×
Култура Здраве Политика Общини Общество Лайфстайл Войната в Украйна Спорт Разследване Бизнес ЮГ

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Първата катастрофа в България: и двамата карат пияни с 15 км в час по празните улици в София


Първата катастрофа в България: и двамата карат пияни с 15 км в час по празните улици в София
Историческата снимка от първата катастрофа в България
18 Март 2023, Събота, 22:00 ч.
Автор: Флагман

Столичната община назначила комисия, която да разследва трагедията

Преди едно столетие бензиновите пари се смесиха с алкохолни и причиниха първата катастрофа в автомобилната история на отечеството. На 19 март 1912 г. влиза в сила Правилник за движението на автомобилите в столицата. Въведени са 5 знака. Максималната скорост за леките коли е 15 километра в населено място и 50 извън него. За автобусите и товарните машини ограниченията са съответно 6 и 15 километра в час. “Водачът при изпълнение на служебните си обязаности трябва всякога да бъде в трезво състояние”, нарежда правилникът, пише 168 часа.

Но кой да чуе? Два автомобила с неизвестна марка се блъскат в лишения от всякакво движение център на София. Те пълзели с около 15 километра и имали кристална видимост още от 200 метра. Водачите им обаче не реагирали и челен удар смачкал металните муцуни.

Столичната община назначила комисия, която да разследва трагедията. Специалистите установили, че единият шофьор се е качил на купето от “Широката механа”, а другият е седнал зад волана след почерпка в бирария “Батенберг”. Първият бил на нашенско вино, вторият - на австрийско пиво.

Лошите мезета предрешили фаталната среща, коментират тогавашни зевзеци.

Първият автомобил влиза в София през 1896 г. “Видя ли файтона без коне?”, пръскат новината най-ранобудните. “Как без коне?”, дивят се по сокаците. “Е така, без коне върви. Дяволо го кара изотвътре”, обясняват техническото чудо познавачите.

“Едно червено високо купе, покачено на високо шаси с колела колкото колелата на днешните файтони, гумите от твърд каучук, без пневматици, моторът под седалището на шофьора, без предната част, без днешния радиатор, воланът отвесен, а самият кръг наподобява масичка”, описва возилото един очевидец.

Автомобилът е марка “Де Дион Бутон” и е купен от чешкия търговец Август Шеведи. Пуснат в движение на гарата, той с трясък минава по улица “Мария Луиза”. На площад “Св. Неделя” обаче моторът угасва. След два дни работа механиците успяват да го подкарат, но на “Солунска” машината спира отново. След още две денонощия ремонт колата пак пали, за да спре окончателно на “Неофит Рилски”. Въпреки безславния рейс

“Де Дион Бутон” пробива на българския пазар и става хит по нашенско. Клиенти на френското возило са Военното министерство и Централната пощенска станция. Бензиновата кола събирала писмата, но след нея за всеки случай се движел и файтон, та ако закъса, да довърши работата.

Първият шофьорски курс също е проведен на “Бутони”. Две седмици през 1905 г. мераклиите се упражнявали на три такива машини и един “Мерцедес”. Лека-полека започват да се мяркат и други марки. До забравените днес “Делаж”, “Бренабор” и “Дикси” пърпорят прочутите ФИАТ и “Рено”. Отвъд океана пък пристигат модели на “Форд”, които раждат най-ранния шофьорски фолклор. “Имаш ли “Форд”, бъди горд!”, обичали да повтарят собствениците на американското возило.

Едно от първите автомобилни състезания се провежда през 1914 г. между Орлов мост и Горублянските ханчета. Гонката минава без инциденти.

Две катастрофи помрачават обаче ралито за Балканската купа през 1929 г. Маршрутът от 420 километра е тежък и чуждите пилоти се отказват. “Нека българите си чупят главите с нашите автомобили!”, махат с ръка те.

По време на състезанието едно “Шевроле” се обръща при Карловските бани, а “Форд” катастрофира в оризищата край Пловдив. Навигаторът е ранен, откаран е в болница. За разлика от автолеваците цар Борис III владеел отлично кормилото. 

Тази страст е наследствена, защото и баща му Фердинанд бил почитател на бензиновите самоходи. Още през 1897 г. неговият придворен лекар стоварва на Царската товарителница на гара Казичене автомобил. Колата е откарана в двореца “Врана”, където монархът прави кръгчета по алеите. Това возило остава скрито за поданиците на княжеството. След време докторът отива с него в Цариград, продава го и се връща с железницата.

Цар Борис и княз Кирил продължават фамилното хоби. Излетите им с автомобил са най-често в компанията на Елин Пелин. Братята се сменяли на кормилото, а писателят отговарял за закуските.

През 1925 г. група ентусиасти създават организация за развитие на автомобилното дело у нас. Покровителствена от двореца, на следващата година тя е осветена като Български царски автомобилен клуб (БЦАК). Председател е испанският пълномощен министър Хосе де Ромеро и Дусмет, а главен секретар - виконт Жан д'Амонвил.

През 1927 и 1928 г. Царският автоклуб организира ралита “Розова долина”. Първото минава без аварии, но на второто колата на Дора Габе пука гума.

Работата е в това, че БЦАК си поставя амбициозната задача да запали и дами по автомобилния спорт. Един ден в книжарницата на Тодор Чипев Дора Габе вижда княз Кирил. Поетесата бърза да му подари току-що излязлата си стихосбирка “Земен път”. Князът отговаря на жеста По време на гонката автомобилът на Дора излиза от строя. Поетесата спешно е преместена в най-бързата кола, която печели състезанието. “Малко повечко слава никога не е излишна за музите, дори когато тя ухае на бензин!”, подмята един от пилотите.

Царският автоклуб успява да преобърне мисленето дори в затънтените Родопи. До влизането на автомобила тук търговците използвали услугите на камили. Бензиновата конкуренция плаши водачите на кервани и те почват война, като тази в Англия срещу първите паровози. През ХIХ век собственици на дилижанси от Острова се нахвърлили върху самоходите и чупели машините.

В Родопите пък камиларите застилали пътищата с остри камъни, за да ги направят непроходими за пневматичните гуми. По-будните обаче бързо схващат, че не могат да вървят срещу новото. През 1924 г. например търговецът Георги Чорбаджиев от Крумовград продава камилите и купува лимузина.

Той увековечава своя революционен жест с две фотографии. На първата се снима за спомен с кервана от шест камили. След като продава добичетата, застава на кадро с новозакупения автомобил.

Георги е първият член на Царския автомобилен клуб в Родопите. Вторият, проумял прогреса, също е търговец. Българомохамеданинът Ахмед Юзейров става собственик на бензиново возило и член на клуба.

“Родопчани се плашели от всичко, свързано с институциите. И като се кажело “царско”, считало се е за недосегаемо”, отбелязва познавач на тамошните нрави. По тази логика Георги и Ахмед хем си карали колите, хем търговията им вървяла, защото минавали за “царски хора”.


В категории: Ретро Флагман


Флагман.БГ Автор
Флагман.БГ
4
Коментара
Флагман.БГ Нова ера на зарядните устройства Нова ера на зарядните устройства 27/12/2025, Събота 22:00 1
4
Коментара по темата
4.
Чичо леля
19.03.2023 06:29:30
12
11
царските мутри са същите като сегашните бокови мутри, осъвременения инвентар е G Class и вътре едно пияно и надрусано до козирката ,хубавото е че идва комунизъм и ще изчезнат поне мутрите
3.
Пю
18.03.2023 23:44:08
4
8
Туй флагман си го изчека из отзаде..
2.
R
18.03.2023 22:47:57
0
10
Какво толкова се възмущавате ? Катострофи и пияни вина е имало и ще ги има както и кражби .
1.
1915
18.03.2023 22:05:49
4
2
Vesnika tai li sa kazval togava
Staro jelqzo
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Сигнал до Флагман.бг: Няколко гаража до бл. 133 в ж.к. "Меден рудник" разбуниха духовете Сигнал до Флагман.бг: Няколко гаража до бл. 133 в ж.к. "Меден рудник" разбуниха духовете Живущи искат повече информация за разположението на частните гаражи и начина на достъп до тях Наш 70-годишен околосветски пътешественик счупи мачта Наш 70-годишен околосветски пътешественик счупи мачта На помощ се е притекъл корабът на Българския морски флот "Странджа", който е пътувал към столицата на Уругвай Монтевидео Гроздоберачката от двулевката си отиде в нищета Гроздоберачката от двулевката си отиде в нищета На 81 години почина Кина Гърбова, чийто образ красеше соцбанкнотата Румен Гайтански разпродава всичко в България и се изнася от страната Румен Гайтански разпродава всичко в България и се изнася от страната Според източниците Гайтански вече дори е напуснал България и трайно се е установил в Базел, където притежава просторно имение Чирозът на стана по-скъп от калкана: Цени до 45 лв. за кг на рибната борса в Бургас Чирозът на стана по-скъп от калкана: Цени до 45 лв. за кг на рибната борса в Бургас Цената на чироза е повишена, защото по принцип за сушенето и веянето на риба се изисква труд и майсторлък Предлагат критика Стоян Георгиев за почетен гражданин на Бургас Предлагат критика Стоян Георгиев за почетен гражданин на Бургас Ако събере 1000 подписа на бургазлии, кандидатурата му ще влезе на разискване в ОбС  Умерен ръст на жилищните цени в България през 2026 г.: Как еврозоната променя пазара Умерен ръст на жилищните цени в България през 2026 г.: Как еврозоната променя пазара Дори и предлагането да се повиши, то няма да изпревари търсенето, тъй като няма предпоставка за по-ниски доходи, а напротив – купувачите ще се стремят все повече да  подобряват качеството си на живот Регистрационните таблици в София - от „С“ до „ОХ“: Как стигнахме до края на азбуката Регистрационните таблици в София - от „С“ до „ОХ“: Как стигнахме до края на азбуката Въведени са нови буквени комбинации с допустими символи за сериите на автомобилните табели Заради еврозоната българите пазаруват повече. Страхуват се да не изгубят парите си Заради еврозоната българите пазаруват повече. Страхуват се да не изгубят парите си И бързат да ги обърнат в стоки Паника преди еврото: Банките преливат от пари в брой, а българите се редят по дълги опашки пред чейндж бюрата Паника преди еврото: Банките преливат от пари в брой, а българите се редят по дълги опашки пред чейндж бюрата Сивите пари, които навлизат в обращение в последния момент, водят до ускорено потребление и оказват натиск върху инфлацията. Тя вече няколко месеца надвишава 5% на годишна база
Нова ера на зарядните устройства Нова ера на зарядните устройства Смартфоните и лаптопите ще разполагат с един общ порт Новите съседи се завръщат, Амадор е успешен бизнесмен Новите съседи се завръщат, Амадор е успешен бизнесмен Най-новият 16-и сезон стартира у нас на 28 декември (неделя) и ще се излъчва всяка събота и неделя от 20:00 ч., превръщайки България в първата страна, в която епизодите ще дебютират международно Грипът настъпва, яжте кисело зеле и туршия Грипът настъпва, яжте кисело зеле и туршия Това е съветът на проф. Кантарджиев Гол лепкав човек и ЛГБТ: Германската телевизия отбеляза Коледа по давоски конспект Гол лепкав човек и ЛГБТ: Германската телевизия отбеляза Коледа по давоски конспект „Той е в слуз и без дрехи, защото пазим неговото достойнство и интимност“, обясниха от медията Ритуал за късмет през 2026 година: Астролог препоръчва как да посрещнем Новата година за успех и хармония Ритуал за късмет през 2026 година: Астролог препоръчва как да посрещнем Новата година за успех и хармония Как празничната трапеза и декорацията могат да привлекат сполуката през Новата година Мъж се задави с десерт и почина на коледната трапеза Мъж се задави с десерт и почина на коледната трапеза Когато сервирали традиционния италиански коледен сладкиш, панетоне, той си взел малко, но изведнъж не можал да диша Корупционен скандал преди срещата с Тръмп! НАБУ разкри ОПГ с участие на близки до Зеленски депутати Корупционен скандал преди срещата с Тръмп! НАБУ разкри ОПГ с участие на близки до Зеленски депутати Депутатите от Върховната рада са „получавали неправомерна облага срещу гласуване“ Саудитски милиардер дари цялото си богатство и заживя скромно Саудитски милиардер дари цялото си богатство и заживя скромно Как Сюлейман Ал Раджи стана най-щедрият милиардер в света Защо детектив-любител твърди, че е разкрил два от най-зловещите неразкрити случаи на убийства в света Защо детектив-любител твърди, че е разкрил два от най-зловещите неразкрити случаи на убийства в света И сега ФБР разследва случая Черната Далия и дали реално Зодиак е бившият и приятел    Златото, среброто и платината достигнаха исторически рекорди Златото, среброто и платината достигнаха исторически рекорди Очакванията за по-меки лихви в САЩ и търсенето на сигурни активи тласкат цените нагоре
Джорджа Мелони Джорджа Мелони 2025 година беше трудна, но не се тревожете - следващата ще е още по-зле Виц на деня Виц на деня Скъпа, би ли ми простила изневяра?
- Ааа, не!
- Ех значи, същата си като жена ми!
Виц на деня Виц на деня - Постоянно търся смисъла на живота и не мога да го намеря!
- В хладилника няма ли го?
- Няма го!
- Значи вчера сме го изпили!
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Красив е онзи, на когото сърцето е красиво.
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори