Какво чака шефът на АПИ, за да подпише договорите за ремонт на Дюлинския проход, който се разпада?

Изпълнителите са привикани и са парафирали контрактите в началото на февруари след жалби и окончателно решение на ВАС
Близо два месеца след окончателно съдебно решение, свързано с избора на изпълнители на ремонта на Дюлинския проход, Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) по неясни причини не подписва договорите. Отговорността за забавянето е на Ясен Йорданов – председател на Управителния съвет на АПИ, назначен на поста през юни миналата година от настоящия регионален министър Андрей Цеков, сочи справка на „Флагман“.
Тръжната процедура за ремонта на Дюлинския проход бе обявена от АПИ на 11 август 2022 г., като целият път с дължина 66 км бе разделен на две обособени позиции.
Обособена позиция 1 е „Основен ремонт на обект: Път III-906 „I-9 (Ст. Оряхово – Обзор – Гюльовца) от км 0+000 до км 34+100, с обща дължина 34.100 км”.
Обособена позиция 2 е „Основен ремонт на обект: Път III-906 „Гюльовца – Каблешково – I-9 (о.п. Слънчев бряг – Бургас) от км 34+100 до км 65+634 (км 65+674), с обща дължина 31.534 км”.
На 31 август 2022 г., близо една година след обявяването на търга, АПИ излезе с решение. За изпълнител по обособена позиция 1 бе избран консорциум ДЗЗД „РОУД ПРОДЖЕКТ“, а за обособена позиция 2 - консорциум ДЗЗД „РАЗВИТИЕ 2018“.
Поради важността на проекта във връзка с това, че участъкът не е ремонтиран от години и е най-кратката връзка между общините Варна и Бургас през Стара планина – алтернатива на първокласния път, АПИ подаде искане за предварително изпълнение, т.е. да не се чака обжалване на процедурите, което може да отнеме дори година.
Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) отхвърли искането на АПИ. Основен мотив за това бе, че изборът на изпълнител е отнел една година, въпреки че се бърза с ремонта на прохода.
Последваха жалби от участници в процедурата, оспорващи избора на изпълнители - първо пред КЗК, а после и пред Върховния административен съд (ВАС).
В крайна сметка с решение от 31 януари 2024 г. ВАС потвърди законността й. То е окончателно и не подлежи на обжалване.
По информация на „Флагман“ на 1 февруари 2024 г. избраните изпълнители са получили официална покана от АПИ за подписване на договор и представяне на документи по реда на чл.112 от ЗОП, като същите са предоставени в законоустановения срок. Седмица по-късно, отново по изрична покана от страна на Агенцията, представителите на сдруженията са подписали договора за изпълнение.
Междувременно състоянието на участъците, подлежащи на основен ремонт, продължава да се влошава, като през планинската част на прохода е почти невъзможно да се премине. Пътната настилка е компрометирана, асфалтът от двете страни на платното е разрушен, липсват и банкети. Разминаването на два автомобила на практика е трудно и рисково.
Въпреки че проведената процедура е преминала всички етапи на проверки за законосъобразност, към днешна дата, близо два месеца след решението на съда, договорите с изпълнителите все още не са подписани от страна на АПИ. Липсва каквато и да било информация относно причините за настъпилото забавяне.
„Флагман“ продължава да следи развитието на казуса.



















