×
Здраве Политика Общини Общество Лайфстайл Войната в Украйна Спорт Разследване Бизнес ЮГ

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
  • Днес ще има голям митинг "в защита на държавността" в Руен, очаквайте подробности - Флагман.бг ще предава на живо
  • Приходите от нощувки са над 2 млрд. лв. и нарастват с 16,8%
  • Вкарват всички болки в електронна здравна карта
  • Румен Радев се срещна с Карлос Насар
  • Внимание! До часове ни удрят силни магнитни бури
  • ЕС осъди критиките на Илон Мъск, като ги определи като "напълно безумни изявления"
  • Такситата в София поскъпват с почти 20% от 1 януари
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Първата катастрофа в България: и двамата карат пияни с 15 км в час по празните улици в София


Първата катастрофа в България: и двамата карат пияни с 15 км в час по празните улици в София
Историческата снимка от първата катастрофа в България
18 Март 2023, Събота, 22:00 ч.
Автор: Флагман

Столичната община назначила комисия, която да разследва трагедията

Преди едно столетие бензиновите пари се смесиха с алкохолни и причиниха първата катастрофа в автомобилната история на отечеството. На 19 март 1912 г. влиза в сила Правилник за движението на автомобилите в столицата. Въведени са 5 знака. Максималната скорост за леките коли е 15 километра в населено място и 50 извън него. За автобусите и товарните машини ограниченията са съответно 6 и 15 километра в час. “Водачът при изпълнение на служебните си обязаности трябва всякога да бъде в трезво състояние”, нарежда правилникът, пише 168 часа.

Но кой да чуе? Два автомобила с неизвестна марка се блъскат в лишения от всякакво движение център на София. Те пълзели с около 15 километра и имали кристална видимост още от 200 метра. Водачите им обаче не реагирали и челен удар смачкал металните муцуни.

Столичната община назначила комисия, която да разследва трагедията. Специалистите установили, че единият шофьор се е качил на купето от “Широката механа”, а другият е седнал зад волана след почерпка в бирария “Батенберг”. Първият бил на нашенско вино, вторият - на австрийско пиво.

Лошите мезета предрешили фаталната среща, коментират тогавашни зевзеци.

Първият автомобил влиза в София през 1896 г. “Видя ли файтона без коне?”, пръскат новината най-ранобудните. “Как без коне?”, дивят се по сокаците. “Е така, без коне върви. Дяволо го кара изотвътре”, обясняват техническото чудо познавачите.

“Едно червено високо купе, покачено на високо шаси с колела колкото колелата на днешните файтони, гумите от твърд каучук, без пневматици, моторът под седалището на шофьора, без предната част, без днешния радиатор, воланът отвесен, а самият кръг наподобява масичка”, описва возилото един очевидец.

Автомобилът е марка “Де Дион Бутон” и е купен от чешкия търговец Август Шеведи. Пуснат в движение на гарата, той с трясък минава по улица “Мария Луиза”. На площад “Св. Неделя” обаче моторът угасва. След два дни работа механиците успяват да го подкарат, но на “Солунска” машината спира отново. След още две денонощия ремонт колата пак пали, за да спре окончателно на “Неофит Рилски”. Въпреки безславния рейс

“Де Дион Бутон” пробива на българския пазар и става хит по нашенско. Клиенти на френското возило са Военното министерство и Централната пощенска станция. Бензиновата кола събирала писмата, но след нея за всеки случай се движел и файтон, та ако закъса, да довърши работата.

Първият шофьорски курс също е проведен на “Бутони”. Две седмици през 1905 г. мераклиите се упражнявали на три такива машини и един “Мерцедес”. Лека-полека започват да се мяркат и други марки. До забравените днес “Делаж”, “Бренабор” и “Дикси” пърпорят прочутите ФИАТ и “Рено”. Отвъд океана пък пристигат модели на “Форд”, които раждат най-ранния шофьорски фолклор. “Имаш ли “Форд”, бъди горд!”, обичали да повтарят собствениците на американското возило.

Едно от първите автомобилни състезания се провежда през 1914 г. между Орлов мост и Горублянските ханчета. Гонката минава без инциденти.

Две катастрофи помрачават обаче ралито за Балканската купа през 1929 г. Маршрутът от 420 километра е тежък и чуждите пилоти се отказват. “Нека българите си чупят главите с нашите автомобили!”, махат с ръка те.

По време на състезанието едно “Шевроле” се обръща при Карловските бани, а “Форд” катастрофира в оризищата край Пловдив. Навигаторът е ранен, откаран е в болница. За разлика от автолеваците цар Борис III владеел отлично кормилото. 

Тази страст е наследствена, защото и баща му Фердинанд бил почитател на бензиновите самоходи. Още през 1897 г. неговият придворен лекар стоварва на Царската товарителница на гара Казичене автомобил. Колата е откарана в двореца “Врана”, където монархът прави кръгчета по алеите. Това возило остава скрито за поданиците на княжеството. След време докторът отива с него в Цариград, продава го и се връща с железницата.

Цар Борис и княз Кирил продължават фамилното хоби. Излетите им с автомобил са най-често в компанията на Елин Пелин. Братята се сменяли на кормилото, а писателят отговарял за закуските.

През 1925 г. група ентусиасти създават организация за развитие на автомобилното дело у нас. Покровителствена от двореца, на следващата година тя е осветена като Български царски автомобилен клуб (БЦАК). Председател е испанският пълномощен министър Хосе де Ромеро и Дусмет, а главен секретар - виконт Жан д'Амонвил.

През 1927 и 1928 г. Царският автоклуб организира ралита “Розова долина”. Първото минава без аварии, но на второто колата на Дора Габе пука гума.

Работата е в това, че БЦАК си поставя амбициозната задача да запали и дами по автомобилния спорт. Един ден в книжарницата на Тодор Чипев Дора Габе вижда княз Кирил. Поетесата бърза да му подари току-що излязлата си стихосбирка “Земен път”. Князът отговаря на жеста По време на гонката автомобилът на Дора излиза от строя. Поетесата спешно е преместена в най-бързата кола, която печели състезанието. “Малко повечко слава никога не е излишна за музите, дори когато тя ухае на бензин!”, подмята един от пилотите.

Царският автоклуб успява да преобърне мисленето дори в затънтените Родопи. До влизането на автомобила тук търговците използвали услугите на камили. Бензиновата конкуренция плаши водачите на кервани и те почват война, като тази в Англия срещу първите паровози. През ХIХ век собственици на дилижанси от Острова се нахвърлили върху самоходите и чупели машините.

В Родопите пък камиларите застилали пътищата с остри камъни, за да ги направят непроходими за пневматичните гуми. По-будните обаче бързо схващат, че не могат да вървят срещу новото. През 1924 г. например търговецът Георги Чорбаджиев от Крумовград продава камилите и купува лимузина.

Той увековечава своя революционен жест с две фотографии. На първата се снима за спомен с кервана от шест камили. След като продава добичетата, застава на кадро с новозакупения автомобил.

Георги е първият член на Царския автомобилен клуб в Родопите. Вторият, проумял прогреса, също е търговец. Българомохамеданинът Ахмед Юзейров става собственик на бензиново возило и член на клуба.

“Родопчани се плашели от всичко, свързано с институциите. И като се кажело “царско”, считало се е за недосегаемо”, отбелязва познавач на тамошните нрави. По тази логика Георги и Ахмед хем си карали колите, хем търговията им вървяла, защото минавали за “царски хора”.


В категории: Ретро Флагман


Флагман.БГ Автор
Флагман.БГ
4
Коментара
Димитър КИРЯКОВ Никога не оставяйте чорапи до леглото Никога не оставяйте чорапи до леглото 09/12/2025, Вторник 16:50 1
4
Коментара по темата
4.
Чичо леля
19.03.2023 06:29:30
12
11
царските мутри са същите като сегашните бокови мутри, осъвременения инвентар е G Class и вътре едно пияно и надрусано до козирката ,хубавото е че идва комунизъм и ще изчезнат поне мутрите
3.
Пю
18.03.2023 23:44:08
4
8
Туй флагман си го изчека из отзаде..
2.
R
18.03.2023 22:47:57
0
10
Какво толкова се възмущавате ? Катострофи и пияни вина е имало и ще ги има както и кражби .
1.
1915
18.03.2023 22:05:49
4
2
Vesnika tai li sa kazval togava
Staro jelqzo
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Горещ търг в Бургас: Позициите около УМБАЛ–Бургас привличат най-голям интерес Горещ търг в Бургас: Позициите около УМБАЛ–Бургас привличат най-голям интерес Част от местата в „Зорница“ и „Изгрев“ се смятат за нискооборотни, но зоните до болницата се очертават като ключови Втора Коледа без Ники, семейството от Конаре още чака отговори Втора Коледа без Ники, семейството от Конаре още чака отговори 400 души, дронове, хеликоптер и водолази се включиха в издирването, но от момчето с Даун синдром няма и следа Ресторанти и магазини готвят продажби само в кеш на Нова година Ресторанти и магазини готвят продажби само в кеш на Нова година Добре е всеки да си осигури стабилна сума в брой Край на една епоха: Срутиха емблематичния „Интерхотел Поморие“ Край на една епоха: Срутиха емблематичния „Интерхотел Поморие“ Инвеститорът ще възстанови автентичния облик на соцсградата Диалог в живописта обединява Пиронков и Стефанов в новата изложба „Теза/Антитеза/Синтез“ Диалог в живописта обединява Пиронков и Стефанов в новата изложба „Теза/Антитеза/Синтез“ Бургаската художествена галерия открива кураторски проект, който противопоставя и едновременно обединява два напълно различни визуални езика в живописта Димо Алексиев рестартира кариерата си с нови роли, репетиции и надежда за по-добри дни Димо Алексиев рестартира кариерата си с нови роли, репетиции и надежда за по-добри дни След осъдителната присъда и общественото напрежение актьорът започва нов професионален етап с участие в „Солунските съзаклятници“ Хибриден сайт открадна текст на Флагман.бг, изкриви го и предизвика политически трус в държавата Хибриден сайт открадна текст на Флагман.бг, изкриви го и предизвика политически трус в държавата От вчера насам "новината", че Слави Трифонов напуска ИТН, е абсолютен вайръл Четирима бургаски каратеки тръгват към световния връх в Саудитска Арабия Четирима бургаски каратеки тръгват към световния връх в Саудитска Арабия Илия Топал, Иван Горчев, Рая Иванова и Калина Първанова заслужено получават шанс за световната сцена след впечатляващ сезон с медали за Бургас и България 33,47 лв. за най-основните продукти и как живеят пенсионерите в бедните райони и защо пазарската чанта тежи все повече 33,47 лв. за най-основните продукти и как живеят пенсионерите в бедните райони и защо пазарската чанта тежи все повече Разликите между столицата и Северозапада стават все по-осезаеми. Малко магазини, ниски доходи и ограничена конкуренция оформят цените, които много семейства едва понасят След 26-годишна възраст: държавата спира да покрива здравните осигуровки на студентите След 26-годишна възраст: държавата спира да покрива здравните осигуровки на студентите Хиляди младежи пропускат да внесат здравните си вноски в периода между училище и университет или след навършване на 26 години. Ето какво казва законът
Пето дете за Джак Озбърн - светлина за семейството след смъртта на Ози Пето дете за Джак Озбърн - светлина за семейството след смъртта на Ози Новината за още едно бебе идва като светъл лъч за сина на Ози, който преживя загубата на баща си, само дни преди да научи, че семейството му отново ще се увеличи Руснаците също страдат от войната, Путин им вдига драстично данъците Руснаците също страдат от войната, Путин им вдига драстично данъците Най-драматична е промяната, която засяга малкия и средния бизнес Тръмп в защита на Мъск: „ЕС върви в лоша посока“ след глобата от 120 млн. евро за X Тръмп в защита на Мъск: „ЕС върви в лоша посока“ след глобата от 120 млн. евро за X Американският президент постави под въпрос регулациите на ЕС, защити Илон Мъск и отправи нови икономически предупреждения към Канада и Мексико Истината за сините кучета в Чернобил Истината за сините кучета в Чернобил Ветеринари разкриват причината  Pegasus превзе Европа: Турският гигант купи най-големия чешки авиопревозвач Pegasus превзе Европа: Турският гигант купи най-големия чешки авиопревозвач С придобиването на Smartwings турската Pegasus прави най-смелата си стъпка към разширяване в Централна Европа, превръщайки се в ключов играч на регионалния авиационен пазар Два морски дрона на Украйна са унищожени край България Два морски дрона на Украйна са унищожени край България ВМС имат нужда от още хеликоптери, за да се справят с този тип задачи Световен гигант в брокерския сектор стъпва в България, за да преобърне изцяло пазара Световен гигант в брокерския сектор стъпва в България, за да преобърне изцяло пазара Компанията, създадена през 1983 г. в Остин, Тексас, днес е глобален колос с близо 190 000 брокери в повече от 50 държави , което я превръща в най-мащабната мрежа в своята индустрия Тръмп разреши износ на чипове Nvidia за Китай Тръмп разреши износ на чипове Nvidia за Китай След разговор с президента Си, Доналд Тръмп позволи износа на по-старите чипове H200 за Китай срещу дял за държавата Земетресение с магнитуд 7,5 удари Япония: десетки ранени, вълни от цунами и токови удари в Хокайдо Земетресение с магнитуд 7,5 удари Япония: десетки ранени, вълни от цунами и токови удари в Хокайдо Стотици хиляди без ток, цунами вълни и опасения за нови земетресения – Япония отново е разлюляна от природна стихия Талибаните върнаха шериата: 13-годишно момче екзекутира убиеца на семейството си пред 80 000 души в Афганистан Талибаните върнаха шериата: 13-годишно момче екзекутира убиеца на семейството си пред 80 000 души в Афганистан След завръщането на талибаните на власт, публичните екзекуции в Афганистан отново се провеждат пред хиляди зрители – този път с участието на дете
Володимир ЗЕЛЕНСКИ Володимир ЗЕЛЕНСКИ Лондонските разговори завършиха с оформен 20-точков мирен план Виц на деня Виц на деня Турист в балкана пита местен жител:
- Извинете, как най-бързо мога да изкача баира?
- Ами... да взема да отвържа кучето...
Виц на деня Виц на деня - Капитане, истина ли е, че жена на кораба носи голямо нещастие?
- Не е вярно! Носи абсолютно същото нещастие, каквото и на сушата!
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Много грешни отговори са нужни, за да се стигне до верния
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори