×
Здраве Политика Общини Общество Лайфстайл Войната в Украйна Спорт Разследване Бизнес ЮГ

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
  • 30 месеца затвор за лекаря, продавал кетамин на актьора Матю Пери
  • Прокуратурата е осъдена да плати близо 50 000 лв. на бивш шеф на разузнаването
  • Заместник-председателят на Съвета за сигурност на Русия Дмитрий Медведев заплаши ЕС с репарации в натура
  • ИТН иска парламентът да изслуша Васил Терзиев за протестите в София
  • Папа Франциск оставил средства в завещанието си за линейки за Украйна
  • Полицията проверява кой хвърли димки по време на протеста в Сливен
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Първата катастрофа в България: и двамата карат пияни с 15 км в час по празните улици в София


Първата катастрофа в България: и двамата карат пияни с 15 км в час по празните улици в София
Историческата снимка от първата катастрофа в България
18 Март 2023, Събота, 22:00 ч.
Автор: Флагман

Столичната община назначила комисия, която да разследва трагедията

Преди едно столетие бензиновите пари се смесиха с алкохолни и причиниха първата катастрофа в автомобилната история на отечеството. На 19 март 1912 г. влиза в сила Правилник за движението на автомобилите в столицата. Въведени са 5 знака. Максималната скорост за леките коли е 15 километра в населено място и 50 извън него. За автобусите и товарните машини ограниченията са съответно 6 и 15 километра в час. “Водачът при изпълнение на служебните си обязаности трябва всякога да бъде в трезво състояние”, нарежда правилникът, пише 168 часа.

Но кой да чуе? Два автомобила с неизвестна марка се блъскат в лишения от всякакво движение център на София. Те пълзели с около 15 километра и имали кристална видимост още от 200 метра. Водачите им обаче не реагирали и челен удар смачкал металните муцуни.

Столичната община назначила комисия, която да разследва трагедията. Специалистите установили, че единият шофьор се е качил на купето от “Широката механа”, а другият е седнал зад волана след почерпка в бирария “Батенберг”. Първият бил на нашенско вино, вторият - на австрийско пиво.

Лошите мезета предрешили фаталната среща, коментират тогавашни зевзеци.

Първият автомобил влиза в София през 1896 г. “Видя ли файтона без коне?”, пръскат новината най-ранобудните. “Как без коне?”, дивят се по сокаците. “Е така, без коне върви. Дяволо го кара изотвътре”, обясняват техническото чудо познавачите.

“Едно червено високо купе, покачено на високо шаси с колела колкото колелата на днешните файтони, гумите от твърд каучук, без пневматици, моторът под седалището на шофьора, без предната част, без днешния радиатор, воланът отвесен, а самият кръг наподобява масичка”, описва возилото един очевидец.

Автомобилът е марка “Де Дион Бутон” и е купен от чешкия търговец Август Шеведи. Пуснат в движение на гарата, той с трясък минава по улица “Мария Луиза”. На площад “Св. Неделя” обаче моторът угасва. След два дни работа механиците успяват да го подкарат, но на “Солунска” машината спира отново. След още две денонощия ремонт колата пак пали, за да спре окончателно на “Неофит Рилски”. Въпреки безславния рейс

“Де Дион Бутон” пробива на българския пазар и става хит по нашенско. Клиенти на френското возило са Военното министерство и Централната пощенска станция. Бензиновата кола събирала писмата, но след нея за всеки случай се движел и файтон, та ако закъса, да довърши работата.

Първият шофьорски курс също е проведен на “Бутони”. Две седмици през 1905 г. мераклиите се упражнявали на три такива машини и един “Мерцедес”. Лека-полека започват да се мяркат и други марки. До забравените днес “Делаж”, “Бренабор” и “Дикси” пърпорят прочутите ФИАТ и “Рено”. Отвъд океана пък пристигат модели на “Форд”, които раждат най-ранния шофьорски фолклор. “Имаш ли “Форд”, бъди горд!”, обичали да повтарят собствениците на американското возило.

Едно от първите автомобилни състезания се провежда през 1914 г. между Орлов мост и Горублянските ханчета. Гонката минава без инциденти.

Две катастрофи помрачават обаче ралито за Балканската купа през 1929 г. Маршрутът от 420 километра е тежък и чуждите пилоти се отказват. “Нека българите си чупят главите с нашите автомобили!”, махат с ръка те.

По време на състезанието едно “Шевроле” се обръща при Карловските бани, а “Форд” катастрофира в оризищата край Пловдив. Навигаторът е ранен, откаран е в болница. За разлика от автолеваците цар Борис III владеел отлично кормилото. 

Тази страст е наследствена, защото и баща му Фердинанд бил почитател на бензиновите самоходи. Още през 1897 г. неговият придворен лекар стоварва на Царската товарителница на гара Казичене автомобил. Колата е откарана в двореца “Врана”, където монархът прави кръгчета по алеите. Това возило остава скрито за поданиците на княжеството. След време докторът отива с него в Цариград, продава го и се връща с железницата.

Цар Борис и княз Кирил продължават фамилното хоби. Излетите им с автомобил са най-често в компанията на Елин Пелин. Братята се сменяли на кормилото, а писателят отговарял за закуските.

През 1925 г. група ентусиасти създават организация за развитие на автомобилното дело у нас. Покровителствена от двореца, на следващата година тя е осветена като Български царски автомобилен клуб (БЦАК). Председател е испанският пълномощен министър Хосе де Ромеро и Дусмет, а главен секретар - виконт Жан д'Амонвил.

През 1927 и 1928 г. Царският автоклуб организира ралита “Розова долина”. Първото минава без аварии, но на второто колата на Дора Габе пука гума.

Работата е в това, че БЦАК си поставя амбициозната задача да запали и дами по автомобилния спорт. Един ден в книжарницата на Тодор Чипев Дора Габе вижда княз Кирил. Поетесата бърза да му подари току-що излязлата си стихосбирка “Земен път”. Князът отговаря на жеста По време на гонката автомобилът на Дора излиза от строя. Поетесата спешно е преместена в най-бързата кола, която печели състезанието. “Малко повечко слава никога не е излишна за музите, дори когато тя ухае на бензин!”, подмята един от пилотите.

Царският автоклуб успява да преобърне мисленето дори в затънтените Родопи. До влизането на автомобила тук търговците използвали услугите на камили. Бензиновата конкуренция плаши водачите на кервани и те почват война, като тази в Англия срещу първите паровози. През ХIХ век собственици на дилижанси от Острова се нахвърлили върху самоходите и чупели машините.

В Родопите пък камиларите застилали пътищата с остри камъни, за да ги направят непроходими за пневматичните гуми. По-будните обаче бързо схващат, че не могат да вървят срещу новото. През 1924 г. например търговецът Георги Чорбаджиев от Крумовград продава камилите и купува лимузина.

Той увековечава своя революционен жест с две фотографии. На първата се снима за спомен с кервана от шест камили. След като продава добичетата, застава на кадро с новозакупения автомобил.

Георги е първият член на Царския автомобилен клуб в Родопите. Вторият, проумял прогреса, също е търговец. Българомохамеданинът Ахмед Юзейров става собственик на бензиново возило и член на клуба.

“Родопчани се плашели от всичко, свързано с институциите. И като се кажело “царско”, считало се е за недосегаемо”, отбелязва познавач на тамошните нрави. По тази логика Георги и Ахмед хем си карали колите, хем търговията им вървяла, защото минавали за “царски хора”.


В категории: Ретро Флагман


Флагман.БГ Автор
Флагман.БГ
4
Коментара
Мария АРНАУДОВА Путин: Европа саботира мира в Украйна Путин: Европа саботира мира в Украйна 04/12/2025, Четвъртък 10:30 4
4
Коментара по темата
4.
Чичо леля
19.03.2023 06:29:30
12
11
царските мутри са същите като сегашните бокови мутри, осъвременения инвентар е G Class и вътре едно пияно и надрусано до козирката ,хубавото е че идва комунизъм и ще изчезнат поне мутрите
3.
Пю
18.03.2023 23:44:08
4
8
Туй флагман си го изчека из отзаде..
2.
R
18.03.2023 22:47:57
0
10
Какво толкова се възмущавате ? Катострофи и пияни вина е имало и ще ги има както и кражби .
1.
1915
18.03.2023 22:05:49
4
2
Vesnika tai li sa kazval togava
Staro jelqzo
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
DOCK5 се завърна: нов интериор, авторско меню и модерна визия с акцент върху уют и детайли DOCK5 се завърна: нов интериор, авторско меню и модерна визия с акцент върху уют и детайли След цялостно обновяване един от емблематичните ресторанти в морската зона на Бургас посреща гостите си с нов дизайн, уютна атмосфера и авторско меню, създадено за ценители Заедно за децата: Бургаска област изпраща послание на надежда Заедно за децата: Бургаска област изпраща послание на надежда Кампанията "„Концертът на доброто“ отново доказва, че съпричастността обединява хората Скандал в парламента! Даниел Митов към депутати: Срам имате ли? (ОБНОВЯВА СЕ) Скандал в парламента! Даниел Митов към депутати: Срам имате ли? (ОБНОВЯВА СЕ) Изслушването е поискано от Ивайло Мирчев от ПП-ДБ! Агресорите на протеста ги пуснахте вие, обърнаха се от тази политическа формация към органите на реда Икономист предложи запазване на лева за български стоки Икономист предложи запазване на лева за български стоки Пламен Илчев предлага фиксиране на лева към валута, различна от еврото Работилници и театър развълнуваха публиката по време на коледния фестивал в Царево Работилници и театър развълнуваха публиката по време на коледния фестивал в Царево С много смях, творчество и вълшебно настроение  събра деца и възрастни в поредица от незабравими празнични събития Мъжът с 31 хил. лв. от размириците в София: Не плащах на протестиращи, парите са от наеми Мъжът с 31 хил. лв. от размириците в София: Не плащах на протестиращи, парите са от наеми МВР подозира опит за финансиране на протестиращи, но задържаният отрича обвиненията и твърди, че е станал жертва на полицейска грешка    Томислав Дончев настоява за оставка на правителството. Но нали знаете, че няма ГЕРБ без Бойко Борисов?   Томислав Дончев настоява за оставка на правителството. Но нали знаете, че няма ГЕРБ без Бойко Борисов?  Нова енергия е потребна, на ГЕРБ ѝ трябва нов организационен секретар, нови говорители, модерна комуникация Крум Зарков: Протестът беше впечатляващ и удари централно по Пеевски Крум Зарков: Протестът беше впечатляващ и удари централно по Пеевски Бившият правосъден министър очаква още по масов митинг 10-километрова тапа от тирове на ГКПП "Кулата", препоръчват се алтернативни маршрути 10-километрова тапа от тирове на ГКПП "Кулата", препоръчват се алтернативни маршрути Причината за задръстването е недоволство от неизплатени субсидии заради корупционен скандал в гръцката агенция за земеделски плащания Отиде си поетът Найден Вълчев, автор на текста на емблематичната "Една българска роза" Отиде си поетът Найден Вълчев, автор на текста на емблематичната "Една българска роза" Съюзът на българските писатели го наричаше доайенът на поетите днес
Втори ден блокада на "Кулата": Над 8 км опашка от тирове заради фермерските протести в Гърция Втори ден блокада на "Кулата": Над 8 км опашка от тирове заради фермерските протести в Гърция Земеделските протести в Северна Гърция парализират движението на камиони, причинявайки сериозни загуби за бизнеса и стотици блокирани шофьори на "Кулата" Трима младежи загинаха при мистериозен инцидент във Франция: кола падна в частен басейн Трима младежи загинаха при мистериозен инцидент във Франция: кола падна в частен басейн В колата са намерени и флакони с азотен оксид – вещество, известно като „райски газ“ Путин: Европа саботира мира в Украйна Путин: Европа саботира мира в Украйна Руският лидер вижда САЩ като ключ към дипломатическо решение, докато упреква Киев и Брюксел в умишлено удължаване на конфликта   Унгария ще съди ЕС заради руския газ Унгария ще съди ЕС заради руския газ Словакия обмисля подобен ход Бившият собственик на Pornhub иска да купи активи от "Лукойл” Бившият собственик на Pornhub иска да купи активи от "Лукойл” След санкциите срещу „Лукойл“, милиардери от различни сфери на бизнеса се насочват към нейните активи. Сред тях е и Бернд Бергмайр, с минало в индустрията за съдържание за възрастни и солиден опит във финансовите среди. Мъж глътна яйце Фаберже на стойност 19 000 долара Мъж глътна яйце Фаберже на стойност 19 000 долара Заподозряният трябва да се яви отново в съда на 8 декември Калъм Търнър е новият фаворит за ролята на Джеймс Бонд – близък до Дуа Липа актьорът повежда надпреварата за 007 Калъм Търнър е новият фаворит за ролята на Джеймс Бонд – близък до Дуа Липа актьорът повежда надпреварата за 007 Букмейкърите на Coral поставиха Търнър на първо място, изпреварвайки досегашните лидери на кандидатите Арън Тейлър-Джонсън и Хенри Кавил Временно ограничение на движението по АМ „Тракия“ Временно ограничение на движението по АМ „Тракия“ В рамките на няколко дни ще се изгражда т.нар. „прозорец“ в средната разделителна ивица – специален участък, който позволява безопасно преминаване на автомобилите от едното платно в другото Докато криптопазарът се сриваше, инвеститорите в Arc Miner печелеха по 10 000 долара на ден Докато криптопазарът се сриваше, инвеститорите в Arc Miner печелеха по 10 000 долара на ден Инвеститори се пренасочват към Arc Miner за безопасни и прогнозируеми печалби, докато волатилността разтърсва криптопазара Бившата на Дейвид Бекъм се отказва от световната суета – днес живее спокойно в норвежките планини Бившата на Дейвид Бекъм се отказва от световната суета – днес живее спокойно в норвежките планини Ребека Лус, бившата на Дейвид Бекъм, днес води спокоен живот в Норвегия с лекар и две деца
Бойко Борисов Бойко Борисов Протестите си свършиха страхотна работа, бюджетът не беше добър Виц на деня Виц на деня На интервю за работа:
- Защо напуснахте предишната си работа?
- Фирмата се премести в нов офис, но не ми казаха къде се намира...
Виц на деня Виц на деня - Какво правиш?
- Гледам състезание по щанги.
- Мъже, или жени?
- Още не знам.
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Да искаш, значи да можеш
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори