Големи промени на изпитите след 7-ми клас заради слабите резултати

Министърът на образованието иска повече практически задачи на НВО
Изпитите след 7-ми клас трябва да се променят. Това обясни пред БНР министърът на образованието Красимир Вълчев.
"Трябва да има повече практически задачи. Едно от намеренията ни е да има интегрални изпити. Да започнем да мерим и компетентности, придобити по природни науки, пък и по обществени науки, т.е да имаме интегрален изпит по математика и природни науки“, добави той.
„На следващата година, ако направим крачка, тя ще бъде миниатюрна, скромна. Ще включим няколко задачи, които ще бъдат интегрални. Природните науки са много пренебрегнати. Много са ни слаби резултатите. Няма как да просперираме като общество, ако не повишим склонността за учене на математика и природни науки", изтъкна министърът.
Нужни са повече практически задачи, както и такива, които са насочени към прилагането на знания, повече отворени въпроси, обобщи той.
От следващата година смятаме да направим малка крачка с математика и природни науки, разясни той.
Вълчев направи анализ на резултатите от матурите след 7-ми клас.
"Сходни са с миналогодишните, но като цяло са ниски. Знаем си дефицитите. Те са свързани най-вече с трудността да се решават практически задачи“, добави той.
„Най-ниски и притеснителни са резултатите по математика. По български и литература имаме средно добри резултати. Наблюдават се обаче слаби в училищата с концентрация на деца от ромски произход", изтъкна министърът.
Проблемите с математиката са системни и поколенчески, отбеляза още той в предаването "Неделя 150".
"Имаме по-малко часове, но повече съдържание. Учениците и учителите препускат. Няма време да затвърдят знания. Това води до лесна демотивация“, коментира Вълчев.
Една от основните цели на реформата, която сме си поставили, е да осигурим повече време, добави той.
Днешните ученици по-трудно се концентрират заради продължителното взаимодействие с екрани, отбеляза министърът.
Започваме дискусия и изработване на визия за промени, посочи той.
"Още през февруари публикувахме концепция за промени в учебните програми. Това може би е най-важната реформа. Важно е и как изпитваме учениците. Трябва да се префокусираме от заучаване към функционалност. Да засилим възпитателната функция в тези програми, социално-емиционалното учене. Да ги направим по-рамкови – да има по-голяма възможност учителите да гледат нивото на учениците си", заяви Вълчев.
"Предлагаме една по-облекчена и работеща оценка. И в момента учителите се оценяват ежегодно и получават диференцирано заплащане. Предлагаме да се направи ежегодна оценка на труда, от която да зависи не само диференцираното заплащане, но и кариерното израстване, включително да бъде и основание за освобождаване, когато има ниски резултати", каза още той.



















