Брюксел диктува: Фалитът на БДЖ идва през свалената БГ власт
Обичаната от управляващите „Юнион Ивкони“ бе наместена по релсите с протекциите на ЕС
Решението на сваленото след всенародни протести правителство да настани частен играч по линиите на БДЖ поставя началото на фалита на държавния превозвач, предвиждат наблюдатели. Във вторник министърът в оставка от ИТН Гроздан Караджов обяви, че „Ивкони експрес“ е избрана да вози от края на 2026 година пътниците между гарите Пловдив, Бургас, Варна и Горна Оряховица. Отиващият си министър се опита да омаловажи събитието, като обясни, че частният превозвач щял да притежава само 25% от линиите в северния и южния регион на страната. На пръв поглед наистина изглежда така.
При наличието на добре организирана автобусна мрежа под другата марка „Юнион Ивкони“ би било силно изненадващо, ако новият играч не се опита да надхвърли значително договора си с държавата. Да се очаква, че „Ивкони“ ще изпълнява само курсове от Бургас до Карнобат, от Варна до Горна Оряховица и от Пловдив до двата морски града и няма да ги надгради, би било наивно, смятат транспортни експерти. Те предвиждат отсега, че частникът почти веднага ще използва вратички в сделката с властта. Предлагайки обща услуга влак-автобус, което е най-логичното развитие, за кратко време „Ивкони“ ще надхвърли отпуснатите му линии и ще обере лъвския пай пътници по основните направления Бургас-София и Варна-София. БДЖ, която и сега е в плачевно състояние, лесно ще бъде доведена до крах.
Появата на новия играч не се случва върху празно пространство. Както много други вътрешни за България събития, като въвеждането на еврото например, и тя е плод на брюкселски диктат. Бюрократите в ЕС наложиха т. нар. Четвърти железопътен пакет, който задължи държавите членки да либерализират жп транспорта си и да пуснат по него частни влакове. Те го наричат „победа на конкуренцията“. Но Брюксел обвърза Четвъртия пакет с парите по Плана за възстановяване. Така го превърна в де факто поредния диктаторски лост за натиск над обрулените и зависими от европейските фондове държави като България. На теория не е незаконно притискане на съответните правителства, но заради комбинацията от задължителен характер и финансов лост, практически е точно това.
Четвъртият пакет, приет през 2016 г., е задължителен за всички държави-членки на ЕС. Той изисква отваряне на пазара за пътнически превози (включително задължителни търгове за обществени услуги от 2023 г. насетне) и либерализация, за да се създаде единен европейски железопътен пазар. Последното е важна крачка към голямата мечта на либерал-глобалистите, които все още държат властта в Брюксел, Европа да се превърне в единна държава.
В случая с България въпросния пакет е включен като конкретна точка в Националния план за възстановяване и устойчивост. За да получи траншовете от фонда (милиарди евро, включително за нови влакове и инфраструктура), страната ни трябваше да изпълни тези брюкселски указания до 2026 г. Ако откажеше да го направи, Европейската комисия веднага щеше да блокира превеждането на траншовете.
Това създаде ситуация, в която за страни с голяма зависимост от европейските пари (най-вече България и Румъния) фалитът на държавния жп превозвач се превръща в предначертан. За по-богатите (Германия, Франция) пакетът също е задължителен, но те имат повече възможности за маневриране. А и при тях държавните железници не се намират в окаяното състояние, до което либерал-глобализма доведе периферните държави от ЕС.
БДЖ от десетилетия е в хронична смърт с остарял парк, който не е подновяван с нови влакове от 20 години. Голяма заслуга за това има и ЕС, тъй като под лозунга на криворазбираната от него конкуренция забраняваше на държавите членки да финансират собствените си жп превозвачи. Ако дадено правителство директно иска да задели пари за нови влакове, Брюксел го таксува като държавна помощ, която трябва да бъде разгледана и одобрена от Европейската комисия. Бюрократите там, които поначало не се отчитат пред никого, нямат славата на особено чевръсти и процедурата обикновено отнема години.
„Юнион Ивкони“ не е случаен играч. Тя доминира в автобусния сектор след серия придобивания, финансирани с много изгодни кредити от държавната Българска банка за развитие. През 2021 г., в качеството си на министър на икономиката, Кирил Петков обяви, че дружеството майка на „Ивкони“ – „Транспект“, е получило заем при само 4% лихва, наместо нормалните 9. През годините в управата на „Юнион Ивкони” имаше депутат от ГЕРБ, а в една от дъщерните фирми участваше син на депутат от ДПС.
В края на 2024 година гражданското движение „Боец“ обнародва скандални документи, според които синът и бившата съпруга на временния главен прокурор Борислав Сарафов са получавали големи заплати от „Юнион Ивкони“. През 2023 г. синът е взел от транспортното дружество над 67 000 лв., а бившата съпруга – над 56 000 лв.
Истината за връзката между Киара и Краси след финала на "Ергенът: Любов в рая"
Грипът удари Европа по-рано от обичайното с нов щам
Дженифър Анистън разкри тайната си срещу остаряването
Форбс отличи младия рефер и финансист Геро Писков в престижната класация "30 под 30"
Скандал в Барселона: Играч издал тайна информация на журналисти
Благомир Коцев обвини системата в репресии срещу опозицията след ареста си
5 често срещани родителски грешки по празниците и как да ги избегнем
Мали кипи: Мустафа Сангаре от Левски не е повикан за Купата на Африка
Може ли да печем замразени пържоли на скара: какво да знаем преди да опитаме
Последното Новолуние на 2025 носи неочаквано чудо за тези 5 зодии
Орлин Колев: Президентът няма срок за третия мандат, изборите остават неясни
Директорът на 138-мо училище: Не съм слагал камерите в тоалетните

Аве Брюксел , никога не е забранявал на България , да пусне и други оператори вместо БДЖ?
ЕС не е виновен , че нито един чуждестранен превозвач , няма желание да оперира в държавата с главно Д!
Показателно е точно това , че далеч по-развити в този сектор компании не инвестират тук.
Ами в Германия също е супер.
А защо в БГ не е, питай агент Сава и всички наследници и креатури на бившата Държавна Сигурност, от която най-вероятно си и ти или си сина на някой доносник.
Аре!
"която е друга държава в ЕС, железнижите са бърз, удобен и предпочитан транспорт" - а как е в германия, про'с'так неграмотен?
И защо 1971ва година Експрес Чайка взимаше София - Бургас за 5 часа?
Точно за 5 часа!
Как пък така стана че примерно в Австрия, Чехия, Унгария, Италия, Испания, Франция... или в която е друга държава в ЕС, железниците са бърз, удобен и предпочитан транспорт, но в БГ не са понеже Брюксел ни налага диктат. Баси смехорията. Авторът на този пасквил ще докара от 10 планини само и само да докаже, че ние сме си супер, но понеже Брюксел ни пречи и БДЖто ще фалира. А не е защото БГ е тотална мафия и сега фирмата на ДПС ще иска да поеме железниците от фалиращата БДЖ. А дон Шиши е спасител. Хахахаха
Това е дъно на журналистиката.
Как пък така стана че примерно в Австрия, Чехия, Унгария или в която е друга държава в ЕС, железнижите са бърз, удобен и предпочитан транспорт, но в БГ не са понеже Брюксел ни налага диктат. Баси смехорията. Авторът на тюзи пасквил ще докара от 10 планини само и самл само да докаже, че ние сме си супер, но понеже Брюксел ни пречи и БДЖто ще фалира. А не е защото БГ е тотална мафия и сега фирмата на ДПС ще иска да поеме железниците от фалиращата БДЖ. А дон Шиши е спасител. Хахахаха
Това е дъно на журналистиката.
на Цвь.Цвь 6апартаментчиков(бивш ГЕРБ МВР министър и СИВ герб кардинал) и неговите ортци ДПС лидера Рамадан Аталай(VI ДСагент "Вергил") и сина му Ревин Аталай.
Волейболиста бивш национал е БУШОН на 2та
Юнион Ивкони е топла ДОСТ връзка м-у 2та мафиотски ДСклана на ГРОБ и ДПС на Доган СОПОЛА.
Бтлгария ПРАВИ огромен оборит на ЧЕШКИ фирми (купувайки влакове и метро мотриси и хиледи автомобили за нужди НСО,НСС, Полиция,президентство) понеже ЧЕШКИте служби ИМАТ ДЕБЕЛИ снимкови компромати от
бандитското минало на начнащия прохождащ красец,рекетьоржи убиец РазБОЙКО МУТРИСОВ и 6 месечния му престой 1989-1990 година в чешкия затви6р "ПАНКРАТЦ " Прага Чехия
Божидаре, пиян ли си или стана и ти копейка?