×
Здраве Политика Общини Общество Лайфстайл Войната в Украйна Спорт Разследване Бизнес ЮГ

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Голяма тесла за собствениците на стари автомобили


22 Януари 2024, Понеделник, 13:40 ч.
Автор: Флагман.бг

Данъкът за старите автомобили в София да бъде повишен с до 78%, предвижда проект на изцяло нов Закон за насърчаване на електрическата мобилност

Данъкът за старите автомобили да бъде повишен с до 78%, предвижда проект на изцяло нов Закон за насърчаване на електрическата мобилност, който е подготвен от Министерство на иновациите и растежа. Проектозаконът предстои да бъде качен за обществено обсъждане, съобщава Труд.

Най-голямо увеличение на данъка се предвижда за най-старите дизелови автомобили. Целта е хората да се откажат да карат такива автомобили. Същевременно, както и в момента, електрическите автомобили ще бъдат без данък.

Данъкът за леките автомобили се определя от два компонента - имуществен компонент, който зависи от годината на производство и мощността на двигателя, и екологичен компонент, който зависи от изпусканите в атмосферата вредни газове.

По-конкретно данъкът се определя като мощността на автомобила, изразена в киловатчаса, се умножи с коефициенти за мощност, за възраст и за екологична категория.

Част от коефициентите са фиксирани в Закона за местните данъци и такси, а за останалите коефициенти - има долна и горна граница, а конкретният размер на данъка се определя от общинските съвети.

Например за автомобил с първа регистрация от 1995 г. - със 110 конски сили (82 kw) и категория Евро 1 - данъкът в София сега е в размер на 152,80 лв. В момента екологичният коефициент за такъв автомобил в София е в максимално разрешения от закона размер - 1,40.

Предложението на Министерство на иновациите и растежа е екологичният коефициент за най-старите коли, които нямат екологична категория или отговарят на стандарта Евро 1, да се увеличи както следва - за бензиновите автомобили да бъде между 1,40 и 1,80, а за дизеловите - от 1,80 до 2,50. До момента, при определянето на данъка няма значение дали автомобилът е бензинов или дизелов.

Ако парламентът одобри подготвения законопроект, данъкът за автомобил с първа регистрация от 1995 г. и със 110 конски сили в София може да бъде увеличен с до 28,56% и да стане 196,45 лв., ако автомобилът е бензинов.

А ако автомобилът е дизелов, данъкът може да нарасне с до 78,57% и да стане 272,85 лв. Все пак конкретният размер на данъка ще трябва да бъде определен от Столичния общинския съвет.

При не толкова старите автомобили, планираното повишение на данъка е по-малко. Например за автомобил в София със същата мощност на двигателя, но с първа регистрация през 2003 г. и стандарт Евро 3 данъкът в момента е 120,06 лв.

Ако автомобилът е бензинов - налогът няма да бъде повишен, но ако автомобилът е дизелов - може да нарасне с до 36,36% и да стане 163,71 лв. Това е увеличение с 43 лв.

За бензинов автомобил на възраст между 15 и 20 години със стандарт Евро 4 данъкът няма да бъде повишен. Но, ако автомобилът е дизелов - предложеното увеличение на налога е с до 10%.

Така данъкът за автомобил със същата мощност от 110 конски сили в София може да нарасне от сегашните 99,22 лв. на 109,14 лв. Подобна е ситуацията и с бензиновите автомобили с категория Евро 5 и Евро 6 - за тях може да няма повишение на налога.

Но за дизеловите автомобили с Евро 5, данък МПС ще нарасне с 66%, а за тези с Евро 6 - ще бъде увеличен между 50% и 100%. Причината за това голямо повишение на данъка е, че за тези категории автомобили в момента екологичният коефициент в София е възможно най-ниският.

Всичко това е предложено с мотива хората да се откажат от по-старите автомобили. Но реално те карат стари автомобили, не защото ги предпочитат, а защото не могат да си позволят по-нови.

И дори данъкът за старите коли да бъде повишен два-три пъти, масово хората пак няма да могат да извадят например 50 хил. лв. за покупката на нов автомобил.

Удрят ни със „зелена такса“ за регистрация на автомобил
Покупката на превозни средства с двигатели с вътрешно горене да бъде ударена с нова “зелена такса”, предвижда проектът на Закон за насърчаване на електрическата мобилност. Идеята е тази такса да бъде плащана при първоначална регистрация на автомобила, а парите да влизат във Фонд за насърчаване на електрическата мобилност.

Размерът на таксата ще бъде определян с наредба на Министъра на иновациите на база на следните основни компоненти: количеството емисии въглероден двуокис (СО2), което се отделя за един километър пробег; фиксиран минимален среден пробег по време на жизнения цикъл на автомобила; средна цена на СО2 по европейската система за търговия с емисии.

Оказва се, че при покупка на стар автомобил ще трябва да бъде плащана такса на база очакванията колко километра ще измине с него новият собственик. А има хора, които използват колата само, за да отидат през лятото с нея до морето или няколко пъти в годината на лекар, докато други всеки ден изминават с автомобила си стотици километри. Но според Министерството и в двата случая размерът на новата такса трябва да бъде един и същи.

Всъщност идеята на “зелена такса” изпълнява акцизът за бензина и дизела. Акцизът по-точно отразява с колко замърсява природата всеки шофьор, защото се плаща на литър гориво. А от Министерството искат да дублират функцията на акциза с нова такса.

Мотивът за въвеждането на “зелена такса” е хората да се откажат от покупката на стари бензинови и дизелови автомобили. Но реално ефектът ще бъде обратен.

Масово хората нямат пари за покупката на нов автомобил, а определят бюджет от например 10 хил. или 20 хил. лв. С въвеждане на нова “зелена такса”, за да влязат в бюджета си, хората ще трябва да купуват с няколко години по-стара кола, защото таксите при регистрация на автомобила ще бъдат значително по-високи. Така предложената от Министерството нова такса ще стимулира покупката на по-стари автомобили.

Идеята е парите от Фонд “Насърчаване на електрическата мобилност” да бъдат използвани за насърчаване използването на електрически превозни средства. Но министърът на околната среда Юлиян Попов вчера заяви, че е против финансовата подкрепа за покупка на електрически автомобили. От евентуална финансова подкрепа за купуване на електромобил биха се възползвали главно по-богатите, смята министърът.

Тези, които имат най-мръсните коли, няма да се възползват, защото и при 10 хил. евро отстъпка покупката на електромобил пак ще е непосилна за тях, заяви Юлиян Попов.

По-ниски цени на тока за автобуси и таксита
Общинските електрически превозни средства, включително таксиметровите електромобили, да могат да ползват по-евтин ток и да бъдат зареждани с предимство на мощни общински зарядни станции.

Това предвижда Типовата програма за насърчаване на електрическата мобилност в даденото населено място или Програмата “SMART Електромобилност 2026”, която е разработена в партньорство между представители на браншовете на енергетиците и на таксиметровите превози, с цел реално да бъде приложен Законът за насърчаване на електрическата мобилност в отделните общини чрез насърчаване на преминаването към използване на превозни средства, задвижвани с електроенергия.

Целта на Програмата “SMART Електромобилност 2026” е да създаде условия за развитие на електромобилността като икономически ефективна дейност, привлекателна за частните и обществени инвеститори във всяка община и да направи изгодно масовото преоборудване с електромобили на автопарковете на общинските предприятия, на таксиметровия транспорт и на частните превозвачи, обслужващи територията на отделната община.

В програмата са разписани и ясни стъпки, които да доведат до реалното преминаване към използване на електрически превозни средства в транспорта от обществен интерес.

Програмата съдържа четири основни момента. Първата целева мярка е разгръщане на територията на отделната община на минимална “опорна” инфраструктура за бързо зареждане на електромобили, собственост на общината: мрежа от бързи, правотокови зарядни станции с мощност 100 кВ и по-висока.
Бързото зареждане в населените места за 15-25 мин. с енергия, необходима за 100 км пробег на лек автомобил, дава възможност за използване на електромобилите в икономически ефективни дейности, включващи междуселищни пътувания с дозареждане в крайната дестинация.

Втората целева мярка е осигуряване на достъпна обществена услуга за зареждане (преди останалите) на общинските и таксиметровите електромобили и обществения транспорт по преференциални цени до 0,33-0,35 лв./кВтч.

Експертите са изчислили, че тази цена осигурява паритет на експлоатационните разходи (обслужване на кредит + разходи за зареждане) на електромобилите с автомобили от същия клас с LPG (при цена на газ пропан-бутан 0,95 лв. без ДДС) и цена на електромобила 65 000 лв. (без ДДС).

Тази цена (двойно по-ниска от пазарните цени в момента) може да бъде осигурена чрез средногодишен микс от три енергии за зареждане: 35% - собствена фотоволтаична енергия, 30% - евтина мрежова енергия, ползвана в часовете на национално свръхпроизводство на енергия от ВЕИ, и до 35% - най-скъпа мрежова енергия, ползвана във върховите часове на денонощието.

Третата мярка е приемане на политика на отделните общини за дългосрочна стабилност на преференциалните цени на зареждане на общинския и таксиметровия транспорт, и на частните транспортни услуги от обществен интерес.

Четвъртата мярка в Програмата е осигуряване на възможност за масово зареждане на паркиралите електромобили на общински паркоместа - бавно, правотоково, но двупосочно - за използване на батериите на електромобилите за балансиране на енергийната система. Така електроенергията от автомобилите ще може да бъде използвана и от електроуредите в сградите.

Електромибилите са изгодни при зареждане у дома
Пътуването с електрически автомобили е най-изгодно, само ако се зареждат с енергия на добри цени. Бензинът и дизелът имат приблизително еднаква цена, която варира в рамките на 10-20 ст. на литър в зависимост от бензиностанцията. При електроенергията разликата в цената е много по-голяма и достига до 80 ст. на киловатчас в зависимост от това къде, кога и с каква мощност се зарежда.

Най-евтино е зареждането на електромобили в домашни условия (например гараж), тъй като цената на електроенергията за битови нужди е 22-23 ст. дневна тарифа и 13-14 ст. нощна тарифа.

Зареждането на малка електрическа кола с батерия с капацитет 40 киловатчаса и реален пробег около 250 км излиза под 6 лв. по нощна тарифа. На бърза станция за зареждане тарифата може да достигне до 80-90 ст. на киловатчас, което прави 36 лв. При такива цени разходите на километър при пътуване с електромобил са почти еднакви с тези за кола с вътрешно горене, че дори може и да са по-високи.

Евтиното зареждане в домашни условия зависи от електрическата инсталация, кабелите и оборудването на автомобила. Зареждането от обикновен 220-волтов контакт е бавно и е невъзможно батерията да се напълни на 100% за една нощ. Инсталирането на зарядна кутия от стенен тип (уолбокс) дава възможност за по-бързо зареждане с по-висока мощност на същите ниски цени.


В категории: Животът


11
Коментара
Михаил ДИМИТРОВ Властта се срива, Радев излиза напред Властта се срива, Радев излиза напред 13/12/2025, Събота 20:40 1
11
Коментара по темата
11.
uehsyeus
23.01.2024 08:45:11
0
1
Обаче никой не пише едно много важно нещо, електричка не може да влезе в подземен гараж (примерно на операта или на Кирил и Методий) защото не може и да се загаси като екологично мръсните коли които ги гасят с вода и пяна, електричките си горят докато им свърши тока, потърсете в ютюб и ще видите как стоят нещата
10.
Бамбука
22.01.2024 21:40:14
1
3
Що си ги не заврете тези електрички в интимното място!
9.
Анонимен
22.01.2024 18:27:13
0
4
Да принудят шефа ми да ми плаща 2бона в евра ....и ще почна да мисля за нещо по еко.Ако пък ,и държавата даде и отстъпка за желаещите да имат електромобил ...,.вместо да дава големи заплати на сума ти държавни хрантутници.....с две ръце съм за ел.мобил!
8.
8
22.01.2024 18:19:54
0
2
Цивилизация е..Други да бягат оркостан мухосранск
7.
1
22.01.2024 18:17:55
1
1
Да имат кола за веднъж в годината на море или 2 пъти в годината а бе я си ебете майката цървули себични пуяци качвайте се на обществения
6.
Трепане на сглобката е изхода!
22.01.2024 15:54:09
2
10
Време е за ВСЕНАРОДНА ПРОТЕСТНА ОПЕРАЦИЯ в България, срещу ПП-ДБ-ГЕРБ-ДПС. Тези антинародни партии доказано работят за унищожаване на средната класа и обикновения човек.
ТРЕПАНЕТО ЩЕ ИМ Е МАЛКО !!!
5.
Браво
22.01.2024 15:28:41
1
16
След изборите всички вдигат такси,данък, цени.......това за да ни накарат да мислим когато гласуваме.
Аз предлагам първо да вдигнат доходите с 78% и след това данък на автомобилите
4.
Хахаха
22.01.2024 15:04:36
2
23
Накратко да го духат бедните .
3.
изроди
22.01.2024 14:36:28
5
22
Ръсят бомби, "елитът" световен фърка с частни самолети...но на Ганьо колата му пречи. Абе ДОКОГА ЩЕ ТЪРПИМ, ХОРА.??
2.
Не ми пука!
22.01.2024 14:30:42
5
21
Ще си карам баба яга от 2003 и ще си я оправям с минимум средства. Електричките не стават и много скоро ще го разберете. Моторите им са боклук. Батериите им са боклук. Безумната им електроника и охладителни системи са боклук. Цените за ремонт са космос. И най вероятно в България още няма къде да се ремонтират. А в тия коли има милион неща за ремонтиране. И 500 лева данък не ме събарят на фона на непрекъснатите повреди в една уморена електричка.
1.
мнение
22.01.2024 14:19:11
11
11
Както винаги ние не търсим причината а козметиката в даден казус
Факт е , че 33 г старият автомобилен парк на ЕС е у нас , причини много 1 Защо не се стопира внос на коли ако са 5 г след производство Така постепенно старите ще отпаднат и ще има решение на доста въпроси с екологията , заседнали по тротоари и др
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Gen Z на кръстопът: Защо Лекси Фльор предизвиква тревога сред политолозите Gen Z на кръстопът: Защо Лекси Фльор предизвиква тревога сред политолозите Оказва се, че непознаването на родината и историята ни е далеч по-опасно от политическата нестабилност Русе грее с 900 метра празнична светлина и нова коледна магия Русе грее с 900 метра празнична светлина и нова коледна магия Коледният дух завладя Русе с хиляди светлини, ефектни декорации и 16-метрово виенско колело с изглед към празничния Дунав Лекари без договор, пациенти без сигурност – защо бюджетът за 2026 е решаващ Лекари без договор, пациенти без сигурност – защо бюджетът за 2026 е решаващ Българският лекарски съюз алармира, че без приет бюджет за 2026 г. няма да има нов рамков договор, а болниците и пациентите ще понесат тежките последици Открит опасен микроорганизъм в мляко за кърмачета, изтеглят партиди от пазара Открит опасен микроорганизъм в мляко за кърмачета, изтеглят партиди от пазара Наличие на Bacillus cereus в производствена линия доведе до предпазно изтегляне на няколко популярни марки адаптирано мляко от българския пазар Ще загуби ли Бургас подземния си чар? Графитите на подлез в ж.к. „Славейков“ може да се затрият Ще загуби ли Бургас подземния си чар? Графитите на подлез в ж.к. „Славейков“ може да се затрият И възможно ли е обектът да бъде преобразен без да загуби арт облика си Властта се срива, Радев излиза напред Властта се срива, Радев излиза напред Политическата криза се задълбочава, а президентът Радев може да използва ситуацията за ново начало Селска или коледна е новата атракция, която се появи на площад „Тройката“? Селска или коледна е новата атракция, която се появи на площад „Тройката“? Така нареченият „паратропер“ пред паметника „Альоша“ предизвика бурни реакции сред бургазлии Протест в Смолян срещу фотоволтаична централа: Жителите се опасяват за домовете и гората Протест в Смолян срещу фотоволтаична централа: Жителите се опасяват за домовете и гората Общинско решение за изграждане на соларна централа доведе до напрежение сред живеещите в подножието на Родопите Тези хора да забравят за джинджифил, въпреки че се води суперхрана Тези хора да забравят за джинджифил, въпреки че се води суперхрана Растението е ценено заради своите противовъзпалителни, антибактериални и тонизиращи свойства, но има и скрити опасности Нова горивна схема затяга коланите: Бензинът в Иран вече не е даденост Нова горивна схема затяга коланите: Бензинът в Иран вече не е даденост Исторически всяко поскъпване води до социално напрежение, което е риск на фона на международните санкции и обезценяването на риала
Живот след смъртта: Жена видя Рая, срещна загубеното си дете и се върна да разкаже Живот след смъртта: Жена видя Рая, срещна загубеното си дете и се върна да разкаже Шарлот Холмс описва как в продължение на 11 минути е пребивавала в Рая, срещнала е своето неродено дете и е получила мисия да предаде послание от Бога. Руските милиарди в Европа блокирани, битката започва Руските милиарди в Европа блокирани, битката започва Редица страни и институции настояват за право върху замразените пари Мистерията с бетонираните тела, изплували от Дунав, свързана с изчезналите милиони от Белград Мистерията с бетонираните тела, изплували от Дунав, свързана с изчезналите милиони от Белград Криминален трилър по действителен случай – осакатени тела, пропаднали милиони и мистериозно изчезнали хора продължават да тревожат Балканите повече от две десетилетия Шамани се опитаха да предскажат победителя в изборите в Чили, но духовете мълчат Шамани се опитаха да предскажат победителя в изборите в Чили, но духовете мълчат Източни ритуали и политически напрежения се преплитат в Латинска Америка преди балотажа между комунист и крайнодесен кандидат Крал Чарлз III с обнадеждаваща новина за битката си с рака Крал Чарлз III с обнадеждаваща новина за битката си с рака Британският монарх с публично послание на надежда, част от национална кампания за борба с рака Турски ферибот горя след руска атака в Одеса – има ранен Турски ферибот горя след руска атака в Одеса – има ранен Руска атака с дронове и ракети засегна три турски кораба в украински пристанища, въпреки призивите на Ердоган за спиране на огъня Ще се сбъдне ли пророчеството на Ванга за извънземни на световното по дартс в Лондон Ще се сбъдне ли пророчеството на Ванга за извънземни на световното по дартс в Лондон Световен спортен форум, пророчества на Ванга и мистериозна комета... Дали предстои историческа среща с извънземен разум? Блокадата на Кулата продължава: Гръцките фермери не отстъпват, България иска намеса от ЕК Блокадата на Кулата продължава: Гръцките фермери не отстъпват, България иска намеса от ЕК Тежка техника и блокади задръстват ключов граничен пункт, транспортният министър настоява за спешна реакция от ЕС Вълна от протести разтърси Румъния: Народът иска край на корупцията и справедливо правосъдие Вълна от протести разтърси Румъния: Народът иска край на корупцията и справедливо правосъдие Трети ден на масови демонстрации в Букурещ с искане за реформа на компрометираната съдебна система и отговорност от управляващите Почина звездата от „Криминале“ и „Маската“ Питър Грийн Почина звездата от „Криминале“ и „Маската“ Питър Грийн Един от най-запомнящите се екранни злодеи в Холивуд си отиде внезапно – без официална информация за причината
Мартин Димитров, депутат от ДБ Мартин Димитров, депутат от ДБ Шенген и еврозоната са като Шампионската лига: пускат те да играеш там, но, като имаш слабо правителство, нищо не постигаш. Виц на деня Виц на деня Доктор към пациент:
- Първо добрите или лошите новини?
- Първо добрите.
- Ще можеш да паркираш навсякъде...
Виц на деня Виц на деня - Тате, Защо в България един мъж може да има само една жена?
- Законът ни пази, синко!
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Ако чуете, че някой си хвали комшиите, значи си продава имота.
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори