×
София Парламентарни избори 2023 Личност на годината 2022 Местни избори 2023 Войната в Украйна Политика Общество Общини Спорт Разследване

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
  • Григор Димитров падна с две позиции в световната ранглиста
  • Безплатни прегледи за туберкулоза в цялата страна
  • Великобритания ще удължи нулевите мита за украински стоки
  • Турция се движи с ускорени темпове към превръщането си в газов хъб
  • Автомобил с мигранти се е обърнал край София, има загинал
  • Балотаж за президентския пост в Черна Гора
  • Египет обсъди с Русия строежа на ядрена централа и търговията със зърно
  • Жертвите от земетресенията в Турция са над 49 550 души
  • Недостигът на експлозиви в Европа може да забави доставките на оръжие за Украйна
  • 1,4 млн. севернокорейци са се записали в армията заради омразата си към САЩ
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Защо Кейт Бланшет не получи "Оскар"?


19 Март 2023, Неделя, 11:19 ч.
Автор: Флагман.Бг

Филмът "Тар" изглеждаше като циментиран фаворит в една от водещите категории на наградите "Оскар" - тази за най-добра главна женска роля за превъплъщението на Бланшет в персонажа на диригентката Лидия Тар

Броени дни след връчването на американските кинонагради „Оскар”, продължават дискусиите как и защо "Всичко навсякъде наведнъж" обра толкова награди във водещите категории. И докато хората се опитват да си отговорят на този въпрос, някак в сянка остана още един. А именно какво се случи с Лидия Тар?

Допреди един месец филмът на Тод Фийлд "Тар" с Кейт Бланшет изглеждаше като циментиран фаворит в една от водещите категории на наградите "Оскар" - тази за най-добра главна женска роля за превъплъщението на Бланшет в персонажа на диригентката Лидия Тар. На 24 януари продукцията всъщност получи шест номинации за "Оскар" - за най-добър филм, най-добра режисура, най-добра актриса за Кейт Бланшет, за най-добър сценарий, най-добро операторско майсторство, най-добър монтаж. Но докато в другите категории имаше съмнение, че "Тар" може да победи, то в категорията на Бланшет нямаше съмнение, най-вече заради натрупаните досега от нея награди.

На Международния кинофестивал във Венеция през септември Бланшет бе удостоена с "Купа Волпи" за персонажа на Лидия Тар, припомня БТА. В началото на януари Бланшет получи наградата "Златен глобус" за най-добра актриса в драматичен филм. В средата на януари грабна наградата "Изборът на критиците" за ролята на Лидия Тар, през февруари спечели и британската филмова награда БАФТА отново за същия персонаж. Ролята донесе на Бланшет и награди на редица дружества на кинокритици, сред които тези във Вашингтон, Сиатъл, Торонто, Сан Франциско, Ню Йорк, Бостън, Далас и Чикаго, както и на американското Национално дружество на филмовите критици. За същата роля актрисата спечели и наградите на кинофестивалите в Палм Спрингс и Санта Барбара. "Тар" беше определен за най-добър филм на 2022 г. от редица филмови критици, сред които такива, пишещи за "Венити феър", "Гардиън", "Холивуд рипортър", "Атлантик", "Ентертеймънт уикли", "Скрийн дейли" и др. А Американският филмов институт постави филма в "Топ 10" на филмите на 2022 г.

За родената в Австралия Бланшет номинацията за "Оскар" за ролята на Лидия Тар бележеше личен рекорд. Бланшет се превърна в най-номинираната за тази награда австралийска актриса, с общо осем номинации за главна или второстепенна роля, две от които спечелени - за "Син Жасмин" и за "Авиаторът". Останалите номинации на Бланшет, освен тази за "Тар", бяха за "Елизабет", "Записки по един скандал", "Не съм там", "Елизабет: Златната епоха" и "Каръл".

С такава богата предистория до средата на февруари мнозина бяха убедени, че наградата "Оскар" е гарантирана за Бланшет. Докато не дойде церемонията по връчване на наградите на американската Гилдия на екранните актьори. Там Бланшет също беше номинирана, но в крайна сметка отличието отиде при Мишел Йео за "Всичко навсякъде наведнъж". Което породи първо съмнение, че може би Бланшет ще се размине с третия си "Оскар". Обикновено индикатор за получаването на "Оскар" в актьорските категории е именно спечелването на отличието на актьорската гилдия, но също и спечелване на "Златен глобус". Мишел Йео освен наградата на актьорската гилдия тази година получи и наградата "Златен глобус" за главна роля в комедия за "Всичко навсякъде наведнъж". Това означаваше, че мачът между Бланшет срещу Йео в навечерието на наградите "Оскар" беше с резултат 1 на 2, ако се съдеше по това при коя от двете отидоха водещите награди (един "Златен глобус" за Бланшет срещу един "Златен глобус" за Йео в двете водещи актьорски категории на тази награда плюс наградата на Гилдията на екранните актьори за Йео). Към този резултат обаче се добавяше цялата тежест на наградите, получени от Бланшет за ролята на Лидия Тар досега. Така мачът отново беше с резултат в полза на австралийската кинодива.

И точно тогава се появи една шумно коментирана статия в сп. "Вог". В нея се констатираше, че повече от две десетилетия небяла актриса не е печелила "Оскар" и се задаваше въпросът дали 2023 г. няма да промени нещата. В нея се казваше, че надпреварата между Бланшет и Йео е особено оспорвана за "Оскар" в категорията за най-добра женска роля. "Критици биха казали, че изпълнението на Бланшет е по-силно - безспорно ветеранката на актьорското майсторство е невероятна в ролята на проспериращата диригентка Лидия Тар", написа изданието. Но допълни: "Трябва да се отбележи, че Бланшет вече спечели две награди "Оскар". Трета награда би потвърдила статута ѝ на великан в индустрията, но предвид нейното обширно и несравнимо творчество, има ли нужда от още едно потвърждение". След което "Вог" добави, че за Мишел Йео спечелването на "Оскар" би било промяна в живота ѝ, защото оттук насетне името ѝ винаги ще бъде предшествано от уточнението "Носителката на наградата на Американската киноакадемия" и за нея това ще доведе до получаване на по-съдържателни роли след десетилетие, през което тя е била малко ангажирана в продукции в Холивуд, което изданието определяше като "престъпно" пренебрежение към нея.

Тази статия породи доста размисъл за недооценяването на актьорите от азиатско потекло в американското кино, обикновено асоциирани с роли, свързани с азиатски бойни изкуства, с азиатски исторически филми, с азиатските традиции. Равносметката за подобно недооценяване на Азия в американското кино дойде в момент, в който САЩ се стремят да утвърдят влиянието си именно в Азиатско-тихоокеанския регион и да уверят такива свой съюзници там, като Япония, Южна Корея, Индонезия или пък Малайзия, че няма да ги изоставят пред глобалните заплахи. А Мишел Йео е родена именно в Малайзия.

Статията на "Вог" напомни на мнозина и за скандала, породен от неочакваната поява сред номинираните за "Оскар" на бялата актриса Андреа Райзбъро вместо очакваното "небяло" присъствие там на чернокожата Вайола Дейвис, пише факти.бг.

Тези две събития, взети заедно, подхраниха съмнението и у най-заклетите фенове на Кейт Бланшет, че тя може би ще бъде пожертвана в името на политическата коректност, на гузната съвест и на актуалната геополитика.

След което самата Мишел Йео допусна лека грешка, като публикува в профила си в "Инстаграм" снимка с откъса от статията на "Вог", в който се анализираше защо Бланшет е по-добре да не получава трета награда "Оскар", припомня в. "Ню Йорк пост". Така Йео потенциално допусна нарушение на правилото на Американската киноакадемия номинираните да не споменават на публично място имената на други претенденти за "Оскар" преди церемонията. Йео очевидно си даде сметка за това и бързо изтри поста си в социалната мрежа. Но за този гаф се говори също дълго време. И той наля също масло в огъня на реваншистките виждания, че небяла жена трябва тази година да спечели наградата в категорията за най-добра женска роля.

Но да се твърди, че Лидия Тар е станала жертва на расизма, би било прекалено опростено тълкуване на нещата. Защото не "небялата" Мишел Йео, а самата Лидия Тар лиши от "Оскар" Кейт Бланшет.

Лидия Тар е измислена жена диригент на прочут оркестър – една труднодостъпна за жените и до днес професия. Тя е на върха на кариерата и славата, тя е богата и прочута, тя поражда възхищение и страхопочитание. Лидия Тар е творецът в непрестанно търсене на съвършенството в изкуството. Във филма тя се готви за знаково изпълнение под нейното диригентство на прочутата "Пета симфония" на Малер, за която едно време диригентът Херберт фон Караян заявява, че "да изпълниш страхотно "Петата симфония" на Малер това е едно трансформиращо човека преживяване". Ролята на Лидия Тар - една успяла жена на изкуството - има всичко необходимо за спечелване на "Оскар". В допълнение на това Лидия Тар е и лесбийка, което пък препраща към темите за многообразието, правата на ЛГБТ общността и толерантността в изкуството.

За филма на Тод Фийлд, посветен на Лидия Тар, прочутият режисьор Мартин Скорсезе заяви, че съзира в него "светлина на надеждата в един мрачен период, през който преминава киното". А самото превъплъщение на Бланшет бе дефинирано като "перфектно и като по ноти" ("Ротън томатоус") или като "нов пик в кариерата на Бланшет" ("Холивуд рипортър"). Редица издания и критици нарекоха изпълнението на Бланшет "блестящо", "невероятно", "разтърсващо", "шедьовър" и "майскорски клас на екрана". Не бива да се забравя, че Тод Фийлд е създал ролята на Лидия Тар специално за Бланшет и на няколко пъти той сподели, че ако тя не беше харесала персонажа, то филм изобщо нямаше да има. А самата Бланшет пък сподели пред "Обзървър" преди месец, че когато първо се е докоснала до ролята на Лидия Тар, веднага е осъзнала, че досега не се е сблъсквала с подобен персонаж.

Но тук свършва светлата страна на Лидия Тар. С развитието на действието в психологическия трилър на Тод Фийлд Лидия Тар се разкрива като нарцистичен и тираничен характер, с поведение на сексуален и интелектуален хищник, отбелязва Франс прес. Тя използва доминиращата си роля в дадена сфера, за да си играе със съдбите на хората, възприемащи я като вдъхновител и учител, тя егоистично смазва другите, за да не развият те таланта си. Лидия Тар е майстор в един занаят, но тя е главозамаяният от властта майстор, който не иска да сподели тънкостите на този занаят с другите, който използва другите за лични цели и удовлетворение, а после ги захвърля. "Тар", и по-специално персонажът на Лидия Тар, това е освен въплъщение на стремежа към съвършенство, и въплъщение на желанието и на злоупотребата с властта, коментира швейцарското издание "Тан". "Тар" е съвременна аутопсия на механизмите на властта", отбелязва специализираното френско издание "Пеперню". Лидия Тар това е човекът с властта, злоупотребяващ с нея, манипулиращ и унижаващ другите, егоцентричен, самовлюбен, смятащ се за незаменим. Лидия Тар е един автократичен персонаж, появил се на екрана в момент, в който светът се сблъсква с действията на автократи.

Персонажът напомня в частност за движението #Аз също и за скандалите, разтърсили света на шоубизнеса, започнали с разкритията относно хищническото поведение на прочутия американски продуцент Харви Уайнстийн, излежаващ сега присъда именно за тези свои престъпления. Скандали, свързани с хищническото поведение от страна на властимащи над подчинени, опетниха и света на класическата музика, по-специално имената на диригентите Джеймс Левин, обвинен от редица мъже в сексуално насилие и починал през 2021 г., и Шарл Дютоа, обвинен от няколко жени в сексуални издевателства. Обвиненията за сексуален тормоз не задминаха и прочутия оперен певец Пласидо Доминго, припомня Франс прес.

Персонажът на Лидия Тар въвлича зрителя в бездната на скандалите, на падението, на унижението, но и на културата на отхвърлянето. Последната от тези теми също е много актуална сега. В периода на разкритията на движението #Аз също редица творци, обвинени в сексуални посегателства, станаха обект именно на културата на отхвърлянето и заличаването. След тях бяха и Роман Полански, и Уди Алън. А когато някой от колегите им откажеше да се присъедини към това колективно отхвърляне, то той също беше охулван, както се случи например с актрисата Фани Ардан, говорила положително за Полански през 2020 г., когато неговият филм "Офицер и шпионин" беше големият победител на френските кинонагради "Сезар". Културата на отхвърлянето и заличаването и тези дни е актуална покрай руската инвазия в Украйна. Днес има тенденция за отхвърляне на съвременни руски творци, които не се разграничиха от действията на руските власти, но се заговори и за отхвърляне на руски композитори и писатели от по-далечното минало, като Достоевски, Толстой Пушкин, Чехов, Чайковски, Мусоргски и др.

Персонаж като този на Лидия Тар, който заради негативното си поведение препраща към комплексни полемични теми, трудно би спечелил "Оскар" независимо от бляскавото изпълнение на Бланшет. Защото възнаграждаването с престижна награда на един характер, въплъщаващ токсичната власт, би означавало, че токсичността се поощрява, колкото ѝ измислен да е персонажът на Лидия Тар.

Що се касае до фиктивността на персонажа, според "Ню Йорк таймс" Лидия Тар е била отчасти вдъхновена от американската диригентка Марин Алсоп. Тя е възприемана като един от пионерите в женското диригентско изкуство. Алсоп е първата жена диригент на прочут оркестър в САЩ, този в Балтимор. Сега тя е начело и на Симфоничния оркестър на Виенското радио, припомня Франс прес. Пред "Сънди таймс" 66-годишната Алсоп коментира, че ролята на Лидия Тар е обидна за жените, че това още веднъж е един мъжемразки портрет на овластената жена. Алсоп допълни, че нейното мнение за персонажа няма нищо общо с мнението ѝ за самата Бланшет, която, по думите ѝ, е впечатляваща актриса. Но за филма "Тар" Алсоп заяви, че той е "антиженски". Според Алсоп в историята на човечеството има много примери за жени, достигнали до върха, по-специално на големите сценични подиуми и именно върху това трябва да се акцентира. Докато персонаж на диригентка, злоупотребяваща с властта си и влиянието си, само вреди на каузата на жените. "Надявах се, че един филм, в който главната роля е на диригентка, ръководеща голям международен оркестър, ще отвори вратите за повече жени към тази професия", подчерта Алсоп и допълни, че сред мъжете има толкова примери за злоупотреба с властта, че не е било необходимо да се избира женски персонаж, за да се илюстрира тази тема.

По време на премиерата на "Тар" на кинофестивала във Венеция Бланшет заяви, че изобщо не се е замислила за пола на персонажа си и подчерта, че тук не става дума за филм за жените, а за филм за човешките същества. Неотдавна пред радио Би Би Си 4 Бланшет реагира на думите на Алсоп, като заяви, че "Тар" е медитация върху властта и допълни, че властта няма пол. Бланшет освен това увери, че персонажът на Тар е напълно измислен.

За подготовката на Бланшет за персонажа на Лидия Тар голяма роля е изиграла Натали Мъри Бийл. Родената през 1977 г. в Австралия и живееща в Лондон маестра през годините е дирижирала Бетовенския оркестър в Бон и Оркестъра на Би Би Си. През 2020 г. тя става и деветата жена диригент на представление на Кралската опера в Лондон. Именно тя е прекарала с Бланшет седмици наред, за да я подготви за персонажа на Лидия Тар. А после е била и консултант на самия филм "Тар". На критиците на персонажа на Лидия Тар Натали Мъри Бийл казва, че е важно да бъдат представени и жени в авторитарни роли, както и да се привлече вниманието върху неуместното поведение и злоупотребите на властимащите в културната сфера. Натали Мъри Бийл споделя, че самата тя се е сблъскала с подобно поведение, по времето когато е учила за диригент в консерваторията, пише британското издание "Татлър".

Дали Кейт Бланшет е разочарована, че не е спечелила "Оскар" за ролята на Лидия Тар? Засега тя не е коментирала това. Привърженици на Бланшет казват, че Американската киноакадемия е изгубила възможността да възнагради филм, в който чрез персонажа на Лидия Тар се разобличава злоупотребата на властимащите. Но критици на персонажа акцентират върху факта, че той може и да представя опасното главозамайване на властимащите, но не съдържа елемента на изкуплението, на осъзнаването на прегрешението, за да бъде възнаграден. Пред "Обзървър" на 12 февруари самата Кейт Бланшет заяви: "Едно от опасните и обезпокояващи неща във връзка с този филм е, че той не подтиква към симпатия или не предлага лесни решения. Никой не е изцяло добър и никой не е изцяло невинен. Това е едно много нюансирано изследване на покварената природа на институционалната власт, но това е също и един много човешки филм, защото в центъра на него има един човек в екзистенциална криза".

Дали ако историята на Лидия Тар не беше драма, а комедия, шансовете на Бланшет да вземе "Оскар" щяха да бъдат по-големи? Едва ли, казват критици и като пример посочват филма "Дяволът носи Прада" от 2006 г. В продукцията, базирана по едноименния роман на писателката Лорън Уайзбъргър, Мерил Стрийп се превъплъщаваше в персонажа на Миранда Пристли - жена на върха на властта в модната индустрия, която също като Лидия Тар е егоцентрична, главозамаяна от успеха, принизяваща всеки, у когото съзре признаци на оригиналност и широкоскроено мислене. За ролята Мерил Стрийп получи много награди, сред които и "Златен глобус" за главен персонаж в комедия. Но наградата "Оскар" тогава също ѝ се изплъзна. За разлика от персонажа на Лидия Тар, този на Миранда Пристли, колкото и противен да беше в своята същност, на моменти именно заради комедийния талант на Мерил Стрийп успяваше да стане симпатичен. За сравнение сега зрителят трудно би симпатизирал на Лидия Тар. Но висша степен на изкуството, достойно за награда, не е ли именно това да си актьор, пораждащ възхищение за изпълнението си на роля, която до края на филма си остава недостойна за възхищение? Явно авторитетното сп. "Тайм" също си е задало този въпрос, защото неотдавна то обяви Кейт Бланшет за една от 12-те жени на годината - едно признание, което вероятно сега ще утеши актрисата заради "изгубения "Оскар".


В категории: Лайфстайл


Коментари
Рецепта за понички с крем
Рецепта за понички с крем 20/03/2023, Понеделник 21:00 0
0
Коментара по темата
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Хванаха 42-годишен мъж от с. Свобода с 2,20 промила зад волана Хванаха 42-годишен мъж от с. Свобода с 2,20 промила зад волана Той е бил задържан за срок до 24 часа Секс веднъж седмично е минималната доза за щастливите двойки Секс веднъж седмично е минималната доза за щастливите двойки Сексът не трябва да бъде страстен, можете да го възприемете като възможност да се отворите напълно към партньора си Кога трябва да елиминирате токсичните хора от живота си Кога трябва да елиминирате токсичните хора от живота си Прибягвате до нездравословни механизми за справяне със стреса, който ви нанася токсичната личност 4 зодии, които изискват абсолютно съвършенство от партньора си 4 зодии, които изискват абсолютно съвършенство от партньора си Не е лесно да се живее според стандартите на тези знаци Рецепта за понички с крем Рецепта за понички с крем Десерт от италианската кухня Среден пръст - защо показването му означава нещо неприлично Среден пръст - защо показването му означава нещо неприлично Антрополозите са единодушни: това е един от най-древните, ако не и праисторически жестове, които хората използват Какво стана с чичо Митко от Ямбол, спечелил 12 милиона от лотарията на Божков Какво стана с чичо Митко от Ямбол, спечелил 12 милиона от лотарията на Божков Отначало той помислил, че става въпрос за 12 хиляди и после не вярвал на очите си Би Ти Ви ще излъчи отличения с "Оскар" филм "Навални" Би Ти Ви ще излъчи отличения с "Оскар" филм "Навални" Филмът, отличен с Академичната награда за най-добър документален филм, ще може да се гледа в петък от 20 ч Силиконови импланти втора ръка вървят за 100 лева на битака Силиконови импланти втора ръка вървят за 100 лева на битака Те са от партида, изтеглена от пазара, защото причинявала онкологично заболяване Няма да можем да продадем апартамента, ако имаме неплатена глоба към КАТ Няма да можем да продадем апартамента, ако имаме неплатена глоба към КАТ Недвижими имоти не могат да бъдат включвани в капитала на търговски дружества и върху тях не могат да бъдат вписвани ипотеки, ако собственикът има просрочени налози към държавната хазна
Женското крило на управляващата партия в Танзания иска кастрация за хомосексуалистите Женското крило на управляващата партия в Танзания иска кастрация за хомосексуалистите Хомосексуалните отношения са забранени в източноафриканската държава, а при осъждане за такова провинение следва дълъг срок на лишаване от свобода Ще пенсионират ли черногорци президента си Джуканович след 30-годишна служба Ще пенсионират ли черногорци президента си Джуканович след 30-годишна служба Той е във властта три десетилетия - ту като президент, ту като премиер. Сега е на балотаж, но този път най-вероятно ще го загуби  Ръст на приходите в НАП с над 752 млн. лв. Ръст на приходите в НАП с над 752 млн. лв. До 17 март приходната агенция събра 9 % повече ДДС спрямо същия период на 2022 г. Путин клекна! Вече е готов да преговаря за спиране на войната Путин клекна! Вече е готов да преговаря за спиране на войната Младоженец остави булката си, защото имала слаби оценки Младоженец остави булката си, защото имала слаби оценки Според роднините на булката обаче проблемът не е в нейните оценки, а в размера на зестрата Трус от 4,9 по Рихтер в Румъния Трус от 4,9 по Рихтер в Румъния Трусът е регистриран в 16:02 ч. с епицентър на 11.5 км от румънския град Търгу Жиу и на 256 км от София Международният наказателен съд каза, че заповедта за арест на Путин е доживотна Международният наказателен съд каза, че заповедта за арест на Путин е доживотна Няма срок на давност за военни престъпления", заяви пред радио Би Би Си главният прокурор на МНС Карим Хан Си Дзинпин пристигна в Москва: Китай и Русия са добри съседи и надеждни партньори Си Дзинпин пристигна в Москва: Китай и Русия са добри съседи и надеждни партньори Развитието на отношенията между Китай и Русия има значителен принос за напредъка на света като цяло, подчерта Си Брус Уилис отбеляза първия си рожден ден след страшната диагноза Брус Уилис отбеляза първия си рожден ден след страшната диагноза Актьорът стана на 68 в компанията на Деми Мур, дъщерите им и настоящата си жена Той ми даде това, което Асен никога не успя, каза Диляна Попова за новия си Той ми даде това, което Асен никога не успя, каза Диляна Попова за новия си Тя и Блатечки са запазили добрия тон и сърдечните си взаимоотношения, но само като приятели
Евгений Дайнов Евгений Дайнов Хора като Путин са обречени
Виц на деня Виц на деня - Обичам те!
- Защо ми го казваш?!? Публикувай го във Фейсбук, като нормалните хора.
Виц на деня Виц на деня Влязох в черквата да се изповядам, на излизане, попа беше викнал полиция Статус във фейсбук Статус във фейсбук При жените всичко е просто: Дългата коса трябва да се подстриже, късата да се удължи, правата да се накъдри, а къдравата да се изправи.
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори
Flagman.bg използва "бисквитки", за да подобри вашето преживяване и да анализира трафика към сайта.Научете повече