Защо Instagram премахна казармената дисциплина
Meta спря да наказва масово и без повод. Какво се промени през 2025 г.?
В последните три години Instagram (и по-широко Meta) се бе превърнал в платформа, която мнозина наричаха „затвор с алгоритми“. Всяко невинно действие: следване, харесване, отбелязване, особено ако е извършено от персонален компютър, водеше до блокиране на профила за дни или дори пълното или временното му премахване. През 2022–началото на 2025 г. наказанията бяха толкова масови и без никакви мотиви, че се разпростряха и върху инфлуенсърите, които в огромната си част „работят“ в тази социална мрежа. „Флагман“ описа тези казармени мерки преди точно две години.
Макар никога да не даде ясно обяснение защо го прави, Meta вероятно се почувства монополист и реши да се възползва от това. В бизнеса е често явление, след като са се разправили с конкуренцията и са останали сами на терен, монополите да започнат гавра с потребителите си. Които нямат друг избор, освен да се подчиняват на новите правила. Това е особено видимо при транснационалните корпорации. Те първо налагат дъмпингови политики, за да унищожат останалите по-слаби играчи в същия ресор. След това отношението им към клиентите загрубява значително.
Както въведе драконовите мерки към последователите на своята платформа, без да ги обяви публично, по същия начин тази година Meta изведнъж разхлаби диктаторската хватка. Към днешна дата почти всички налагани масово и без повод наказания за невинни действия са премахнати. Използването на мрежата от персонален компютър също вече не води до блокирания на профили. Много потребители в X споделят същото усещане: Instagram изглежда е отпуснал казармената дисциплина. Какво всъщност се случи през 2025 г.?
Данни от самата компания липсват. Но усещането е, че Meta не е променила политиката си от добро сърце. Към това са я подтикнали определени събития. През 2022-2025 г. (особено първите месеци на настоящата година) платформата преживя една от най-големите си кризи — масова вълна от грешни банове (т.нар. „Meta Ban Wave“). Хиляди акаунти — включително verified профили (с официална синя отметка за потвърдена автентичност), малки бизнеси, инфлуънсъри и обикновени потребители — бяха деактивирани внезапно, често с абсурдни обвинения като „child sexual exploitation“ (сексуална експлоатация на деца), дори когато съдържанието беше напълно безобидно (например включваше снимки на коли, семейни ваканции и т.н.). Това доведе до масови призиви за бойкот на Instagram от влиятелни хора.
Тиаго Торес ( с профил „Chavoso da USP“) – бразилски инфлуенсър и активист, призова милионната си аудитория да спре да ползва Meta. Instagram премахна неговите акаунти без никакво обяснение и без причини. Популярни инфлуенсъри и създатели на съдържание апелираха към бойкот. В мрежата се разпространяваха мемета „Make Instagram Instagram Again“ („Да направим инстаграм отново инстаграм“). Те бяха споделени от най-влиятелните американски фигури в социалните медии. Десетки хиляди потребители подписаха петиция (с около 50 000 подписа) срещу несправедливите банове и липсата на възможност за адекватно обжалване. Факт е, че нито Instagram нито Facebook предлагат възможност за подаване на истинско оплакване. В 99% от случаите жалбите никога не стигат до хора, в редки случаи се „разглеждат“ от алгоритми, които ги оставят без отговор.
Тази вълна доведе до сериозно медийно отразяване: Би Би Си, „ТекКрънч“, „Гардиан“, Ей Би Си. Въведената казармена дисциплина в Instagram и изваждането ѝ на публичен показ доведе до отлив на потребители и рекламодатели, които се прехвърлиха към китайската Tik-Tok.
Спадането на рекламните приходи е твърде болезнено за всеки медиен бизнес. Последва фина и без много шум настройка на алгоритмите и въведената модерация с изкуствен интелект. Резултатът е, че в момента всички тежки наказания са премахнати. Блокирания са отново възможни, но само при очевиден спам. Например, бързо следване на повече от 20 страници или бързо отбелязване на повече от 10 профила в рамките на минута.
Отпускането на казармената хватка в Meta обаче изглежда закъсняло. Instagram не се е „поправил“ от добро сърце. Той се стресна, защото усещането му за монопол се оказа фалшиво. TikTok продължава да расте стабилно (с над 1.6 млрд. активни потребители през 2025) и вече печели повече време от техен престой в мрежата — средно 45–95 минути на ден срещу 30–34 минути в Instagram. Много създатели и бизнеси, които прехвърлиха активността си към TikTok, YouTube Shorts и дори Telegram, отказаха да се върнат обратно.
Мъж уби жена си след спор за дистанционното на телевизора
17-годишен загина при тежка катастрофа в Сливенско
МВР предупреждава: Фалшиви „помощници“ за евро дебнат
ЦСКА изненадващо привлече Макс
Корупционен скандал в Украйна, депутати от „Слуга на народа“ разследвани от НАБУ
Катерина Илиева свали 67 кг и преобърна живота си: От диабет и отчаяние до сила, кариера и вдъхновение
Как да обясним на децата промяната на валутата
Реал Мадрид на път да привлече нов галактико?
МВР: Не давайте пари на непознати, обещаващи по-изгоден курс в евро
Нападение с нож и белина в японски завод: Осем ранени, петима в тежко състояние
Почина един от основателите на СДС - човек, който никога не се поблазни от политическото търгашество
Google разкри най-търсените теми за 2025 година

I hodi po 2 pati do EC WC