Бизнесът иска яснота как се харчат екотаксите за коли
18 Юни 2018, Понеделник, 14:00 ч.
Източник: Вестник СегаБългарската стопанска камара (БСК) остро разкритикува проекта на екоминистерството за увеличение на част от екотаксите, които в момента се плащат от собствениците на леки автомобили. Проектът на ведомството на Нено Димов е публикуван за обществено обсъждане и в момента по него се събират предложения. Ако той бъде приет, таксата за внесените автомобили втора ръка на възраст до 5 години ще се вдигне с 30 лв. до 290 лева. За коли над 10 години ще се плащат по 310 лв. вместо досегашните 275 лв. Въвежда се и такса за камиони и автобуси.
В традиционната си рубрика "Стига вече" от БСК твърдят, че няма яснота за какво се харчат парите от събраните такси, чийто годишен размер е около 50-60 млн. лв. Липсва и информационна система, която да показва с какъв ефект се изразходват парите за управление на отпадъците.
Изчисленията на БСК показват, че само допълнителният приход от новите такси - за леки, лекотоварни автомобили, автобуси и камиони - ще бъде над 29 млн. лв. Никой обаче не би могъл да каже как те ще се изразходват за целите на по-доброто управление на отпадъците от излезлите от употреба превозни средства, твърдят от камарата.
В зависимост от продукта така наречената екотакса се внася или в държавното Предприятие за управление на дейностите по опазване на околната среда (ПУДООС), или в организациите по оползотворяване на отпадъци. Сериозни обаче са съмненията в обществото, че съществуващата в момента система представлява капсулирана и картелна схема за източване на публични средства и облагодетелстване на определени пазарни субекти, изтъкват от БСК.
До края на 2011 г. в България е имало 14 такива организации. През този период продуктовата такса за един автомобил (над 10 г.) е варирала между 30 и 50 лв. По-късно обаче "на пазара" остават ограничен кръг участници, като една от организациите е с над 80% пазарен дял. В момента само три организации имат разрешение за рециклиране на старите коли, а цената на услугата за най-масовите у нас автомобили (тези над 10 г.) при всички регистрирани организации е еднаква - 275 лв. Т.е. след 2012 г. размерът на продуктовата такса се е увеличил над 6 пъти, подчертават от организацията.
ПОЯСНЕНИЕ
Не би трябвало да се твърди и че продуктовите такси са "екотакси", тъй като нямат отношение към чистотата на атмосферния въздух, а само към отпадъците от автомобили. В България липсва такса за МПС, която да е свързана със замърсяване на въздуха. Въздействието на МПС върху атмосферния въздух е отразено в данъка за МПС, който се заплаща ежегодно на общините. Той може да бъде намален, в случай че автомобилът е снабден с каталитични устройства и съответства на определени екологични изисквания. Косвено ползвателите на МПС заплащат екотакса и чрез горивата, върху които такава е начислена, изтъкват от БСК.
В категории:
Бизнес






3 зодии, които колкото повече остаряват, толкова по-богати стават
30/04/2025, Сряда 14:00
0

Почина доайенът на предаването "Бразди"
30/04/2025, Сряда 13:47
0

Била е много по-красива преди корекциите
30/04/2025, Сряда 13:40
0

Община Несебър подготвя спортно-рекреативна зона в Свети Влас за активна дейност
30/04/2025, Сряда 13:31
1

Тесто като памук, плънка-апетитка – тези кралски милинки са любими на всички
30/04/2025, Сряда 13:20
0

Трима полицаи дават показания по делото срещу актьора Димо Алексиев
30/04/2025, Сряда 13:05
0

Срина се при Гала
30/04/2025, Сряда 13:00
0



Трагедия на военно летище, загина известен парашутист
30/04/2025, Сряда 12:21
0

Притеснително! Голяма част от фирмите предвиждат сериозни съкращения до месеци
30/04/2025, Сряда 12:00
0

Какви заплати ще плащат на тийнейджърите през лято 25
30/04/2025, Сряда 11:41
5

