×
Здраве Политика Общини Общество Лайфстайл Войната в Украйна Спорт Разследване Бизнес ЮГ

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
  • Поскъпват част от основните храни, плодовете и зеленчуците по борсите
  • Двама убити и девет души са в критично състояние след стрелба в американския университет „Браун“
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Спомени от соца: СО МАТ- фирмата, от която всички се учеха


Спомени от соца: СО МАТ- фирмата, от която всички се учеха
Днес от най-големия автопревозвач в Европа остана само старата слава
06 Май 2017, Неделя, 00:09 ч.

Историята на стопанското обединение за международен автомобилен транспорт (СО “МАТ ”) започва през далечната 1960 г.


СО “МАТ ” беше гордостта на българската икономика. От опита му се учеха всички. СО “МАТ” беше най-големият автомобилен превозвач в Европа, въз основа на чийто пионерски опит германците пишеха университетските си учебници по логистика още преди повече от 40 години. Днес от най-големия автопревозвач в Европа остана само старата слава, пише socbg.com.

Историята на стопанското обединение за международен автомобилен транспорт (СО “МАТ ”) започва през далечната 1960 г., когато съществуващите по това време в България четири предприятия за вътрешна и международна транспортна  дейност се обединяват в Държавно автомобилно предприятие (ДАП) – Международни превози. Началото на своята дейност фирмата поставя със сто автомобила от марката “Волво”. За да отговори на строгите изисквания на висококонкурентния международен  пазар за автомобилни превози, компанията е реорганизирана многократно – през 1966 г. в нейния състав се включва товарният клон на ДАП – София, а три години по-късно към автопарка й се прибавя и този на „Тексим”.

Така през 1969 г. общият брой автомобили на СО „МАТ” достига 1250. Паралелно с растежа на автомобилния парк, във фирмата  настъпват и качествени промени, които й дават възможност да се утвърди като основен участник не само на българския, а и на европейския и близкоизточния пазар на транспортни услуги.

Бурното развитие на СО МАТ започва от началото на седемдесетте години. Разширява се и спектърът от предлагани услуги-освен превози на български и чужди товари, СО „МАТ” вече предлага митнически услуги и ремонт на собствени автомобили и агрегати в страната и чужбина. Това безспорно допринася за  подобряване на качеството на предоставяните услуги, като позволява бързо реагиране на всеки един проблем, възникнал в процеса на превозване на товари по основните трасета, покривани от СО „МАТ”.В годините след първия „петролен шок“ с присъщия си професионализъм, находчивост  и прозорливост, дружеството успява да предвиди тенденциите на световния транспортен пазар. За да отговори на нарастващото търсене на превози от Европа за страните от Близкия и Среден изток, фирмата закупува 2000 нови, високопроизводителни тежкотоварни автомобила от марките “Мерцедес Бенц”, “Волво” и “Рено”, с което автопаркът достига 3487 превозни средства.

Адаптивността и  новаторския дух на СО„МАТ” в този период намират израз в изграждането на завършена мрежа от гранични бюра, представителства и терминали в района на Близкия изток, което подобрява ефективността на операциите и превръща компанията в Превозвач №1 на товари от Европа за Близкия изток. Ежедневно по 200 автомобила пресичат границите на Ирак и Иран, български автомобили достигат дори до Пакистан. Засилват се позициите на СО„МАТ” и в Европа, където въпреки жестоката конкуренция фирмата успява да заеме водещо място, печелейки товари с конкурентни цени и отличен сервиз. Скоро се откриват бюра в много европейски страни – Австрия, Германия, Унгария, Франция, Италия, Полша, Испания, Швеция, Чехословакия, както и в Турция и Гърция.

През 70-те години СО „МАТ”  стартира уникална технология за комбинирани превози суша – море/река – суша, осигуряващо по-голяма ефективност на превозите, по-качествена услуга на по-конкурентна цена. Ръководството му възприема идеята на Българско речно плаване (БРП) за превози на камиони с кораби по Дунава /ро-ро превози /. По този начин се пестят пари от гориво и пътни такси, намалява се замърсяването на околната среда, разтоварва се шосейната мрежа. През 1982 г. е открита линията Видин – Пасау – Видин, а през 1983 г. – линията Видин – Линц – Видин. Тези превози се осъществяват с 4 трейлеровоза, полукатамаранен тип, побиращи по 49 камиона. Два от тях – „Хан Аспарух” и „Хан Тервел” са строени в Дегендорф –Германия,а „Хан Кардам” и „Хан Крум” – в Сремска Митровица – тогавашна Югославия. По-късно, корабите на СО „МАТ” (днес дружеството е приватизирано и се нарича „Интершипинг” ЕООД) се включват за няколко години и в ро-ро линията Русе-Рени-Русе.

През 70-те и 80-те години „СОМАТ” оперира няколко фериботни линии със собствени Ро-Ро кораби, които позволяват безпрепятствен преход от Европа до Азия и Близкия изток:

–    Пасау – Видин по Дунав;
–    Волос (Гърция) – Тартус (Сирия) в Средиземно море;
–    Барселона – Марсилия – Ливорно – Пирея – Бургас в Средиземно и Черно море;
–    Бургас – Поти – Бургас в Черно море.


Пред поделението на СО МАТ в Пазарджик

Какво представлява в цифри това уникално в световен мащаб обединение?
– Над 4 800 автокомпозиции, доставени от водещи европейски автомобилни фирми („Мерцедес“, „Волво“, „Ивеко“, „Рено“ – за автомобили, и „Кесборер“, „Фрюоф“, „Шмитц“ – за полуремаркета), отговарящи на последните постижения на автомобилната техника през тези години; През 80-те години на ХХ в. автомобилният парк достига 4254 автомобила. 

– 600 автокомпозиции плюс 800 души персонал, работещи извън страната;
– 4 елитни речни и 4 морски кораби за извършване на комбинирани Ro-Ro превози по р. Дунав и море;
– 6 експлоатационни предприятия (Горубляне и „Х. Димитър“ – София, ЕП – Русе, ЕП – Бургас, ЕП – Пазарджик, ЕП – Видин) помарково специализирани;
– 3 промишлени предприятия за ремонт на възли и агрегати, за регенерат на гуми и производство на полуремаркета и за производство на поп нитове;
– зад граница е изградена стройна производствено-експлоатационна и управленска подсистема с 9 смесени фирми, създадени са десетки сервизи и бюра, 10 общежития с над 1000 легла, почивни станции, управленски и други звена;
– 17 транспортно-технологични линии от различен характер, в това число комбинирани с участието на чужди превозвачи.

Разходите по развитието си, включително строителство и закупуване на основни средства (автомобили, кораби, машини и съоръжения и др.), СО „МАТ” обезпечава самостоятелно със собствени левови и валутни средства. Съотношението 90 към 10 между активните и пасивните фондове в полза на активните е едно несрещано явление в този вид транспорт.

Само за десет години, благодарение на изключителния професионализъм и всеотдайността на своите служители СО„МАТ” успява да увеличи мащабa на своята дейност над 20 пъти. В резултат на това от 1971 г. до 1985 г. тази организация предоставя на държавата около $1 млрд. и 200 млн. валутен резултат (валутна печалба). До края на 1989 г. числата нарастват на $1 млрд. и 400 млн, а капиталът на дружеството е огромен дори и за световните мащаби. Всичко това е постигнато само от около 10 000 служители и работници. От друга страна, българското стопанство е осигурено със собствен елитен, подвижен, бърз и евтин транспорт за внос и износ. България заема първо място в международния автомобилен транспорт на три континента. Нейните близо 5000 транспортни посланици са чакани с уважение от хиляди товародатели, спедитори и търговци по света, които с увереност им доверяват своята стока и са сигурни, че тя ще пристигне непокътната точно по предназначение.

След политическите промени през 1989 г. Стопанското обединение за международен автомобилен транспорт, създадено с разпореждане на Министерския съвет през 1960 г. е преструктурирано в акционерно дружество. Процедурата за продажбата на дружеството е открита на 1 септември 1993 г. Приватизационният проект е разработен от френската консултантска фирма Mercer Management Consulting и финансиран от програмата PHARE. Активите на СОМАТ са оценени на $100 млн. Преди приватизацията в тв предаването „Плюс-минус“ тогавашният шеф на фирмата Анастас Вълканов обаче заявява, че активите само в България възлизат на 18 млрд. лв., а СОМАТ притежава  и огромни капитали в чужбина. Пресметнато по тогавашния курс – 55 лв. за долар, оценката би трябвало да е над $327 млн. На 22 юли 1994 г. за купувач е избран Internationale Spedition Willi Betz GmbH & Co.KG. Продажбата на международния автомобобилен превозвач влиза в историята като първата голяма приватизационна сделка в България.



Сътрудничеството между СО „МАТ” и германската компания превозвач „Вили Бетц” започва през 60-те години на ХХ в, когато двете компании реализират съвместно хиляди превози, черпейки опит и ноу-хау една от друга. Така  „избрания“ купувач придобива 55% от капитала на СОМАТ на изключително ниската цена от 55 млн. долара. Любопитен факт е, че преди приватизацията бъдещият купувач има задължения към СОМАТ, които през 1993 г. възлизат на около 6 млн. германски марки.  През 1997 година на символична цена немския превозвач придобива още 38% от капитала на дружеството. Част от останалите 7% са закупени от служителите на компанията, а друга остава за задоволяване на реституционни претенции. До продажбата на своите 38% на „Вили Бец” държавата не получава никакъв дивидент от компанията. Напротив, дружеството задлъжнява към държавното обществено осигуряване с милиони. Наред с това новият собственик започва да доставя части на цени, далеч по-високи от пазарните. Комплект бутала например скача от 310 марки през 1994 г. на 775 марки през 1995 г., а горивните филтри – от 5 на 25 марки. По този начин печелившата фирма успява да излезе на загуба, като постепенно мощта и авторитетът на компанията се сриват далеч от старата слава. Самото име „СО МАТ“ изчезва от пазара и бива заменено от “ Willi Betz „. Компанията неведнъж е влизала в жълтите хроники на медиите в Германия и Европа със сведения за корупция, черни курсове и пр. Вили Бец и синът му Томас са многократно арестувани и привличани под съдебна отговорност. Днес „Вили Бец“ е известна като компанията, основен превозвач на НАТО за Близкия Изток и оперира с около 4000 камиона, само 700 от които обаче са с българска регистрация.


В категории: Ретро Флагман


7
Коментара
Тервел ИЛИЕВ Мъж отсече дърво, защото му прeчи Мъж отсече дърво, защото му прeчи 14/12/2025, Неделя 13:21 0
7
Коментара по темата
7.
FREE BULGARIA
07.05.2017 19:08:33
1
2
Аз пък днес съм с розовите прашки...хмммм
6.
Ало,антикомуниста
07.05.2017 18:18:00
1
9
идиот безмозъчен!Статията показва реални цифри за една от най-добрите компании в Европа,която демократи и антикомунисти като тебе подариха!
5.
Антикомунист
07.05.2017 16:09:54
13
1
Много ви липсва тоя СОЦ ей малумници фЕгмани! Ходете в Северна Корея, Китай там го има още, малоумници прости!
4.
Rachev
07.05.2017 11:26:06
0
22
Прост народ слаба държава.Докато има корупция и не ги изкараме на площада като румънците няма да има оправия.
3.
Ротшилд
07.05.2017 11:22:17
2
17
Поредната схема за разграбване и колониализъм на световните геополитически играчи.Разбира се не без помощта на техните продажни слуги в България.Подобни сделки по време на т.нар преход колкото щеш и всяка една ощетяваща България с милиарди левове.Слагат се послушковци на ръководни постове на всички големи предприятия,които умишлено ги разграбват и фалират,за да могат да дойдат западняците да ги "спасят" или казано приватизират.
2.
ViP
07.05.2017 10:06:20
1
2
Русенска схема :)
1.
Петър
07.05.2017 09:35:49
1
10
Интересно, активите само в България възлизат горе долу на външния дълг по онуй време?! Ми, да бяхте изкупили външния дълг и щяхте и все още да мечтаете, идиоти.
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
15 км е опашката от камиони на границата с Турция, заплахата за блокади на гръцките фермери остава 15 км е опашката от камиони на границата с Турция, заплахата за блокади на гръцките фермери остава Правителството призовава към диалог и обещава помощи ПП-ДБ настоява изборите да са през март, за да няма сняг и преспи по улиците ПП-ДБ настоява изборите да са през март, за да няма сняг и преспи по улиците Поехме си отговорността за Сглобката, смята Божидар Божанов Виктор Иванов след „Ергенът“: Сезирах полицията заради Дениз Хайрула Виктор Иванов след „Ергенът“: Сезирах полицията заради Дениз Хайрула Предприемачът разкри, че бившата му от шоуто го е тормозила след раздялата и е създавала напрежение в живота му Учени разкриха реалните ползи и рискове на медицинския канабис Учени разкриха реалните ползи и рискове на медицинския канабис Ползите често са надценявани, а потенциалните рискове - подценявани Михаела Маринова призна, че се е сгодила, но не разкри кой е щастливецът Михаела Маринова призна, че се е сгодила, но не разкри кой е щастливецът В един от най-честните си разговори до момента тя говори за битките, които е водила, за раните, които е превърнала в сила, и за човека до себе си, който нарича своя дом Разговор за децата ни и как един филм се превърна в пример за родителите Разговор за децата ни и как един филм се превърна в пример за родителите Среща с екипа на българския филм „Един грам живот“ в Бургас постави фокус върху възпитанието, ценностите и отговорността на родителите Мъж отсече дърво, защото му прeчи Мъж отсече дърво, защото му прeчи Стана известно, че мястото е било посетено от служители на отдел „Екология“ към районното кметство и инспектори на ПОИ В Пловдив намериха цаката на джигитите, скрита камера ще ги дебне за нарушения В Пловдив намериха цаката на джигитите, скрита камера ще ги дебне за нарушения Реакцията му идва след сигнал от притеснени родители, чиито деца тренират лека атлетика в района на парк Лаута Българските евромонети ще носят образа на Паисий и Св. Иван Рилски Българските евромонети ще носят образа на Паисий и Св. Иван Рилски Монетите от 1 до 50 евроцента пък ще изобразяват емблематичния Мадарски конник, включен в Списъка на световното културно наследство на ЮНЕСКО Вот преди 26 април е обречен на провал, отчесе Гал Сасон Вот преди 26 април е обречен на провал, отчесе Гал Сасон Рядко небесно събитие определя кога страната може да тръгне напред
Андреа след раздялата с Кубрат Пулев: Трудно функционирах и се излагах на сцена Андреа след раздялата с Кубрат Пулев: Трудно функционирах и се излагах на сцена "Човек, като е малко по-тъжен, понякога се излага. Трябва да сме искрени, това не трябва да се повтаря", коментира Андреа Без бюджет за 2026: Държавата отива на автопилот, МВР и армията с гарантирани бонуси Без бюджет за 2026: Държавата отива на автопилот, МВР и армията с гарантирани бонуси И друг път се е случвало. Не е краят на света, отбеляза друг икономист - Левон Хампарцумян Ваксините не причиняват аутизъм, казаха от СЗО Ваксините не причиняват аутизъм, казаха от СЗО Доказателства, базирани на 31 първични изследователски проучвания, публикувани между януари 2010 г. и август 2025 г. Защо в Хърватия проклеха еврото Защо в Хърватия проклеха еврото Точно преди три години - друга страна става 20-ият член на еврозоната - Хърватия Българските протести оглавиха първа страница на "Ню Йорк Таймс" Българските протести оглавиха първа страница на "Ню Йорк Таймс" Под кадъра от редакцията на изданието пише: „Корупция разтресе България; Антиправителствено шествие в София през седмицата" Живия Нострадамус направи тежко предсказание за Путин за 2026 г. Живия Нострадамус направи тежко предсказание за Путин за 2026 г. През цялата 2025 г. се носеха различни слухове за здравето на руския президент Последният мач на Джон Сина: Краят на легендата в WWE Последният мач на Джон Сина: Краят на легендата в WWE След 17 световни титли и над 650 сбъднати детски мечти, кечистът излиза на ринга за финален път Стрелба в университет в САЩ, двама студенти са убити, осем са в критично състояние Стрелба в университет в САЩ, двама студенти са убити, осем са в критично състояние Има и девети ранен, но той е вън от опасност Задържаха петима в Германия, подозират ги, че са планирали нападение на коледен базар Задържаха петима в Германия, подозират ги, че са планирали нападение на коледен базар Прокуратурата подозира, че мотивите зад планираното нападение са ислямистки Румънският президент: Готови сме да отвърнем, ако Русия ни атакува Румънският президент: Готови сме да отвърнем, ако Русия ни атакува Не се страхуваме от пряка конфронтация, категоричен е Никушор Дан
Мартин Димитров, депутат от ДБ Мартин Димитров, депутат от ДБ Шенген и еврозоната са като Шампионската лига: пускат те да играеш там, но, като имаш слабо правителство, нищо не постигаш. Виц на деня Виц на деня Доктор към пациент:
- Първо добрите или лошите новини?
- Първо добрите.
- Ще можеш да паркираш навсякъде...
Виц на деня Виц на деня - Тате, Защо в България един мъж може да има само една жена?
- Законът ни пази, синко!
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Ако чуете, че някой си хвали комшиите, значи си продава имота.
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори