×
Здраве Политика Общини Общество Лайфстайл Войната в Украйна Спорт Разследване Бизнес ЮГ

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
  • Задържаха шофьор на тир, нападнал и ранил полицай край "Капитан Андреево"
  • 16-годишни подадоха фалшив сигнал за бомба в полицията в Харманли
  • Две сгради се срутиха в Мароко, загинаха най-малко 19 души
  • В 18 часа днес в цялата страна започват антиправителствени протести
  • Археолози откриха останки от древен кораб за забавления край Александрия
  • Управляващите изобретиха нов жанр - протест в подкрепа на властта, каза президентът Румен Радев
  • И във Великобритания започва данъчно облагане на пенсиите
  • ЮНЕСКО включи българската гайда в Списъка на нематериалното културно наследство
  • Scorpions отбелязват 60 години на сцена с концерт в София
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Първата катастрофа в България: и двамата карат пияни с 15 км в час по празните улици в София


Първата катастрофа в България: и двамата карат пияни с 15 км в час по празните улици в София
Историческата снимка от първата катастрофа в България
18 Март 2023, Събота, 22:00 ч.
Автор: Флагман

Столичната община назначила комисия, която да разследва трагедията

Преди едно столетие бензиновите пари се смесиха с алкохолни и причиниха първата катастрофа в автомобилната история на отечеството. На 19 март 1912 г. влиза в сила Правилник за движението на автомобилите в столицата. Въведени са 5 знака. Максималната скорост за леките коли е 15 километра в населено място и 50 извън него. За автобусите и товарните машини ограниченията са съответно 6 и 15 километра в час. “Водачът при изпълнение на служебните си обязаности трябва всякога да бъде в трезво състояние”, нарежда правилникът, пише 168 часа.

Но кой да чуе? Два автомобила с неизвестна марка се блъскат в лишения от всякакво движение център на София. Те пълзели с около 15 километра и имали кристална видимост още от 200 метра. Водачите им обаче не реагирали и челен удар смачкал металните муцуни.

Столичната община назначила комисия, която да разследва трагедията. Специалистите установили, че единият шофьор се е качил на купето от “Широката механа”, а другият е седнал зад волана след почерпка в бирария “Батенберг”. Първият бил на нашенско вино, вторият - на австрийско пиво.

Лошите мезета предрешили фаталната среща, коментират тогавашни зевзеци.

Първият автомобил влиза в София през 1896 г. “Видя ли файтона без коне?”, пръскат новината най-ранобудните. “Как без коне?”, дивят се по сокаците. “Е така, без коне върви. Дяволо го кара изотвътре”, обясняват техническото чудо познавачите.

“Едно червено високо купе, покачено на високо шаси с колела колкото колелата на днешните файтони, гумите от твърд каучук, без пневматици, моторът под седалището на шофьора, без предната част, без днешния радиатор, воланът отвесен, а самият кръг наподобява масичка”, описва возилото един очевидец.

Автомобилът е марка “Де Дион Бутон” и е купен от чешкия търговец Август Шеведи. Пуснат в движение на гарата, той с трясък минава по улица “Мария Луиза”. На площад “Св. Неделя” обаче моторът угасва. След два дни работа механиците успяват да го подкарат, но на “Солунска” машината спира отново. След още две денонощия ремонт колата пак пали, за да спре окончателно на “Неофит Рилски”. Въпреки безславния рейс

“Де Дион Бутон” пробива на българския пазар и става хит по нашенско. Клиенти на френското возило са Военното министерство и Централната пощенска станция. Бензиновата кола събирала писмата, но след нея за всеки случай се движел и файтон, та ако закъса, да довърши работата.

Първият шофьорски курс също е проведен на “Бутони”. Две седмици през 1905 г. мераклиите се упражнявали на три такива машини и един “Мерцедес”. Лека-полека започват да се мяркат и други марки. До забравените днес “Делаж”, “Бренабор” и “Дикси” пърпорят прочутите ФИАТ и “Рено”. Отвъд океана пък пристигат модели на “Форд”, които раждат най-ранния шофьорски фолклор. “Имаш ли “Форд”, бъди горд!”, обичали да повтарят собствениците на американското возило.

Едно от първите автомобилни състезания се провежда през 1914 г. между Орлов мост и Горублянските ханчета. Гонката минава без инциденти.

Две катастрофи помрачават обаче ралито за Балканската купа през 1929 г. Маршрутът от 420 километра е тежък и чуждите пилоти се отказват. “Нека българите си чупят главите с нашите автомобили!”, махат с ръка те.

По време на състезанието едно “Шевроле” се обръща при Карловските бани, а “Форд” катастрофира в оризищата край Пловдив. Навигаторът е ранен, откаран е в болница. За разлика от автолеваците цар Борис III владеел отлично кормилото. 

Тази страст е наследствена, защото и баща му Фердинанд бил почитател на бензиновите самоходи. Още през 1897 г. неговият придворен лекар стоварва на Царската товарителница на гара Казичене автомобил. Колата е откарана в двореца “Врана”, където монархът прави кръгчета по алеите. Това возило остава скрито за поданиците на княжеството. След време докторът отива с него в Цариград, продава го и се връща с железницата.

Цар Борис и княз Кирил продължават фамилното хоби. Излетите им с автомобил са най-често в компанията на Елин Пелин. Братята се сменяли на кормилото, а писателят отговарял за закуските.

През 1925 г. група ентусиасти създават организация за развитие на автомобилното дело у нас. Покровителствена от двореца, на следващата година тя е осветена като Български царски автомобилен клуб (БЦАК). Председател е испанският пълномощен министър Хосе де Ромеро и Дусмет, а главен секретар - виконт Жан д'Амонвил.

През 1927 и 1928 г. Царският автоклуб организира ралита “Розова долина”. Първото минава без аварии, но на второто колата на Дора Габе пука гума.

Работата е в това, че БЦАК си поставя амбициозната задача да запали и дами по автомобилния спорт. Един ден в книжарницата на Тодор Чипев Дора Габе вижда княз Кирил. Поетесата бърза да му подари току-що излязлата си стихосбирка “Земен път”. Князът отговаря на жеста По време на гонката автомобилът на Дора излиза от строя. Поетесата спешно е преместена в най-бързата кола, която печели състезанието. “Малко повечко слава никога не е излишна за музите, дори когато тя ухае на бензин!”, подмята един от пилотите.

Царският автоклуб успява да преобърне мисленето дори в затънтените Родопи. До влизането на автомобила тук търговците използвали услугите на камили. Бензиновата конкуренция плаши водачите на кервани и те почват война, като тази в Англия срещу първите паровози. През ХIХ век собственици на дилижанси от Острова се нахвърлили върху самоходите и чупели машините.

В Родопите пък камиларите застилали пътищата с остри камъни, за да ги направят непроходими за пневматичните гуми. По-будните обаче бързо схващат, че не могат да вървят срещу новото. През 1924 г. например търговецът Георги Чорбаджиев от Крумовград продава камилите и купува лимузина.

Той увековечава своя революционен жест с две фотографии. На първата се снима за спомен с кервана от шест камили. След като продава добичетата, застава на кадро с новозакупения автомобил.

Георги е първият член на Царския автомобилен клуб в Родопите. Вторият, проумял прогреса, също е търговец. Българомохамеданинът Ахмед Юзейров става собственик на бензиново возило и член на клуба.

“Родопчани се плашели от всичко, свързано с институциите. И като се кажело “царско”, считало се е за недосегаемо”, отбелязва познавач на тамошните нрави. По тази логика Георги и Ахмед хем си карали колите, хем търговията им вървяла, защото минавали за “царски хора”.


В категории: Ретро Флагман


Флагман.БГ Автор
Флагман.БГ
4
Коментара
4
Коментара по темата
4.
Чичо леля
19.03.2023 06:29:30
12
11
царските мутри са същите като сегашните бокови мутри, осъвременения инвентар е G Class и вътре едно пияно и надрусано до козирката ,хубавото е че идва комунизъм и ще изчезнат поне мутрите
3.
Пю
18.03.2023 23:44:08
4
8
Туй флагман си го изчека из отзаде..
2.
R
18.03.2023 22:47:57
0
10
Какво толкова се възмущавате ? Катострофи и пияни вина е имало и ще ги има както и кражби .
1.
1915
18.03.2023 22:05:49
4
2
Vesnika tai li sa kazval togava
Staro jelqzo
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Ще има ли сняг за Коледа? Прогнозите за декември не вещаят зимна идилия Ще има ли сняг за Коледа? Прогнозите за декември не вещаят зимна идилия Сух антициклон определя времето до края на декември, а надеждите за сняг се отлагат за януари Арести след мирния протест, провокатори с маски вилняха в центъра на София Арести след мирния протест, провокатори с маски вилняха в центъра на София Хиляди българи у нас и в чужбина излязоха на улицата с призив „Оставка!“ – демонстрации в над 40 града и сблъсъци след края на протеста в София Тежка катастрофа с три коли в Студентски град: Полиция и линейки на място Тежка катастрофа с три коли в Студентски град: Полиция и линейки на място Инцидентът е станал в нощните часове пред Joy Station, в район с висока концентрация на млади хора и нощен трафик Nargos Premium в Central Park Бургас: Новият social playground на Gen Z Nargos Premium в Central Park Бургас: Новият social playground на Gen Z Интериорът е създаден за сторита и социалните моменти Новият грип H3N2: мутирал щам буди тревога сред експертите Новият грип H3N2: мутирал щам буди тревога сред експертите Вирусолози отчитат значително увеличение на случаите и предупреждават за потенциална нова пандемична вълна Времето днес: Ниски температури, но без валежи Времето днес: Ниски температури, но без валежи Ледено утро в страната, отрицателни стойности в планините 33-ма в ареста след протеста, нов опит за провокации в София 33-ма в ареста след протеста, нов опит за провокации в София Има задържани с ножове, наркотици и бомбички в столицата – полицията разследва и открити големи суми пари Асен Василев: Ако утре няма оставка, протестът ще е още по-голям и няма да си тръгнем Асен Василев: Ако утре няма оставка, протестът ще е още по-голям и няма да си тръгнем Опозицията заплаши с граждански натиск без отстъпление, ако правителството не падне след вота на недоверие Бургазлия призна за афера в Руен, съпругата му го разкри Бургазлия призна за афера в Руен, съпругата му го разкри Връзка, започнала на работа, се превръща в бурен роман с тежки последици Как да запазим паметта си с възрастта - съвети срещу когнитивен спад и деменция Как да запазим паметта си с възрастта - съвети срещу когнитивен спад и деменция Учените все още не знаят със сигурност защо паметта намалява с възрастта, но имат няколко теории за това как да се намали този риск
Избори в Украйна по време на война: Зеленски поставя условие, Русия оспорва легитимността му Зеленски е готов за избори, но настоява за гаранции от Запада – Киев е изправен пред законови, логистични и морални пречки Дунав вече не е същият: реката навлиза в климатичен режим с опасни колебания Дунав вече не е същият: реката навлиза в климатичен режим с опасни колебания Река Дунав губи предвидимия си характер и се държи все повече като средиземноморска система – нестабилна, чувствителна и зависима от дъжда 20 години любов: Как случайната среща на Мат Деймън и Лусиана Баросо се превърна в най-стабилния брак в Холивуд 20 години любов: Как случайната среща на Мат Деймън и Лусиана Баросо се превърна в най-стабилния брак в Холивуд Вижте тази вълнуваща история  Въвеждат нови правила по кафетата в Турция Въвеждат нови правила по кафетата в Турция Наскоро допълнителните такси, добавени към сметките в много кафенета и ресторанти, особено в Истанбул, предизвикаха критики от гражданите Почина известна писателка Почина известна писателка С разбито сърце съобщаваме за кончината тази сутрин на нашата скъпа Софи (известна още като Мади, известна още като Мама) Не съм терорист, оплака се германският принц Хайнрих XIII Ройс Не съм терорист, оплака се германският принц Хайнрих XIII Ройс Принцът отрече да е членувал или ръководил терористична организация Пробив: Комета може да е донесла живот на Земята! Учени откриха уникални градивни елементи Пробив: Комета може да е донесла живот на Земята! Учени откриха уникални градивни елементи Междузвездната комета 3I/ATLAS има безпрецедентни нива на метанол и циановодород, ключови за ДНК и РНК Учени с плашеща информация за ледник в Антарктида Учени с плашеща информация за ледник в Антарктида Става дума за най-бързото свиване на сухоземен ледник, регистрирано някога Патинсън и Зендая „обявиха годеж“, но какъв Патинсън и Зендая „обявиха годеж“, но какъв Маркетолози превърнаха романтичната си комедия „The Drama“ в истинско вирусно явление, след като двете звезди се „сгодиха“ само за нуждите на Холивуд Коя е Нобеловата лауреатка за мир и защо Тръмп не е доволен Коя е Нобеловата лауреатка за мир и защо Тръмп не е доволен Говорителят на Белия дом Стивън Чунг смята, че отличието е трябвало да бъде спечелено от президента Доналд Тръмп
Володимир ЗЕЛЕНСКИ Володимир ЗЕЛЕНСКИ Готов съм за избори, ако САЩ и Европа гарантират сигурността им Виц на деня Виц на деня - Добър ден! Колко струва кафето?
- 1,50 лв.
- А захарта?
- Тя е безплатна.
- Дайте ми 5 кг. захар!
Виц на деня Виц на деня Когато нещата ми вървят, решенията са си мои. Когато не - божа работа, съдба... Статус във фейсбук Статус във фейсбук Ако на жена ти, внезапно и се подобри настроението, значи трябва да си криеш парите на друго място!
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори