×
Бизнес ЮГ Войната в Ивицата Газа София Парламентарни избори 2023 Войната в Украйна Политика Общество Общини Спорт Разследване

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
  • Лазаровден е - обичаи и традиции
  • Правителството смени шестима областни управители
  • Седем доживотни присъди и 1794 години затвор за терористката от Истанбул
  • Май идва с ниски температури
  • Закрити са всички стари общински депа за отпадъци у нас, ЕК прекрати наказателната процедура
  • В Пловдивско задържаха участници в измамна схема в размер на 173 хил. лв.
  • Тестват първата в света персонализирана иРНК инжекция срещу меланом
  • Земеделците трябва да сезират за засегнатите от градушките площи в 10-дневен срок
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Голяма тесла за собствениците на стари автомобили


22 Януари 2024, Понеделник, 13:40 ч.
Автор: Флагман.бг

Данъкът за старите автомобили в София да бъде повишен с до 78%, предвижда проект на изцяло нов Закон за насърчаване на електрическата мобилност

Данъкът за старите автомобили да бъде повишен с до 78%, предвижда проект на изцяло нов Закон за насърчаване на електрическата мобилност, който е подготвен от Министерство на иновациите и растежа. Проектозаконът предстои да бъде качен за обществено обсъждане, съобщава Труд.

Най-голямо увеличение на данъка се предвижда за най-старите дизелови автомобили. Целта е хората да се откажат да карат такива автомобили. Същевременно, както и в момента, електрическите автомобили ще бъдат без данък.

Данъкът за леките автомобили се определя от два компонента - имуществен компонент, който зависи от годината на производство и мощността на двигателя, и екологичен компонент, който зависи от изпусканите в атмосферата вредни газове.

По-конкретно данъкът се определя като мощността на автомобила, изразена в киловатчаса, се умножи с коефициенти за мощност, за възраст и за екологична категория.

Част от коефициентите са фиксирани в Закона за местните данъци и такси, а за останалите коефициенти - има долна и горна граница, а конкретният размер на данъка се определя от общинските съвети.

Например за автомобил с първа регистрация от 1995 г. - със 110 конски сили (82 kw) и категория Евро 1 - данъкът в София сега е в размер на 152,80 лв. В момента екологичният коефициент за такъв автомобил в София е в максимално разрешения от закона размер - 1,40.

Предложението на Министерство на иновациите и растежа е екологичният коефициент за най-старите коли, които нямат екологична категория или отговарят на стандарта Евро 1, да се увеличи както следва - за бензиновите автомобили да бъде между 1,40 и 1,80, а за дизеловите - от 1,80 до 2,50. До момента, при определянето на данъка няма значение дали автомобилът е бензинов или дизелов.

Ако парламентът одобри подготвения законопроект, данъкът за автомобил с първа регистрация от 1995 г. и със 110 конски сили в София може да бъде увеличен с до 28,56% и да стане 196,45 лв., ако автомобилът е бензинов.

А ако автомобилът е дизелов, данъкът може да нарасне с до 78,57% и да стане 272,85 лв. Все пак конкретният размер на данъка ще трябва да бъде определен от Столичния общинския съвет.

При не толкова старите автомобили, планираното повишение на данъка е по-малко. Например за автомобил в София със същата мощност на двигателя, но с първа регистрация през 2003 г. и стандарт Евро 3 данъкът в момента е 120,06 лв.

Ако автомобилът е бензинов - налогът няма да бъде повишен, но ако автомобилът е дизелов - може да нарасне с до 36,36% и да стане 163,71 лв. Това е увеличение с 43 лв.

За бензинов автомобил на възраст между 15 и 20 години със стандарт Евро 4 данъкът няма да бъде повишен. Но, ако автомобилът е дизелов - предложеното увеличение на налога е с до 10%.

Така данъкът за автомобил със същата мощност от 110 конски сили в София може да нарасне от сегашните 99,22 лв. на 109,14 лв. Подобна е ситуацията и с бензиновите автомобили с категория Евро 5 и Евро 6 - за тях може да няма повишение на налога.

Но за дизеловите автомобили с Евро 5, данък МПС ще нарасне с 66%, а за тези с Евро 6 - ще бъде увеличен между 50% и 100%. Причината за това голямо повишение на данъка е, че за тези категории автомобили в момента екологичният коефициент в София е възможно най-ниският.

Всичко това е предложено с мотива хората да се откажат от по-старите автомобили. Но реално те карат стари автомобили, не защото ги предпочитат, а защото не могат да си позволят по-нови.

И дори данъкът за старите коли да бъде повишен два-три пъти, масово хората пак няма да могат да извадят например 50 хил. лв. за покупката на нов автомобил.

Удрят ни със „зелена такса“ за регистрация на автомобил
Покупката на превозни средства с двигатели с вътрешно горене да бъде ударена с нова “зелена такса”, предвижда проектът на Закон за насърчаване на електрическата мобилност. Идеята е тази такса да бъде плащана при първоначална регистрация на автомобила, а парите да влизат във Фонд за насърчаване на електрическата мобилност.

Размерът на таксата ще бъде определян с наредба на Министъра на иновациите на база на следните основни компоненти: количеството емисии въглероден двуокис (СО2), което се отделя за един километър пробег; фиксиран минимален среден пробег по време на жизнения цикъл на автомобила; средна цена на СО2 по европейската система за търговия с емисии.

Оказва се, че при покупка на стар автомобил ще трябва да бъде плащана такса на база очакванията колко километра ще измине с него новият собственик. А има хора, които използват колата само, за да отидат през лятото с нея до морето или няколко пъти в годината на лекар, докато други всеки ден изминават с автомобила си стотици километри. Но според Министерството и в двата случая размерът на новата такса трябва да бъде един и същи.

Всъщност идеята на “зелена такса” изпълнява акцизът за бензина и дизела. Акцизът по-точно отразява с колко замърсява природата всеки шофьор, защото се плаща на литър гориво. А от Министерството искат да дублират функцията на акциза с нова такса.

Мотивът за въвеждането на “зелена такса” е хората да се откажат от покупката на стари бензинови и дизелови автомобили. Но реално ефектът ще бъде обратен.

Масово хората нямат пари за покупката на нов автомобил, а определят бюджет от например 10 хил. или 20 хил. лв. С въвеждане на нова “зелена такса”, за да влязат в бюджета си, хората ще трябва да купуват с няколко години по-стара кола, защото таксите при регистрация на автомобила ще бъдат значително по-високи. Така предложената от Министерството нова такса ще стимулира покупката на по-стари автомобили.

Идеята е парите от Фонд “Насърчаване на електрическата мобилност” да бъдат използвани за насърчаване използването на електрически превозни средства. Но министърът на околната среда Юлиян Попов вчера заяви, че е против финансовата подкрепа за покупка на електрически автомобили. От евентуална финансова подкрепа за купуване на електромобил биха се възползвали главно по-богатите, смята министърът.

Тези, които имат най-мръсните коли, няма да се възползват, защото и при 10 хил. евро отстъпка покупката на електромобил пак ще е непосилна за тях, заяви Юлиян Попов.

По-ниски цени на тока за автобуси и таксита
Общинските електрически превозни средства, включително таксиметровите електромобили, да могат да ползват по-евтин ток и да бъдат зареждани с предимство на мощни общински зарядни станции.

Това предвижда Типовата програма за насърчаване на електрическата мобилност в даденото населено място или Програмата “SMART Електромобилност 2026”, която е разработена в партньорство между представители на браншовете на енергетиците и на таксиметровите превози, с цел реално да бъде приложен Законът за насърчаване на електрическата мобилност в отделните общини чрез насърчаване на преминаването към използване на превозни средства, задвижвани с електроенергия.

Целта на Програмата “SMART Електромобилност 2026” е да създаде условия за развитие на електромобилността като икономически ефективна дейност, привлекателна за частните и обществени инвеститори във всяка община и да направи изгодно масовото преоборудване с електромобили на автопарковете на общинските предприятия, на таксиметровия транспорт и на частните превозвачи, обслужващи територията на отделната община.

В програмата са разписани и ясни стъпки, които да доведат до реалното преминаване към използване на електрически превозни средства в транспорта от обществен интерес.

Програмата съдържа четири основни момента. Първата целева мярка е разгръщане на територията на отделната община на минимална “опорна” инфраструктура за бързо зареждане на електромобили, собственост на общината: мрежа от бързи, правотокови зарядни станции с мощност 100 кВ и по-висока.
Бързото зареждане в населените места за 15-25 мин. с енергия, необходима за 100 км пробег на лек автомобил, дава възможност за използване на електромобилите в икономически ефективни дейности, включващи междуселищни пътувания с дозареждане в крайната дестинация.

Втората целева мярка е осигуряване на достъпна обществена услуга за зареждане (преди останалите) на общинските и таксиметровите електромобили и обществения транспорт по преференциални цени до 0,33-0,35 лв./кВтч.

Експертите са изчислили, че тази цена осигурява паритет на експлоатационните разходи (обслужване на кредит + разходи за зареждане) на електромобилите с автомобили от същия клас с LPG (при цена на газ пропан-бутан 0,95 лв. без ДДС) и цена на електромобила 65 000 лв. (без ДДС).

Тази цена (двойно по-ниска от пазарните цени в момента) може да бъде осигурена чрез средногодишен микс от три енергии за зареждане: 35% - собствена фотоволтаична енергия, 30% - евтина мрежова енергия, ползвана в часовете на национално свръхпроизводство на енергия от ВЕИ, и до 35% - най-скъпа мрежова енергия, ползвана във върховите часове на денонощието.

Третата мярка е приемане на политика на отделните общини за дългосрочна стабилност на преференциалните цени на зареждане на общинския и таксиметровия транспорт, и на частните транспортни услуги от обществен интерес.

Четвъртата мярка в Програмата е осигуряване на възможност за масово зареждане на паркиралите електромобили на общински паркоместа - бавно, правотоково, но двупосочно - за използване на батериите на електромобилите за балансиране на енергийната система. Така електроенергията от автомобилите ще може да бъде използвана и от електроуредите в сградите.

Електромибилите са изгодни при зареждане у дома
Пътуването с електрически автомобили е най-изгодно, само ако се зареждат с енергия на добри цени. Бензинът и дизелът имат приблизително еднаква цена, която варира в рамките на 10-20 ст. на литър в зависимост от бензиностанцията. При електроенергията разликата в цената е много по-голяма и достига до 80 ст. на киловатчас в зависимост от това къде, кога и с каква мощност се зарежда.

Най-евтино е зареждането на електромобили в домашни условия (например гараж), тъй като цената на електроенергията за битови нужди е 22-23 ст. дневна тарифа и 13-14 ст. нощна тарифа.

Зареждането на малка електрическа кола с батерия с капацитет 40 киловатчаса и реален пробег около 250 км излиза под 6 лв. по нощна тарифа. На бърза станция за зареждане тарифата може да достигне до 80-90 ст. на киловатчас, което прави 36 лв. При такива цени разходите на километър при пътуване с електромобил са почти еднакви с тези за кола с вътрешно горене, че дори може и да са по-високи.

Евтиното зареждане в домашни условия зависи от електрическата инсталация, кабелите и оборудването на автомобила. Зареждането от обикновен 220-волтов контакт е бавно и е невъзможно батерията да се напълни на 100% за една нощ. Инсталирането на зарядна кутия от стенен тип (уолбокс) дава възможност за по-бързо зареждане с по-висока мощност на същите ниски цени.


В категории: Животът


11
Коментара
Флагман.БГ За втори шанс: Слагат такса матура За втори шанс: Слагат такса матура 27/04/2024, Събота 20:20 4
11
Коментара по темата
11.
uehsyeus
23.01.2024 08:45:11
0
1
Обаче никой не пише едно много важно нещо, електричка не може да влезе в подземен гараж (примерно на операта или на Кирил и Методий) защото не може и да се загаси като екологично мръсните коли които ги гасят с вода и пяна, електричките си горят докато им свърши тока, потърсете в ютюб и ще видите как стоят нещата
10.
Бамбука
22.01.2024 21:40:14
1
3
Що си ги не заврете тези електрички в интимното място!
9.
Анонимен
22.01.2024 18:27:13
0
4
Да принудят шефа ми да ми плаща 2бона в евра ....и ще почна да мисля за нещо по еко.Ако пък ,и държавата даде и отстъпка за желаещите да имат електромобил ...,.вместо да дава големи заплати на сума ти държавни хрантутници.....с две ръце съм за ел.мобил!
8.
8
22.01.2024 18:19:54
0
2
Цивилизация е..Други да бягат оркостан мухосранск
7.
1
22.01.2024 18:17:55
1
1
Да имат кола за веднъж в годината на море или 2 пъти в годината а бе я си ебете майката цървули себични пуяци качвайте се на обществения
6.
Трепане на сглобката е изхода!
22.01.2024 15:54:09
2
10
Време е за ВСЕНАРОДНА ПРОТЕСТНА ОПЕРАЦИЯ в България, срещу ПП-ДБ-ГЕРБ-ДПС. Тези антинародни партии доказано работят за унищожаване на средната класа и обикновения човек.
ТРЕПАНЕТО ЩЕ ИМ Е МАЛКО !!!
5.
Браво
22.01.2024 15:28:41
1
16
След изборите всички вдигат такси,данък, цени.......това за да ни накарат да мислим когато гласуваме.
Аз предлагам първо да вдигнат доходите с 78% и след това данък на автомобилите
4.
Хахаха
22.01.2024 15:04:36
2
23
Накратко да го духат бедните .
3.
изроди
22.01.2024 14:36:28
5
22
Ръсят бомби, "елитът" световен фърка с частни самолети...но на Ганьо колата му пречи. Абе ДОКОГА ЩЕ ТЪРПИМ, ХОРА.??
2.
Не ми пука!
22.01.2024 14:30:42
5
21
Ще си карам баба яга от 2003 и ще си я оправям с минимум средства. Електричките не стават и много скоро ще го разберете. Моторите им са боклук. Батериите им са боклук. Безумната им електроника и охладителни системи са боклук. Цените за ремонт са космос. И най вероятно в България още няма къде да се ремонтират. А в тия коли има милион неща за ремонтиране. И 500 лева данък не ме събарят на фона на непрекъснатите повреди в една уморена електричка.
1.
мнение
22.01.2024 14:19:11
11
11
Както винаги ние не търсим причината а козметиката в даден казус
Факт е , че 33 г старият автомобилен парк на ЕС е у нас , причини много 1 Защо не се стопира внос на коли ако са 5 г след производство Така постепенно старите ще отпаднат и ще има решение на доста въпроси с екологията , заседнали по тротоари и др
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
9 качества на мъжа, в който си струва да се влюбите 9 качества на мъжа, в който си струва да се влюбите Ето кои са те, запомнете ги, дами Полицията на крак, отвлечен е синът на полицейски началник Полицията на крак, отвлечен е синът на полицейски началник Под тревога се вдигна Главна дирекция Национална полиция, СДВР и областна дирекция на МВР-Кюстендил 10 неща, които всяка жена заслужава от мъжа до себе си 10 неща, които всяка жена заслужава от мъжа до себе си Връзките са вълнуващи и не могат да са изцяло безоблачни, но могат да ни карат да си казваме, че има смисъл да продължаваме с партньора, когато... Според зодията: Как да се преборите с пролетната умора? Според зодията: Как да се преборите с пролетната умора? Начини да се измъкнете от летаргията най-бързо Рецепта за козунак със сушени плодове по стара бабина рецепта Рецепта за козунак със сушени плодове по стара бабина рецепта Страшно вкусен  Социален център – Бургас с благотворителен щанд на Флората Социален център – Бургас с благотворителен щанд на Флората Там може да намерите сувенири - картини с декупаж и батик, книгоразделители, поставки за чаши, предмети от глина и др. Партньорът ви ще е доволен: За да подобрите сексуалния си живот, трябва да подобрите храненето си Партньорът ви ще е доволен: За да подобрите сексуалния си живот, трябва да подобрите храненето си Водещи диетолози споделят какво трябва да купите и ядете в навечерието на важна среща или гостуване СЕК напуснали ПП-ДБ заради ГЕРБ, но Бачийски се отказа от вота на 9 юни СЕК напуснали ПП-ДБ заради ГЕРБ, но Бачийски се отказа от вота на 9 юни Започваме създаването на ново надпартийно обединение, което да бъде базирано на ценности, каза той За втори шанс: Слагат такса матура За втори шанс: Слагат такса матура Таксата ще се плаща за всеки изпит, на който зрелостникът реши да се яви повторно Как да засилим метаболизма си преди лятото Как да засилим метаболизма си преди лятото Може да ви помогне за отслабване, подобряване на енергията и общото здравословно състояние
Злато и сребро за България от Европейското по бокс за жени Злато и сребро за България от Европейското по бокс за жени  Светлана Каменова стана шампион, а Златислава Чуканова - вицешампион Втори шанс: Известна порно актриса прескочи трапа, засега Втори шанс: Известна порно актриса прескочи трапа, засега Лекарите не са обнадеждени за състоянието й, нямат надежда за подобрение Откриха над 200 кг кокаин в щайги с банани в супермаркети в Германия Откриха над 200 кг кокаин в щайги с банани в супермаркети в Германия По цени на улицата стойността на разкритата пратка е повече от 10-15 милиона евро Съобщиха извънредна новина за Чарлз Трети Съобщиха извънредна новина за Чарлз Трети Публичната програма ще започне във вторник с посещение на център за лечение на болни от рак, където Чарлз и Камила ще се разговарят с пациенти и медици В коя страна официално забраниха домашните работи В коя страна официално забраниха домашните работи Правителството на министър-председателя Доналд Туск иска модернизация на образователната система Путин отива на визита в Китай през май Путин отива на визита в Китай през май Носи на Си книга на руски революционер Часовникът на най-богатия пасажер, загинал на „Титаник“, се продава на търг Часовникът на най-богатия пасажер, загинал на „Титаник“, се продава на търг Бизнесменът Джон Джейкъб Астор загива на 47 годишна възраст, когато „Титаник“ потъва през 1912 г. Съпругата му се спасява Трус разлюля Гърция - на 30 км от България Трус разлюля Гърция - на 30 км от България Епицентърът е до Петрич Макрон предупреди, че Европа не е безсмъртна Макрон предупреди, че Европа не е безсмъртна Европейският континент не инвестира достатъчно в иновации, не успява да защити промишлеността си и да засили военните и отбранителните си способности, каза френският президент Кой каза, че ергенът Алек е беден? Часовникът му струва 7 бона Кой каза, че ергенът Алек е беден? Часовникът му струва 7 бона Скъпата швейцарска марка „Baume et Mercier” блести на ръката му
Делян Пеевски Делян Пеевски Кирил Петков е пудел, който драска на вратата на Борисов Виц на деня Виц на деня - Сащо, ти защо не ме взимаш никъде със себе си?
- Вземам те!
- Къде... Нито на кафе, нито на кино, нито на гости?
- Мими, аз винаги те нося в сърцето си!
Виц на деня Виц на деня - Здравей красавице, имаш ли си гадже?
- Ние с теб сме женени от две година бе!
- Опаа, обърках чата.
Статус във фейсбук Статус във фейсбук За да върви семейния живот, трябва не да се редят мебелите по фен-шуй, а да се спи по Камасутра!
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори