Бизнесът предупреждава, че евтините покупки от Temu застрашават работните места у нас
Производителите алармират, че безмозъчният онлайн внос подкопава конкурентоспособността на българската икономика и задълбочава кризата в сектора
Българските производители на велосипеди преминават през едни от най-трудните години за сектора, а избухването на платформата за евтин онлайн внос като Temu допълнително усложнява пазара. След период на рекордни продажби по време на пандемията индустрията изпадна в рязак заради нарушени доставки, личнизапази и променено потребителско поведение. Тези трудности се задълбочават от факта, че все повече българи купуват техника, аксесоари и дори спортни изделия от Тему, които според експерта директно удря работните места у нас.
Ситуацията е очертана от Драгомир Кузов, собственик на Веломания, който коментира, че потребителското търсене на най-ниска цена поддържа зависимостта от китайския пазар. Той подчертава, че когато българите масово поръчват от Тему, влагат пари в чужда икономика, докато местните производители губят обеми и работници. Евтиният внос, при това често със съмнително качество, допълнително натоварва индустрията, която вече се бори със свръхзапаси и намалено търсене.
Проблемът е особено видим след пандемията, когато големите производствени мощности в Европа и Азия натрупаха огромни количества нереализирани компоненти. Част от тях пристигнаха в България със закъснение от над две години, което води до безпрецедентно личнозапасяване. Макар пазарът на електрически велосипеди да остава светъл лъч, ръстът му не успява да компенсира общия спад.
Производството на електрически велосипеди в Монтана и Пловдив вече надхвърля 80% от цялата продукция, като основният пазар е Европа. Но докато европейските държави искат покупката на велосипеди чрез субсидии и лизингови програми, в България липсва подобна политика. Местните потребители често се насочват към онлайн платформи като Temu, където получават ниска цена, но за сметка на печалба и устойчивост на местната икономика.
Европейските производители също усещат натиска на евтиния внос. Лизинговите схеми в много държави водят до навеждане на пазара с велосипеди втора употреба, която намалява продажбите на нови модели. Тази тенденция е допълнително утежнена от инфлацията и икономическата несигурност, особено в Германия – ключов пазар за българските производители.
Според анализите секторът има потенциал за ръст между 5 и 10% до 2026 г. и удвояване на европейския пазар на електрически велосипеди до 2030 г. Въпреки това местните фирми остават уязвими, ако българските потребители продължат да избират ултраевтините алтернативи от Temu.
Този тип покупки не само ограничават възможностите за инвестиции в българските предприятия, но и застрашават стотици работни места в индустрията, която вече е предложена на глобални пазарни събития. Производителите са категорични, тъй като ако държавата не предприема мерки за подпомагане на местното производство и за контрол върху евтиния онлайн внос, ситуацията може да се влоши още повече.
Защо пъстървата е една от най-полезните риби на трапезата ни
Пробив: Комета може да е донесла живот на Земята! Учени откриха уникални градивни елементи
Учени с плашеща информация за ледник в Антарктида
Литературен кабинет в чест на Веселин Пъйнев открита в ПГСАГ Кольо Фичето в Бургас
Най-бързият чийзкейк в света: рецепта с 3 съставки
До Коледа ни очаква спокойно време и малък шанс за сняг, прогнозира синоптик
Патинсън и Зендая „обявиха годеж“, но какъв
Коя е Нобеловата лауреатка за мир и защо Тръмп не е доволен
Окръжен съд - Бургас дари учебници по право за нуждите на СУ „Йордан Йовков“
Коледни любовни чудеса за Дева и Козирог и още един зодиакален знак през декември
19-годишна Криси, загинала в бруталното меле край Бобов дол, била светлината, която докосвала всички около себе си
Пътна обстановка в Бургаска област - актуални ремонти, ограничения и обходни маршрути (2025–2026)
