Бургас вече привлича със СПА, винен и спортен туризъм, утвърдихме се като целогодишна дестинация

Отчитаме ръст на госите през летния сезон, очакванията са тази тенденция да продължи и през следващите месеци
Радовеста Стюърт е директор на ОП "Туризъм" към Община Бургас. В навечерието на Световния ден на туризма, който се отбелязва на 27 септември, разговаряме с нея за изминалия летен сезон - колко е успешен за Бургас, има ли ръст на туристите и дават ли вече резултат усилията на администрацията на кмета Димитър Николов за привличане на гости и извън топлите месеци.
- Г-жо Стюърт, официално изпратихме Лято 2025. Какви са данните за туристическия сезон в Бургас в сравнение с предходната година - има ли ръст на гости?
- Летният сезон през тази година надмина очакванията ни. Увеличението на туристите е с около 5% в сравнение с 2024 година. Бургас се очертава като дестинация, която привлича семейни туристи, но и не само. Имаме ръст на гостите, които търсят развлечения, различни от морския туризъм - спортни състезания, конферентни събития, фестивали и др.
- Какви са алтернативните форми на туризъм по време на летния сезон и разбира се извън него?
- Целта ни през последните няколко години е да разширим „крилата на сезона“ и да се утвърдим като една дестинация, която да използва потенциала си повече от трите летни месеца. Усилията ни се увенчават с успех. През последните години туристическите бази от по-висок клас в Бургас се увеличават. Това от своя страна дава по-големи възможности за развитие на конгресен и СПА туризъм. Новопостроените комплекси в Минералните бани и в кв. Сарафово привличат все повече гости от страната и чужбина. Бургас има какво да покаже на туристите по отношение на здравния туризъм.
- Несъмнено Бургас има уникални дадености, които Общината успя да превърне в туристически атракции - райското кътче остров Света Анастасия, "Ченгене скеле", "Акве Калиде" и др. От откриването им до момента тези обекти привличат туристи, но продължава ли да расте интересът към тях - каква е посещаемостта през лятото на 2025 г.?
- На обектите при общинското предприятие „Туризъм“ отчитаме традиционен ръст. Той се базира на този, който е даден за самия град Бургас - като нощувки от 5 % до 10 %. В момента най-голям възход има в културно-туристическия комплекс "Ченгене скеле“- той придобива все по-голяма известност. Характеризира се най-вече със семейния тип туризъм. Децата имат възможност да играят на голямата детска площадка, а за родителите се открояват възможности да посетят музейните експозиции, както и да опитат от черноморската кухня. В допълнение точно до нас е и единственото „Уейк съоръжение“ в страната, което създава отделен поток от хора, желаещи да опитат подобен тип услуги.
Остров Св. Анастасия традиционно е посещаван. Там може да говорим за свръхтуризъм, тъй като там оперираме на пълния максимум в летния сезон. И това лято културната ни програма беше изпълнена. Участието на много известни български изпълнители привлякоха много добра и разнообразна публика за нас. Вярвам, че ще съумеем да я запазим и през следващия сезон.
При туристическия комплекс “Акве Калиде“ отново нещата са комплексни. С изграждането на новия СПА център целият район започва да се разпознава като балнеокурорт.
- В началото на летния сезон в Бургас се проведе престижният международен винен конкурс ''Concours Mondial du Sauvignon“. Имате ли наблюдения дали успяхме да се позиционираме като винена дестинация, която беше една от целите на този конкурс да се проведе именно в Бургас и региона?
- Вярвам, че Бургас отдавна се е позиционирала на картата на България за винения туризъм, като не само в нашата страна, а и в Европа. Ресторантьорите в цялата област предлагат една част само с български вина, като това показва, че се подкрепя местният продукт. Надявам се, разбира се, това да продължи, защото чуждите туристи искат да опитат от местните вина, които се славят с качествената си продукция.
- Говорейки си за винения туризъм, няма как да пропуснем и „гурме туризма“ не само по морето, но и в Странджа планина, и в региона като цяло...
- Бих казала, че гурме туризмът се характеризира повече с ресторантьорския бизнес. Ние разбира се акцентираме на черноморската кухня. Мисля, че това се подхваща и от колегите на ресторантите по морето. Има места, които са се оформили като добри дестинации по морето за хранене и се отличават с уникални ястия за района.
- Стартирате и нов проект, свързан с „Ченегене скеле“. По него ще издавате информационна книжка, която ще съдържа интересни истории за местните рибари и ще включва типични бургаски рецепти, което звучи доста интригуващо. Може ли да ни разкажете малко повече?
- Да, това е нещото, което се търси от туристите. Преди време Община Бургас беше издала книжка с бургаски рибарски рецепти, която предизвика огромен интерес. Така че в момента мислим да издадем нов тираж, който ще бъде обогатен - както за "Ченгене скеле", така и за българското Черноморие като цяло.
- През Лято 25 сезонът беше наситен с фестивали, като всеки уикенд предоставяше за всекиго по нещо. Кои фестивали пробудиха най-голям интерес?
- Разбира се фестивалите, които бяха през август, бяха най-посещавани. През този период има и най-много чуждестранни туристи. Рекордно беше посещението за SPICE MUSIC FESTIVAL. Завръщането и на Solar summer festival и участието на световно известния диджей Mahmud Orhan доведе до пълното разпродаване на билетите за електронното събитие. Осезаем интерес имаше и за TEEN BOOM FESTIVAL, който събра един различен тип публика. Това са най-посещаваните събития, но те се случват в пика на сезона. Надявам се, че ще успеем да организираме такъв тип фестивали и извън сезона.
А по отношение на предстоящите събития - очакваме и Никулден да се превърне в един истински фестивал. Отделно - предстои в Бургас да се организират и големи спортни събития, които също ще подпомогнат за привличането на туристи и през зимния сезон и утвърждаването на града като целогодишна дестинация.

















