Иконите запленяват с въздействието си, нищо не може да се сравни с това изкуство

Произведенията ще бъдат в галерията на Дружеството на бургаските художници от 1 до 14 юли
Джанета Русева е иконописец от Бургас. Тя има богат опит, натрупан през годините ѝ в Гърция, откъдето се завръща в края на 2015 г., за да се срещне с Българското иконографско сдружение, на става е член. Разговаряме с нея във връзка с откритата снощи нейна самостоятелна изложба в Изложбената зала на Дружеството на бургаските художници.
- Г-жо Русева, кое продиктува точно по това време в Бургас – в началото на юли месец – да направите изложба от икони?
- Тази изложба е отлагана три пъти за две години. Добрин Вътев най-любезно ме покани да я направя изложбата и аз приех неговото предложение.
Диалог със светлината: Изложбата от фотографии на морето, която трогна Бургас
- Колко време ще бъде тук тази изложба и какво могат да видят почитателите на иконописта?
- Изложбата ще е тук в рамките на 2 седмици – от 1 до 14 юли. Почитателите на този тип изкуство ще могат да видят моите икони, които са рисувани в продължение на 14 години. Последната, или ако мога да се изразя така – завършена преди два дни – е на Исус Христос, благославящ. Другите икони са правени за изложби, има такива и по поръчка. Част от иконите са от 12-те празника. Те са в размер 40х30 см, останалите са по-големи и изпълнени в техниката „Византийска иконопис“.
- Има ли такива изображения сред изложените, които не са често срещани? Защо трябва да ги види ценителят?
- Иконата на Св. Николай Чудотворец по принцип е доста популярна и доста често поръчвана. Но една от тях ми отне доста време да завърша. Тя е с размери 90х80 см и с житейни сцени. Наистина отне много труд.

- Какви са цените на иконите?
- Различни са. Има изложени икони на Св. Николай Чудотворец от 800 лв., 1800 лв. Тази, за която говорихме преди малко, пък е 4000 лв. Любими икони са ми Св. Константин и Елена, Св. Цар Борис I, Богородица, но най-вече Исус Христос, защото той е моят покровител.
- Защо рисувате икони?
- По стечение на обстоятелствата във важен за мен момент се срещнах с една жена – преподавател в академията в Атина, която ми предложи да поема по този път – пътят на създаване на иконата. От първия момент, в който се докоснах до техниката и до излъчването на иконата, това ме заплени със силата, с въздействието. Нищо не може да се сравни с това изкуство, нищ не може да го замени. Това е чудото за вечни времена.

- Върху каква основа рисувате?
- Специално обработени от мен липови панели. С текстилна основа, с многопластов грунд, който е по стара рецепта от монаси. Първите икони, които започнах да рисувам, са от цикъла „12-те празника“. Това са 15 произведения в порядък от Благовещение до Успение Богородично и Петдесетница.
- Имате ли други творби освен икони, които са известни?
- Рисувала съм през годините много неща – те са отивали или на правилното място, или са били по поръчка и съм преценила, че точно тези творби са добри. Повечето ми картини извън иконописта са пейзажи, малко натюрморт, но една от ценните ми икони е „Посока Бургас“ – това е един акварел, който бях нарисувала за изложба в морския град. Не бих казала, че другите ми творби са нещо особено, но най-важните от тях са венци (кръгова композиция от плодове и цветя) и натюрморт. Рисувала съм още „Тайната вечера“ – моя интерпретация по Леонардо Давинчи.

- Не е ли твърде трудно и твърде трудоемка работата върху „Тайна вечеря“?
- След всеки щрих, след всеки замах с четката се появяват нови детайли. По друг начин „звучи“ творбата. Рисувала съм я четири пъти. Едната беше подарък за сватба, следващата за нова къща, после за вила и четвъртата е у дома на клиентите. Това е пак с техниката на Византийската иконопис. Все пак не е задължително стенописната техника да се използва. Ако мога да добавя – правила съм и реставрация на една трапезария в Бачковския манастир. Опитах се да реставрирам, защото беше в окаяно състояние. Имам и един стенопис там. Преди откриване на настоящата изложба – по закон – се появи клиентка, която ми поръча параклис в Малко Търново.






















