Много е важно да има проекти като "СОЛиСиМи"
Подобни проекти свързват не само учениците, но и преподавателите, държавите и хората, които често не могат да се срещнат
Проф. Айяля Улудере е сред най-ярките фигури на съвременната европейска флейтова педагогика. Родена и израснала в Турция, тя гради дългогодишна кариера в музикалните среди на Европа. Поводът за настоящото ѝ посещение в България е участието ѝ във второто издание на Младежкия музикален фестивал "Солисими" в Бургас, където провежда майсторски клас за млади флейтисти.
Ето какво споделя тя в откровено интервю за вълнението от работата си с български музиканти и значението на подобни инициативи.
- Проф. Улудере, какво ви доведе в Бургас и защо приехте поканата да проведете майсторски клас тук?
- С удоволствие поех поканата, когато ме поканиха в проекта "Солисими". Бях радостна, че ще мога да работя с всички, записали се тук, в България. В същото време, с удоволствие подготвихме учениците от НУМСИ "Проф. Панчо Владигеров", които ще направят концерта в петък. Авторският концерт на проф. Борислава Танева също беше много хубава изненада за нас. Мои ученици ще изпълнят произведението, което тя написа специално за нас. Също и произведението на Константин Илиевски ще бъде премиерно изпълнено в Бургас, и това ще бъде в петък вечерта.
- А в четвъртък вечерта ще бъде концертът на майсторския клас. Какво да очаква публиката?
- Да, в четвъртък ще се състои концертът на майсторския клас, който провеждам в музикалното училище. Там ще бъдат изпълнени различни произведения от различни епохи и също ще подготвим няколко квартета.
- Вие сте професор с дългогодишна кариера в Турция и Европа. Какви са основните разлики в музикалното образование между страните?
- Всяка държава има специфика, но навсякъде младите са еднакви. Мисля, че когато им се постави ясна цел с добри произведения и правилна насока, те винаги могат да се развиват и да свирят много по-добре от текущото си ниво.
- Какво е значението на участието във фестивала "Солисими" и как оценявате подобни инициативи за младите музиканти?
-Много е важно да има такива проекти, защото те свързват не само учениците, но и преподавателите. Свързват държавите и хората, които често не могат да се срещнат. Музиката е тази, която ни обединява и ни позволява да свирим заедно на едно място. Така всички сме по-съвместно запознати с новостите, които следим в целия свят.
- Какво търсите и насърчавате у младите флейтисти по време на майсторските класове?
- Майсторският клас е мястото, където всеки трябва да внимава. Може да се научиш не само като свириш, но и като слушаш. Това, което чуваш, може да се окаже много подходящо за теб. Понякога нещо, което правиш по навик, може да не е най-доброто за теб. Затова всеки трябва да си прецени индивидуално кое е специфичното, което ще го изведе напред в кариерата. Учениците тук са много гъвкави, с добър слух и реагират моментално на предложенията на преподавателя.
- Каква е за вас ролята на флейтата като солов инструмент в съвременната класическа музика?
- Флейтата е един от най-популярните солови инструменти в класическата музика, почти колкото цигулката. В оркестрите има много солови партии, съществува огромен репертоар. Това е инструмент, който наистина обичаме.
- Какъв съвет бихте дали на младите музиканти, които искат да градят кариера в чужбина?
- Международната кариера е много ценна. Хубаво е младите музиканти да учат колкото се може повече и да показват своя индивидуален цвят. Всеки има уникални способности и с всичко, което е натрупал като опит и индивидуалност, може да стане солист с международно признание.





















