„Магазин за хората“ ЕАД вече има шефове
Част от 10-те милиона първоначален капитал са предвидени за техните заплати
Министерството на земеделието назначи Управителен съвет още преди дружеството да е регистрирано. Капиталът е 10 млн. лв., а първият обект се очаква в Пловдив.
Само няколко часа след като Министерският съвет одобри учредяването на държавната хранителна верига „Магазин за хората“ ЕАД, Министерството на земеделието вече обяви и имената на ръководния състав. В Управителния съвет на новото дружество влизат Николай Петков и Олга Стоянова като представители на държавата и Ивайло Маринов като независим член.
Проверка в Търговския регистър обаче показва, че към момента дружеството все още не е вписано официално. Не е ясно от кога членовете на УС ще получават възнаграждения и дали назначенията са правно допустими, преди реалната регистрация на структурата.
Според информация от Министерството на земеделието, Управителният съвет ще избере изпълнителен директор и ще предприеме всички административни стъпки за регистрация на дружеството. Въпреки това, допълнително е назначен и съветник на министъра – Димитър Спасов, което подсказва, че проектът се движи с бързи темпове и засилен политически интерес.
Информацията за членовете на ръководството е оскъдна. Николай Петков е бивш директор на „Билла България“, с прекъсвания в периода 2013–2022 г. Димитър Спасов вероятно е същият, който в момента ръководи веригата TEDi у нас. Олга Стоянова е дългогодишен юрист с опит в структурата на агроминистерството, а Ивайло Маринов е представен като специалист по корпоративно право.
Към момента „Магазин за хората“ ЕАД разполага с одобрен капитал от 10 милиона лева. Част от средствата ще бъдат използвани за организационна дейност и възнаграждения на управленския състав. Дружеството ще използва помещения на Централния кооперативен съюз и ще прилага „нискорисков търговски модел“, включващ както физически обекти, така и мобилни решения, онлайн търговия, B2B доставки и партньорства с регионални мрежи.
Според информация от Министерството, първият магазин се очаква да отвори врати през есента на територията на област Пловдив. Точният брой обекти ще бъде определен от новосъздадения Управителен съвет.
Проектът предизвиква разнопосочни обществени реакции. Привърженици го определят като необходим социален буфер в условия на висока инфлация и спекула при цените на храните. Критиците го виждат като антипазарна намеса и връщане към държавния социализъм, напомняща за практики от времето на централно планираната икономика.
Най-големите неясноти към момента остават: как ще бъде осигурено устойчиво финансиране на веригата, ще има ли реална конкурентоспособност спрямо частния сектор и по какви критерии ще се подбират доставчици и стоки.




















