×
Здраве Политика Общини Общество Лайфстайл Войната в Украйна Спорт Разследване Бизнес ЮГ

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
  • Президентът назначи Елеонора Димитрова за посланик на България в Бразилия
  • Студентите платена форма на обучение ще имат право на стипендия, реши ВАС
  • Един милион и осем хиляди туристи са посетили Варна от началото на годината до 10 октомври
  • Въздушна спешна помощ ще има база край Търговище
  • Литва затвори границата си с Беларус
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Историята на теснолинейката Ахтопол-Бродилово-Кости


Историята на теснолинейката Ахтопол-Бродилово-Кости
Когато линията достига до Кости, по-нататъшното полагане на релсите е преустановено
31 Януари 2022, Понеделник, 21:19 ч.
Автор: Флагман.БГ

През 1946 г. се пуска слух, че ще се строи теснолинейка от Ахтопол до Карамлък (Тъмна река) по долината на река Велека

В своята многовековна история Ахтопол (Агатополис) е град-пристанище на Североизточна Странджа. Известен е от древността и търгува с градовете на Елада, Рим и Византия, с Венеция, Генуа, Цариград и всички пристанища по Черно море. Внесените по море стоки се пренасят към вътрешността на Странджа чак до градовете на Източна Тракия по път, прокаран по долината на р. Велека. По тоя път векове наред пристанището на Ахтопол получава и изнася на външния пазар ценна дървесина, добита от странджанските гори.

През 1913 год. Турция отстъпва на България земите между Атлиман, Караман баир и по долината на Резовска река до с. Резово като компенсация за отнетите имоти на тракийците от Източна Тракия. Голямото горско богатство на тези земи привлича вниманието на търговците Кубарелов, Кирмикчиев и др. Те наемат участъци, предимно нискостеблена гора, и ползвайки незаетата работна ръка, започват производство на дървени въглища. Те са много търсени на турския пазар и носят огромни за времето печалби. Това не убягва от разузнаването на големите търговски дружества и още през 1926 год. се създава Английско-българско акционерно дружество. То получава право от българското правителство на премиера Ляпчев да ползва на концесия за 40 години горите в района на градовете Търново и Василико, по-късно и гората между р. Велека и Резовска река.

Тази постъпка на правителството предизвиква огромно недоволство от страна на населението в Странджа, вече организирано в малки горски кооперации. В протести срещу концесията се включват странджанските и много горски кооперации от цялата страна. Докато кооператорите протестират, концесионерите планират построяването на теснолинейката от Ахтопол до Каръмлък (Тъмна река) и подобряване на пристанището в града. Изготвени са проекти и е набелязано трасето. Масовите протести принуждават правителството да отмени концесията. Теснолинейката и пристанището остават само в плановете на дружеството.

През 1929 г. Илия Бояджиев обединява всички горски кооперации в Странджански Горски Кооперативен Съюз (С.Г.К.С.) със седалище град Василико (Царево). Със съдействието на С.Г.К.С. и депутата Димитър Янев планираното за Ахтопол пристанище се построява във Василико. При освещаването му през 1935 г. в присъствието на цар Борис, Василико се преименува в Царево.

Случаят с концесията е забравен. Извозването на въглищата става по познатия вече начин – с биволски и волски впрягове по временни горски пътища до крайбрежието. Единствено пътят Бродилово – Ахтопол е подобрен като коларски и скъсен до 6 км. Пазарът на въглища често се променя поради кризи. Продукцията се трупа на големи куптори по скелите, те залежават по пристанището на Ахтопол. Макар да ги покриват с цигли, ерозията не ги пощадява. Качеството им се влошава с всяка измината година. Продадени са на загуба до 1946 г.

През 1946 г. се пуска слух, че ще се строи теснолинейка от Ахтопол до Карамлък (Тъмна река) по долината на река Велека. Кой я е планирал, така и не се разбира. Навярно са използвани проучванията, направени от концесионерите през 1926-27 г. Следващата година започват изкопните работи от Ахтопол към Кости. Работят трудоваци. От Тъмна река към местността “Качул“ по трасето работи младежка бригада. Остава нетрасиран участъкът Кости-Качул.

До 1952 г. релсите са поставени до Попова лъка – местност между Бродилово и Кости. По готовата линия се транспортират предимно дърва и минни подпори до пристанището на Ахтопол. Пристанът е удължен и на него могат да пристават до три кораба едновременно. Композициите от 6 до 8 вагона пренасят дървата и материалите до самите съдове по релсов път. Работи се денонощно.

Машинистите от Ахтопол – Димо Атанасов и Тодор Митринков, и тези от Бродилово – Димитър Морфов и Яни Мавров, карат композициите на две смени. Към експлоатацията работят още Желю Сотиров – монтьор, и Атанас Боруджиев – ковач. Спирачи са ахтополците Атанас Бурналиев и Христо Мухтаров. По поддръжката са назначени по 6 човека от Ахтопол и Бродилово. Бригади от по 10 човека товарят и разтоварват материалите. Началниците по експлоатацията се сменят често. Последният, който подписва ликвидирането на линията, е Атанас Касабалиев.

До 1952 г. се построяват две малки гари в Ахтопол и Бродилово и голяма сграда на лесничейство в Ахтопол. От началото на строителството до 1952 г. за заплати на работниците по строителството и експлоатацията са заплатени над един милиард лева (по курса на 1952 г.).

За Мичурин (новото име на Царево от 1950 г.), построяването на теснолинейката е неизгодно. Партийно-административното ръководство по всякакъв начин се опитва да го спре. Когато линията достига до Кости, по-нататъшното полагане на релсите е преустановено. Продължава експлоатацията на теснолинейката в този незавършен вид. Промените в партийните и административни ръководства на страната през 1956 г. и определянето на Мичурин като микрорайон се оказват фатални за съществуването на теснолинейката. Ръководството на Мичурин издейства да се построят шосетата Кости – Българи – Мичурин и Бродилово – Мичурин, мотивирайки се, че камионният превоз е по-изгоден.

Малките дъскорезни фабрики в Бродилово и Кости са ликвидирани. Не се построява и планираният за Ахтопол дървообработващ комбинат. Създават се в Мичурин ДИП – Държавно индустриално предприятие и камионна база – ДАА. Строена в продължение на 10 години, теснолинейката е ликвидирана за 3 (три) месеца! Машините, вагоните и релсите са изнесени от същото пристанище, от което са внесени. Остава само чакълът по опустялото трасе.

Със съкращения от www.tsarevo.info




Издирват 15-годишно момиче
Издирват 15-годишно момиче 30/10/2025, Четвъртък 19:00 0
9
Коментара по темата
9.
с.Кости
01.02.2022 11:31:43
0
6
Нямате и представа с какви трудности бе свързана експлоатацията на тази теснолинейка - като например една година като имаше много гъсеници. За да върви влакчето ученици с метлички от вършина почистваха релсите от гъсениците. Сега няма училище , няма ученици , няма хора. И забравяте р.Велека - тя е непредсказуема и силна, може да поднесе големи неприятности. няма връщане назад
8.
Чудно
01.02.2022 08:08:40
1
10
И ще се казва Качур експрес
7.
Тоня
01.02.2022 06:55:31
0
12
Когато кмета на МТ-во имаше в предвид че в Странджа ще има влак, имаше в предвид туристическо теснолинейка както до Велинград така и по този маршрут Лесово Ахтопол по вечеизграденото трасе.
6.
Министъра на транспорта
01.02.2022 06:10:15
5
14
Това е отживелица, сега ще пуснем самолет по линията :D
5.
Бистра
01.02.2022 05:59:40
2
8
Лесово Ханчето Близнак Босна Тъмна река Качул Ахтопол . 2 часа ако е двулентов.
4.
Дида
01.02.2022 05:54:53
1
9
Може да се мине с по проходим автомобил и е дълъг 30 км. Екзотичен . Правен за път до морето.
3.
Карчев
31.01.2022 22:51:48
5
22
Браво. Който се е сетил за този проект е истински дълновист. Вярно е. Това е най добрия туристически маршрут и същевременно най привлекателния маршрут в Странджа планина.
Този маршрут държи всички капитали в себе си и идните поколения със своя ум ще го реализират. Този маршрут е по изгоден и със сигорнос ще привлече повече инвестиции и повече тористи от цял свят . Ще има кръстопът на Качул. Ще свързва Местноста Босна със Тагаревско Ханче и от там към Европа.
Елате да го видите.
2.
местен
31.01.2022 22:27:15
5
16
Нищо не късно въпреки пропиляните години на лошите ни държавници То отново да се активизира възстановяването и
1.
Юс
31.01.2022 22:22:21
24
8
Това Ала Бала ли го измисли
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Станимир Хасърджиев измамил свои близки за стотици хиляди лева Станимир Хасърджиев измамил свои близки за стотици хиляди лева  В схемата за пари е замесен и баща му “Златен век” за директорката на Държавен куклен театър - Бургас “Златен век” за директорката на Държавен куклен театър - Бургас Заслужено отличие, коментира кметът Димитър Николов Летище Бургас става още по-гостоприемно за товарни полети. А за пътнически? Летище Бургас става още по-гостоприемно за товарни полети. А за пътнически? Логистичен хъб или живо международно летище? Накъде вървим?  Fabric Club посреща Нова година 2026 с грандиозна дискотека и две уникални зони за изживяване! Fabric Club посреща Нова година 2026 с грандиозна дискотека и две уникални зони за изживяване! Fabric Club превръща последната нощ на 2025-а в експлозия от музика, стил и еуфория – с DJ Mascota, MC Mikey и DJ Pokera зад пулта Кораб-фантом изправи на нокти институциите в Бургас Кораб-фантом изправи на нокти институциите в Бургас На борда имало двама украинци „Бургас Инвест“ с отличие от Камарата на строителите и нов визионерски проект „Бургас Инвест“ с отличие от Камарата на строителите и нов визионерски проект Поредната награда е свързана както с реализираните жилищни сгради до момента, така и с изгаждането на впечатляващия с мащаба си комплекс до Mall Galleria От несигурност към спокойствие: PAXMINING показа пътя към стабилни доходи в нестабилни пазари От несигурност към спокойствие: PAXMINING показа пътя към стабилни доходи в нестабилни пазари PAXMINING предлага сигурен начин за печалба от криптовалути чрез облачен майнинг – без техника, без стрес и без нужда от опит Новите будители на бургаските деца получиха своето признание от кмета Димитър Николов Новите будители на бургаските деца получиха своето признание от кмета Димитър Николов Общо 104 млади учители и техните ментори получиха благодарности и признание за своя успешен старт в кариерата Германец с нелепа кражба във Варненско Германец с нелепа кражба във Варненско Открадна саксия с цвете Vivacom представи напредъка си в устойчивото развитие за 2024 г. с фокус върху зелената енергия и иновациите Vivacom представи напредъка си в устойчивото развитие за 2024 г. с фокус върху зелената енергия и иновациите Vivacom поставя нов стандарт за отговорен бизнес в България – с 5.5G технологии, зелена енергия и 100% рециклиране на оперативните отпадъци през 2024 г.
Срутеният блок в Гебзе взе четири жертви: Откриха и родителите мъртви след 19 часа под отломките Срутеният блок в Гебзе взе четири жертви: Откриха и родителите мъртви след 19 часа под отломките Единствено най-голямото дете в семейството - 18-годишната Дилара Билир, оцеля в инцидента Тръмп: Измамата с изменението на климата загуби войната Тръмп: Измамата с изменението на климата загуби войната САЩ спряха парите за фондацията на Бил Гейтс и той заяви, че „глобалното затопляне“ не е толкова страшно Здравна криза налегна цяла Европа Здравна криза налегна цяла Европа Системната липса на инсулин е само част от критичните проблеми Тръмп нареди спешни ядрени тестове, след като Путин се похвали със Статус-6 Тръмп нареди спешни ядрени тестове, след като Путин се похвали със Статус-6 От Вашингтон считат, че Китай настига тях и Русия във въоръжаването Тръмп оцени срещата със Си с 12 по десетобалната скала Тръмп оцени срещата със Си с 12 по десетобалната скала Не е говорено за Тайван. Китай ще започне отново да купува американска соя и ще направи компромис за редкоземни елементи, Вашингтон обмисля да намали мита Изненадващ победител на изборите в Нидерландия Изненадващ победител на изборите в Нидерландия Крайнодесните на Герт Вилдерс получиха шамар във вота 7-етажна сграда рухна в Турция, има затрупано семейство 7-етажна сграда рухна в Турция, има затрупано семейство Намерено е тялото на едно дете Четирима българи застават пред съда в Париж заради... Четирима българи застават пред съда в Париж заради... Обвинението към тях е заради вандализиране на Мемориала на Холокоста във френската столица Седеметажна жилищна сграда се срути край Истанбул Седеметажна жилищна сграда се срути край Истанбул Не е ясно дали има жертви Мъск пусна Grokipedia, която да се конкурира с Wikipedia Мъск пусна Grokipedia, която да се конкурира с Wikipedia Съдържанието се генерира от изкуствен интелект и генеративния AI асистент Grok
Васил ТЕРЗИЕВ, кмет на София Васил ТЕРЗИЕВ, кмет на София Дали са български вълци, дали са турски, няма да са хора с докторантура по ядрена физика
Виц на деня Виц на деня - Омъжи се за мен! Откакто те познавам, не мога да спя!
- Простак такъв! Искаш да се ожениш за мен само за да се наспиш ли?
Виц на деня Виц на деня - Операцията мина успешно. Днес си на лекарства и системи. За вечерта ще пратя сестрата.
- Докторе, може ли да не е тази вечер, че още ме боли.
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Днес шефът толкова дълго вика по мен, че накрая неволно казах: "Да, скъпа!"
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори