×
Практично Култура Здраве Политика Общини Общество Лайфстайл Войната в Украйна Спорт Разследване Бизнес ЮГ

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
  • Бягство към сигурността: златото достига рекордни нива
  • Заявленията за гласуване извън страната може да се подават до 24 март
  • Хотелиерите призовават да не се блокира наемането на работници от трети страни
  • Важно: На 14 март ще се извърши почистване на бул. „Демокрация“ – преместете автомобилите си
  • САЩ са унищожили 16 ирански кораба, миниращи Ормузкия проток
  • Иран предупреди: Петролът ще стигне 200 долара за барел
  • Прокурорската колегия остави без разглеждане искането на правосъдния министър за нов и.ф. главен прокурор
  • Уж нисък риск, но противовъздушната отбрана на България е извадена на бойни позиции
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Нормално ли е учител и лекар да получават по-малко от служител в хипермаркет


Нормално ли е учител и лекар да получават по-малко от служител в хипермаркет
Прави впечатление, че кадри се търсят както в здравеопазването, така и в хипермаркетите, в просветата обаче към момента недостиг няма
25 Януари 2026, Неделя, 19:58 ч.
Автор: Димитър КИРЯКОВ

Въпреки увеличенията на възнагражденията в образованието и здравеопазването през последните години, доходите в тези престижни професии все още изостават спрямо заплатите в търговските вериги

Преди дни беше прието предложение за ново 5-процентно увеличение на възнагражденията в просветната система. Въпреки това, заплатите на най-масовите педагогически длъжности продължават да изостават спрямо доходите на служители в големите хипермаркети.

Репортер на Флагман.бг направи проверка на актуалните възнаграждения в едни от най-престижните професии - учители и лекари, както и на служителите в големите търговски вериги.

Шофьорите изпревариха лекари и учители по заплати

Данните за хипермаркетите са базирани на град Бургас и региона, докато тези за образованието и здравеопазването са на национално и местно ниво.

Проверката показва, че след последните увеличения един учител получава средно около 1144 евро месечно. Старши учител взима с малко над 35 евро повече или приблизително 1180 евро, а възнаграждението на главен учител достига около 1225 евро. Това са брутни суми, които често не отразяват реалния обем работа, допълнителните ангажименти и административната тежест, с която педагогическите кадри се сблъскват ежедневно.

За сравнение, в някои от големите хипермаркети у нас възнагражденията са значително по-високи. В търговски обект в района на Слънчев бряг брутната заплата за касиер-продавач достига около 1170 евро, докато за същата позиция в София тя може да стигне до 1500 евро бруто. Освен това, в сектора често се предлагат бонуси, ваучери за храна и допълнителни социални придобивки, които допълнително увеличават реалния доход.

В Слънчев бряг
В София

При лекарите ситуацията е малко по-добра в сравнение с тази на учителите, но и там разликите са осезаеми. Възнагражденията варират в зависимост от специалността, опита и заеманата позиция. В Бургас и страната те са средно между 1600 и близо 1950 евро, което може да се приеме като сравнително добро възнаграждение за лекар в началото на кариерата си.

Прави впечатление и още нещо, кадри се търсят както в здравеопазването, така и в хипермаркетите. В просветата обаче към момента недостигът не е толкова сериозен, тъй като броят на учителите засега покрива нуждите на системата.


В категории: Животът


Димитър КИРЯКОВ Автор
Димитър КИРЯКОВ
93
Коментара
93
Коментара по темата
93.
djd
31.01.2026 22:29:50
0
1
Категорично учителитехне заслужават тези заплати,те са там не да учат децата а да си вземат големите заплати и останалите привелегии.Лятото са 3 месеца лайф,както и по всички празници почиват.
92.
Дидо
31.01.2026 10:54:21
0
0
"Недоносчето", нещо много се ядоса и го взимаш лично - що ли? Щото си куха лейка! Не съм казал, че говорещи тикви, като теб, взимате пари по програми, а че училищата и ръководствата им прибират, от такива налъм, като теб!!! Капиш, капуте??
91.
Гост
28.01.2026 20:01:17
0
1
Флагман, бахти и добитъците сте . Набутаха на даскалките измисленото онлайн обучение и почнахте да пишете статитии и да нажежавате обществото отново и съвсем умишлено. .
Всеки труд е важен - дали е лекар , шофьор, заварчик, учител или продавачка и като такъв трябва да е добре заплатен.
Щото като отидеш в магазина никой не те пита какъв си, що си .
Били вдигнали заплатите на даскалите , лекарите , ама то и в в магазина един буркан лютеница е 10 лв.
Работете като учители и 2 месеца / не са 3 , ще ви се видят малко, не много /.
Защото хората работят с децата на дебили като вас. / вечно мрънкащите неудачници / .
90.
89
28.01.2026 19:43:25
1
2
Бухал, влизам по училища и университети напълно БЕЗПЛАТНО! Не всички тъсим кинти като теб! Недоносче си ти, бухал! Напълно неграмотен. Неспособен си да се изразяваш! Без образование си! Да, средното не е образование! Стандарта ми на живот ще го стигнеш след още 30 живота! разбра ли, бухал?
89.
Дидо
28.01.2026 14:22:02
2
0
87 - "Влизал често да говори"..Именно, че говориш, а не разговаряш - това ти е проблема! Щото почнаха да взимат, да им "говорят", от кол и въже, по разни програми, да "усвояват", и всякакви "влизат да говорят"!!! За това са им пълна каша главите... А за моите "недоносчета" - изучени, възпитани, работещи, самостоятелни, с над среден стандарт на живот, в Западна Европа...
88.
до 66
28.01.2026 13:35:48
0
1
То и твоите учители са пропуснали да те ограмотят! Да, учителите в днешно време са тотален провал. И са точно толкова неграмотни колкото и ти! Направяо как изобщо си позволяваш да пишеш мнение! Срам си за образователната система, неграмотнико!
87.
до 85
28.01.2026 13:29:33
2
1
Виж, не е нужно да ни разкриваш как си гледал недоносчетата си. Проектираш собствения си дебелизъм върху другите. Това говори само, че си абсолютен комплексар. Учителите далеч не са звероукртотители. Влизам често да говоря по училища и университети. проблемът са учителите, защото са зам "заради яките кнти". Цитирам ти учител!
86.
до 82
28.01.2026 13:27:14
1
1
Когато отида не интервю не казвам "аз съм програмист и искам 15К на месец". Казвам "мога 1., 2., 3., 4. и т.н.". Същото важи за лекарите, учителите, секретарките, и всяка друга професия! Всеки може да продава знанията и уменията си! Ако не може... се съгласява с това, което му напишат в офертата. Така че, да нормално е! Ако не ви харесва си търсите друг работодател и предлагате умения, знание, и образование. Важи за всеки един от нас! Нали все за равенство врещите. Ето ви равенство! Възпозлвайте се!
85.
Дидо
28.01.2026 07:56:38
3
7
До 60 Julia - Глупости! През час ги въртят, на ротационен принцип! Сменят каси, спират каси, като се събере народ пускат нова каса...Стояли 10 ч. на крак? Пълни глупости! Учителя е звероукротител на разглезените и неграмотните ви "принцове и принцески"! Щото в къщи им хвърляте телефон/таблет и си пиете биричката, а искате учителя да ви възпитава и образова семката! Разберете - ВСИЧКО ЗАПОЧВА ОТ ДОМА!!Нямат ли възпитание и желание да учат ще станат също като невежите си родители...!
84.
Истина
27.01.2026 21:53:15
1
8
Знаете ли,че в едно село от Североизтока има училище с 21 деца по списък.Ит тях присъствено има около 13-15 деца на ден,а учителите са 15 щатни плюс параджия.В същото това село има детска градина с трима учители и две лелки и 6 деца.Сега вие кажете ниски ли са заплатите на учителите?
Тотално сбъркана държава!
83.
Н.Михова
27.01.2026 20:57:03
3
12
Учителите не са само на основна заплата имат допълнителни плащания които не се споменават 60 дни платен отпуск клас прослужено време е 1,2 процента,пари за представително облекло допълнителни плащания за 24 май, за първи учебен, за Коледа ,ДТВ,допълнително пенсионно осигуряване.При пенсиониране учителите получават 12 брутни заплати които са над 40000 лева.Тези които дават частни уроци не плащат данъци .Работният им ден не е 8 часа.Не са само
на основна заплата Имат и други социални придобивки
82.
Стойнев
27.01.2026 17:48:55
4
18
Тези,които пишат ,че е нормално ги съветвам да се лекуват в бъдеще в търговските вериги от служителите на касите,Невиждат в целия свят,че лекарите са с най -високите заплати.,а искат адекватно лечение по европейски стандарти.
81.
Баш европеец
27.01.2026 15:15:43
11
6
Нормално е. Все пак големите вериги работят с висок марж и могат да си позволят да плащат по-високи заплати. Лекарите и учителите са на бюджетна издръжка, така че и дума не може да става да взимат по-високи заплати от продавачите. Освен това веригите имат сериозни проблеми при намирането на продавачи, така че това е начин да мотивират лекарите и учителите да си сменят професията. По този начин веригите ще регулират пазара на труда, респективно специалностите във висшите училища. Така вузовете ще насочат усилията си към подготовка на кадри от които бизнесът има реална необходимост.
80.
българин
27.01.2026 14:31:55
2
3
Ами ако единият и другият не умеят да обудат пес в задника,защо не?И това им е много.
79.
Мислещ
27.01.2026 13:25:11
8
9
Лесно се говори/пише за брутни заплати.
А кой отчете, че държавните служители нямат "удръжски"(не внасят лични вноски) за Обществено осигуряване, а работещите в магазина(и не само) внасят такива..Това води до ~12% разлика на нетния(чистия) доход при равна "брутна заплата", в полза на държавните служители.Не пропускам и възможноста за достъп до почивни бази на държавата, нещо което продавача в магазина няма.
78.
Anton
27.01.2026 13:14:17
6
17
А за това че лекарите си взимат пари и на ръка от пациентите...
77.
Валентин Любенов
27.01.2026 12:44:16
6
11
Всичко е нормално.Ако аз съм собственик на фирма и ми трябва персонал,ще давам заплати,каквито си реша аз.
Ама,никой не бяга от държавната службица.Всеки гледа да се набута там,защото може да не е много,ама си е сигурно.И отпуски по Кодекса,че и бонусчета падат,пък и никой не те дори да работиш.
А,сега сериозно.СоциализЪма е история,а с него и уравниловката.
Колкото до учителите и лекарите:Дали са спрели частните уроци,и плаща ли се данък за получените пари,а "благодарностите" в плик за лекарите,дали се облагат с данък?
76.
Дрън-дрън
27.01.2026 12:18:30
3
19
Учителят може да получава и допълнително от частни уроци, с лекарят почти никога не е на едната заплата. Колко взима едно джипи ако е личен лекар на 5000 пациента?
Разбира се, ако си мислят че служителят в хипермаркета взима повече, винаги мога да кандидатстват у да си сменят професията. Обаче няма да им хареса. За 1800-2000лв ще работят тройно, с по курортите през лятото е без почивен ден. И какво ми цитирате брутни заплати?
75.
Мармадюк
27.01.2026 12:18:12
5
17
Докторите защо се оплакват?
Наложи се да ми правят операция
Докторът взе парите за два прегледа, две такси и ме изнуди с такса избор на екип.
74.
Аз
27.01.2026 11:52:21
1
24
Незнам кое е норнално,но не е нормално журналята непрекъснато да настройват хората едни срещу други.
73.
Анонимен
27.01.2026 11:22:10
2
21
Децата не знаят да пишат. А лекарите са единици, които си гледат работата
72.
Елизабет
27.01.2026 11:21:31
5
20
Даже са им много. Вижте в Поморие какво става. ВСИЧКИ работят незаконно на втора работа по кръчми, сергийки и дават на курорт. Имат отпуски по един месец /зимата извън ваканцията ходят на ски/, отделно 80 дни ваканция. Като родител ще Ви кажа, че според тях всички деца имат нужда от частни уроци от 2 до 4 клас задължително и само си прехвърлят децата по колеги. 1 час 30 евро. Карат джипки и се надпреварват с тоалети... 1000 евро са им много даже.
71.
Анонимен
27.01.2026 10:52:52
3
20
Откакто на учителите заплатите станаха високи, учениците станаха по-неграмотни. Направете им една диктовка от учебника по някой предмет като сте си вкъщи и гледайте за какъв резил става въпрос. Баш, че са ци* гани.
70.
За нормална държава
27.01.2026 10:12:41
2
9
В неформална държава всичко е възможно. Въпросът е до кога можем да търпим това?
69.
Авторитет
27.01.2026 09:26:29
26
11
Пълни глупости, че учителите взимат допълнително възнаграждение в размер на една заплата.Родителите отдавна вече неправят подаръци на учител, а обученията вече са в онлайн формат без никакви екскурзии и тем подобни.А бумащината и напрежението в училищата е огромна.
68.
Габи
27.01.2026 09:25:41
15
5
Някога казваха учи за да не работиш, а днес не трябва да учиш за да вземаш висока заплата. Високите заплати на работещите в търговските обекти са причина за восоките цени.Трябва да се наложи праг на надценките.
67.
До 57 МОН
27.01.2026 08:19:55
4
23
Абсолютно съм съгласна с Вас, само бих уточнила, че парите за работно облекло се дават веднъж в годината и са доста добра сума (приблизително една заплата), а три пъти годишно се дава друго Допълнително материално стимулиране, то също е поне една работна заплата, разпределена на три пъти в годината (празниците). На есен се получават и диференцираните възнаграждения - често са по-големи от месечната работна заплата, там трябва да си много зле оценен за да паднеш по заплатата си (има го и субективния фактор в лицето на директора) и ако правилно ги преброих , без да слагам работното облекло в сметката, прословутата 13-та заплата всъщност се явява около 15-та заплата. Тъй като и директора взима 13-та заплата, то винаги е направил така, че да има. Затова се събират пари или кърпички и тоалетна хартия в градините и други фондове в училищата. Сега ако на някой му се смята да сложи тия всички възнаграждения, отпуските, платените обучения, екскурзиите по света и у нас, маскирани като проекти или платени от родители, работните часове на ден подаръци и въобще не смятам частните уроци и т.н. спрямо часовете и възнаграждението в частния сектор..... Притеснителното е, когато се окаже, че да си учител е доста по-добре платено, отколкото да се трепеш в някакъв бизнес, за който си учил, работил и се стараеш да се развиваш. Затова толкова много хора се преквалифицираха в учители, което обяснява потресаващото качество на образованието в момента и според мен е доста лесен начин да скапеш икономиката на една държава, увеличавайки заплати в държавния сектор, съдирайки кожите на трудещите се в частния.
66.
Даскала
27.01.2026 08:12:56
20
20
Чета и се чудя ... Толкова неук народ. И става все по неук. Плюе хората, които са се опитали да го научат на четмо и писмо. Чудя се защо изобщо съществува тази професия учител. Забранете я със закон и си учете "умните" деца в къщи. Може и да си внесете учители я от Нигерия, я от Авфганистан. Един "велик" парламентарист предложи да си внасяме лекари. Защо не и учители за 100-200 евро. Но дали са виновни учителите или безхаберието на маминки и татковци, които си мислят детето за вундеркинд, а то не може да събере 2+2. Има доза истина, че днес учители стават едни от най-некадърните ученици. Ами това е положението. Кой умен и кадърен човек днес, ще иска да блъска главата в стената и да търпи всичкото унижение на което го подлагат родители, скъпите им дечица и началници. И то за тая мизерна заплата за която всички го плюят и са готови да го смачкат като фас на тротоара. Продавачката ви е по-важна, полицая ви е по-важен, шофьора ви е по-важен. Също като при социализъма. Работническата класа над всичко, а интелигенцията кучета я яли. Дедите ви са нямали какво да ядат, но са давали мило и драго за образовани. Днес техните наследници искат само пари и власт и капка им в главата! Да ви е честита новата България!
65.
Оф
27.01.2026 07:26:54
3
28
Защо винаги трябва да се противопоставят едни професии на други? Какво постигате с това? Всеки труд е достоен за уважение.Между другото- не съм чула учител или лекар да стане продавач в магазин.Но обратното съм виждала- продавачи да учат за учители .
64.
Елисавета Мартинска
27.01.2026 06:16:35
18
36
Категорично против увеличение на заплатите на учителите ! Произвеждат неуки деца . Детската градина , в която работя няма нито една учителка , която да е загрижена децата да научат нещо от програмите . Учителките имат работен ден от 8часа най - много до 13 часа . 5 часа ?! Други от тях работят през ден , ето така : едната е цял ден понеделник , другата във вторник цял ден . И така се събират много почивни дни .
Най - важното , не изпускат телефоните от ръце .
63.
Меги
26.01.2026 23:44:49
8
41
Ами нормално е!Тези служители в хипермаркатите работят по 12 часа,в събота и неделя,по празници...
62.
Симеонов
26.01.2026 23:25:35
10
8
В не нормална държава всичко е нормално
61.
Джулия
26.01.2026 21:08:10
24
22
Ти от къде знаеш колко часа работи един учител?!? Или и ти си от хората, за които чуждата кокошка - патка е!
60.
Julia
26.01.2026 20:01:08
14
34
Продавачите стоят 10ч.на крак като психолози са с най различни клиенти.много имат и образование.а какво правят лекарите и учителите дето работят на 6 часа?
59.
Коко
26.01.2026 19:01:32
3
43
Прави впечатление че пред болниците са паркиран все нови автомобили. Със заплата от 2000€ трудно някой ще може да си го позволи.
58.
Анонимен
26.01.2026 15:51:15
28
15
Аз съм учител с 7 годишни професионален стаж....чисто взимам 800 евро...бруто е 1100 евро....къде са тия 1200 евро?
57.
МОН
26.01.2026 15:02:07
7
46
Г-н Киряков, като гледа човек таблицата за учителските заплати, която сте сложили, сигурно си мисли "горките учители". Истината е малко по-различна. Това са базисни стартови заплати за начинаещ учител в системата. Под този сума не може да падне при пълен норматив часове. Колко часа е този норматив е отделен въпрос, но не е 8 ч/ден , 7 дни/седмично. В КТД на учителите има редица привилегии, които другите работещи нямат и ще ги изброя, без претенции за изчерпателност. Не им завиждам, евала, имат силен синдикат, имат и дащен КТД. Освен основната заплата, учителите получават т.нар.добавка за "професионален стаж", която не е 0.6% както на болшинството работещи, а е 1%. Тоест, за да достигне 6% добавка един обикновен работещ, са му необходими 10 г. работа по професията, а на учител - само 6 години. Учителите получават по една хубава парична сума три пъти в годината "за облекло". В м.октомври всяка година получават и т.нар. "Диференцирано заплащане", което е в размер до осн.им заплата. Колко ще получи всеки определя директора и "комисия" т.е.има субективен фактор. Ако директорът е добър мениджър и училището има неусвоен фонд Работна заплата, получават и 13-та "заплата" т.е. още един бонус. В сметката изобщо не слагам 56 работни дни платен годишен отпуск, болнични когато си поискат, безплатни за тях ученически екскурзии /а понякога безплатни и за член от семейството им/. Толкова по финансовата част. В същото време отчитам, че трудът им изобщо не е лесен. Така че въпросът дали са ощетени в заплащането е спорен. Има далеч повече професии, чието заплащане е силно подценено.
/
56.
До коментар номер 55
26.01.2026 14:58:46
13
18
Само по Математика са такива цените, а 40 евро са нищо за преглед. Ходи в друга държава да чакаш 3 месеца за преглед и ще се молиш да дадеш 10 пъти по 40 евро, ама чорапа си няма да метнат по теб те за тия пари.
55.
Ради
26.01.2026 14:33:39
10
40
60 лв. за частен урок по математика за 40 минути.
80 лв. за преглед при лекар без направление за 20 минути.
Изводите са за Вас.
54.
кофти матрял
26.01.2026 14:24:30
13
44
Нашите малоумни управляващи толкова надуха заплатите в държавния сектор и пак недоволни. Лекари, даскали и полицаи си гледат в паниците един на друг. Ами защо не се сравнявате със заплатите на мотокаристи и заварчици в частния сектор примерно, които си скъсват задника от работа и не могат да вземат и половината на вашите заплати. Я идете проверете на Запад има ли някоя държава, където учители и полицаи да взимат повече от заварчика? A после и децата на заварчика ще плащат за да се връщат заемите, които сега взимат да ви плащат раздутите заплати.
53.
Шейх
26.01.2026 14:18:54
4
31
Кой ги спира,да отиват в хипера.Те даскалите затварят децата в кошарата,бройките ги има,субсидийте идват,на обед се прибират а за лекарите,там каймака обира директора,парите са у него.
52.
hmmm
26.01.2026 14:18:08
2
21
51, баш докторите са станали фаянсаджи, да знаиш. И баш учителки брокери. Както казах, в чужбина играе ОБРАЗОВАТЕЛЕН ценз. Първо, ако си фаянсаджия БЕЗ образование, не можеш да получиш колкото фаянсадижия С образование. Второ, имаш норма, която трябва да свършиш КАЧЕСТВЕНО ЗА ВРЕМЕ. Ако направиш повече (както тука мятат по 20 квадрата коридори дневно, изкварват по 2 хиляди и бягат) те карат да го развалиш или хващаш пътя. Такив ами ти работи. Търсене, търсене, когато няма правила, стават такив аномалии, и кръчмите пълни с персонал от строителството.
51.
До 46
26.01.2026 13:36:22
14
13
Ти случайно да си чувал за търсене и предлагане.И сигурно не знаеш колко доктори станаха фаянсаджии и колко учителки брокери на недв.имоти.Явно за много хора социолизма още не си е отишъл
50.
Dddd
26.01.2026 12:07:45
8
33
Не смятам , че дейността на тези различни професии търпи сравнение! Продавачите се занимават и с тежък физически труд и работното време не може да се сравни например с това на учителите!
49.
Ddd
26.01.2026 12:04:05
13
20
Не познавам лекар , който да не е с частен кабинет!Може би тези в Държавните болници са по малко ощетени, но обслужването е под всякаква критика! В Токуда обслужване супер, но за милионери!Трябва да се увеличат заплатите на медиците, но за учителите не съм убедена!
48.
Прям
26.01.2026 11:48:21
9
8
Ненормални са пипетата ви на Вас, които пишете тези простотии.
47.
analizator
26.01.2026 11:39:13
28
23
Учителя не работи само, когато е в час, има административни задължения, съвещания, проверки на контролни, родителски срещи и др подобни!
46.
Той
26.01.2026 11:11:58
19
33
Защо все учители и лекарите са ви в устите
Те ли са най големите грешници.
Що не си мерите заплати с военни полицаи пожарникари съдебна система .търчите при лекар за всяко нещо , отрочето като закъса в училище търсите даскал за уроци ми те без пари ли да работят.??! Знаете ли по колко изпита са взели за да практикуват ...що не си гледате във вашето канче и да не обсъждаме други професии
45.
mmmm
26.01.2026 10:59:19
18
31
Нормално ли е ОБЩ РАБОТНИК да получава в 150 лева на ден чисто? Не е. Нормално ли е гипс картонаджия или плочкаджия да изкарва повече от програмист? Не е. Това Е България.Хора без образование изкарват луди пари! В Австрия подобн нещо е невъзможно. Ако Имаш образование работиш на едни пари, без образование, на други. Заведенията са пълни с майстори и бригади, хамали, и всякакви подобни, ядат и пият, че горе кръчми няма, а парите колкото щеш. Дъно!
44.
Стига сметки
26.01.2026 10:02:52
1
40
Няма смисъл от сравнения. Държавата има нужда от учителите, лекарите, шофьорите и всеки който прави нещо в полза на другите. Заплатите са кой колкото му дават и за колкото се договори. Да, в държавния сектор по принцип са фиксирани за разлика от частният но пак казвам, всеки си избира. Но е много тъпо някой да се сравнява с другия ,,аз работя повече,,. Един лекар примерно може да има една, две операции за деня но ако обърка нещо си чао. Което не значи че един шофьор който се убива от каране цял ден му е лесно. Просто всеки трябва да цени какво прави другия, да бъдем хора
43.
Има логика в думите ти
26.01.2026 09:53:49
9
19
До 41
Ако гледаме чисто часовете работа, учителите ефективно работят по-малко дни в годината, а заплатата им е разпределена върху повече свободно време.
Тоест, дори при по-нисък номинален доход, реалният доход на ден/час може да е по-близък до частния сектор, отколкото изглежда на пръв поглед.
42.
Точно така! Прав си!
26.01.2026 09:51:43
1
25
До 40
Ключовият момент е:
Търговските вериги са частни фирми.
Те плащат колкото им позволява пазарът и конкуренцията за кадри.
Ако трябва да привлекат персонал, могат да вдигнат заплати веднага.
Доходът е гъвкав и обвързан с търговския успех.
Учителите и лекарите (поне повечето в България) са публични служители.
Работят за държавата.
Заплатите им се определят административно чрез бюджет и закони, а не чрез свободен пазар.
Увеличенията зависят от политически решения, а не от недостига на кадри или конкуренцията.
Извод:
Не можем да сравняваме директно заплатата на учител или лекар с тази на касиер в хипермаркет — системите за формиране на доходите са различни.
41.
Трол
26.01.2026 09:48:55
0
14
Питайте Тошко Йорданов
40.
Хм...
26.01.2026 09:46:50
11
34
Да ама на учителите в годината им се събират 2-3 месеца платени почивки. Ето сега заради грипната пак са си вкъщи. Отделно няколко пъти в годината ходят на екскурзии (почивки) с класа. Няма място за сравнение
39.
123
26.01.2026 09:43:07
1
25
Търговските вериги са частни дружества и ще дават колкото си искат. За учителите и лекарите отговаря държавата. Така че не е едно и също.
38.
Виновниците са:
26.01.2026 09:42:12
1
9
Виновни са всички – но с различна тежест.
Парламентът – основният виновник
Той:
приема бюджета;
решава колко пари отиват за образование и здраве;
определя рамката на заплатите.
Без гласуван бюджет никой друг не може да вдигне заплати.
Финансовият министър – вторият по вина
предлага бюджетната рамка;
налага „фискална дисциплина“ за сметка на публичните сектори;
често реже именно заплати, защото са най-лесни за контрол.
Премиерът – политическият носител на отговорност
задава приоритетите;
решава кое е „важно“ и кое „няма пари“;
носи публичната вина, дори да не пише бюджета лично.
Министърът на образованието – ограничена вина
той е адвокат, не касиер;
може да настоява, но не може да плаща;
реалната му вина е, ако мълчи или защитава ниски стандарти.
Държавата като система
хронично подценяване на публичните професии;
липса на дългосрочна политика, само кръпки.
37.
Кара Кольо
26.01.2026 09:40:50
9
33
Тези учители не знаеха ли какви заплати се взимат в сектор образование преди да се запишат да учат, че сега реват. Много добрв знаеха но са мързеливи и некъдурни и сега се надяват на нещо повече. Ами да започват в Лидъл или строителството където има пари.
36.
Възмутен
26.01.2026 09:39:52
0
23
Ниските заплати не са грешка на системата – те са огледало на българското общество, което не участва масово в парламентарните избари, 62% негласуващи = легитимиране на малцинства, като досегашните управляващи, които решават вместо мнозинството, после същите негласуващи хора се възмущават от ниски заплати,
от „лоша държава“,от „лоши политици“.

И да — Парламентът, Министрите на финансите и Премиерът са виновни.
Но те са следствие.
Причината започва от празната Урна.
35.
743а
26.01.2026 09:33:37
3
34
Айде стига с тези малоумни сравнения на заплати! Учителите след вдигането на заплатите получават съвсем прилични възнаграждения, като тези дето сте ги дали са основни и към тях има надбавки, с които става съвсем прилична сума, особено ако преподават в добра гимназия, а отделно добрите учители си докарват и от уроци. Няма да коментирам работно време и т.н., всяка професия си има особености и добри и лоши служители. В цял свят учителите не са сред най-платените в обществото и шофьорите обикновено вземат повече от тях. За лекарите това също са стартови основни заплати и с надбавки и т.н. крайната сума бива, да не говорим, че имат огромен избор и възможности за реализация и заплати и в страната и в чужбина и да те трябва да са високо платени щото могат да станат и шофьори и продавачки и плочкаджии, но шофьорите лекари не могат да станат. Занятчиите в цял свят са сред добре платените и нищо чудно няма в това-могат да правят нещо и не ги е страх да се изцапат. Продавачките не са най-платените, просто във веригите ги осигуряват на това, което вземат и им дават нормална за тази работа заплата, а в останалите сектори е сива работа, при по-високи заплати, се осигурява на минимална, а другото в плик. Та няма смисъл да се гледа в канчето на другия, всеки си е избрал професия и си взема колкото дават . Който не му харесва, да се преквалифицира, да ходи в друг град, чужбина и така. От мрънкане, сравнения и завист, полза няма!
34.
Кой е виновен?
26.01.2026 09:31:31
2
15
До 27
Държавата като работодател и регулатор, а след нея – обществото, което търпи това.
Държавата държи заплатите административно ниски, без реална връзка с отговорността и натоварването.
Обществото едновременно иска „качествени лекари и учители“, но не приема да ги плаща като такива.
Самите съсловия също носят дял вина – слаба колективна защита, разпокъсани протести, бързо примиряване.
Как да се оправи?
Ясни минимални прагове, обвързани със средната заплата (не с политическа воля).
Реална автономия на училища и болници да договарят доходи според резултати и недостиг.
По-малко администрация, повече пари за хората, не за структури.
Истински натиск от съсловието – не символични протести, а последователни.
33.
Реалист
26.01.2026 09:25:22
0
8
До 31
В образованието и голяма част от здравеопазването: работодателят е държавата или силно регулиран субект;
заплатите са административно ограничени; няма реална конкуренция между работодатели.
Това не е пазар, а полупланова система.

Твърдението ти е вярно за касиер, програмист или търговец.
За учител и лекар то е удобно оправдание за системен проблем, не икономически закон.
С други думи: не всички „се продават както могат“ — някои са вързани, докато други пазарят.
32.
Парадокс БГ
26.01.2026 09:21:39
0
10
Икономически – да, нормално е. Обществено и стратегически – не е.
Пазарът плаща според недостига и оборота, а не според обществената важност. Проблемът е, че когато учителят и лекарят изостават по доходи, цената я плаща цялото общество – по-бавно развитие, по-слабо образование и по-лошо здраве.
31.
Васил
26.01.2026 09:16:07
2
11
А нормално ли е брокер данпокъчава 15 к зсплата или бакшиш 5 6 000 в лв ?
30.
Хахахахахаха
26.01.2026 09:15:38
5
11
Кой определя заплатите? Работодателя. Да, нормално е! Всеки се продава както може. В това число и лекарите. Ако не могат да си поискат сумата..../ се научават да живеят с малко. Нищо повече, нищо по-малко!
29.
Иван
26.01.2026 09:00:27
3
12
Разбира се че не е нормално!
28.
Тодоров
26.01.2026 08:48:26
10
38
А нормално ли е заварчици и шлосери които работят в тежкото машиностроене да вземат по-малко от учители които работят до обяд и цяло лято са във ваканция.Стартовата заплата при учителите е 2200лв а при нас 1400лв еее кажете ми как да дойдат млади хора.
27.
Д-р Немо
26.01.2026 07:37:38
4
15
В нашата държава Абсурдистан е нормално,и вие като медии не трябва да противопоставяте ,бранш против бранш,а да кажете как да се оправи,че трябва да има браншово договаряне,и ако госпожа учителката се изпита детето ромче и е в девети клас и не знае да сметне две и две няма увеличение,дадения бранш има печалба и може да даде след плащане на разходи може да даде по 3000 ,ще даде,но да има и съответния надзор от държава , синдикати и т.н.
26.
Лекар
26.01.2026 07:22:32
4
28
За пълен работен ден в общинска болница в София, на график, с над 80 пациенти за месеца в отделението и пълно 24 часово покритие на работата, две специалности и 9 години трудов стаж - възнаграждение за месец 12.2025 - 1263.20 евро БРУТО (981 евро нето) - без никакви "скрити доходи". За два следобеда седмично в общинско ДКЦ и работа с НЗОК, за около 40 часа месечно - 1150 евро заплата нето. Колеги, които работят на частно ДКЦ, вземат над 3000 евро месечно за 4 дни работа седмично. И хората тук коментират за отношение и кой колко заслужава... ами, замислете се пак, като Ви се наложи на Вас или на някой близък да влезе в болница, какво ще получите, като не ни подкрепяте.
25.
ШИШИ
26.01.2026 07:18:24
3
54
А нормално ли е човек със средно образование , полЮцай/ка да взима 3000 лв. ЧИСТО!? Или това не е добър въпрос?
24.
Еееее
26.01.2026 06:38:58
24
31
Да ,нормално е .Работят учителките по 6 часа ,а в училищата и по 4-5 часа.Така ,че даже тази заплата им е много
23.
Койчо
26.01.2026 06:35:38
10
21
И защо да не е нормално? Заплата се плаща не само за положен някакъв труд а и за РЕЗУЛТАТИ ОТ НЕГО. Така че да, нормално е.Заплата не се дава за титли и дипломи .
22.
Тото
26.01.2026 06:15:00
1
16
В ц и ганските държави е възможно
21.
Стига сте
26.01.2026 05:51:34
2
36
Лъгали ! Много е добре . Месото и хляба минимум 20 евро килото. Щом човек без образование ,който лепи новите плочки върху старите взема хиляди евро(7000-15000) на месец поне по техните думи значи всичко е наред . Закривай университети , не ти трябват технологии и медицина . Цимент , плочки , кирки ,лопати ни стигат .
20.
Алооооо флегми
26.01.2026 05:18:13
6
4
Само важното за опита за преврат в Китай що мълчите уж гомяма медия блицаджии или то да не е да ближете на мунчо и митрофанова пърделите
Явно чакате да ви пуснат опорки.
19.
Pepo
26.01.2026 05:11:29
0
21
То кое е нормално е тази държава ?
18.
Веганчето
26.01.2026 04:44:07
0
11
Друга детерминанта има освен пазара на труда?? Баси заглавието кое било нормално.. че и в обществения сектор освен ако няма шуробаджанища както си е било отдавна в бг
17.
Факти
26.01.2026 00:57:31
8
34
Лекарите търговци са най големите престъпници!
Умишлено произвеждат здравно неграмотни в хр.болни! Ето ги и доходите им :
1.Заплата
2.Частен прием
З.КП от НЗОК и фик.хоспотслизации
4.Корупция фалш.диагнозки за пенция
16.
Ала бала
26.01.2026 00:09:28
23
50
Няма място за сравнение. Трудът на продавачката е много по-тежък от този на учителка. Лекарите също полагат тежък труд.. Ненужно е да се увеличават заплати на учители, при положение, че успеха на матурите е 3.22... Освен това учителите са с голяма отпуска, пари за дрехи, ДМС и други екстри.
Но така е на територията с корпоративен вот.
15.
До 13
25.01.2026 23:50:33
18
42
Ако не работя ти учения ще ми ядеш х.я. Аман от учени търтеи. Всичките сте на наша издръжка. От много учени финансисти сме най зле в цял свят. От много учени икономисти които да имитират че работяткато счетоводителки и ни знам си какви още твари, сме най зле в икономиката. От многото прависти, никакво право нямаме. Всички търтеи на бюра сте и на топло но търсите хладилника който ви го пълня аз с моя труд, лешпери нещастни. Нищо не допринасяш с труда си, въшльо
14.
haaha
25.01.2026 23:31:40
28
57
7 месеца във годината работят даскалите всеки циганин може да вземе диплома за даскал, взима по 2500 бачкат по 5 6 часа. Хиляда лева за дрехи им дават няма даскал който да е напуснал сам а поради други причини, тези статии са платени нарочно да чуе министър да изпитват ужким срам в магазините хранителите бачка 13 часа да вземат 1900 лева и ги осигуряват на минимална цял ден си на крат даскалите цял ден са седнали. Осигуряват ги на колкото работят взимат 13 заплата и когато си искат излизат във болничен когато не им се ходи
13.
И т.н.
25.01.2026 23:22:56
6
34
Всеки допринася с труда си да живеем добре ,учил затова работи на топло и при добри условия с по ниско образование работи на студ в гараж , в хале , на крак и т.н.
Казвам ти дъще сещай се снахо !
12.
АААААААА
25.01.2026 23:13:41
0
51
Дайте да видим колко взема един " журналист " неграмотен невеж ! Флагмани, покажете си заплатите. Нищо че не сте журналисти. А онези горе в телевизиите ? Тази сган журналистическа подкупна мога да я сравня с ная древната професия само
11.
*********
25.01.2026 23:01:54
2
8
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше вулгарни, нецензурни или обидни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.
10.
*********
25.01.2026 22:48:53
7
5
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше вулгарни, нецензурни или обидни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.
9.
Ти да видиш!
25.01.2026 22:42:09
12
60
Флагман, да сте наясно колко е заплатата на касиерка в хипермаркет в Бургас???? Едва стига 1900 лв!!! А да сте наясно за учител??? Начален, без стаж??? Погледнете наредбата за учителските заплати!!!! И как се актуализират!!!! Не на база минимална, А НА СРЕДНА ЗАПЛАТА! ФЛАГМАН, ВИЕ В ЧАС ЛИ СТЕ???!!! А ЗА ЛЕКАРИТЕ: ВСИЧКИ ИМАТ ЧАСТНИ КАБИНЕТИ! ДА НЕ ГОВОРИМ ЗА ЛИЧНИТЕ ЛЕКАРИ! А ЗАЩО НЕ КАЖЕТЕ КАКВА Е ЗАПЛАТАТА ИМ В ЧАСТНИТЕ БОЛНИЦИ???? ДА, ПРОБЛЕМЪТ Е ЗА СПЕЦИАЛИЗАНТИТЕ! ХАЙДЕ СТИГА С ТАЗИ ПРИКАЗКА ЗА БЕДНИТЕ ЛЕКАРИ И УЧИТЕЛИ И БОГАТИТЕ ХИГИЕНИСТКИ!!!!
8.
ФЛАГМАНИИИИ
25.01.2026 22:23:12
27
56
" Лекар " който да не е милионер няма днес. Учителите получават много повече, някои работят и на частно, понеже нищо не вършат на държавно ! Всъщност учителите са и НПОтата, избирателите на днешните ни душмани. Подкупни свине които превърнаха училището в ГЕТО. Да не говорим за диракторите педофили които слагат камери в тоалетните. Все престъпници. Докато продавачката си изкарва парите с много работа. Няма като учителите лешпери по няколко месеца платена ваканция. За " лекарите " да не говорим пък въобще. Що народ избиха от алчност. Няма да се наядат. Разбирам че си правите четки взаимно като се имате за елит, но хората им се повръща от вас
7.
Бургас
25.01.2026 22:21:36
5
62
Колко взема един безполезен търтей военен , един фотограф (полицаи)НОРМАЛНО ЛИ Е ????
Кво ми сравнявате
6.
Киряк.... Киряк
25.01.2026 22:15:35
1
58
Другия път...заглавие ,, Нормално ли е депутат, кмет...заместници,държавни ненужни никому служители,полицаи...да получават повече от.....а ти си ,,тръгнал" да сравняваш заплатите на учители и доктори със заплатите на полезни за обществото хора...
5.
бургаски
25.01.2026 22:12:09
1
33
Абсолютно нормално е, ако икономиката не работи правилно. Какво произвеждаме? Какво изнасяме? Нищо? И после защо се чудим?
4.
al4en lekar targovec
25.01.2026 22:09:34
6
15
Ostavete gi zaplatite na al4nite lekari !
Vijte kolko kradyt ot kasata i ot zdraveto na horata !
Smart za lekarite !!
3.
Жълтопаветен еврогейпарадчик
25.01.2026 21:47:20
8
51
Напълно нормално е. Защото джипито преглежда 10човека днес и си тръгва. Взимат пари за всичко. А голямата част прибира болницата. Къде отива таксата при лекар? Къде отиват парите когато ни изпишат рецепта? Когато получим направление при специалист? Парите под масата от Фарма мафията за да изписват тяхното портфолио от лекарства?
А втората смяна в частния кабинет. Айде стига сте ги жалили. 90% са некадърни и мързеливи и не обръщат внимание на болните. Да си лекар е призвание а не професия. За какво р хипократовата клетва?
2.
satiricon
25.01.2026 21:37:36
3
47
не е нормално бургаска болница да е спонсор на футболен отбор в здравеопазването пари потъват в какви ли не пътеки .....
1.
Страната на невероятните НЕвъзможности
25.01.2026 21:24:26
7
38
В Булгаристан всичко е възможно! Уж е демокрация а държавния сектор предлага най-много работа и работни места!
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Невероятната история на Стойне Шопски - българинът, който арестува Карлос Чакала и бе изхвърлен от МВР Невероятната история на Стойне Шопски - българинът, който арестува Карлос Чакала и бе изхвърлен от МВР Уникален разказ от Свиленград връща към една от най-странните истории от Студената война Ако смятате, че в Слънчев бряг е зле, по-добре идете в Копакабана! (ВИДЕО/СНИМКИ) Ако смятате, че в Слънчев бряг е зле, по-добре идете в Копакабана! (ВИДЕО/СНИМКИ) Нe е останала и песъчинка от елита по терасите на класните хотели и от знойните тела на красавици по плажа Колко човека може да приюти "подземния Бургас", ако тук избухне война Колко човека може да приюти "подземния Бургас", ако тук избухне война За населението в най-големия жилищен компекс „Меден рудник”, който е с около 80  хил. жители, има само едно скривалище - под ОУ „Елин Пелин”. Другото най-близко е чак под металургичния завод край Дебелт Легендарното заведение „Гролш“ на входа на Морската градина търси нов собственик. Мераклии има Легендарното заведение „Гролш“ на входа на Морската градина търси нов собственик. Мераклии има Продава се само конструкцията, масите, столове и оборудването - за земята има търг в Общината на всеки пет години  Брокер „изби рибата" в Слънчев бряг: Продава апартамент с бонус „Мерцедес“ Брокер „изби рибата" в Слънчев бряг: Продава апартамент с бонус „Мерцедес“ Дали пазарът в Слънчев бряг вече започва да прелива от имоти, чиито собственици търсят изход на всяка цена, или някой просто е решил да се раздели и със стария си автомобил покрай продажбата, остава загадка Енергиен експерт към партиите: Разрешете износа на бургаската рафинерия, за да паднат цените Енергиен експерт към партиите: Разрешете износа на бургаската рафинерия, за да паднат цените Естествено, че „Литаско“ ще заведе дело и това е резултат от абсолютно неразбиране на макроикономическите процеси, коментира той Ива Екимова: "Срещнах любовта“ Ива Екимова: "Срещнах любовта“ Пиарката благодари за поздравите за рождения си ден и публикува снимки от почивка, сред които и кадър с новия мъж в живота ѝ Отлив на израелски туристи в Банско след ескалацията на конфликта в Близкия изток Отлив на израелски туристи в Банско след ескалацията на конфликта в Близкия изток Хотели в зимния курорт отчитат анулации на резервации, а част от гостите удължават престоя си заради отменени полети Ф-Студио: Веси Бонева за живота в Бургас, любовта и мястото на жените в модерния свят Ф-Студио: Веси Бонева за живота в Бургас, любовта и мястото на жените в модерния свят Живеем във времена, в които всеки може да бъде всичко. Ние, жените, имаме цялата възможност да мислим за своите стремежи, за своите мечти и свобода да създаваме своята реалност, казва певицата Положителна развръзка за 9-месечните близнаци от кардиологична болница Положителна развръзка за 9-месечните близнаци от кардиологична болница Малките момченца, който бяха изоставени от майка си ще бъдат отглеждани в компанията на още едно дете
Тръмп се отметна за убийството на 171 момичета с „ирански“ Томахоук Тръмп се отметна за убийството на 171 момичета с „ирански“ Томахоук „New York Times“ потвърждава, че децата на възраст от 6 до 11 години са погубени с американска крилата ракета  Иран след заплахите на Тръмп: Гответе се за 200 долара за барел Иран след заплахите на Тръмп: Гответе се за 200 долара за барел Ислямската република отваря Ормузкия проток, но само за държавите, които експулсират посланиците на САЩ и Израел Състоянието на Тейлър Суифт достигна 2 млрд. долара Състоянието на Тейлър Суифт достигна 2 млрд. долара Певицата е сред най-богатите знаменитости в света, а ръстът идва основно от музика, турнета и стойността на каталога ѝ Тръгна по същество на делото срещу пернишките садисти Габриела и Красимир Тръгна по същество на делото срещу пернишките садисти Габриела и Красимир Двамата са обвиняеми за жестокост и причиняване на смърт на животни. Случаят предизвика протести в Перник и други градове в страната Краста плъзна в Европа Краста плъзна в Европа Преживяхме ад, жалват се пациенти във Великобритания, където случаите растат главоломно Бахрейн изведе всичките си самолети зад граница Бахрейн изведе всичките си самолети зад граница Летището на малката държава е редовно мишена за иранските ракети и дронове Педро Санчес призова за премахване правото на вето в ООН Педро Санчес призова за премахване правото на вето в ООН Той нарече сегашната структура на световната организация „блокирана и остаряла“ Те и в съня си мечтаят да го гледат: Как в КНДР отразяват вожда Ким (ВИДЕО) Те и в съня си мечтаят да го гледат: Как в КНДР отразяват вожда Ким (ВИДЕО) Залата се тресе, всички реват – репортажът на Централната корейска телевизия е като евангелска молитва, завършваща с транс  Второ девическо училище е засегнато при удар в Иран Второ девическо училище е засегнато при удар в Иран Сграда в Хомейн е поразена при атака срещу полицейски сили, а данни от отворени източници и снимки от мястото насочват към нов случай с щети по учебен обект Лоша поличба или случайност: "Рибата на Страшния съд" изплува на плаж в Мексико Лоша поличба или случайност: "Рибата на Страшния съд" изплува на плаж в Мексико Редкият случай в Кабо Сан Лукас привлече внимание заради фолклора около вида на рибите гребци, но научните данни не подкрепят връзка между появата му и бъдещи бедстви
Виц на деня Виц на деня - Скъпа, чувствам се странно когато правим с*кс! Един път ми е топло, друг път - студено!
- Ами единият път е през Юни, а другият през Януари!
Виц на деня Виц на деня - Ау, колко готино ви е облякла мама с еднакви костюмчета! Да не сте близнаци?
- Госпожо, излезте от автомобила и си дайте документите!
- Да скъпи!
- Хайде миличка да направиш и за мен едно!
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Политиката е като художествената гимнастика - обръчи от фирми, рязане на ленти, подхвърляне на топката, програма с медии и съчетание с бухалки!
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори