×
Вкусно Бизнес ЮГ София Войната в Украйна Политика Общество Общини Спорт Разследване

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
  • Мечка се разходи по улиците в Ловеч
  • На 17 и 18 септември движението при 33-и км на АМ „Тракия“ и в двете посоки ще се осъществява в активните ленти
  • Неочакваното продължение на комедията на Теди Москов „Редки тъпанари“ идва в Бургас на 16 септември
  • Регионална бизнес конференция ще се проведе в Бургас на 18 септември
  • Регионален исторически музей – Бургас с вход свободен за ученици на 15 септември
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Защо няма да имаме истински бърз влак от Бургас до София, но ще похарчим 676 млн.лева


Защо няма да имаме истински бърз влак от Бургас до София, но ще похарчим 676 млн.лева
Влаковете ще са ограничени до 160 км/ч. Хвърлят ли се пари на вятъра?
11 Септември 2018, Вторник, 16:16 ч.
Автор: Георги РУСЧЕВ

Заданието на процедурата изглежда крайно съмнително, сякаш е подготвено за определен победител


Обществената поръчка за новите влакове на БДЖ, която бе обявена официално в средата на август, едва ли ще превърне железниците в алтернативен и бърз транспорт, както е в Европа. Това става ясно още след първи прочит на съдържанието й, което можете да прочетете в детайли тук

Заданието на процедурата изглежда крайно съмнително, сякаш е подготвено за определен победител. Правилата бяха утвърдени без обсъждане – нито такова с ползващите услугите на железниците, нито на служителите на БДЖ. Това е осъществено въпреки обществения интерес и въпреки факта, че новите влакове ще се използват от българските граждани и ще бъдат закупени с техни пари.

Надеждите за новите влакове бяха по европейски пример да се превърнат в предпочитан заради скоростта и комфорта превоз. Това обаче изглежда няма да е така, тъй като умишлено в поръчката е въведена рестрикция за скоростта до 160 км/ч., докато очакванията бяха влаковете да се движат с не по-малко от 200 км/ч. Това на  практика значи, че прибавяйки всяко спиране по различните гари в страната, разстоянието между Бургас и София с новия „бърз“ влак ще се взима за не по-малко от 5 часа.



Няколко експерти от българските академични среди са дали оценката си по въпроса, от която ясно личи, че те са на мнение, че скорости, по-ниски от 200 км/ч не са целесъобразни. Това обаче се случва преди повече от година.

„Поради  факта, че при закупуване на нов подвижен състав е необходимо да се гледа в перспектива от около 30 години, не е целесъобразно при сегашното закупуване на нови влакове, максималната им скорост  да се ограничава на 160 км/. Тези влакове трябва да оперират и с 180, а в обозримо бъдеще може би и с 200 км/ч. В този смисъл е целесъобразно конструктивната им скорост да бъде поне 200 км/ч.“, съветват експертите.

А може ли при съществуващата инфраструктура влаковете да се движат с над 200, та дори 250 км/ч. Експертното мнение е, че може.

Към днешна дата тяхното мнението е променено. В изявление във фейсбука си от 24 юли т.г. министърът в оставка Ивайло Московски заявява, че основен аргумент за намаляването на скоростта от 250 до 160 км/ч е поддръжката на влаковете, т.е. цената. „...подвижен състав, който да отговаря на тези параметри, би струвал с около 30 до 50%  повече от този, който сме заложили към момента“, пише Московски.

С други думи поръчката, която е за общо 42 влака, ще излезе на по-голяма стойност ако бъдат добавени машини, развиващи скоростта от 200 км/ч. Ето как се е променила заявката само за 1 година.



Проста сметка установява следното. Предложението от м.г. е за общо 8690 пътника с 41 влака. 6 от тях, движещи се със скорост по-висока от 200 км/ч, което на практика значи, че могат да изминат 2 до 3 пъти повече курсове дневно от останалите влакове. Стойност 679 млн. лв.

Предложението от тази година има "значително" по-голям капацитет. С капацитет от 8700 пътника, 1 влак повече и 3 млн. лв, по-малко (0.44% от общата стойност), с него българският пътник губи 6 влака, с които да стига от Бургас до София за не повече от 2.5-3 часа – нещо, което би било истинска конкуренция на автомобилния транспорт.

Странен отчет и „пропуснати“ опции

През юни т.г. излиза един меко казано странен отчет. От него става ясно, че БДЖ трябва да се конкурира с автобусните фирми. Явно е пропуснат фактът, че 80% от транспорта в България се извършва с автомобили и именно те са „прайс-мейкъра“, пишат от Гражданска инициатива за обществен и релсов превоз.

Лошо впечатление прави и фактът, че от ръководството на БДЖ излиза със становище в обществената поръчка да не се разглеждат варианти, различни от мотрисни влакове. (бел. а. Мотрисните влакове представляват състав от няколко неразделни вагона, като обикновено двигателите се намират в двата крайни вагона. Те се ползват предимно за градски и крайградски превоз и не са удобни за междуградски такъв)



„Пропуснатата“ умишлено или не опция е т.нар. концепция "пуш-пул". При нея, както при сегашните влакове, утилизирани от БДЖ, имаме бутащ или дърпащ локомотив, който води цялата композиция. Хубавото при този модел е, че е разглобяем – казано с други думи, ако се наложи, има опция няколко локомотива да бутат или дърпат по-голяма или по-тежка композиция, а при аварии, вместо до мястото да пътува втори мотрисен влак, може да се стигне с прост локомотив. Снимката долу описва точно предимствата и недостатъците.



С тези и други нередности и „пропуски“ към обществената поръчка, възниква един въпрос.

Редно ли е след като обществото не е попитано за въпросната процедура, обществената поръчка да продължи в този вид и парите на българския данъкоплатец да бъдат похарчени за нещо, което не е оптимално.

Отговорът оставяме на вас.

В категории: Бизнес , Политика


Трагедия в Рила
Трагедия в Рила 15/09/2025, Понеделник 11:33 0
Тервел ИЛИЕВ Земетресение до Сунгурларе Земетресение до Сунгурларе 15/09/2025, Понеделник 10:09 1
Тервел ИЛИЕВ Бургазлия е "най-известният" мъж в страната Бургазлия е "най-известният" мъж в страната 15/09/2025, Понеделник 07:54 14
17
Коментара по темата
17.
bai hui
12.09.2018 20:21:01
0
1
С тези нови влакове Бургас-София за 5,5 часа... едно време с експреса беше 6 часа. Трябва да е не повече от 3 иначе файда - йок!
16.
Дернев
12.09.2018 10:09:44
0
6
Докато повечето министри на транспорта, шефове на БДЖ и Пощите от 89г насам не влязат в затвора няма да имаме транспорта система такава каквато отдавна теябваше да имаме, като страна на много важен международен кръстопът.
А на пощите, защото вървяха по пътя на БДЖ и ги съдипаха и тях.
15.
boko
12.09.2018 09:11:47
0
10
поредната кражба на наркобарона Боко главата
14.
ггг
12.09.2018 07:48:15
0
6
не разбирам много от релси и влакове но мисля че за да се движи влак с 200км трябва и път.а нямаме...и ако ги правят както магистралите Пази Боже.
13.
видял и патил
12.09.2018 07:30:40
1
1
"The railway from Paris to Marseille is a 862-kilometre long railway line".Ей ТОВА РАЗСТОЯНИЕ 1999г с техния бърз влак -tgv,го минахме за около 4 часа !
12.
до 1, 2, 3 и 4
12.09.2018 07:20:33
2
4
Ама как ДПС и Делян Пеевски щели да вземат БДЖ ? Вие чувате ли се ? ДПС е в ОПОЗИЦИЯ ! А една от основните цели на управлението на ГЕРБ вече десета година е "НЕДОПУСКАНЕ НА ДПС ДО ВЛАСТТА" ! Затова и Обединените Патриоти се включиха в управлението на България. А вие Пеевски, ДПС щели да купят стратегически сектор на страната !
Все едно ГЕРБ и Борисов са техни !
11.
Петър
12.09.2018 06:42:08
4
3
БДЖ трябва да се приватизира, незабавно! Тези пари са дълг за поколенията! А, тези дългове не спират, спират влаковете, като взимат и жертви!
10.
Ебах мързела
12.09.2018 00:29:34
1
3
Както ис глупавите пътища строи се без бъдеще.
Защото ако това разстояние се взима за 1 час никой няма да иска да живее в тъпа София.
9.
Е
12.09.2018 00:27:36
1
5
Няма никакъв смисъл от влакове с 160км.
В Китай се строят бързи влакове това разстояние Бургас София трябва да се взима за 1 час със хидравличен влак.
8.
каруцата
11.09.2018 23:17:40
0
13
флегмани вие все се правите че не знаете, заради вашите крадливи покровители не само бърз влак ами изобщо нищо няма да имаме само кредити имаме да плащаме ние и внуците ни , станаха 19 милиарда вече
7.
Така де
11.09.2018 22:46:43
2
17
Крадците от ГРОБ не се наядоха. Само ядат и серат и после пак са гладни изр*дите. Един бърз транспорт от София през Пловдив за Бургас ще задвижи морската икономиката, защото така софиянци и пловдичани ще идват по-бързо на разходка и почивка. Туристите в Бургас ще могат да посещават София и Пловдив и обратното. Това ще е добре и за бургазлии, които по-бързо ще отиват на лечение и по работа в София и Пловдив. Трябва да има влак, който се движи с минимум 200км/ч, а най-добре около 250км/ч. Просто народа трябва да ги измете тия Гробари на нацията, които открадоха държавната хазна, евро фондовете и забатачиха държавата с десетки милиарди кредити
6.
АЕЦ
11.09.2018 22:38:23
1
12
А между другото.... кво стана с АЕЦ Белене след поредния транш и започване от преди няколко месеца?
5.
Пенсионер
11.09.2018 22:35:43
0
12
Това се нарича оздравяване по Бойко Борисовски!
4.
GCHQ Chetelham
11.09.2018 21:54:35
1
11
фирмата ЖП Строи е на бизнесмена Д.ПЕЕВСКИ сьздадена е с цел облажване ИТОЧЕНЕ с ПАРИ от ОП-Оперативни Програми на ЕС за Транспорт.
ЖП ЗАЕМА над 25 МИЛИОНА лева ор австриската ЕРСТЕ Банк и ПИБанк за срок от 8 години са да задвижи фирмите ЖП преговаря с ТРРЕИС груп Холдингза ЖПлинията Пловдив-Бургас и Септември-Пловдив зацелта ЖП Строи на ПЕЕВСКИ купува машините Plasser & Theurer австрииско производсво за25 милиона с надежда да ЛАПНЕ 20 пьти по толкоз от ОП наЕС
3.
Слънчасал
11.09.2018 21:29:09
0
11
Нищо ново под слънцето
2.
Пфууу
11.09.2018 21:25:04
0
14
Има ли сектор, в който да няма корупция, поръчки за "наши" хора, лицемерие,лъжи...?
Да се мисли за хората, за тяхното удобство, да се подобри живота им...???????????? НЯМА! И няма да има с тези управляващи!!!
1.
Безаконие
11.09.2018 21:12:08
1
14
И желанието е на вашия шеф прасьо да "поеме" обществената поръчка и да се облажи с едни милиони и закупуване на "бързи" влакове от Турция.... Тоя филм вече го играха със спалните вагони, стига се правихте на ощипани. Обществена тайна е, че след закупуването на влаковете "Пътнически превози" ще премине в ръцете на дпс!
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Може ли да повярвате, че тази жена едва не удари 100 кг Може ли да повярвате, че тази жена едва не удари 100 кг Сега обаче е в перфектна форма Есента ни връхлита с пълна сила, идват дъжд и мъгли на тези дати Есента ни връхлита с пълна сила, идват дъжд и мъгли на тези дати Последните работни дни ще бъдат предимно слънчеви, но сутрин на места в низините и котловините ще има мъгли или ниска облачност Неочаквано! Тервел Пулев удари репортер в корема Неочаквано! Тервел Пулев удари репортер в корема На шега или не съвсем беше това Месечната инфлация у нас през август спада до 0,1% Месечната инфлация у нас през август спада до 0,1% Годишната инфлация остава 5,3 на сто Първият учебен звънец удари тържествено в Ахтопол Първият учебен звънец удари тържествено в Ахтопол Кметът на Царево обеща отлични условия за децата – ремонтирано игрище, обновен салон и два нови STEM кабинета Красота и класика в първия учебен ден в НУМСИ "Проф. Панчо Владигеров" (СНИМКИ И ВИДЕО) Красота и класика в първия учебен ден в НУМСИ "Проф. Панчо Владигеров" (СНИМКИ И ВИДЕО) Областният управител Владимир Крумов, световно известният актьор и ментор в Театрален колеж "Любен Гройс" Димитър Маринов, заместник-министърът на културата Георги Султанов, Валентина Камалиева директор на РУО-Бургас, заместник-кметът по Култура и вероизповедания Диана Саватева и професор Светозар Бенчев приветстваха младите таланти Рекорден брой първокласници за новата учебната година в община Несебър Рекорден брой първокласници за новата учебната година в община Несебър 353 деца чуха за първи път училищния звънец 38 първокласника и общо 839 ученика започват учебната година в затворите у нас 38 първокласника и общо 839 ученика започват учебната година в затворите у нас В началния етап на обучение ще бъдат включени 202 ученици, желаещите да придобият основно образование са 277, а записаните за средно образование - 360 лишени от свобода С обновена сграда и модерна сензорна стая ДГ "Вълшебство" посрещна новата учебна година С обновена сграда и модерна сензорна стая ДГ "Вълшебство" посрещна новата учебна година Над 250 деца и много родители се събраха в двора на градината, за да отпразнуват 15 септември Инж. Петър Кънев гостува на празничен събор в Странджа Инж. Петър Кънев гостува на празничен събор в Странджа Народният представител от БСП-Обединена левица подчерта ролята на местните традиции за съхранението на културното наследство и сплотяването на общността
Този българин е в топ 3 на най-богатите в света Този българин е в топ 3 на най-богатите в света Класацията е на бизнесмените до 40 години Скръбна вест: Почина отец Иван Скръбна вест: Почина отец Иван Последно имаше проблеми със зрението, които трябваше да бъдат решени с операция, но се оказа, че интервенцията е опасна за здравето му и лекари отказаха да я извършат Задържаният за убийството на Чарли Кърк отрича да е извършил покушението Задържаният за убийството на Чарли Кърк отрича да е извършил покушението Тайлър Робинсън е в следствения арест без право на пускане под гаранция Как две убийства, неолибералната идеология и безконтролната миграция най-накрая събудиха хората Как две убийства, неолибералната идеология и безконтролната миграция най-накрая събудиха хората От САЩ до Европа вече не става въпрос просто за икономика, за пари, за по-леви или десни политики Убиецът на Чарли Кърк живял с трансджендър съквартирант Убиецът на Чарли Кърк живял с трансджендър съквартирант Сега младежът помага на ФБР Расте броят на жертвите след клането в Непал Расте броят на жертвите след клането в Непал Най-новите данни на здравното министерство на страната сочат, че загиналите вече са 72 Израел разклати „Евровизия“ Израел разклати „Евровизия“ Заради масовите убийства в Газа няколко страни заплашиха, че ще напуснат конкурса, ако еврейската държава участва в него Земетресение в район край... Земетресение в район край... Епицентърът е локализиран на 55 километра източно от град Брашов НАСА с амбициозен план: Първи полет с екипаж до Марс в началото на 30-те НАСА с амбициозен план: Първи полет с екипаж до Марс в началото на 30-те Ръководителят на американската космическа агенция очерта графика за завръщането на Луната, което ще послужи като трамплин за достигане до Червената планета Китай и САЩ преговарят в Мадрид за митата Китай и САЩ преговарят в Мадрид за митата Президентът Тръмп одобри удължаването на съществуващите мита върху китайски стоки (около 55%) до 10 ноември
Володимир ЗЕЛЕНСКИ Володимир ЗЕЛЕНСКИ Руската атака срещу Полша е подобна на събитията в Крим Виц на деня Виц на деня – Докторе, чувам гласове!
– А какво ви казват?
– Че съм луд.
– Ами, слушайте ги – те явно ви познават!
Виц на деня Виц на деня Дядо с внучето гледат снимки от сватбата му:
– Дядо, защо си тъжен на снимката?
– Защото съм разбрал, че вече е късно да избягам…
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Истински мъж никога не пита за посоката… той просто кара, докато жената вика.
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори