×
Вкусно Бизнес ЮГ София Войната в Украйна Политика Общество Общини Спорт Разследване

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Първата катастрофа в България: и двамата карат пияни с 15 км в час по празните улици в София


Първата катастрофа в България: и двамата карат пияни с 15 км в час по празните улици в София
Историческата снимка от първата катастрофа в България
18 Март 2023, Събота, 22:00 ч.
Автор: Флагман

Столичната община назначила комисия, която да разследва трагедията

Преди едно столетие бензиновите пари се смесиха с алкохолни и причиниха първата катастрофа в автомобилната история на отечеството. На 19 март 1912 г. влиза в сила Правилник за движението на автомобилите в столицата. Въведени са 5 знака. Максималната скорост за леките коли е 15 километра в населено място и 50 извън него. За автобусите и товарните машини ограниченията са съответно 6 и 15 километра в час. “Водачът при изпълнение на служебните си обязаности трябва всякога да бъде в трезво състояние”, нарежда правилникът, пише 168 часа.

Но кой да чуе? Два автомобила с неизвестна марка се блъскат в лишения от всякакво движение център на София. Те пълзели с около 15 километра и имали кристална видимост още от 200 метра. Водачите им обаче не реагирали и челен удар смачкал металните муцуни.

Столичната община назначила комисия, която да разследва трагедията. Специалистите установили, че единият шофьор се е качил на купето от “Широката механа”, а другият е седнал зад волана след почерпка в бирария “Батенберг”. Първият бил на нашенско вино, вторият - на австрийско пиво.

Лошите мезета предрешили фаталната среща, коментират тогавашни зевзеци.

Първият автомобил влиза в София през 1896 г. “Видя ли файтона без коне?”, пръскат новината най-ранобудните. “Как без коне?”, дивят се по сокаците. “Е така, без коне върви. Дяволо го кара изотвътре”, обясняват техническото чудо познавачите.

“Едно червено високо купе, покачено на високо шаси с колела колкото колелата на днешните файтони, гумите от твърд каучук, без пневматици, моторът под седалището на шофьора, без предната част, без днешния радиатор, воланът отвесен, а самият кръг наподобява масичка”, описва возилото един очевидец.

Автомобилът е марка “Де Дион Бутон” и е купен от чешкия търговец Август Шеведи. Пуснат в движение на гарата, той с трясък минава по улица “Мария Луиза”. На площад “Св. Неделя” обаче моторът угасва. След два дни работа механиците успяват да го подкарат, но на “Солунска” машината спира отново. След още две денонощия ремонт колата пак пали, за да спре окончателно на “Неофит Рилски”. Въпреки безславния рейс

“Де Дион Бутон” пробива на българския пазар и става хит по нашенско. Клиенти на френското возило са Военното министерство и Централната пощенска станция. Бензиновата кола събирала писмата, но след нея за всеки случай се движел и файтон, та ако закъса, да довърши работата.

Първият шофьорски курс също е проведен на “Бутони”. Две седмици през 1905 г. мераклиите се упражнявали на три такива машини и един “Мерцедес”. Лека-полека започват да се мяркат и други марки. До забравените днес “Делаж”, “Бренабор” и “Дикси” пърпорят прочутите ФИАТ и “Рено”. Отвъд океана пък пристигат модели на “Форд”, които раждат най-ранния шофьорски фолклор. “Имаш ли “Форд”, бъди горд!”, обичали да повтарят собствениците на американското возило.

Едно от първите автомобилни състезания се провежда през 1914 г. между Орлов мост и Горублянските ханчета. Гонката минава без инциденти.

Две катастрофи помрачават обаче ралито за Балканската купа през 1929 г. Маршрутът от 420 километра е тежък и чуждите пилоти се отказват. “Нека българите си чупят главите с нашите автомобили!”, махат с ръка те.

По време на състезанието едно “Шевроле” се обръща при Карловските бани, а “Форд” катастрофира в оризищата край Пловдив. Навигаторът е ранен, откаран е в болница. За разлика от автолеваците цар Борис III владеел отлично кормилото. 

Тази страст е наследствена, защото и баща му Фердинанд бил почитател на бензиновите самоходи. Още през 1897 г. неговият придворен лекар стоварва на Царската товарителница на гара Казичене автомобил. Колата е откарана в двореца “Врана”, където монархът прави кръгчета по алеите. Това возило остава скрито за поданиците на княжеството. След време докторът отива с него в Цариград, продава го и се връща с железницата.

Цар Борис и княз Кирил продължават фамилното хоби. Излетите им с автомобил са най-често в компанията на Елин Пелин. Братята се сменяли на кормилото, а писателят отговарял за закуските.

През 1925 г. група ентусиасти създават организация за развитие на автомобилното дело у нас. Покровителствена от двореца, на следващата година тя е осветена като Български царски автомобилен клуб (БЦАК). Председател е испанският пълномощен министър Хосе де Ромеро и Дусмет, а главен секретар - виконт Жан д'Амонвил.

През 1927 и 1928 г. Царският автоклуб организира ралита “Розова долина”. Първото минава без аварии, но на второто колата на Дора Габе пука гума.

Работата е в това, че БЦАК си поставя амбициозната задача да запали и дами по автомобилния спорт. Един ден в книжарницата на Тодор Чипев Дора Габе вижда княз Кирил. Поетесата бърза да му подари току-що излязлата си стихосбирка “Земен път”. Князът отговаря на жеста По време на гонката автомобилът на Дора излиза от строя. Поетесата спешно е преместена в най-бързата кола, която печели състезанието. “Малко повечко слава никога не е излишна за музите, дори когато тя ухае на бензин!”, подмята един от пилотите.

Царският автоклуб успява да преобърне мисленето дори в затънтените Родопи. До влизането на автомобила тук търговците използвали услугите на камили. Бензиновата конкуренция плаши водачите на кервани и те почват война, като тази в Англия срещу първите паровози. През ХIХ век собственици на дилижанси от Острова се нахвърлили върху самоходите и чупели машините.

В Родопите пък камиларите застилали пътищата с остри камъни, за да ги направят непроходими за пневматичните гуми. По-будните обаче бързо схващат, че не могат да вървят срещу новото. През 1924 г. например търговецът Георги Чорбаджиев от Крумовград продава камилите и купува лимузина.

Той увековечава своя революционен жест с две фотографии. На първата се снима за спомен с кервана от шест камили. След като продава добичетата, застава на кадро с новозакупения автомобил.

Георги е първият член на Царския автомобилен клуб в Родопите. Вторият, проумял прогреса, също е търговец. Българомохамеданинът Ахмед Юзейров става собственик на бензиново возило и член на клуба.

“Родопчани се плашели от всичко, свързано с институциите. И като се кажело “царско”, считало се е за недосегаемо”, отбелязва познавач на тамошните нрави. По тази логика Георги и Ахмед хем си карали колите, хем търговията им вървяла, защото минавали за “царски хора”.


В категории: Ретро Флагман


"Лъвовете" не успяха срещу Канада
"Лъвовете" не успяха срещу Канада 16/06/2025, Понеделник 09:00 0
Сирени за тревога звучат в Израел
Сирени за тревога звучат в Израел 16/06/2025, Понеделник 08:03 0
Полетя отново
Полетя отново 16/06/2025, Понеделник 07:30 0
Флагман.БГ Жега в страната Жега в страната 16/06/2025, Понеделник 07:03 0
Показа Анди (СНИМКА)
Показа Анди (СНИМКА) 15/06/2025, Неделя 21:20 1
4
Коментара по темата
4.
Чичо леля
19.03.2023 06:29:30
12
11
царските мутри са същите като сегашните бокови мутри, осъвременения инвентар е G Class и вътре едно пияно и надрусано до козирката ,хубавото е че идва комунизъм и ще изчезнат поне мутрите
3.
Пю
18.03.2023 23:44:08
4
8
Туй флагман си го изчека из отзаде..
2.
R
18.03.2023 22:47:57
0
10
Какво толкова се възмущавате ? Катострофи и пияни вина е имало и ще ги има както и кражби .
1.
1915
18.03.2023 22:05:49
4
2
Vesnika tai li sa kazval togava
Staro jelqzo
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
След кончината на Явор от Варна: Имат ли полицаите нужните помощни средства за арести? След кончината на Явор от Варна: Имат ли полицаите нужните помощни средства за арести? "Униформените нямат лютив спрей и тейзъри", каза бившият зам.-ректор на Академията на МВР Милен Иванов и уточни, че въпросните са много ефективни при задържане Развитие по шокиращия случай във Велинград Развитие по шокиращия случай във Велинград Кола удари дете в инвалидна количка, жената зад волана избяга, но после сама отиде в полицията Жега в страната Жега в страната Термометрите ще достигат до 34 градуса „Бургас и морето“ удължава срока за участие – знак за липса на силни песни? „Бургас и морето“ удължава срока за участие – знак за липса на силни песни? Има още няколко седмици за приемането на нови песни, а причината може да е творческа суша Задава ли се сух режим? Казаните за ракия са пред фалит, но не заради еврото Задава ли се сух режим? Казаните за ракия са пред фалит, но не заради еврото Чудо невиждано стана тази пролет - за първи път акацията не цъфна, а това е страшно знамение, защото от нея се прави най-пивката огнена вода От Бургас до София с експрес или как за 55 години влаковете станаха по-бавни От Бургас до София с експрес или как за 55 години влаковете станаха по-бавни . Експресът "Чайка" още през 70-те минаваше това разстояние по-бързо В Слънчака пуснаха бира, по-евтина от минерална вода, само не питай каква е! В Слънчака пуснаха бира, по-евтина от минерална вода, само не питай каква е! Ресторантьори сигнализираха, че е невъзможно питието да струва 2 лева Любов за Скорпиона, а късметът се усмихва на смелите Везни Любов за Скорпиона, а късметът се усмихва на смелите Везни Хороскоп за деня – 15 юни 2025, неделя  Бургас догони София по търсене на имоти Бургас догони София по търсене на имоти Три квартала чупят рекорди по търсене и цени Търсят се нови директори в ключови училища в региона Търсят се нови директори в ключови училища в региона Свободни позиции в училища от Бургас, Айтос, Несебър, Карнобат и други
Нови смъртоносни атаки в Израел и Иран! Ударен е и щаб на специални части Нови смъртоносни атаки в Израел и Иран! Ударен е и щаб на специални части В Тел Авив и Йерусалим не спаха тази нощ Сирени за тревога звучат в Израел Сирени за тревога звучат в Израел Иран с нови военни удари От Иран с тежки обвинения към Израел От Иран с тежки обвинения към Израел Стотици са убити при израелските удари, от Техеран сочат, че 90 процента от жертвите са цивилни Полетя отново Полетя отново Дуплантис с пореден рекорд Историческо назначение! Жена оглави МИ6 Историческо назначение! Жена оглави МИ6 Премиерът Стармър заяви, че решението идва в момент, когато Великобритания е изправена пред заплахи с безпрецедентен мащаб Ужасяваща трагедия: Загинал и 19 ранени при инциденти с балони в Кападокия (ВИДЕО/СНИМКИ) Ужасяваща трагедия: Загинал и 19 ранени при инциденти с балони в Кападокия (ВИДЕО/СНИМКИ) Пилотът е паднал от кошницата и краката му са се оплели във въже Доналд Тръмп отбеляза рождения си ден с военен парад, тълпата му пя "Честит рожден ден" (ВИДЕО) Доналд Тръмп отбеляза рождения си ден с военен парад, тълпата му пя "Честит рожден ден" (ВИДЕО) Президентът, обръщайки се към парада, заяви, че "армията на САЩ пази нашата свобода, вие ни правите силни и тази вечер накарахте всички американци да се гордеят с вас" Доналд Тръмп дава отбой и иска край на войната с Иран, но Техеран се кани да мъсти жестоко Доналд Тръмп дава отбой и иска край на войната с Иран, но Техеран се кани да мъсти жестоко Трима загинали и 125 ранени при последните атаки по израелските градове Президентът на Иран: САЩ помогнаха на Израел да ни нападне. Ще предприемем разрушителни атаки Президентът на Иран: САЩ помогнаха на Израел да ни нападне. Ще предприемем разрушителни атаки Иран няма да промени позицията си по ядреното си досие и няма да преговаря, докато израелските атаки продължават Борисов свиква национално съвещание на ГЕРБ, участват активът, премиерът Желязков и министри Борисов свиква национално съвещание на ГЕРБ, участват активът, премиерът Желязков и министри Акцент ще бъде поставен върху процеса на присъединяване на България към еврозоната
Томислав Дончев Томислав Дончев Влизането в Еврозоната да не би да е градушка или друго стихийно бедствие Виц на деня Виц на деня - Да ти се похваля, купих си крокодил и го гледам на вилата.
- Съседите не реагират ли?
- Кви съседи?
Виц на деня Виц на деня - Скъпа, достави ми ор*лно удоволствие!
- Кво бе? Свирка ли искаш?
- Не ма! Замълчи малко!
Статус във фейсбук Статус във фейсбук За разлика от мъжa жената е готова с изводите още преди началото на разговора.
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори