×
Здраве Политика Общини Общество Лайфстайл Войната в Украйна Спорт Разследване Бизнес ЮГ

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Първата катастрофа в България: и двамата карат пияни с 15 км в час по празните улици в София


Първата катастрофа в България: и двамата карат пияни с 15 км в час по празните улици в София
Историческата снимка от първата катастрофа в България
18 Март 2023, Събота, 22:00 ч.
Автор: Флагман

Столичната община назначила комисия, която да разследва трагедията

Преди едно столетие бензиновите пари се смесиха с алкохолни и причиниха първата катастрофа в автомобилната история на отечеството. На 19 март 1912 г. влиза в сила Правилник за движението на автомобилите в столицата. Въведени са 5 знака. Максималната скорост за леките коли е 15 километра в населено място и 50 извън него. За автобусите и товарните машини ограниченията са съответно 6 и 15 километра в час. “Водачът при изпълнение на служебните си обязаности трябва всякога да бъде в трезво състояние”, нарежда правилникът, пише 168 часа.

Но кой да чуе? Два автомобила с неизвестна марка се блъскат в лишения от всякакво движение център на София. Те пълзели с около 15 километра и имали кристална видимост още от 200 метра. Водачите им обаче не реагирали и челен удар смачкал металните муцуни.

Столичната община назначила комисия, която да разследва трагедията. Специалистите установили, че единият шофьор се е качил на купето от “Широката механа”, а другият е седнал зад волана след почерпка в бирария “Батенберг”. Първият бил на нашенско вино, вторият - на австрийско пиво.

Лошите мезета предрешили фаталната среща, коментират тогавашни зевзеци.

Първият автомобил влиза в София през 1896 г. “Видя ли файтона без коне?”, пръскат новината най-ранобудните. “Как без коне?”, дивят се по сокаците. “Е така, без коне върви. Дяволо го кара изотвътре”, обясняват техническото чудо познавачите.

“Едно червено високо купе, покачено на високо шаси с колела колкото колелата на днешните файтони, гумите от твърд каучук, без пневматици, моторът под седалището на шофьора, без предната част, без днешния радиатор, воланът отвесен, а самият кръг наподобява масичка”, описва возилото един очевидец.

Автомобилът е марка “Де Дион Бутон” и е купен от чешкия търговец Август Шеведи. Пуснат в движение на гарата, той с трясък минава по улица “Мария Луиза”. На площад “Св. Неделя” обаче моторът угасва. След два дни работа механиците успяват да го подкарат, но на “Солунска” машината спира отново. След още две денонощия ремонт колата пак пали, за да спре окончателно на “Неофит Рилски”. Въпреки безславния рейс

“Де Дион Бутон” пробива на българския пазар и става хит по нашенско. Клиенти на френското возило са Военното министерство и Централната пощенска станция. Бензиновата кола събирала писмата, но след нея за всеки случай се движел и файтон, та ако закъса, да довърши работата.

Първият шофьорски курс също е проведен на “Бутони”. Две седмици през 1905 г. мераклиите се упражнявали на три такива машини и един “Мерцедес”. Лека-полека започват да се мяркат и други марки. До забравените днес “Делаж”, “Бренабор” и “Дикси” пърпорят прочутите ФИАТ и “Рено”. Отвъд океана пък пристигат модели на “Форд”, които раждат най-ранния шофьорски фолклор. “Имаш ли “Форд”, бъди горд!”, обичали да повтарят собствениците на американското возило.

Едно от първите автомобилни състезания се провежда през 1914 г. между Орлов мост и Горублянските ханчета. Гонката минава без инциденти.

Две катастрофи помрачават обаче ралито за Балканската купа през 1929 г. Маршрутът от 420 километра е тежък и чуждите пилоти се отказват. “Нека българите си чупят главите с нашите автомобили!”, махат с ръка те.

По време на състезанието едно “Шевроле” се обръща при Карловските бани, а “Форд” катастрофира в оризищата край Пловдив. Навигаторът е ранен, откаран е в болница. За разлика от автолеваците цар Борис III владеел отлично кормилото. 

Тази страст е наследствена, защото и баща му Фердинанд бил почитател на бензиновите самоходи. Още през 1897 г. неговият придворен лекар стоварва на Царската товарителница на гара Казичене автомобил. Колата е откарана в двореца “Врана”, където монархът прави кръгчета по алеите. Това возило остава скрито за поданиците на княжеството. След време докторът отива с него в Цариград, продава го и се връща с железницата.

Цар Борис и княз Кирил продължават фамилното хоби. Излетите им с автомобил са най-често в компанията на Елин Пелин. Братята се сменяли на кормилото, а писателят отговарял за закуските.

През 1925 г. група ентусиасти създават организация за развитие на автомобилното дело у нас. Покровителствена от двореца, на следващата година тя е осветена като Български царски автомобилен клуб (БЦАК). Председател е испанският пълномощен министър Хосе де Ромеро и Дусмет, а главен секретар - виконт Жан д'Амонвил.

През 1927 и 1928 г. Царският автоклуб организира ралита “Розова долина”. Първото минава без аварии, но на второто колата на Дора Габе пука гума.

Работата е в това, че БЦАК си поставя амбициозната задача да запали и дами по автомобилния спорт. Един ден в книжарницата на Тодор Чипев Дора Габе вижда княз Кирил. Поетесата бърза да му подари току-що излязлата си стихосбирка “Земен път”. Князът отговаря на жеста По време на гонката автомобилът на Дора излиза от строя. Поетесата спешно е преместена в най-бързата кола, която печели състезанието. “Малко повечко слава никога не е излишна за музите, дори когато тя ухае на бензин!”, подмята един от пилотите.

Царският автоклуб успява да преобърне мисленето дори в затънтените Родопи. До влизането на автомобила тук търговците използвали услугите на камили. Бензиновата конкуренция плаши водачите на кервани и те почват война, като тази в Англия срещу първите паровози. През ХIХ век собственици на дилижанси от Острова се нахвърлили върху самоходите и чупели машините.

В Родопите пък камиларите застилали пътищата с остри камъни, за да ги направят непроходими за пневматичните гуми. По-будните обаче бързо схващат, че не могат да вървят срещу новото. През 1924 г. например търговецът Георги Чорбаджиев от Крумовград продава камилите и купува лимузина.

Той увековечава своя революционен жест с две фотографии. На първата се снима за спомен с кервана от шест камили. След като продава добичетата, застава на кадро с новозакупения автомобил.

Георги е първият член на Царския автомобилен клуб в Родопите. Вторият, проумял прогреса, също е търговец. Българомохамеданинът Ахмед Юзейров става собственик на бензиново возило и член на клуба.

“Родопчани се плашели от всичко, свързано с институциите. И като се кажело “царско”, считало се е за недосегаемо”, отбелязва познавач на тамошните нрави. По тази логика Георги и Ахмед хем си карали колите, хем търговията им вървяла, защото минавали за “царски хора”.


В категории: Ретро Флагман


Флагман.БГ Автор
Флагман.БГ
4
Коментара
Флагман.БГ Осъдиха мнима хазяйка, ужилила студенти Осъдиха мнима хазяйка, ужилила студенти 07/12/2025, Неделя 21:24 0
Тервел ИЛИЕВ Мощна подкрепа за Любо Пенев във Валенсия Мощна подкрепа за Любо Пенев във Валенсия 07/12/2025, Неделя 20:33 0
Флагман.БГ Ивайло Мирчев: Този бюджет е по-лош Ивайло Мирчев: Този бюджет е по-лош 07/12/2025, Неделя 19:41 5
4
Коментара по темата
4.
Чичо леля
19.03.2023 06:29:30
12
11
царските мутри са същите като сегашните бокови мутри, осъвременения инвентар е G Class и вътре едно пияно и надрусано до козирката ,хубавото е че идва комунизъм и ще изчезнат поне мутрите
3.
Пю
18.03.2023 23:44:08
4
8
Туй флагман си го изчека из отзаде..
2.
R
18.03.2023 22:47:57
0
10
Какво толкова се възмущавате ? Катострофи и пияни вина е имало и ще ги има както и кражби .
1.
1915
18.03.2023 22:05:49
4
2
Vesnika tai li sa kazval togava
Staro jelqzo
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Какво време ни очаква в седмицата от 8-ми до 14-ти декември, ще завали ли сняг в страната Какво време ни очаква в седмицата от 8-ми до 14-ти декември, ще завали ли сняг в страната От вторник до събота ще е слънчево с разкъсана висока облачност Българка преживя ад в Гърция, зъл "Дон Жуан" я прелъсти, преби и хвърли в лапите на други Българка преживя ад в Гърция, зъл "Дон Жуан" я прелъсти, преби и хвърли в лапите на други Била е заставена да удовлетворява низките желания на по трима мъже на ден Даниел Митов отговори дали се опасява от гражданска война Даниел Митов отговори дали се опасява от гражданска война Митов бе питан за протестите Осъдиха мнима хазяйка, ужилила студенти Осъдиха мнима хазяйка, ужилила студенти Тя не отрече вината си Някога храните дори не се нуждаеха от етикети Някога храните дори не се нуждаеха от етикети Често забравяме, че простотата на миналото не се дължеше на лъжа, а на липсата на излишни уточнения. Когато всичко е ясно, никой не слага надпис Кметът на Варна: Истинската свобода е да се движиш без охрана Кметът на Варна: Истинската свобода е да се движиш без охрана Арогантността на част от политиците е основната причина за протестите в страната, счита той "Super Talent Competitions" отвори врати в София с първо издание, организирано от Мария Табакова "Super Talent Competitions" отвори врати в София с първо издание, организирано от Мария Табакова Понякога човек трябва да бъде по-смел дори от мечтите си, за да ги осъществи Евакуирани са трима души от танкера, бедстващ край Ахтопол Евакуирани са трима души от танкера, бедстващ край Ахтопол На борда остават 7 члена на екипажа Фатална катастрофа на пътя Севлиево-Габрово Фатална катастрофа на пътя Севлиево-Габрово Загина 62-годишен шофьор Всички да се учат от Бургас, морският град метна останалите в малкия си джоб Всички да се учат от Бургас, морският град метна останалите в малкия си джоб Празничната украса впечатлява с мащаб, стил и истинско европейско ниво
Мощна подкрепа за Любо Пенев във Валенсия Мощна подкрепа за Любо Пенев във Валенсия "Прилепите" са единни в обичта си към Ел Голеадор Рискът от изкуствения интелект: Кой ще плаща данъци, ако ботове заменят всички ни? Рискът от изкуствения интелект: Кой ще плаща данъци, ако ботове заменят всички ни? Meждyнapoднaтa opгaнизaция нa тpyдa пpoгнoзиpa, чe eдин oт вceĸи чeтиpимa paбoтници пo cвeтa, ĸoнцeнтpиpaни в cтpaнитe c виcoĸи дoxoди, зaeмa длъжнocт c извecтнa cтeпeн нa излaгaнe нa изĸycтвeния интeлeĸт Майка на 5-годишно дете съсипа луксозна кола с фойерверк, искала да зарадва малчугана за Никулден Майка на 5-годишно дете съсипа луксозна кола с фойерверк, искала да зарадва малчугана за Никулден Голям гаф в Германия, за щастие няма пострадали хора Франсис Форд Копола продаде часовник за 10,8 млн. долара Франсис Форд Копола продаде часовник за 10,8 млн. долара Колекционер не се посвени да извади близо 11 милиона в щастска валута Япония в битка с деменцията: Как технологиите се превръщат в последна надежда Япония в битка с деменцията: Как технологиите се превръщат в последна надежда Над 18 000 възрастни се изгубват годишно в Япония, а страната залага на роботи, AI и GPS, за да овладее кризата САЩ - Европа се разпада икономически и може да се срути цивилизационно до 20 години САЩ - Европа се разпада икономически и може да се срути цивилизационно до 20 години Американската стратегия за национална сигурност очертава мрачен анализ: спад на раждаемостта, масова миграция, икономическа стагнация и политическа криза застрашават бъдещето на континента Булката беглец и в реалния живот - ето кои звезди избягаха пред олтара Булката беглец и в реалния живот - ето кои звезди избягаха пред олтара Сватбата на Суифт и Келси е най-чаканото светско събитие в САЩ и е нормално да има промени в редица детайли по самата брачна церемония Може ли работодателят да те уволни, ако си в болничен Може ли работодателят да те уволни, ако си в болничен Срокът за изпитване не може да бъде по-дълъг от 6 месеца, а когато за работата е определен срок, по-кратък от една година – срокът за изпитване е до един месец Илон Мъск иска Европейският съюз да бъде премахнат Илон Мъск иска Европейският съюз да бъде премахнат „ ЕС трябва да бъде премахнат, а суверенитетът да бъде върнат на отделните страни, за да могат правителствата да представляват по-добре своя наро д“, написа Мъск на страницата си в социалната мрежа Х Илон Мъск иска Европейският съюз да бъде премахнат Илон Мъск иска Европейският съюз да бъде премахнат Бюрокрацията на ЕС бавно до смърт задушава Европа, коментира предприемачът
Бойко Борисов Бойко Борисов Изнасям три деца по комшиите. Те комшиите се възмущават вече. Виждам, че другите партии мълчат, но животът е колело и ще дойдат и пред техните къщи Виц на деня Виц на деня - Защо червенокосите са по-страстни?
- Защото, под ръждив покрив, в мазето винаги е мокро.
Виц на деня Виц на деня Събужда се мъж с махмурлук, гледа се в огледалото и казва:
- Не те знам кой си, но мисля да те обръсна!
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Хубавите неща стават бавно. Затова толкова трудно ставам сутрин!
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори