×
Здраве Политика Общини Общество Лайфстайл Войната в Украйна Спорт Разследване Бизнес ЮГ

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
  • Вижте актуалната пътна обстановка
  • Гръцкият финансов министър Кириакос Пиеракакис беше избран за председател на Еврогрупата
  • Парламентът трябва да гласува оставката на правителството
  • Земетресение с магнитуд 6,7 удари североизточната част на Япония
  • Нов прокурор, който да разследва главния прокурор и заместниците му, ще бъде избран днес
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Първата катастрофа в България: и двамата карат пияни с 15 км в час по празните улици в София


Първата катастрофа в България: и двамата карат пияни с 15 км в час по празните улици в София
Историческата снимка от първата катастрофа в България
18 Март 2023, Събота, 22:00 ч.
Автор: Флагман

Столичната община назначила комисия, която да разследва трагедията

Преди едно столетие бензиновите пари се смесиха с алкохолни и причиниха първата катастрофа в автомобилната история на отечеството. На 19 март 1912 г. влиза в сила Правилник за движението на автомобилите в столицата. Въведени са 5 знака. Максималната скорост за леките коли е 15 километра в населено място и 50 извън него. За автобусите и товарните машини ограниченията са съответно 6 и 15 километра в час. “Водачът при изпълнение на служебните си обязаности трябва всякога да бъде в трезво състояние”, нарежда правилникът, пише 168 часа.

Но кой да чуе? Два автомобила с неизвестна марка се блъскат в лишения от всякакво движение център на София. Те пълзели с около 15 километра и имали кристална видимост още от 200 метра. Водачите им обаче не реагирали и челен удар смачкал металните муцуни.

Столичната община назначила комисия, която да разследва трагедията. Специалистите установили, че единият шофьор се е качил на купето от “Широката механа”, а другият е седнал зад волана след почерпка в бирария “Батенберг”. Първият бил на нашенско вино, вторият - на австрийско пиво.

Лошите мезета предрешили фаталната среща, коментират тогавашни зевзеци.

Първият автомобил влиза в София през 1896 г. “Видя ли файтона без коне?”, пръскат новината най-ранобудните. “Как без коне?”, дивят се по сокаците. “Е така, без коне върви. Дяволо го кара изотвътре”, обясняват техническото чудо познавачите.

“Едно червено високо купе, покачено на високо шаси с колела колкото колелата на днешните файтони, гумите от твърд каучук, без пневматици, моторът под седалището на шофьора, без предната част, без днешния радиатор, воланът отвесен, а самият кръг наподобява масичка”, описва возилото един очевидец.

Автомобилът е марка “Де Дион Бутон” и е купен от чешкия търговец Август Шеведи. Пуснат в движение на гарата, той с трясък минава по улица “Мария Луиза”. На площад “Св. Неделя” обаче моторът угасва. След два дни работа механиците успяват да го подкарат, но на “Солунска” машината спира отново. След още две денонощия ремонт колата пак пали, за да спре окончателно на “Неофит Рилски”. Въпреки безславния рейс

“Де Дион Бутон” пробива на българския пазар и става хит по нашенско. Клиенти на френското возило са Военното министерство и Централната пощенска станция. Бензиновата кола събирала писмата, но след нея за всеки случай се движел и файтон, та ако закъса, да довърши работата.

Първият шофьорски курс също е проведен на “Бутони”. Две седмици през 1905 г. мераклиите се упражнявали на три такива машини и един “Мерцедес”. Лека-полека започват да се мяркат и други марки. До забравените днес “Делаж”, “Бренабор” и “Дикси” пърпорят прочутите ФИАТ и “Рено”. Отвъд океана пък пристигат модели на “Форд”, които раждат най-ранния шофьорски фолклор. “Имаш ли “Форд”, бъди горд!”, обичали да повтарят собствениците на американското возило.

Едно от първите автомобилни състезания се провежда през 1914 г. между Орлов мост и Горублянските ханчета. Гонката минава без инциденти.

Две катастрофи помрачават обаче ралито за Балканската купа през 1929 г. Маршрутът от 420 километра е тежък и чуждите пилоти се отказват. “Нека българите си чупят главите с нашите автомобили!”, махат с ръка те.

По време на състезанието едно “Шевроле” се обръща при Карловските бани, а “Форд” катастрофира в оризищата край Пловдив. Навигаторът е ранен, откаран е в болница. За разлика от автолеваците цар Борис III владеел отлично кормилото. 

Тази страст е наследствена, защото и баща му Фердинанд бил почитател на бензиновите самоходи. Още през 1897 г. неговият придворен лекар стоварва на Царската товарителница на гара Казичене автомобил. Колата е откарана в двореца “Врана”, където монархът прави кръгчета по алеите. Това возило остава скрито за поданиците на княжеството. След време докторът отива с него в Цариград, продава го и се връща с железницата.

Цар Борис и княз Кирил продължават фамилното хоби. Излетите им с автомобил са най-често в компанията на Елин Пелин. Братята се сменяли на кормилото, а писателят отговарял за закуските.

През 1925 г. група ентусиасти създават организация за развитие на автомобилното дело у нас. Покровителствена от двореца, на следващата година тя е осветена като Български царски автомобилен клуб (БЦАК). Председател е испанският пълномощен министър Хосе де Ромеро и Дусмет, а главен секретар - виконт Жан д'Амонвил.

През 1927 и 1928 г. Царският автоклуб организира ралита “Розова долина”. Първото минава без аварии, но на второто колата на Дора Габе пука гума.

Работата е в това, че БЦАК си поставя амбициозната задача да запали и дами по автомобилния спорт. Един ден в книжарницата на Тодор Чипев Дора Габе вижда княз Кирил. Поетесата бърза да му подари току-що излязлата си стихосбирка “Земен път”. Князът отговаря на жеста По време на гонката автомобилът на Дора излиза от строя. Поетесата спешно е преместена в най-бързата кола, която печели състезанието. “Малко повечко слава никога не е излишна за музите, дори когато тя ухае на бензин!”, подмята един от пилотите.

Царският автоклуб успява да преобърне мисленето дори в затънтените Родопи. До влизането на автомобила тук търговците използвали услугите на камили. Бензиновата конкуренция плаши водачите на кервани и те почват война, като тази в Англия срещу първите паровози. През ХIХ век собственици на дилижанси от Острова се нахвърлили върху самоходите и чупели машините.

В Родопите пък камиларите застилали пътищата с остри камъни, за да ги направят непроходими за пневматичните гуми. По-будните обаче бързо схващат, че не могат да вървят срещу новото. През 1924 г. например търговецът Георги Чорбаджиев от Крумовград продава камилите и купува лимузина.

Той увековечава своя революционен жест с две фотографии. На първата се снима за спомен с кервана от шест камили. След като продава добичетата, застава на кадро с новозакупения автомобил.

Георги е първият член на Царския автомобилен клуб в Родопите. Вторият, проумял прогреса, също е търговец. Българомохамеданинът Ахмед Юзейров става собственик на бензиново возило и член на клуба.

“Родопчани се плашели от всичко, свързано с институциите. И като се кажело “царско”, считало се е за недосегаемо”, отбелязва познавач на тамошните нрави. По тази логика Георги и Ахмед хем си карали колите, хем търговията им вървяла, защото минавали за “царски хора”.


В категории: Ретро Флагман


Флагман.БГ Автор
Флагман.БГ
4
Коментара
Мария АРНАУДОВА Как да почиваме 16 дни покрай празниците Как да почиваме 16 дни покрай празниците 12/12/2025, Петък 10:30 0
Димитър КИРЯКОВ Какво да очакваме от огледалната дата 12/12 Какво да очакваме от огледалната дата 12/12 12/12/2025, Петък 10:20 1
Тервел ИЛИЕВ Излезе книгата на Любо Пенев Излезе книгата на Любо Пенев 12/12/2025, Петък 10:10 0
4
Коментара по темата
4.
Чичо леля
19.03.2023 06:29:30
12
11
царските мутри са същите като сегашните бокови мутри, осъвременения инвентар е G Class и вътре едно пияно и надрусано до козирката ,хубавото е че идва комунизъм и ще изчезнат поне мутрите
3.
Пю
18.03.2023 23:44:08
4
8
Туй флагман си го изчека из отзаде..
2.
R
18.03.2023 22:47:57
0
10
Какво толкова се възмущавате ? Катострофи и пияни вина е имало и ще ги има както и кражби .
1.
1915
18.03.2023 22:05:49
4
2
Vesnika tai li sa kazval togava
Staro jelqzo
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Парламентът прие оставката на кабинета "Желязков", предизборната кампания реално започна Парламентът прие оставката на кабинета "Желязков", предизборната кампания реално започна ПП-ДБ поиска Пеевски да бъде изваден от кабинета на Тодор Живков и да му се свали охраната  БСП и ИТН май са чао, но не отписвайте Борисов и Пеевски БСП и ИТН май са чао, но не отписвайте Борисов и Пеевски Ако социолозите не грешат и на следващите избори гласуват над 3 млн. човека, България ще влезе в онези редки моменти, в които политическата система се презарежда, а някои играчи губят почва под собствените си крака По предложение на съветниците от ГЕРБ: Ремонтират два ключови подлеза в Бургас По предложение на съветниците от ГЕРБ: Ремонтират два ключови подлеза в Бургас Обновяват съоръжението на бул. "Никола Петков" и това, което свързва ж.к. "Славейков" с кв. "Тракия" Британски медии виждат в оставката на Желязков "хроничната политическа нестабилност" Британски медии виждат в оставката на Желязков "хроничната политическа нестабилност" Масови протести, корупционни обвинения и страхове около еврото, по този начин чуждите издания правят мрачен портрет на България след политическия срив Парламентът приема оставката на правителството Парламентът приема оставката на правителството Божидар Божанов от ПП-ДБ призова управляващите да не се опитват да прехвърлят отговорността на опозицията.  Денков: Очаквам, ако Румен Радев стане лице на партия, да се провали грандиозно Денков: Очаквам, ако Румен Радев стане лице на партия, да се провали грандиозно Според него оставката на кабинета „Желязков“ е резултат от натиска на протестите, а Борисов и Пеевски са основен източник на политическа нестабилност в България. Оставката на кабинета - изненада или стратегия? Политолози и анализатори с ключови коментари Оставката на кабинета - изненада или стратегия? Политолози и анализатори с ключови коментари Страната влиза в нов цикъл на несигурност, но и в огледало на дълбоки разломи и то между поколения,между власт и общество.  Политическа пролет след протестите или изборите ще са опорочени? Политическа пролет след протестите или изборите ще са опорочени? Свежа енергия заля страната, но ще се пренесе ли в избирателните секции или ще остане само гняв по площадите? Почитаме паметта на свети Спиридон Тримитунтски Чудотворец - следете времето внимателно Почитаме паметта на свети Спиридон Тримитунтски Чудотворец - следете времето внимателно Той е покровител на занаятите „Кайрос“ остава закотвен край Ахтопол без финансиране и с риск за държавата „Кайрос“ остава закотвен край Ахтопол без финансиране и с риск за държавата Седем дни след закотвянето на танкера, бавните реакции на институциите, липсата на отговорност и пасивността на корабособственика създават рисков прецедент за морската сигурност и околната среда
Британски медии виждат в оставката на Желязков "хроничната политическа нестабилност" Британски медии виждат в оставката на Желязков "хроничната политическа нестабилност" Масови протести, корупционни обвинения и страхове около еврото, по този начин чуждите издания правят мрачен портрет на България след политическия срив Земетресение 6,7 по Рихтер разтърси Япония – тревога за цунами Земетресение 6,7 по Рихтер разтърси Япония – тревога за цунами Само дни след трус от 7,5 по Рихтер, североизточна Япония отново е разлюляна от земетресение. Метеорологичните служби предупреждават за опасност от нови вторични трусове и вълни цунами Мерц разкри: План за украински териториални отстъпки е изпратен на Тръмп за обсъждане Мерц разкри: План за украински териториални отстъпки е изпратен на Тръмп за обсъждане Европа, Вашингтон и Киев търсят формула за край на войната, но въпросът за териториалните компромиси остава изцяло в ръцете на украинския народ Австрия прие закон, забраняващ носенето на забрадки в училище Австрия прие закон, забраняващ носенето на забрадки в училище Законът забранява на момичета под 14-годишна възраст да носят забрадки, които „покриват главата в съответствие с ислямските традиции“ Брюксел съди България за нарушения в здравния сектор Брюксел съди България за нарушения в здравния сектор От ЕС се твърди, че България неправилно изключва частни лечебни заведения от правилата за обществени поръчки, въпреки че се финансират основно с публични средства   Българска схема с фалшиви чипове удари китайска фирма  Българска схема с фалшиви чипове удари китайска фирма  Полицията разплита измама за стотици хиляди Мария Корина Мачадо стигна Осло след драматично бягство Мария Корина Мачадо стигна Осло след драматично бягство Опозиционната лидерка е напуснала Венецуела по море, за да избегне репресии, и направи първата си публична поява след месеци укриване „Форбс“ обяви кои са 100-те най-влиятелни жени в света „Форбс“ обяви кои са 100-те най-влиятелни жени в света Кристалина Георгиева е на 17-а позиция Трафиканти примамват мигранти с видеа на млади британски момичета Трафиканти примамват мигранти с видеа на млади британски момичета Престъпни мрежи злоупотребяват с видеа в TikTok и Instagram, използвайки видеа на нищо неподозиращи жени, като реклама на нелегални маршрути към Европа и Великобритания   Тръмп не взе Нобеловата награда за мир, но е №1 по влияние за Европа 2026 Тръмп не взе Нобеловата награда за мир, но е №1 по влияние за Европа 2026 Американският президент повлия силно на европейската политика през годината -  от сигурността и Украйна до стратегическата автономия на ЕС, което му донесе първото място в класацията на „Политико“
Мартин Димитров, депутат от ДБ Мартин Димитров, депутат от ДБ Шенген и еврозоната са като Шампионската лига: пускат те да играеш там, но, като имаш слабо правителство, нищо не постигаш. Виц на деня Виц на деня - Кога разбираш, че си пораснал?
- Когато "Марш вкъщи" вече не ти вика майка ти, а жена ти.
Виц на деня Виц на деня - Киро, в едната ръка зад гърба си държа бутилка с ракия. Ако познаеш в коя е, ще я изпием.
- В лявата!
- Мисли, Кире, мисли... концентрирай се!
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Когато жена казва, че няма какво да облече - означава, че няма нови дрехи. Когато мъж казва, че няма какво да облече - означава, че няма чисти дрехи.
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори