създадоха научната програма, както и космическите прибори и системи за осъществяването на повече от 25 научни изследвания и експерименти в космоса. Надявам се тази информация да достигне и до младото поколение, което много малко знае за това. Повече млади хора да потърсят информация за събитието. Аз сбъднах най-голямата си човешка мечта. Искате равносметката: Полетът ни беше прекратен на 3 км от космическата станция, поради взрив в основния двигател, който служи за ориентация, сближаване до станцията, както и за завръщането към Земята. Завърнахме се с резервния двигател. Той също беше повреден и затова се спуснахме по балистична крива с претоварване, достигащо до 8-10 же. Моят колега Берталан Фаркаш от Унгария трябваше да лети в Космоса един месец след мен – по план, но полетя след една година, тъй като беше създаден нов двигател. До нашия полет бяха осъществени 32 космически полета и отказ на двигател не е имало. След създаването на новия и до сега корабите „Союз” летят без проблеми. Планираните експерименти бяха осъществени от следващите екипажи.

Първите космонавти на Европа идват  у нас за 40 г. от героичния полет на българина Георги Иванов

- Това, за което са единодушни съветските ви колеги и американските астронавти, е бил феноменът с поставения от вас световен рекорд по спокоен пулс в историята на пилотираните кораби. Бихте ли дали подробности в цифри и фактическа обстановка, защото досега неофициално се знае, че всъщност командирът на полета Николай Рукавишников не издържа напрежението и колабира.

- Много пъти съм отговарял, че моят командир не е припадал! Не знам защо упорито се налага този неверен слух. Скоро установих, че на пресконференция след полета той разказва, че сред нещастните възможни ситуации, които сме отработвали на  тренировки, има и такава: „Командирът е припаднал, как действа бординженерът?”Журналистите или са се заблудили в превода впоследствие, или просто са създали този мит. Двамата бяхме наясно какво предстои след отказа на главния двигател, резервният също беше с проблем, бяхме приели съдбата си. Що се отнася до пулса ми, вероятно е генетично обусловен и вследствие на едногодишната ни подготовка.

- Очаквате да пристигнат на 10 април първите космонавти на Чехия, Полша и Словакия, за които си оставате признат герой, допринесъл изключително много за развитието на космонавтиката. Какво ще е основното в обръщението ви на този форум?

- Институтът за космически изследвания и днес работи сериозно, въпреки обидно ниските заплати. Българска апаратура и днес лети на международната космическа станция, както и на космическите спътници до Марс. Работи и лабораторията за производство на космическа храна. Имаме сериозен научен потенциал, добри традиции, но държавата трябва да застане зад тях и да финансира сериозните научни проекти. Още повече, че вече сме членове на Европейската космическа асоциация. Ето такива въпроси ще поставя. Останалото е емоция и спомени.

- Утопично ли е вярването, че България ще има трети свой космонавт?

- Ако държавата е готова за това, което отговорих по-горе, тогава ще има и трети български космонавт. През 70-те години на миналия век бяхме трети в света, след СССР и САЩ, които произвеждахме храна за космонавти.

- Толкова години след този паметен за света 10 април, как протича животът на първия български космонавт – кое го радва, кое го натъжава?

- Възрастта ми вече е сериозна, но както обичам да се шегувам: Достатъчно е да съм на собствен ход и и да съм в обща кухня. Според ЕГН-то здравето ми е прилично. Не си представям живота без семейството -съпругата ми Лидия, децата, внуците. Не обичам светската суетня и затова ходя на хайлайф събития само ако е крайно наложително. Така съм устроен.

- Кое е най-голямото ви разочарование?

- Много образовани и млади хора напуснаха България. Почти няма световни научни институти, където да не работят българи. Много са и българите, които заминаха в чужбина, за да се заемат с унизителна работа, която да им осигурява по-добри доходи. Лошото е, че част от останалите тук, не желаят да работят. Нямаме перспективна икономика, която да върне едните и да мотивира другите. А  бедността, ровенето в кофите с боклук, ниските средни заплати и пенсии, допълнително е натъжава.

- Каква е Земята, когато я гледаш от Космоса? Годината бе 1979-та, когато е бумът на химическите производства и когато все още никой не заговорил за екология? Замърсена ли беше атмосферата?

- Това, което видях от космоса, трудно се преразказва, трябва да се види. Красива, но и много малка и уязвима изглежда нашата планета Земя. Около нея наистина имаше вече много боклук, в т.ч. и космически, за това се създаваше програма за неговото почистване. Още преди 40 години, когато летяхме над големите градове имаше смог. Сега вероятно е по-страшно.

- Заклевате ли се, че за две денонощия в безкрайния всемир не срещнахте същества, нито летателни апарати, за които може да се каже, че са от друга цивилизация на нашата вселена?

- Извънземни не съм видял, а и моите колеги не са споделяли, че са ги срещали. Това не означава, че сред милиардите звезди няма друг биологичен живот, непознат за нас, с по-висш разум от нашия.

- Какво носехте със себе си в кораба?

-  Носех българския флаг, пръст от Шипка и Плиска, както и „История славянобългарская“.

- Вярващ човек ли сте?

- Всеки има свой бог и го носи в сърцето си.

- Помните ли каква беше детската ви мечта?

- Детската ми мечта беше да стана моряк. Когато трябваше да кандидатствам в Нахимовското училище във Варна обаче, то бе закрито. В Ловеч имаше фабрика за самолети, произвеждаха се българските самолети „ЛаЗ”. Всеки ден гледах как тези красиви бели птици се реят над града, пилотирани от страхотни асове. Летенето ми влезе в душата, в сърцето.

- Къде ви завари новината за полета на първия човек Юрий Гагарин през 1961 г.?

- Когато излетя Гагарин, бях във втори курс във ВНВВУ „Георги Бенковски”. Неописуем възторг беше! В космоса летеше наш колега – военен пилот. Никой от нас обаче не дръзваше да каже, че българин би могъл да излети в открития космос преди 2000-та година. Никой не го мислеше за възможно. Това не ми пречеше да си мечтая.

- Помня ваше интервю отпреди повече от десетилетие, в което казвате, че за да си добър пилот, трябва да си приземен като човек. Какво означава това?

- Продължавам да мисля, че ако не си приземен човек - не можеш да бъдеш добър пилот, защото небето не прощава грешките.

- Има схващане при учени, занимаващи се с нетрадиционна медицина, че завъртането на 360 градуса е изключително вредно, защото размествало т.нар. асамблираща точка и човек се разболявал неизлечимо. Отричат напълно екстремни спортове като сърф и сноуборд. Вие, като човекът с голям стаж във въртенето, как мислите, прави ли са?

- Въртенето не уврежда човешкия организъм, убеден съм.Стига да имаш нормален вестибуларен  апарат можеш бързо да напреднеш в такива спортове, но и той може да се тренира, да се подобри.

- Смятате ли, че автоматичните космически изследвания на Луната са достатъчни за 100-процентовото й проучване и че е неоправдано да се финансират пилотирани мисии?И ако настъпи катаклизъм, при който на Земята ще се изчерпат запасите от въздух, храна и вода, има ли към този момент друга планета, която би могла да приюти човешката цивилизация в този й вид, за да оцелее?

- Русия и САЩ възстановиха лунните програми и това не е случайно.

- Кога ще стъпи човешки крак на Марс?

- Пред един възможен пилотиран космически полет до  Марс все още  има сериозни медико-биологични проблеми. Но аз се надявам, че в бъдещото десетилетие те ще бъдат решени.

- Ако се наложи, при форсмажорни обстоятелства, ще имате ли смелост да пилотирате съвременен космически кораб?

- Бих опитал, защо не. Ако се налага.

- Лети ли ви се, ген.-лейтенант Иванов?

- Разбира се. Убеден съм, че всеки колега ще ви отговори така. Това чувство е завинаги.

В категории: Животът

Да! Адмирации!
26.03.2019 15:04:52
Да сте жив и здрав още много години и да си пожелаем повече българи с Вашата храброст и ум!
Пикачу
26.03.2019 13:22:22
Истинска гордост за България !!!!!!! Шеста космическа нация в света !!!

Малчуганите от ДГ "Делфин" опознаха професията на бургаските полицаи Малчуганите от ДГ "Делфин" опознаха професията на бургаските полицаи

Те участваха в двустепенното превантивно полицейско занимание „Опознай професията”

Силни битки очакват геймърите в E-arena 2019 Силни битки очакват геймърите в E-arena 2019

За трета поредна година Е-ARENA ще се проведе в Експо център "Флора"

Телевизията на Слави стартира на 4 ноември, ще пропагандира само гледната точка на "Няма такава държава" Телевизията на Слави стартира на 4 ноември, ще пропагандира само гледната точка на "Няма такава държава"

Трифонов пак ще води вечерно шоу

Българин загина при челен удар на пътя в Кипър Българин загина при челен удар на пътя в Кипър

Шофираният от него микробус е навлязъл в насрещното платно и се ударил в кола

МВР издирва 18-годишния Мартин , избягал от затвор в Смолян МВР издирва 18-годишния Мартин , избягал от затвор в Смолян

Той е изтърпявал присъда за кражба

Селищният парк в несебърския кв. Черно море на финала, спортните обекти почти готови Селищният парк в несебърския кв. Черно море на финала, спортните обекти почти готови

Паркът включва спортни площадки за футбол на малки вратички, волейбол, баскетбол, тенис на корт, съоръжения за тенис на маса и фитнес на открито

Андонова не е отговорила дали профилът във фейсбук, където са изнесени клеветническите твърдения, е неин

Северна Ирландия узакони абортите и еднополовите бракове Северна Ирландия узакони абортите и еднополовите бракове

В Северна Ирландия аборти се допускаха само в случаите, когато е застрашен животът на майката

МК „Ние, Гражданите” представиха своя кандидат за кмет на с. Твърдица МК „Ние, Гражданите” представиха своя кандидат за кмет на с. Твърдица

Основните проблеми на жителите на с. Твърдица са на пръв поглед малки, но изключително значителни за живеещите, посочва кандидатът Кирилка Николова

Българите намаляват с ¼ до 2050 г., изчезваме ли като наци Българите намаляват с ¼ до 2050 г., изчезваме ли като наци

Работоспособното население ще е твърде малко, пенсиите под въпрос

Примирието в Сирия изтече, Ердоган се среща с Путин Примирието в Сирия изтече, Ердоган се среща с Путин

Основна тема на разговора им ще е ситуацията в страната след турската офанзива

Представят последният мониторингов доклад за напредъка на България Представят последният мониторингов доклад за напредъка на България

Очаква се днес Европейската комисия да обяви, че слага край на механизма в сегашния му вид

ЕК препоръчва да падне мониторингът над България? ЕК препоръчва да падне мониторингът над България? Предсрочни избори в Северна Македония заради Евросъюза Предсрочни избори в Северна Македония заради Евросъюза

Временно правителство ще ги организира

Астероид приближава Земята в навечерието на Димитровден Астероид приближава Земята в навечерието на Димитровден

Космическата канара е с диаметър около 1 километър

"Терминаторът" Шварценегер би се изправил срещу Тръмп за президент "Терминаторът" Шварценегер би се изправил срещу Тръмп за президент

Актьорът обаче няма право да се кандидатира

Външно министерство: Не пътувайте до Барселона, ако не се налага Външно министерство: Не пътувайте до Барселона, ако не се налага

Тази вечер се очаква нова демонстрация в Барселона

Борис Джонсън бе обвинен, че действа в "стил Тръмп" Борис Джонсън бе обвинен, че действа в "стил Тръмп"

В ЕС готвят отговор на трите писма от британския премиер за ново отлагане на Brexit

Депутатите приеха поправка, която предвижда отлагане на излизането от ЕС, докато цялото необходимо законодателство не бъде прието

Гриша ГАНЧЕВ Гриша ГАНЧЕВ Борисов показа нулева толерантност към корумпираните изчадия Виц на деня Виц на деня Въпрос към Радио Ереван:
- Кои неща са най-правилно разпределени между хората?
- Парите и умът. Парите на никого не стигат, а умът на всички е в излишък!
Виц на деня Виц на деня - Каква е разликата между лудия и невротика?
- Ами лудият знае, че 2+2 е равно на 5, а невротикът знае, че 2+2 е равно на 4, но това му се струва непоносимо.
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Депресия по български е когато дори и чуждото нещастие не ви носи радост.