×
Вкусно Бизнес ЮГ София Войната в Украйна Политика Общество Общини Спорт Разследване

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Спомени от соца: СО МАТ- фирмата, от която всички се учеха


Спомени от соца: СО МАТ- фирмата, от която всички се учеха
Днес от най-големия автопревозвач в Европа остана само старата слава
06 Май 2017, Неделя, 00:09 ч.

Историята на стопанското обединение за международен автомобилен транспорт (СО “МАТ ”) започва през далечната 1960 г.


СО “МАТ ” беше гордостта на българската икономика. От опита му се учеха всички. СО “МАТ” беше най-големият автомобилен превозвач в Европа, въз основа на чийто пионерски опит германците пишеха университетските си учебници по логистика още преди повече от 40 години. Днес от най-големия автопревозвач в Европа остана само старата слава, пише socbg.com.

Историята на стопанското обединение за международен автомобилен транспорт (СО “МАТ ”) започва през далечната 1960 г., когато съществуващите по това време в България четири предприятия за вътрешна и международна транспортна  дейност се обединяват в Държавно автомобилно предприятие (ДАП) – Международни превози. Началото на своята дейност фирмата поставя със сто автомобила от марката “Волво”. За да отговори на строгите изисквания на висококонкурентния международен  пазар за автомобилни превози, компанията е реорганизирана многократно – през 1966 г. в нейния състав се включва товарният клон на ДАП – София, а три години по-късно към автопарка й се прибавя и този на „Тексим”.

Така през 1969 г. общият брой автомобили на СО „МАТ” достига 1250. Паралелно с растежа на автомобилния парк, във фирмата  настъпват и качествени промени, които й дават възможност да се утвърди като основен участник не само на българския, а и на европейския и близкоизточния пазар на транспортни услуги.

Бурното развитие на СО МАТ започва от началото на седемдесетте години. Разширява се и спектърът от предлагани услуги-освен превози на български и чужди товари, СО „МАТ” вече предлага митнически услуги и ремонт на собствени автомобили и агрегати в страната и чужбина. Това безспорно допринася за  подобряване на качеството на предоставяните услуги, като позволява бързо реагиране на всеки един проблем, възникнал в процеса на превозване на товари по основните трасета, покривани от СО „МАТ”.В годините след първия „петролен шок“ с присъщия си професионализъм, находчивост  и прозорливост, дружеството успява да предвиди тенденциите на световния транспортен пазар. За да отговори на нарастващото търсене на превози от Европа за страните от Близкия и Среден изток, фирмата закупува 2000 нови, високопроизводителни тежкотоварни автомобила от марките “Мерцедес Бенц”, “Волво” и “Рено”, с което автопаркът достига 3487 превозни средства.

Адаптивността и  новаторския дух на СО„МАТ” в този период намират израз в изграждането на завършена мрежа от гранични бюра, представителства и терминали в района на Близкия изток, което подобрява ефективността на операциите и превръща компанията в Превозвач №1 на товари от Европа за Близкия изток. Ежедневно по 200 автомобила пресичат границите на Ирак и Иран, български автомобили достигат дори до Пакистан. Засилват се позициите на СО„МАТ” и в Европа, където въпреки жестоката конкуренция фирмата успява да заеме водещо място, печелейки товари с конкурентни цени и отличен сервиз. Скоро се откриват бюра в много европейски страни – Австрия, Германия, Унгария, Франция, Италия, Полша, Испания, Швеция, Чехословакия, както и в Турция и Гърция.

През 70-те години СО „МАТ”  стартира уникална технология за комбинирани превози суша – море/река – суша, осигуряващо по-голяма ефективност на превозите, по-качествена услуга на по-конкурентна цена. Ръководството му възприема идеята на Българско речно плаване (БРП) за превози на камиони с кораби по Дунава /ро-ро превози /. По този начин се пестят пари от гориво и пътни такси, намалява се замърсяването на околната среда, разтоварва се шосейната мрежа. През 1982 г. е открита линията Видин – Пасау – Видин, а през 1983 г. – линията Видин – Линц – Видин. Тези превози се осъществяват с 4 трейлеровоза, полукатамаранен тип, побиращи по 49 камиона. Два от тях – „Хан Аспарух” и „Хан Тервел” са строени в Дегендорф –Германия,а „Хан Кардам” и „Хан Крум” – в Сремска Митровица – тогавашна Югославия. По-късно, корабите на СО „МАТ” (днес дружеството е приватизирано и се нарича „Интершипинг” ЕООД) се включват за няколко години и в ро-ро линията Русе-Рени-Русе.

През 70-те и 80-те години „СОМАТ” оперира няколко фериботни линии със собствени Ро-Ро кораби, които позволяват безпрепятствен преход от Европа до Азия и Близкия изток:

–    Пасау – Видин по Дунав;
–    Волос (Гърция) – Тартус (Сирия) в Средиземно море;
–    Барселона – Марсилия – Ливорно – Пирея – Бургас в Средиземно и Черно море;
–    Бургас – Поти – Бургас в Черно море.


Пред поделението на СО МАТ в Пазарджик

Какво представлява в цифри това уникално в световен мащаб обединение?
– Над 4 800 автокомпозиции, доставени от водещи европейски автомобилни фирми („Мерцедес“, „Волво“, „Ивеко“, „Рено“ – за автомобили, и „Кесборер“, „Фрюоф“, „Шмитц“ – за полуремаркета), отговарящи на последните постижения на автомобилната техника през тези години; През 80-те години на ХХ в. автомобилният парк достига 4254 автомобила. 

– 600 автокомпозиции плюс 800 души персонал, работещи извън страната;
– 4 елитни речни и 4 морски кораби за извършване на комбинирани Ro-Ro превози по р. Дунав и море;
– 6 експлоатационни предприятия (Горубляне и „Х. Димитър“ – София, ЕП – Русе, ЕП – Бургас, ЕП – Пазарджик, ЕП – Видин) помарково специализирани;
– 3 промишлени предприятия за ремонт на възли и агрегати, за регенерат на гуми и производство на полуремаркета и за производство на поп нитове;
– зад граница е изградена стройна производствено-експлоатационна и управленска подсистема с 9 смесени фирми, създадени са десетки сервизи и бюра, 10 общежития с над 1000 легла, почивни станции, управленски и други звена;
– 17 транспортно-технологични линии от различен характер, в това число комбинирани с участието на чужди превозвачи.

Разходите по развитието си, включително строителство и закупуване на основни средства (автомобили, кораби, машини и съоръжения и др.), СО „МАТ” обезпечава самостоятелно със собствени левови и валутни средства. Съотношението 90 към 10 между активните и пасивните фондове в полза на активните е едно несрещано явление в този вид транспорт.

Само за десет години, благодарение на изключителния професионализъм и всеотдайността на своите служители СО„МАТ” успява да увеличи мащабa на своята дейност над 20 пъти. В резултат на това от 1971 г. до 1985 г. тази организация предоставя на държавата около $1 млрд. и 200 млн. валутен резултат (валутна печалба). До края на 1989 г. числата нарастват на $1 млрд. и 400 млн, а капиталът на дружеството е огромен дори и за световните мащаби. Всичко това е постигнато само от около 10 000 служители и работници. От друга страна, българското стопанство е осигурено със собствен елитен, подвижен, бърз и евтин транспорт за внос и износ. България заема първо място в международния автомобилен транспорт на три континента. Нейните близо 5000 транспортни посланици са чакани с уважение от хиляди товародатели, спедитори и търговци по света, които с увереност им доверяват своята стока и са сигурни, че тя ще пристигне непокътната точно по предназначение.

След политическите промени през 1989 г. Стопанското обединение за международен автомобилен транспорт, създадено с разпореждане на Министерския съвет през 1960 г. е преструктурирано в акционерно дружество. Процедурата за продажбата на дружеството е открита на 1 септември 1993 г. Приватизационният проект е разработен от френската консултантска фирма Mercer Management Consulting и финансиран от програмата PHARE. Активите на СОМАТ са оценени на $100 млн. Преди приватизацията в тв предаването „Плюс-минус“ тогавашният шеф на фирмата Анастас Вълканов обаче заявява, че активите само в България възлизат на 18 млрд. лв., а СОМАТ притежава  и огромни капитали в чужбина. Пресметнато по тогавашния курс – 55 лв. за долар, оценката би трябвало да е над $327 млн. На 22 юли 1994 г. за купувач е избран Internationale Spedition Willi Betz GmbH & Co.KG. Продажбата на международния автомобобилен превозвач влиза в историята като първата голяма приватизационна сделка в България.



Сътрудничеството между СО „МАТ” и германската компания превозвач „Вили Бетц” започва през 60-те години на ХХ в, когато двете компании реализират съвместно хиляди превози, черпейки опит и ноу-хау една от друга. Така  „избрания“ купувач придобива 55% от капитала на СОМАТ на изключително ниската цена от 55 млн. долара. Любопитен факт е, че преди приватизацията бъдещият купувач има задължения към СОМАТ, които през 1993 г. възлизат на около 6 млн. германски марки.  През 1997 година на символична цена немския превозвач придобива още 38% от капитала на дружеството. Част от останалите 7% са закупени от служителите на компанията, а друга остава за задоволяване на реституционни претенции. До продажбата на своите 38% на „Вили Бец” държавата не получава никакъв дивидент от компанията. Напротив, дружеството задлъжнява към държавното обществено осигуряване с милиони. Наред с това новият собственик започва да доставя части на цени, далеч по-високи от пазарните. Комплект бутала например скача от 310 марки през 1994 г. на 775 марки през 1995 г., а горивните филтри – от 5 на 25 марки. По този начин печелившата фирма успява да излезе на загуба, като постепенно мощта и авторитетът на компанията се сриват далеч от старата слава. Самото име „СО МАТ“ изчезва от пазара и бива заменено от “ Willi Betz „. Компанията неведнъж е влизала в жълтите хроники на медиите в Германия и Европа със сведения за корупция, черни курсове и пр. Вили Бец и синът му Томас са многократно арестувани и привличани под съдебна отговорност. Днес „Вили Бец“ е известна като компанията, основен превозвач на НАТО за Близкия Изток и оперира с около 4000 камиона, само 700 от които обаче са с българска регистрация.


В категории: Ретро Флагман


7
Коментара
Залюбиха се тайно
Залюбиха се тайно 14/06/2025, Събота 15:21 0
Флагман.БГ Най-тъжната снимка на света Най-тъжната снимка на света 14/06/2025, Събота 14:00 4
7
Коментара по темата
7.
FREE BULGARIA
07.05.2017 19:08:33
1
2
Аз пък днес съм с розовите прашки...хмммм
6.
Ало,антикомуниста
07.05.2017 18:18:00
0
9
идиот безмозъчен!Статията показва реални цифри за една от най-добрите компании в Европа,която демократи и антикомунисти като тебе подариха!
5.
Антикомунист
07.05.2017 16:09:54
13
0
Много ви липсва тоя СОЦ ей малумници фЕгмани! Ходете в Северна Корея, Китай там го има още, малоумници прости!
4.
Rachev
07.05.2017 11:26:06
0
21
Прост народ слаба държава.Докато има корупция и не ги изкараме на площада като румънците няма да има оправия.
3.
Ротшилд
07.05.2017 11:22:17
2
17
Поредната схема за разграбване и колониализъм на световните геополитически играчи.Разбира се не без помощта на техните продажни слуги в България.Подобни сделки по време на т.нар преход колкото щеш и всяка една ощетяваща България с милиарди левове.Слагат се послушковци на ръководни постове на всички големи предприятия,които умишлено ги разграбват и фалират,за да могат да дойдат западняците да ги "спасят" или казано приватизират.
2.
ViP
07.05.2017 10:06:20
1
2
Русенска схема :)
1.
Петър
07.05.2017 09:35:49
1
10
Интересно, активите само в България възлизат горе долу на външния дълг по онуй време?! Ми, да бяхте изкупили външния дълг и щяхте и все още да мечтаете, идиоти.
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Страни от ЕС обмислят забрана на социалните мрежи за подрастващи Страни от ЕС обмислят забрана на социалните мрежи за подрастващи Засега Брюксел не е проявил инициатива за законодателни промени, но няколко държави вече са пред консенсус по темата Ще спечели половин милион това лято Ще спечели половин милион това лято Хитовата певица ще реализира над 50 участия през месеците юни, юли и август и трябва да събере енергия Залюбиха се тайно Залюбиха се тайно Още по време на снимките на последния сезон на „Ергенът“ двамата не криеха симпатиите си един към друг, като тв зрителите бяха сигурно, че плейбоят бохем ще избере Мартина за победителка Скандал в НУМСИ-Бургас: Над 20 родители искат изключване на ученичка заради системен тормоз Скандал в НУМСИ-Бургас: Над 20 родители искат изключване на ученичка заради системен тормоз Класната среда е нетърпима, децата ни се страхуват, твърдят родителите на децата  Става все по-грозен, но си намери ново гадже Става все по-грозен, но си намери ново гадже Твърди се, че смуглият плейбой и новата му половинка са заедно от няколко месеца Най-тъжната снимка на света Най-тъжната снимка на света В четвъртък петчленното семейство, изпълнено с надежда и вълнение, се качило на полет 171 на Air India за Лондон България в криза на кръводаряването: Гражданска инициатива настоява за спешна реформа и национална стратегия до 2030 г. България в криза на кръводаряването: Гражданска инициатива настоява за спешна реформа и национална стратегия до 2030 г. Според инициативата, системата страда от сериозни структурни и организационни проблеми: остаряла материална база, недостиг на квалифициран персонал и липса на модерна информационна система, която да координира и следи кръвните запаси в реално време Хотелиер: Чужденци, които работят в 5-звездни хотели в Дубай, искат да дойдат в България, но им се бавят визите Хотелиер: Чужденци, които работят в 5-звездни хотели в Дубай, искат да дойдат в България, но им се бавят визите Хотелиерът Станислав Димитров от Кранево разказва, че още през януари е подал документи за 15 обучени служители от Бангладеш, които в момента работят в 5-звездни хотели в Дубай и искат да дойдат в Европа Кога ще приключат ремонтите на Тракия Кога ще приключат ремонтите на Тракия Въпреки сериозните проблеми по пътищата, АПИ не може самостоятелно да решава всички казуси – необходими са общи усилия на институциите Великобритания предупреди туристите, които идват в България Великобритания предупреди туристите, които идват в България Внимавайте с райския газ
Мъжът й ще влиза в затвора, а тя празнува на морето Мъжът й ще влиза в затвора, а тя празнува на морето Г-жа Корел курортува в много неподходящо време Знаете ли, че Бербатов е собственик на тази таксиметрова компания Знаете ли, че Бербатов е собственик на тази таксиметрова компания Бившият футболист заяви, че е намерил правилните хора и правилния бизнес, в които да инвестира Превърна стила в световен спорт Превърна стила в световен спорт От британски терени до модните столици на света, стилът на Бекъм се е развивал, но никога не е губил онази „cool“ нотка Иран: Ако САЩ, Великобритания и Франция помагат на Израел, базите и корабите им в региона стават мишени Иран: Ако САЩ, Великобритания и Франция помагат на Израел, базите и корабите им в региона стават мишени ЦАХАЛ разширяват мащабната операция на територията на Иран срещу ядрената му програма, обяви говорителят на израелския премиер Извънредно! Иран отговори на Израел със „Сурово наказание“, Йерусалим и Тел Авив в пламъци (ОБНОВЯВА СЕ) Извънредно! Иран отговори на Израел със „Сурово наказание“, Йерусалим и Тел Авив в пламъци (ОБНОВЯВА СЕ) Израелски F-35 е свален 78 убити и 329 ранени в Техеран, Иран удря Израел с 100 ракети (ОБНОВЯВА СЕ) 78 убити и 329 ранени в Техеран, Иран удря Израел с 100 ракети (ОБНОВЯВА СЕ) Пакпур заяви, че „портите на ада скоро ще се отворят“ за враговете Европа застрашена от огъня в Близкия изток? Проф. Чуков стресира с намек за ядрена война Европа застрашена от огъня в Близкия изток? Проф. Чуков стресира с намек за ядрена война Имаме битка с арсенали в сферата на атомното оръжие, което е много обезпокоително, каза той Почина Мариана Цветкова Почина Мариана Цветкова Едно от последните й превъплъщения беше като Фрика във "Валкюра“ от Вагнер през месец април, по време на гостуването на Софийската опера в театър "Джузепе Верди“ в Салерно, Италия Тръмп и Мъск отново са приятели – ето кой ги сдобри Тръмп и Мъск отново са приятели – ето кой ги сдобри Илон, ние всъщност за какво се скарахме, попита US президентът развеселен, а най-големият богаташ в света му отговори, че не помни, но не е спирал да го уважава Над 310 загинали след самолетна катастрофа в Индия, оцелял разказва за ужасен шум (ОБНОВЯВА СЕ) Над 310 загинали след самолетна катастрофа в Индия, оцелял разказва за ужасен шум (ОБНОВЯВА СЕ) Когато се изправих, около мен имаше тела и бях уплашен, споделя Вишваш Кумар Рамеш
Костадин Ангелов Костадин Ангелов Не сме доволни от резултатите, които постига МВР Виц на деня Виц на деня - Скъпа, достави ми ор*лно удоволствие!
- Кво бе? Свирка ли искаш?
- Не ма! Замълчи малко!
Виц на деня Виц на деня Внучка след медения месец се хвали на баба си:
- Ходихме до Малдивите, Сейшелите, Баден Баден и накрая си починахме. Бабо, а вие с дядо къде ходихте след сватбата?
- В леглото, чедо. Хубаво беше, дядо ти не почиваше.
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Петък в пернишка дискотека - буташ един, бият те двама
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори